Jump to content

Endelig - har bestemt meg for ny motor - MerCruiser 3.0L MPI!


Våtbåt

Recommended Posts

En liten statusoppdatering:

 

Fikk melding i fra TRT-motor om at gammel motor er ute av båten - alt gikk fint sa de.

So far so good!

 

Jeg har også bestilt Lectrotabs 12x12" med et enkelt, nærmest, retropanel. Jeg ønsker ikke masse lysende dioder i båten. Dette er sikkert noejeg kunne ha montert selv, men de hadde både båten og produktet hos seg, fort gjort sa de. Link til Lectrotabproduktet.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel bedt om dokumentasjon på alt de monterer. Både motor og drev er vel overhalt, så dermed hadde jeg bedt om at dette ble beskrevet på faktuaen.

 

Forøvrig gleder jeg meg til å høre dine erfaringer med dette verkstedet. Jeg bor selv i Grimstad, så jeg håper vi nå har fått et nytt verksted i byen som er bra.

 

Sånn for ordens skyld, så er det ikke dette verkstedet jeg ytret meg om i innlegg 64. Det verkstedet ligger heller ikke i Grimstad. Bare sånn at det er sagt.

Link to post
Share on other sites

Synes det er greit at de beskriver hva overhalingen består av og hvilke deler som de da har byttet, både for motor og drev.

Har du fått noen garantitid? jeg synes godt de kan gi litt garantitid på en slik jobb, men da bare på ting som evt. blir ødelagt ved normal bruk, ikke ting som du ved uhell fremprovoserer, men regner med at dere har en avtale der.

 

Blir spennende å høre fra deg når du har fått den på vannet. En ting det ikke sies noe om er om denne motoren har elektronisk tenning eller ei. Den kom orginalt uten, men mange har suksess med å oppgradere til ignition 1-2-3 anlegg (tror jeg det heter)(finnes flere tråder om det innpå her)

 

Lectro er forøvrig ett helt greit trimsystem etter hva jeg hører andre erfarer, ikke hatt det på noen båt selv.

Link to post
Share on other sites

En oppdatering.

 

Motor er installert og går "som bare rakkaren". Heia TRT-motorservice!

Noen tilpasninger med eksosrøret gjøres i dag- Håper jeg får båten på fredag - kan da bruke lørdag til og med tirsdag til å vaske, polere og annet snadder :yesnod:

 

Garantitiden er på 3 mnd - det er mai, juni og juli det. Regner med å få testet den godt nok.

Forslag på hva som bør testes eller sjekkes ekstra nøye?

Link to post
Share on other sites

Du bør sjekke ut med TRT om de anbefaler bytte av olje og filter etter bare noen få driftstimer. Det vil avhenge av hva de har gjort med motoren.

Du bør sjekke ut om de anbefaler noe innkjøringstid. Også avhengig av hva de har gjort med motoren.

 

Videre bør du peile olje før og etter hver tur i starten. Slik vil du fort lære deg om den bruker noe olje og evt. hvor mye den forbruker. (Noe må du regne med, kjører du mye på full guffe)

Du bør også i starten følge godt med i motorrommet om det kommer vann inn over tid. Det kan skyldes utette slangetilkoblinger etc. som må etterdras.

 

Det er alltid lurt å ha med en ekstra viftereim og lære seg hvordan den byttes.

 

Følg godt med på oljetrykksmåler og tempmåler de første turene, dette er indikatorer for om alt er vel i motorrommet.

Hør etter ulyder, ujevn gange, vil ikke opp i turtall etc (Bør ikke skje på en nyoverhalt motor)

 

Utover det, tror jeg resten vil være for spesielt intereserte og motorkyndige. Prøvde å legge sjekklisten på det du har beskrevet for ditt nivå.

Link to post
Share on other sites

Nei - det er den ikke og det bør de/jeg gjøre før resten av pengene overføres.Kanskje jeg burde tatt meg en tur til Grimstad for prøvekjøring/test.

 

Kan være lurt, men er det innkjøring og du bare skal puttre rundt på 2000rpm i noen timer først, sier ikke en sånn tur deg mye.

TRT virker seriøse, og er det det starter de opp motoren etter montasje, ser at alt går rundt og at alt er tett. De kjører bare inn vann på slange ved en slik test, men den viser det mest nødvendige.

Ta en telefon til de og hør hva de selv mener er lurt av deg, skal motor kjøres inn eller ikke etc.

Link to post
Share on other sites

He he... ikke ønskelig med en slik tur :sailing:

Nå snakket jeg nettopp med TRT og vi ble enige om å snakkes på søndag kveld. Mest sannsynlig reiser jeg ned på mandag og tar test og oppgjør.

Motoren skulle innkjøres og skiftes oljefilter etter 5 kjøretimer etc.

Link to post
Share on other sites

Helt klart, takk! Dette ser jeg virkelig frem til :flag: Da gjenstår det kun vask og polering og litt bunnstoffing.Trimflapsa skal vel stoffes de også, samt de skal ha zinkanode?!

 

Du stoffer for å unngå rur, må ikke men er anbefalt. Sink ubetinget, ja, så slipper du at skruer tæres bort over tid.

Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

 

Kjørte i dag 3 timer - til Grimstad for besiktelse av utført arbeid.

Møtte en hyggelig kar fra TRT som viste meg motor, drev og trimflaps.

Det så veldig bra ut.

 

Det beste er at han hadde ordnet med transport slik at den blir levert Horten i morgen!! Utrolig bra!

Da gjenstår vask og polering og litt flekkbunnstoffing :cheers_wine:

 

Skal ta bilder når jeg får den i morgen.

Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

 

Da har båten kommet og er på plass i krybben sin. TRT-Motor ordnet med kranbil og transporterte den selv, flott jobbet synes jeg.

Vi ble enige om sluttoppgjør etc.

 

Her er kranbilen med båten. Gjenstår en del vasking og polering før den er helt klar for vannet - litt stoffing også.

 

wp_000307.jpg

 

 

wp_000308.jpg

 

 

wp_000309.jpg

 

 

wp_000314.jpg

 

 

wp_000315.jpg

 

 

wp_000316.jpg

 

 

wp_000317.jpg

 

 

Jeg kan fortelle mer om oppgjør, dokumentasjon og testing senere - nå skal jeg på langferie til Paris :cheers_wine:

 

Hvis det er noe spesielt jeg skal ta bilde av i båten - si i fra!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei!

 

Vil advare folk om kjøp motor fra TRT motorservice i grimstad. de har solgt meg en defekt motor og langt ifra gitt med det de lovet. Sliter nå med å få kontakt med dem, per mail, brev og e-post. Er det noen som har kontakt info, evt adresse så jeg kan få ordnet opp i denne saken.

 

kan komme med detaljer når jeg har fått en løsning på saken

Link to post
Share on other sites

Ja der kom det... Har hørt at noe ull om dette firma. Ville ikke si noe i denne tråden siden det synes som om trådstrarter er fornøyd.. Vi får krysse fingrene om at ikke trådstarter er like uheldig som deg Knaske..

 

Firmaet .ligger på et industriområde ved Grimstad mener jeg og huske.. ingen skilting utenom "logo" over døra til sjappa. Bergemoveien tror jeg det var og kordinater er: 8°33'14.73"Ø 58°20'21.64"N

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...