Våtbåt Startet 2.Juli.2011 Del på Facebook Startet 2.Juli.2011 (redigert) Heisann! Da har jeg faktisk klart å bestemme meg for å bytte motor og jeg har også bestemt meg for hvilken motor Det har vært en lang runde i tenkeboksen, ca 2 år, og et par tre tråder her på båtplassen. Mange fine diskusjoner hvorvidt man skal kjøpe diesel eller bensin, liten eller stor. Ble faktisk mer forvirret, he he. Det er ikke det at jeg ikke har råd til større, bredere, kraftigere etc men jeg tror jeg har gjort riktig valg med tanke på brukstimer og formål. Litt om båten: Båten min er jeg veldig fornøyd med, det er en mellomting mellom daycrusier og cabincruiser - har litt fra begge sider. Merket kjenner de fleste, Selco og SelQueen er typenavnet - herlig navn. Den er 24 fot og er i praksis veldig lik Ancas 24. Båten kjøpte jeg i 2008 av han som hadde hatt den siden den var ny i 1971! Båten så nesten ikke brukt ut tatt i betraktning alder. Jeg var ikke i tvil, denne "veteranbåten" skulle jeg ha Eneste jeg følte trakk ned var alderen og effekten på motoren. Selv om jeg ikke er fartsavhengig eller speedfreak ville jeg ha en motor som jeg kunne stole på samt gå litt raskere enn en snekke. Det står en AQ130 fra 1970 som faktisk starter helt fint, men tåler nok ikke skikkelig pådrag mer. Kanskje en totaloverhaling hadde gjort susen? Jeg vurderte lenge om jeg skulle kjøpe en ny båt med diesel eller bensin eller overhale eller eller eller... jeg ble gal hva skulle jeg gjøre? Dette er motoren jeg har bestemt for: MerCruiser 3.0L MPI Hk: 135 Kw: 101 Kubikk: 3000 cm3 Vekt: 288 kg Maks turtall: 4800 r/min Sylinderantall: 4 (i rekke) Fuel system: MPI Antar det kommer til å koste ca 140.000,- inkl drev, ferskvannskjøling og montering + jeg må trimflaps (5.000,-). Jeg liker å kjøre rundt i mellom 6-15 knop og jeg ville ikke ha ristingen til en diesel. Måtte bare dele gleden ved å ha bestemt seg, endelig. Men nå gjenstår det å finne en leverandør og en som kan montere dette. Noen som kjenner noen som er flinke? PS! Jeg skal straks i 40-årslag, men spør og grav og kom med argumenter for at jeg har gjort feil. Svarer så fort jeg er klar igjen i morgen Redigert 13.Juni.2012 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Utrolig fin båt til og være i fra 1971. Veldig bra motorvalg. Virkelig morro å se slike veldholdte fartøyer i fra den tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 (redigert) Det var dyrt! Koster 115 000.- med ferskvannskjøling hos Bakken motor. Du får 4.3 motoren til den prisen du snakker om. Komplett sjølvsagt. Edit: du meinte kansje 140 inkl. montering ? Redigert 2.Juli.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Ja, det er prisen inkl montering, tror 4,3 koster ytterligere 40'. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Nydelig klassiker du har Jeg støtter motorvalget 100%. Men hvorfor ikke kjøpe Volvo sin utgave av samme motoren? Da beholder du Volvo looken tvers igjennom. Og sansynligvis slipper du å støpe/modifisere på hekk aggregat innfestingen. http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/AQUAMATIC/c_gasoline_sterndrive/Pages/3.0GL.aspx Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Våtbåt Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Takk for det Jeg tror den volvoen du linker til er en gammel motortype som forbruker ekstremt mye drivstoff. Tror ikke Volvo har en "konkurrent" til Mercruiseren med MPI?! Den er visstnok veldig effektiv med tanke på drivstoff og krefter, helt ny type motor. Er enig at Volvo hadde kanskje vært best - gjennomført! Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Her er et bilde til av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 (redigert) Et virkelig klassisk og nydelig stykke båt du har der Ang valg av motor så ville jeg gått for vps bensin da du slipper og støpe igjen i hekken og da heller skjære litt større hull. Både vp og Mercruiser er amerikanskbygde motorer som bruker nøyaktig samme blokk.. jeg ville vist jeg hadde hvert deg valgt vps 3,0GXIC 150 hk.. elektroninsk tenning,hydrventilløft og selvsagt elektroninsk injection. 3,0GXIC Redigert 2.Juli.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Executive Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 (redigert) Oops. Fikk ikke med meg at Mercruiseren hadde MPI. Da er jeg enig. Kjøp rødmaling også Men hullet bak passer ikke til Merc. Adapteplater finnes vel å få tak i. Uten at jeg egentlig vet hvordan det funker i praksis. Og behold for all del så mye av instrument panel som mulig. Båten er jo en reise tilbake til fortiden. En vakker sådan. Redigert 2.Juli.2011 av Executive (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Våtbåt Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 ... må dra på 40 årslag nå får jeg beskjed om... Kle på deg!! Og må skrive kortet samtidig... det er jo hele 20 minutter til vi skal være der jo Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 (redigert) Oops. Fikk ikke med meg at Mercruiseren hadde MPI. Da er jeg enig. Kjøp rødmaling også vps motorer har også innsprøytning men ikke gl utgaven VPS drev er noen reiser bedre en merc sine.. Redigert 2.Juli.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hansi Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Virker som et fornuftig motorvalg som sikkert vil passe båten fint. Nydelig båt forresten. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 (redigert) Flott båt, nesten et smykke. Siden du har bestemt deg for hva du vil ha så er det jo ikke noe problem å få den montert når du har funnet riktig verksted. Blir jo helt opp til verkstedet å få det helt riktig til avtalt pris. De du kjøper den av har selvsagt eget verksted der du som kunde enkelt og greit forteller når du skal ha dette ferdig og sjøsatt/testet. Innenfor rimelighetens grenser da og max en uke. Redigert 3.Juli.2011 av M/S AIOLOS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Som et tips hvis du skulle finne på og bytte til vp så er Framnæs maritime i Sandefjord og anbefalle. Stort verksted med flinke folk og blir bla brukt av redningselskpet,kystverket,statens naturoppsyn mfl. Det er nok av verksteder i den andre enden som man IKKE velger. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Fergu Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Her har du en original urestaurert kulturperle. Hvorfor bytte motor? Motoren er en av de mest slitesterke motorene som har blitt produsert. B20 motoren kom i 1969. Dette var en videreutvikling av B18 som ble lansert tidlig på sekstitallet. Motorene ble hovedsaklig brukt i Amazon, 140 serien og delvis 240 serien frem til 76. I tillegg ble de brukt til båt, diverse militære kjøretøy, skurtreskere og sikkert andre ting også. Motorene er utrolig driftsikre, kan lett trimmes (Og tåler det) Deler er selv i dag veldig enkelt å få tak i, og deler er billig så lenge du holder deg borte fra de som selger Volvo Penta. Det finnes firmaer som selger deler og ferdig overhalte motorer med forskjellig effekt. Finnes sikkert moderene motorer som bruker mindre drivstoff, men hvor mange år må du kjøre før det regnestykket går opp? Jeg ville beholdt motoren. Båten ser jo nydelig ut, motoren er sikkert i samme stand. Er det åpenbare problemer med den kan den overhales og eventuellt trimmes moderat. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Sjekk her: http://www.iglebaek-motor.no/ Sist jeg sjekket pris kostet en overhalt B20 marine 15000 herfra. Så kommer selvsagt manifold og diverse smådeler i tillegg. Men totalt mye billigere enn ny motor. B20 kan sikkert også leveres med harde ventilseter for blyfri bensin. Jeg har ingen problemer med å forstå at du ønsker moderne motor. Men båten din er så flott og autentisk at du burde kunne fått kultur vern bidrag fra løvebakken for å holde den i original stand. Norsk industri historie dette her. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
retro 32 Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Nydelig båt dette, men ville nok valgt en større motor fordi du da har mer kraftoverskudd når du trenger det og drivstofføkonomien blir bedre, løsningen du har valgt gir kun 5 hk mer (riktignok mer dreiemoment)og det blir jo mye penger for så lite Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Jeg tror også at jeg hadde startet opp med originalmotor. Som mange sier, den er utrolig enkel å reparere på, deler får du overalt og billig, og ikke minst er nok den mest driftsikre motoren Volvo noen gang har hatt i bil. Ulempen er at den bruker bensin så det holder og hvertfall med dobbelforgasser, og disse ujusterer seg lett. Nå skal det være mulig å sette på dobbelweber forgasser på enløps innsugsmanifold, og dette skal gi både bedre effekt og mindre forbruk. Jeg tror jeg hadde startet med en slik løsning, kanskje bygd om tenningen til eletronisk og deretter tut og kjør. Hvis motoren din er moden for full overhaling (ser du egentlig på kompresjon og oljetrykk) stiller saken seg annerledes mekker du ikke selv, men selv her er det mulig å få gjort dette billig hos mekkekyndige karer. Finnes masse rally-cross gutter som kan skru disse motorene i søvne f. eks. Uansett ett flott stykke perle du har, og siden du velger å holde den orginal, synes jeg også du bør holde motor og drev det samme, selv om du da ikke har powertim og litt annet småsnaks, trimflaps vil hjelpe en del på dette uansett, siden du skal ha på det. Ser du har 250 eller 270 drev, 280 går også rett på. masse av de drevene til salgs for gi-bort pris, så også her kan man fort sikre seg billige reservedeler, skulle det være nødvendig. Når det gjelder back-up med motorhavari, bør du vel uansett vurdere å sette på en liten påhengs for å ta deg til nødhavn? Flott prosjekt, lykke til uansett valg Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Et virkelig klassisk og nydelig stykke båt du har der Ang valg av motor så ville jeg gått for vps bensin da du slipper og støpe igjen i hekken og da heller skjære litt større hull. Både vp og Mercruiser er amerikanskbygde motorer som bruker nøyaktig samme blokk.. jeg ville vist jeg hadde hvert deg valgt vps 3,0GXIC 150 hk.. elektroninsk tenning,hydrventilløft og selvsagt elektroninsk injection. 3,0GXIC Hei, takk for det. Jeg falt også for de linjene og at den ser pen og hel ut. Jeg var faktisk ikke klar over dette motoralternativet til Volvo. Trodde de kun hadde 3.0LGL - og den er jo egentlig ikke et reelt alternativ når man først skal bytte. Men nå må jeg jo sjekke prisen på denne, he he... tilbake til start Noen som kjenner prisen på 3,0GXIC 150 hk fra Volvo? Hovedårsaken til motorbyttet er at jeg ikke mekker nevneverdig mye selv og vil ha trygg motor når jeg er ute med familien - ikke bli solbrent på rompa pga alle timene med hode nede i motorrommet Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Det sies at en hund og dens eier er lik. Er nok derfor de gamle penta motorene er røde.. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Noen som kjenner prisen på 3,0GXIC 150 hk fra Volvo? Som nevnt ring Framnæs Maritime I Sandefjord og be om pris på hele pakka, der tror jeg helt sikkert du blir fornøyd både med service og videre oppfølging. Vet det er flere her på BP som har hvert særs fornøyd med dette verkstedet. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Våtbåt Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Takk for tipset Det er veldig viktig for meg å bruke seriøse aktører med god kompetanse og service. Samt at de ikke er et døgnflue-selskap. Jeg ringer de i morgen og ber om et tilbud. Men... leverer de VP også? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Framnæs Maritime er en av østlandets største VP forhandlere Framnæs maritime Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Våtbåt Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Da har jeg sendt forespørsel til Framnæs om pris på Volvo. Hvis prisen her er akseptabel så er jeg jo ikke i tvil om hva jeg går for Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Framnæs er bra. Gunnar eller Kai tenker jeg er rett personer for deg. Mulig de er litt dyre,men de er gode og seriøse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.