Jump to content

Meninger om promillegrensen til sjøs


arnearmoa

Recommended Posts

Om jeg skulle ha drukket et par pils i løpet av et par timer og "og kjenne at jeg har drukket", er det nok stor forskjell på å mestre en bil i 80 - 100km/t med mye trafikk rundt meg og å mestre Saga'n på max fart (7 knop, 15km/t) en sommerdag midt på Oslofjorden med langt til nærmeste båt eller grunne. Så, jeg liker ikke denne sammenligningen helt. Selv om en durer avgårde sittende på flybridgen med høy sigarføring i 25 knop, ca. 50km/t har en faktisk litt tid på seg til å reagere. Men da begynner en å nærme seg grensen for hva som er forsvarlig. Det er jo ikke bare reaksjonsevnen som blir dårligere. Evnen til å vurdere og ta de rette besluttingene blir også dårligere. En blir ofte mer og mer "eplekjekk" dess høyere promillen er.

 

Når det gjelder å koble "straffen" for for høy promille ved føring av båt mot bilkjøring, mener jeg fremdeles at straffen må være relatert til lovbruddet, her for høy promille/evt. fyll ved BÅTFØRING. Så inndraging av båt, store bøter, fengsel osv. er da mer relevant en å hindre en person som ALDRI kjører med promille med bil å få kjøre bil?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det å sammeligne båt og bil blir helt molbo etter mitt syn. Her er det stor forskjell hva omhandler trafikk.

 

Like molbo etter min mening er det om en skulle ha diferensiert promille i bil. Biler som går over 150, ok med promille 0,2, resterende 0,5 :giggle: HALLO :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Enhver må ta ansvar for sin egen handling uansett om en kjører båt, bil, mc, snøscooter, traktor, gressklipper, osv. Reaksjonsevne og sidesyn er helt klart best uten alkohol innabords, derom er det ingen tvil. Noen promilleregler enten de er 0.2, 0.5 eller 0.8 klarer de aller fleste og forholde seg til.

Link to post
Share on other sites

Å diffransiere promillegrensa ved bilkjøring er molbo,da marginene tross alt er mindre etter veien enn på fjorden,dessuten er det ikke like markant forskjell på bilers potetnsielle fart.(det var heller ikke mitt forslag)

 

Ellers så ser ikke jeg noen prinsippiell forskjell på fordelen ved å være edru når man ferdes på vannet enn på veien,trafikk er trafikk.

 

Til de som MÅ drikke "noen pils" når de ferdes på vannet,har jo ikke noe å frykte da grensen er 0,8 noe som burde holde for de fleste.

 

Siden mange her inne ser ut til å akseptere at man stopper båten når man passerer 0,8 i promille,kan da ikke være så ille om de andre som fortsetter båtturen med 0,9 og oppover risikerer å miste førerkortet.

 

Legg merke til at det heter førerkort altså det gir rett til å føre et fremkomstmiddel i trafikken,irrellevant om et er vann eller asfalt spør du meg.

 

Går det galt og man skulle skade/drepe et barn i båtfylla,tror jeg neppe du får et klapp på skuldra av faren til barnet hvor han sier:"Ja,ja godt du ikke drepte barnet mitt med bilen,for da hadde jeg blitt lei meg da."

 

Og av den enkle grunn er det faktisk et like grovt lovbrudd å kjøre med promille i båt som med bil,og bør derfor straffes like hardt.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan være enig i det meste du skriver her, men risikoen ved å føre en båt med like over 0,2 i promille er såpass lav at det blir helt feil å gjøre det straffbart.

 

Det fins nesten ikke grenser for hva som kan forbys, og fryktelig mange forslag ville kunne forsvares med en mikroskopisk gevinst. Flertallet tenker ofte at det angår ikke dem, og da gir de blaffen i alle som er imot forslagene og stemmer for.

 

Skal vi forby utdrikkingslag for blivende bruder/brudgommer?

 

Skal vi forby rulleskøyter?

 

Osv. osv. osv.

Link to post
Share on other sites

Etter snart 20 år bak rattet på klasse 2 bil, lastebil, trailer, samt noe rally m.m. så vil jeg påstå at JEG er en bedre sjåfør enn de fleste vanlige bilførere selv om jeg hadde hatt godt over 1 i promille.

Det å samenligne å føre bil og båt med promille sier sitt om vedkommende. Skjønnes det ikke forskjellen på å kjøre i trafikken med bil, kontra det å ferdes på sjøen med en båt. Da gidder ikke jeg fortelle DERE det !!!

Blir du litt brisen av "2 øl over langen", da er det noe alvorlig feil med kroppen.

Jeg drikker muligens ett par pils (0,33cl) over en 2 timers tid. Skulle dette gjøre meg til å ta feil beslutninger ? NEI....

 

Ps! Husk det er ikke lov til å klippe plenen med promille heller. Ikke sykle heller. Husk det !

Link to post
Share on other sites

Jeg kan være enig i det meste du skriver her, men risikoen ved å føre en båt med like over 0,2 i promille er såpass lav at det blir helt feil å gjøre det straffbart.

 

Nå er promillegrensa på sjøen 0,8 fortsatt,så da synes jeg vi skal forholde oss til det.

 

Etter snart 20 år bak rattet på klasse 2 bil, lastebil, trailer, samt noe rally m.m. så vil jeg påstå at JEG er en bedre sjåfør enn de fleste vanlige bilførere selv om jeg hadde hatt godt over 1 i promille.

Det å samenligne å føre bil og båt med promille sier sitt om vedkommende. Skjønnes det ikke forskjellen på å kjøre i trafikken med bil, kontra det å ferdes på sjøen med en båt. Da gidder ikke jeg fortelle DERE det !!!

Dine påstander om at du er over gjennomsnittet god til å kjøre bil med godt over 1 i promille er bare tragiske,og sier mye om deg.Spørs om du egentlig har noe mer å tilføye i denne debatten?

 

Skjønner man ikke veriden av å ha under 0,8 i promille når man farter gjennom en travel skipsled i fellesferien i 20-30++ knop,gidder ikke JEG og fortelle de det.

 

Jeg er klar over at mitt forslag er kontroversielt og at det kan virke som for strengt for mange,men saken er den at det blir fler og fler hurtiggående båter i vår vakre skjærgård.

 

Antallet tragiske ulykker ser ut til å øke,er det ikke da rimelig å iverksette strengere tiltak for å få bukt med dette?

 

Som sagt noen oppslag i tabloidpressen hver sommer og en vennlig formaning fra politiet ser ikke ut til å hindre endel av oss fra å oppføre seg som idioter på sjøen.

 

Jeg er i utagangspunktet ikke glad i å forby "alt",men her er det ikke snakk om mer forbud,men å reagere strengere på en evt. overtredelse.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

her er det ikke snakk om mer forbud,men å reagere strengere på en evt. overtredelse.

 

Jo, det er snakk om mer forbud. Det er det som er hovedsaken:

 

 

 

Jeg syns dagens grense på 0,8 er fornuftig. Og jeg er imot å innføre et forbud mot å føre båt når man har promille mellom 0,2 og 0,8

Link to post
Share on other sites

Tar meg to til tre øl mens jeg går ut Oslofjorden i 10 knops fart. Føler meg ikke inkompetent til å føre båt for det. Skal de adoptere det som svenskene har gjort med 0.2 promille, så vil det bare skape mere for politiet som fra før av ikke er der. Handelsflåten har jo maksgrense på 0.8, så er det jo greit at er slik for lystbåtflåten også. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Svenskene har innført ny promillegrense og vi burde legge oss på det samme. Å kalle en pils for snekkepils for at man kjører i snekkefart er bare å pakke inn det hele.

 

Jeg skal ikke påstå noe om reglene for folk som jobber på sjøen, men Sverige har iallfall fått 0,2 grense for menigmann som skal føre båt. Jeg syns ikke vi skal følge det eksempelet.

 

Man kunne kanskje se for seg en differansiert alkoholgrense?

 

0,8 for fører av båter med potensiell fart UNDER eks. 15 knop

 

0,2 for fører av båter med potensiell fart OVER 15 knop.

 

Skal de adoptere det som svenskene har gjort med 0.2 promille, så vil det bare skape mere for politiet som fra før av ikke er der.

 

Promillegrensen i Sverige på 0,2 promille gjelder for båter som er minst ti meter lange eller har motor som gjør at båten kan gå raskere enn 15 knop.

Her har i hvert fall noen skjønt det er forskjell på en pils eller to i sjekta og det samme alkoholinntaket i et vrålåk. :thumbsup:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke selve promillegrensen som er problemet, men heller at det ikke er noen som håndhever den.

 

Hvor er politiet, ikke ofte vi ser dem på fjorden. Hvor ofte stopper de båtførere og tar promille kontroll.

Jeg har aldri blitt stoppet, men de må gjerne komme for min del.

 

Men jeg er for såvidt enig i at høy fart i beruset tilstand ikke hører hjemme, og da spesielt i trange sund.

Og høy fart i trange sund er jo ikke bare relatert til promille. Ser jevnlig båter på 40 fot som passerer i trange sund i 20 knop +. Hiver opp en enorm sjø, og vinker til folk på land som står med knyttede never.

 

Idioter til sjøen finner mann overalt, akkurat som i trafikken. Edru eller ikke.

Heldigvis er nå de fleste som ferdes på sjøen akkurat det motsatte :thumbsup:

Redigert av Manzon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter snart 20 år bak rattet på klasse 2 bil, lastebil, trailer, samt noe rally m.m. så vil jeg påstå at JEG er en bedre sjåfør enn de fleste vanlige bilførere selv om jeg hadde hatt godt over 1 i promille.

Det å samenligne å føre bil og båt med promille sier sitt om vedkommende. Skjønnes det ikke forskjellen på å kjøre i trafikken med bil, kontra det å ferdes på sjøen med en båt. Da gidder ikke jeg fortelle DERE det !!!

Blir du litt brisen av "2 øl over langen", da er det noe alvorlig feil med kroppen.

Jeg drikker muligens ett par pils (0,33cl) over en 2 timers tid. Skulle dette gjøre meg til å ta feil beslutninger ? NEI....

 

Ps! Husk det er ikke lov til å klippe plenen med promille heller. Ikke sykle heller. Husk det !

 

Godt å starte dagen med en latter!

 

Kanskje inndragning av BP-vimpel og medlemskap kunne vært brukt som tvangsmiddel i båtfyllerisaker :) Vimpel sendes til SI sammen med oppgjør for bota.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg nyter nå utsikten, været og freden minst like bra når sansene ikke er sløvet av alkohol. I gangfart på opp mot 30kn er det dessuten helt greit å ha så god oversikt som mulig uten å måtte skjerpe seg mer enn nødvendig. Derimot opplever jeg effekten som hensiktsmessig i sosiale lag eller når man bare har lyst til å koble ut.

 

Så da blir det freeze eller kaffe mens man er på vei, og gjerne bayer når man er framme. For min del kan alkoholgrensa være det den vil - jeg benytter meg ikke av den :sailing:

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Etter snart 20 år bak rattet på klasse 2 bil, lastebil, trailer, samt noe rally m.m. så vil jeg påstå at JEG er en bedre sjåfør enn de fleste vanlige bilførere selv om jeg hadde hatt godt over 1 i promille.

 

Ps! Husk det er ikke lov til å klippe plenen med promille heller. Ikke sykle heller. Husk det !

Tar det for gitt at du har god og lang erfaring med å kjøre alle disse kjøretøyene med over 1 i promille siden du vet dette med sikkerhet. Eller er du bare atter en "tulling" som tror du er bedre enn andre sjåfører??

 

For ordens skyld så er det ikke forbudt å klippe plenen med promille, så lenge klipperen ikke er drevet frem av motorkraft... En kan fint bruke en vanlig motorklipper uten hjuldrift eller vanlig manuell trommel klipper eller ljå for den saks skyld...

 

Det er heller ikke noen definert promillegrense for å sykle, så en kan fint ha promille i blodet og bruke tråsykkel... men det er ikke lov til å sykle i beruset tilstand.... Dette er en vag definisjon.... men i prinsippet så er det vegtrafikklovens § 21 regulerer dette..

 

Sånn litt på tampen så er det ikke dumt om du kjenner til de reglene som gjelder når du uttaler skråsikkert om egen kompetanse.... eller hadde du kanskje 1 i promille når innlegget ditt ble skrevet.. :lol: :lol:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Etter snart 20 år bak rattet på klasse 2 bil, lastebil, trailer, samt noe rally m.m. så vil jeg påstå at JEG er en bedre sjåfør enn de fleste vanlige bilførere selv om jeg hadde hatt godt over 1 i promille.

Det å samenligne å føre bil og båt med promille sier sitt om vedkommende. Skjønnes det ikke forskjellen på å kjøre i trafikken med bil, kontra det å ferdes på sjøen med en båt. Da gidder ikke jeg fortelle DERE det !!!

 

Ps! Husk det er ikke lov til å klippe plenen med promille heller. Ikke sykle heller. Husk det !

 

Tviler ikke på det når jeg ser rundt meg i trafikken :smiley:

 

Selv mener jeg at jeg er mye bedre fører av båt med en 0.8 i promille enn med 0.2 i promille (som mange vil ha) dagen derpå etter en helvetes fest.

 

Det er ikke selve promillen som er problemet men sinnstilstanden til føreren, om du ikke har tankene på det du gjør er du mer farlig med 0 i promille enn med litt promille med fullt fokus :smash:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv mener jeg at jeg er mye bedre fører av båt med en 0.8 i promille enn med 0.2 i promille

Det tviler jeg ikke et sekund på at du mener.... :lol: :lol: :lol: :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Promillegrensen i Sverige på 0,2 promille gjelder for båter som er minst ti meter lange eller har motor som gjør at båten kan gå raskere enn 15 knop.[...]

Hva? Det hørtes jo nesten fornuftig ut :eek::flag_sw:

Da kan jo Norge følge etter å f.eks innføre 0.2o/oo for sertifikatplktige båter (8m, 25hk)også beholder vi 0.8o/oo for joller, kajakker, snekker, små seilbåter og slikt.

Link to post
Share on other sites

Har faktisk mer lyst til å møte en båtfører med 0,8 i promille enn en godt påseilet person som slår med ljå....

Det er vel Vassendgutane som nevner noe om å slå ned i fjæra med ljå..

 

Ellers må man jo lure på om den opplagsprostituerte journalisten som står bak historien har en eller annen agenda ut over det å skrive litt om promillegrenser til sjøs?

Eller muligens er det desken som har blitt lovet masse annonser hvis de løper Ingvar Johnsens ærend i hans korstog mot lavere promillegrense til sjøs?

Artikkelen, understøttet av disse bildene, er uansett søppel-journalistikk.

 

Bortsett fra de moralske anfektelser, hva er de vi skal oppnå med å redusere promillegrensen fra 0,8 til 0,2?

Hvor mange ulykker er det vi har der det er påvist promille mellom 0,2 og 0,8? Og var promillen av betydning for at det ble en ulykke, eventuelt forverret konsekvensene av ulykken?

De bildene som fulgte artikkel hadde for en stor del ingenting med promille å gjøre, bare en av båtene hadde en bildetekst hvor det ble skrevet at en person var synlig påvirket.

Er det denne typen "fakta" som skal legges til grunn for debatten?

 

Etter min mening er det ingen grunn til å endre promillegrensen til sjøs med mindre det har en reell gevinst.

Da basert på fakta.

 

Er det noen som har kunnskap om ulykker/uønsket adferd som relateres til promille mellom 0,2 og 0,8?

Fortrinnsvis statistikk med en smule kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler også at jeg har full kontroll med 1 i promille,NÅR jeg har 1 i promille :cheers::giggle::drink::cheers_wine::drink::drink::drink::drink: .

 

Jeg har en erfaring fra min ungdom som heldigvis fikk meg til å forstå hvor farlig alkohol og kjøring er.

 

Jeg og en kamerat var på fylla og utpå kvelden ble det til at det å kjøre bil innover noen øde skogsveger var veldig lurt :headbang:

 

Bilen gikk heldigvis tom for bensin oppi skauen og vi måtte gå hjem.

 

Langt utpå dagen etter dro jeg opp med en kanne bensin og begynte å kjøre hjemover,jeg husket at speedometernåla hadde pendlet rundt 100 km/t når vi hadde herjet natta før,og tenkte at jeg ville prøve dette nå også i tilnærmet edru tilstand.

 

Når nåla nærmet seg 70-80 km/t begynte bilen å bli vanskelig å kontrollere da den begynte å "rulle" på den løse grusen,jeg torde rett og slett ikke å kjøre så fort som jeg hadde gjort tidligere.

 

Natta før rullet jeg røyk,skiftet CDèr og drakk samtidig som jeg kjørte bil og følte meg som en konge på vegen.

 

Dette kombinert med døsfall og ulykker i vennekretsen fikk meg heldigvis til å innse at dette er farlig.

 

Dette er ikke så mye til sammenligning med hva vi diskutere her,men en liten digresjon.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Johannes skriver alt det jeg tenkte å skrive nå, og det på en veldig god måte.

 

 

 

Da kan jo Norge følge etter å f.eks innføre 0.2o/oo for sertifikatplktige båter (8m, 25hk)også beholder vi 0.8o/oo for joller, kajakker, snekker, små seilbåter og slikt.

Det er mulig du syns det ville vært et godt forslag, millisivert. Men er det noe vi trenger?

Les Johannes sitt innlegg en gang til for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler også at jeg har full kontroll med 1 i promille,NÅR jeg har 1 i promille :cheers::giggle::drink::cheers_wine::drink::drink::drink::drink: .

 

Jeg har en erfaring fra min ungdom som heldigvis fikk meg til å forstå hvor farlig alkohol og kjøring er.

 

Jeg og en kamerat var på fylla og utpå kvelden ble det til at det å kjøre bil innover noen øde skogsveger var veldig lurt :headbang:

 

 

Natta før rullet jeg røyk,skiftet CDèr og drakk samtidig som jeg kjørte bil og følte meg som en konge på vegen.

 

Dette kombinert med døsfall og ulykker i vennekretsen fikk meg heldigvis til å innse at dette er farlig.

 

Dette er ikke så mye til sammenligning med hva vi diskutere her,men en liten digresjon.

 

:lipseal: Langt ifra hva vi diskuterer her, man er ikke full og vågal av 0.8promille , de fleste er heller ikke synlig beruset en gang.

 

For å bli i tilstand som du beskriver er du langt over 1 promille, gjerne rundt 1.5 eller mer som er noe helt annet og ikke tillat hverken på sjøen eller på land.

 

Sykle er noe alle kan, ta en test ala noe vi har gjort tidligere for å se kropsbeherskelse under kjente omgivelser.

 

Vi tok og laget forskjellige linjer fra rette til i sving osv på en asfaltert plass, syklet på linjen edru, så etter en øl, to øl, tre øl, fire øl osv... vi hadde drukket mange øl før folk begynte å misse den stripen og da var garantert promillen over 0.8 utifra konsum.

 

Folk må slutte å se sort/hvitt hele tiden , det er stor forskjell på å ta noen øl og være drita full. Men blir gjerne slik i slike debatter fra politikk til annen alkoholdebatt hvor enkelte vil ha null alkohol fordi 5% ikke greier å være måteholden.

 

De som måtte være drita fulle på sjøen nå ville og vært det med 0.2 i grense, eneste grensen hadde oppnådd var å ødelegge for de 99% lovlydige andre som drikker en til tre øl mens de kjører og holder seg langt under grensen...

 

< 0,8 promille er ikkje fyll! :smash:

 

 

:smash:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må nok innrømme at det å ta en øl, eller to, er noe som gir meg en viss glede les; lett rus. Er ikke det hele, eller mye av, poenget med å ta seg en øl eller to? Ser at mange her hevder at dette ikke påvirker dem i noen grad (er sågar trygg lastebilsjåfør!), men hvorfor drikker dere en øl, eller to da eller tre, kun for smakens skyld?

Selvfølgelig blir man noe lettere til sinns, lettere opprørt osv når man har en promille på opp mot 0,8 og like selvfølgelig påvirker dette ens handlemønster, reaksjonsevne, lyster osv, men er man tøff nok så er vel dette vanskelig å innrømme?

At en promille på 0,8 ikke er å anse som fyll er jeg helt enig i, men at dette ikke påvirker en, bokstavelig talt, blir litt tullete å hevde, etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...