Jump to content

Endelig - har bestemt meg for ny motor - MerCruiser 3.0L MPI!


Våtbåt

Recommended Posts

Det var da svæært så skeptiske vi var til å betale for varen da! Hvordan er det ved bilkjøp, eller hus for den saks skyld skal tro. Får man prøve den i en mnd før man kjøper ? evt bo i et hus et år før man bestemmer seg om det er rett plass for seg? jeez

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei. Men du betaler ikke bilen ved bestilling flere måneder før du får den. Det har iallefall ikke jeg gjort de gangene jeg har kjøpt ny bil.

 

Kjøpte akkurat en ny bil til fruen fra Tyskland (mobile.de er et farlig nettsted :cheers_wine: ).

 

Megler hentet hjem bilen basert på en mail og en telefonsamtale. Jeg betalte etter å ha sett på bilen og signert registrerings papirene....

 

Dersom alt må betales i forskudd mener jeg bestemt at det er smartest å finne en annen løsning. Firmaer som ikke har likviditet til å mellomfinansiere en motor selv om kjøper signerer kontrakt og garanterer for betaling + eventuelt betaler et depositum er bare å styre unna. Regnskaps tall er gamle. De kan være konk i neste uke. Og da er forskuddsbetalingen tapt.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Det var da svæært så skeptiske vi var til å betale for varen da! Hvordan er det ved bilkjøp, eller hus for den saks skyld skal tro. Får man prøve den i en mnd før man kjøper ? evt bo i et hus et år før man bestemmer seg om det er rett plass for seg? jeez

Det er vel ingen som er motvillig til å betale for noe som helst. Her er det snakk om å IKKE betale for en vare som ikke er levert. Med hus er det helt vanlig å betale ved prosentvis ferdigstillelse etter befaring av bankens utsendte, og da skal det arbeidet som er utført være utført også. Og siste utbetaling skjer ved siste befaring. Men nå glir jo dette litt ut vil jeg si. Mannen ønsker seg ny motor og er, forståelig nok ikke villig til å betale hele festen på forskudd. Enkelt sagt. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jasså du sitat : "Vil gjerne teste båten på vannet før jeg betaler..." og nesten alt etter det gikk i samme tralten. "Befaring av bankens utsendte".. jøje meg. Hva er det for slags fantasiverden er det dere lever i. Klart butikken vil ha betalt så ikkje de sitter igjen med svarteper og en kunde som ikkje vil betale. Du aner ikkje hvor mange useriøse folk det er der ute og det er blitt slik av den grunn. Ikkje engang på el-kjøp får du ta med en lyspære uten å betale den først

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tror du bør lese tråden en gang til.

Han har sagt at han vil betale siste 10 % når båten er prøvd med nye motoren.

Jeg ser ingenting galt med det.

Jeg deler skepsisen når en forhandler ikke kan bestille motor når det foreligger kontrakt og bankgaranti.

det sier meg at denne forhandleren ikke har mer kreditt hos sin leverandør og det er et dårlig tegn...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Plutonium,

 

Jeg ser at det er mange måter å sikre seg et godt og trygt kjøp på og at begge parter ønsker å minimere risikoen.

Men sted må vi møtes, gjerne på midten. Men normalt sett betaler ingen forskudd på noe som helst.

Siden det skal leveres både en motor og installasjonstimer så ønsker man at leverandøren skal

levere iht tilbud og at de ikke går konkurs mens jobben pågår - dette skjedde for ikke mange mnd siden i Horten - mange

båter sto uferdige på verkstedet. Jeg vil ikke oppleve det.

 

Men på en annen side så er det slik at jeg pengene men ønsker en enkel avbetaling iht visse milepæler.

For dere er kanskje 150' lite men for meg er dette noe jeg vil ha kontroll på.

30 % ved oppstart, 60 % ved ferdig og 10 % når den er prøvekjørt - hva er problemet med dette? :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte ny motor, denne ble bestillt i september 2009 og båten var på sjøen igjen rett før påske 2010.

 

Betalte ingen ting ved bestilling. Betalte ingen ting før båten var på sjøen og testet.

Min installasjon ble utført av Yachtsenteret i Stavanger. Og totalkostnaden kom vel opp i 320000 kr. Vel og merke med baupropell, og lapping av vanntank.

 

Jeg ville heller ikke betalt på forhånd. En slik betalings plan er helt vanlig innenfor mitt yrke. Og det er også helt vanlig innenfor hus bygging.

Husker godt at jeg betalte 10% ved inngåelse av kontrakt, 20% når reisverket var oppe og vann og kloakk rørene var på plass, 30% når kledningen og veggene inne var stendret, 30% når huset var klart til maling, ventilasjon og rør var oppe. De siste 10% ble betalt etter ferdig stillelse. Dvs nesten, holdt pengene de siste 10%ene av pengene tilbake i nesten ett år grunnet dårlig utført arbeid. Måtte inn med advokat og det ble mye mas. Men det er en annen historie.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Når jeg har byttet motorer pleier jeg å ta 20% forskudd på motoren ved bestilling. Når motoren kommer blir den overtatt av båteieren som da betaler restbeløpet for motoren. Monteringen og nødvendig monteringsmatriell faktureres i etterkant når jobben er ferdig utført. Synes det er en ryddig måte å gjøre det på, som sikrer begge parter på en bra måte. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, ettersom jeg ikke ville betale for motoren i forskudd ble det ikke noe handel, tror jeg, dvs jeg hørte faktisk ikke noe mer fra de, litt useriøst ettersom jeg kunne ha satt pengene inn på en sperret felles konto til varen var levert. Ville også betale 20 % i forskudd. Litt lei meg for at jeg ikke kom noen vei - er det så riski bisiniss :confused:

 

Så status for meg er at jeg fortsatt sitter med en gammel motor - lurer på om jeg heller skal få et tilbud på en god overhaling.

Ka dokke trur? :easter:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si meg mer enig i forhold til din vurdering av forskuddsbetaling. Skulle bare mangle at man som kunde ikke skal kunne sikre. Båtbransjen har vel også et relativt frynsete rykte.

 

Jeg hadde selv båten på verksted. Regningen steg fra avtalt pris på kr 30000,- til kr 50000,-. Heldigvis betalte jeg ikke uten først å ha prøvekjørt. Da båten var akkurat slik den var da jeg leverte den, forstod jeg at feilen ikke var reparert. Jeg så meg derfor nødt til "å stikke av" med båten slik at jeg ikke skulle oppleve at de satt med trumf-kortet. Verkstedet forsøkte seg med å stjele bilen jeg kom til vekstedet med. Politiet hjalp meg heldigvis å få denne tilbake.

 

Litt for lang historie til å skrive alt her nå, men enkelt forklart så var reparasjonene enten utført feil eller ikke relevante i forhold til det som var feil. Dette kunne jeg heldigvis også både bevise og dokumentere. Heldigvis kom jeg meg unna det inkompetente verkstedet uten å betale. Hadde jeg betalt ville alt blitt så mye vanskeligere.

 

Så ja, pass på at du ikke betaler før du vet at ting er levert og funnet i orden.

Link to post
Share on other sites

Med de tilstandene som er i båtbransjen i disse dager ville jeg vært skeptisk til å betale noe som helst i forskudd, og under ingen omstendigheter de summene som det er snakk om for en ny motor.

Jeg har ingen tro på at det skulle oppstå problemer med Framnes eller Ringstad, men det er såpass mye penger at det er greit å være sikker, det er heller ikke vanlig så vidt jeg vet at man betaler slikt før man er i faktisk besittelse av det ?

 

Til den båten så ville jeg nok ha holdt det originalt, da det har sin sjarm det også, og særlig på såpass strøkne gamle skuter synes jeg det er mer passende med noe som i det minste ser ut som det hører hjemme i motorrommet, og ikke noe nymotens greier med MPI og annet dilldall.

Bakdelen er selvfølgelig at en eldre motor kan bruke litt mer bensin og ha litt mer problemer, men det er vel mange som har erfart at nye motor, både med og uten MPI, ikke er uten problemer de heller, og det er som regel langt verre å få orden på slike motorer enn en gammel B20.

 

Jeg overhaler med ujevne mellomrom noen slike motorer, men å gi noen eksakt pris på slikt er vanskelig da man ikke vet hva som må byttes før man har plukket ting i fra hverandre og sett tingenes tilstand, og mye av kostnadene er også diverse maskineringsarbeid, som også kan variere alt ettersom hvordan stand motoren er i.

 

Kost på den motoren du har noen kroner, pass på at jobben blir gjort skikkelig og du har en motor som sannsynligvis gjør nytten sin i 30 nye år, uten at det koster mer enn hele båten er verdt.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnmarken - ikke morro det der, håper det gikk bra til slutt og at din båten fungerer slik den skal!

Har vært i en lignende situasjon med et selskap som gikk konkurs rett før jeg skulle hente nøkkelen til båten - måtte henvende meg til bostyrer og til tidligere eier som fortsatt satt med nøklene. Det var MYE styr. Ønsker ikke slikt igjen.

 

 

Men over til valg av motor

 

Basert på mange gode innspill vurderer jeg å få satt inn en "ny" overhalt motor. B20 eller tilsvarende.

 

Denne står og gliser til meg... kjøøøp meg, jeg ber deg... :pray:

Den selges for 38.000,- og er vistnok ikke brukt før?! Se link til finn annonsen: finn.no motor B20...

 

52_1833828805_xl.jpg

 

 

 

Eller denne: Ser også ut som om den en ferskvannsavkjølt.

 

18_18317019_xl.jpg

 

 

Jeg tenker at regnestykket blir omtrent slik:

Innkjøp motor: 30 - 40

Montering: 20

Uforutsette ting/materialer: 10

SUM: 65.000,-

 

Noen tanker? Høres det fornuftig ut? Skal jeg kjøpe motoren?

Link to post
Share on other sites

Hei, lenge siden jeg skrev noe i tråden her nå. Moro å se at du lander på B20. Så fin båt som du har er det noe med å holde det mest mulig original.

Når det gjelder den første motoren til 38.000,- så stod den i høst også uten at den ble solgt, mener jeg bestemt. Ikke så mange som vil betale så mye for en B20 tror jeg, så regner med at du kan prute en del her.

Du får finne ut hva han legger i selvkost, deler er ok, men arbeidstid får han ikke betalt for, slik er det for alle hobbymekkere.

Mekker du ikke selv er det ikke sikkert det blir så mye billigere å overhale en motor, da det er som adeneo sier, kommer alltid på en del ekstra, må sveises, maskineres deler og ting som man ikke forutså og dette koster penger og tar tid for de som gjør en slik jobb.

 

Den andre motoren vet jeg ikke mye om, ikke sett B20 med ferskvannskjøling før, det er ikke originalt. Disse motorene ble bygd for sjøvannskjøling, men tanken med fersvannskjøling er jo fristende skal man sette inn en nyoverhalt motor. Tipper andre her kan gi deg gode råd om det fungerer greit eller ei. Det jeg muligens hadde vurdert er å få inn en dobbel weberforgasser istedet for de to solexene/stombergene som nå sitter på en slik motor. Tror det kan gjøre mye på bedre drivstofføkonomi og jevnere gange. Ellers som andre sier her, får du en enkel og grei motor som med godt vedlikehold holder 30 år til.

 

Du kan montere motor inn selv, da hele opplegget er jo klart i fra den som sitter der. Egentlig er disse motorene enkle å montere, da de henger på akterspeilet. Så stram til der først og etter det kan du justere inn riktig høyde for støtteben vil du bruke det. (Jeg hadde gjort det, men mange motorer er uten støtteben på B20. Jeg tipper montering inn og ut tar deg en 5-6 timer, er alt rigget klart med taljer og slikt på forhånd. Monterte en B21 på to timer og da brukte jeg løfteapparatet på traktor og talje på det igjen for fin justeringen. Er du usikker, få med deg en som kan litt om dette og du har spart 20.000,- raskt. De tsom kan ta tid ellers er elektrisk anlegg, disse er ofte irrete og oppspiste langt in i ledningsnettet, så kan være lurt å få en som kan dette til å legge nytt nett på motoren. (Er også fort gjort kan man det, noen få timer, enkelt anlegg)

 

Gamle motoren tar du vare på, så har du delemotor for starter, dynamo og slike ting.

 

Du får holde oss oppdatert på hva du lander på til slutt

Link to post
Share on other sites

Hei - kort innpå - før jeg må hente guttungen. Håper på svar om dette som jeg kan lese i kveld.

Fikk tilbud fra TRT-motor om en AQ151. De hadde ikke flere B20'er igjen.

Er det noen som vet om den kan gå rett inn der AQ130'en stod og vil man kunne benytte samme instrumenter etc?

Noen som er for eller i mot, aq130 vs aq151? Adenoe?!

Link to post
Share on other sites

Hei Jori!

 

Jeg er ikke erfaren mekker og ikke får jeg lov til å bruke all tid på båten heller :wink: Skulle gjerne ha gjort det. Da hadde jeg kjøpt inn motor og satt den inn selv.

For meg virker TRT-motor i Kristiansand veldig erfaren og har gode skussmål.

Jeg vurderer å gjøre en avtale med de om at de henter båten og setter inn en overhalt aq151 og et overhalt drev.

Forutsetningene er at jeg fortsatt kan benytte original instrumentene.

 

Er det noen som kjenner til AQ151? Er det en pålitelig motor?

Link to post
Share on other sites

Ja, som overskriften sier så har jeg bestemt meg - igjen - mange ganger. :crazy:

Men nå har jeg faktisk avtalt :cheers_wine: med TRT-motor i Grimstad om montering av en overhalt AQ151 med et VP280 drev, også overhalt.

 

18_448962570_xl.jpg

 

Har bestilt frakt, regner med at den sendes nedover til uken allerede og deretter tar det en ukes tid før den er tilbake hos far... :flag:

Link to post
Share on other sites

Dette er en B23 motor, mener jeg. AQ140 var B21. Dette er også gode og slitesterke motorer. Ikke veldig raffinerte og dermed driftssikre. Denne er det overliggende kamaksel på, er vel nesten den store forskjeller fra B20. Du får mye deler lettvint til denne motoren. Den har også lukket kjøling, noe jeg synes er ett +. Når du får den inn i bpten kommer den til å sitte i vinkel, det gjør de også i Volvoene, ser rart ut men fungerer greit.

Jeg mener du kan bruke alle instrumentene du har, mulig du må lage noen kontaktoverganger mellom ledningsnett bare.

 

Dette blir en bra løsning, gratulerer så mye. 280 drevet er vel noe av det mest solide VP har laget, eneste er at det ikke er powertrim på de, men du kan bruke trimflaps til å hjelpe trenger du det.

Link to post
Share on other sites

Ja, men ideelt sett burde jeg kanskje ha valgt en b20. Men føler meg trygg når Jori og Adeneo går god for b23 og 280 :thumbsup:

TRT leverer komplett installasjon og det betyr en del på hvem og hva jeg skulle velge.

 

Jeg kommer tilbake med bilder og annen info når det begynner å skje noe... Har avtalt frakt neste fredag til Grimstad :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...