Jump to content

Meninger om promillegrensen til sjøs


arnearmoa

Recommended Posts

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet gir på ung.no følgende beskrivelse av hva som kjennetegner promilletilstanden 0,8:

 

"Du blir høylytt og får overdrevne bevegelser. Langsommere reflekser. Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid. Overdreven selvtillit. Det lukter tydlig alkohol av deg."

 

Fyll eller ikke,kombiner man dette med 10-15 tonn i 30+ knop er det etter min mening uforsvarlig.

 

Jeg er ikke nødvendigvis så opptatt av å sette NED promillegrensa til 0,2,synes det er viktigere at dagens grense blir overholdt.

 

Jo fler som overholder 0,8 grensa,jo mindre sjangs er det for at den blir satt ned til 0,2.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hadde det vert en ide at fjerne promillegrensen til sjøs? og samtidig sette opp straffen for fylleulykker?

kunne være gøy og se om ola normann kunne klare og få løse tøyler og gi han en sjangs til at vise ansvar...

 

nå er jeg dansk og har ett helt annet syn på alkohol.. :flag_da: jeg drikker aldri alkohol for at bli full. jeg liker øl og nyter gjerne noen stykker i solen.. og allerhelst i båten.. det er kos..

 

ved at avkriminalisere alkohol og gi folk litt fritt spillerom tror jeg mye fyllerør hadde vert undgått.

her er det staten der bestemmer hvor og når vi skal få lov til at kose oss.. tragisk

Link to post
Share on other sites

Dere er tydeligvis glade i regler og ønsker tydeligvis mer og mer regler? 0.8 er ikke farlig i snekkefart. Skal man ta pilsen fra en stakkar som koser seg på snekketur også nå. Lykke til, men jeg er ikke enig. Etter at regelen er vedtatt blir neste skritt å gjøre det ulovlig å gå ombord i båten med promille. Så blir det strengere, vanskeligere og dyrere å ta båtførerprøven. Etter det vil de si at det er ulovlig å kjøre båt dersom man ikke fornyer prøven hvert år. Etter det igjen blir det eu kontroll av båter og alle snekker må være pottetett selv i havn og motoren må være fri for oljesvetting og ikke forurense mer enn en splitter ny motor. Avgiftsfri diesel blir en saga blott og det blir påbudt med redningsvest med krage for alle ombord og det skal tilslutt være fastmontert datautstyr som kartplotter,radar,ekkolodd til mangfoldig tusen kroner.

 

Med denne utviklingen er det bare fantasien som setter grenser. Det ender med at vanlig folk ikke kan eller ikke har råd lenger og alle tresnekker blir borte vekk.

Link to post
Share on other sites

men hvorfor drikker dere en øl, eller to da eller tre, kun for smakens skyld?

 

Selvfølgelig blir man noe lettere til sinns, lettere opprørt osv når man har en promille på opp mot 0,8 og like selvfølgelig påvirker dette ens handlemønster, reaksjonsevne, lyster osv, men er man tøff nok så er vel dette vanskelig å innrømme?

At en promille på 0,8 ikke er å anse som fyll er jeg helt enig i, men at dette ikke påvirker en, bokstavelig talt, blir litt tullete å hevde, etter mitt syn.

 

Jeg drikker en øl nå og da av den grunn at jeg liker smaken ikke rusen :smash: , jeg drikker og noen flasker vin pluss en del øl i hyggeligt selskap eller på byen fordi det er behagelig og hyggeligt å være småfull i lystigt selskap men det er ikke saken her.

 

Er det det varm pils eller feil ølmerke som jeg ikke liker videre og blir tilbudt det så tar jeg rettogslett ikke en øl men heller en brus. :yesnod:

Blir som når jeg røkte tidligere bortsett ifra at der var jeg avhengig :smiley: , var jeg tom for røyk og eneste alternativ var rullings eller annet merke sterkrøyk så røkte jeg ikke :smash:

 

Klart man kjenner litt i kinnene og kan bli litt mer lystig til sinns med 0.8 i promille men vil hevde at størsteparten ikke er videre synlig beruset i gange,oppførsel og handlemåte av den promillen under normal omstendighet.

 

Hadde gjennomsnittet vært beruste ved 0.8 promille hadde det ikke vart der grensen var satt når den ble justert.

 

Selv kan jeg nå og da føle meg svimmel og beruset etter 3 halvlitere øl når jeg er veldig sliten, andre ganger kan jeg drikke 7-8 halve "jobbepils" over tid ved jobbing på huset uten å føle noe som helst hvor jeg balanserer og klatrer rundt i stillaset 7-8 meter over bakken mens jeg islerer/panelerer... Dette er noe jeg ikke hadde greid da jeg hadde ramlet ned hvis jeg hadde dårlig koordinasjon som man får ved beruselse.

 

Kjenner og egen kropp ekstremt godt så merker tvert jeg begynner å kjenne litt i hodet så ikke kom med motargument at at jeg mest sannsynlig er sterkt beruset etter 7-8 pils og derav føler meg skikket til å jobbe i høyden noe jeg ikke kunne gjort ved beruselse.

 

 

Det er ikke promillegrensen grensen som er problemet men holdninger, jeg balanserer selvsagt ikke rundt i stillaset hvis jeg føler meg beruset.

Noe jeg jeg sikkert kan være/føle mange ganger med promille under 0.5 hvis jeg er ekstremt sliten , og på lik linje som jeg er med mine fulle fem og har full kroppsbeherskelse ved 0.8.

 

 

De fleste er oppegående mennesker som vet å sette sine grenser med alkohol på sjøen og hjemme utifra kroppsformen og de skal gjøre, de få som ikke greier dette skal da heller ikke brukes som argument for å ødelegge for resterende lovlydige borgere.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enhver må ta ansvar for sin egen handling uansett om en kjører båt, bil, mc, snøscooter, traktor, gressklipper, osv. Reaksjonsevne og sidesyn er helt klart best uten alkohol innabords,

 

Her er jeg helt uenlig :giggle: Det å si at en klipper gresset bedre uten alkohol faller på sin egen urimlighet. Det samme gjelder snøfresing :lol:

 

At en promille på 0,8 ikke er å anse som fyll er jeg helt enig i, men at dette ikke påvirker en, bokstavelig talt, blir litt tullete å hevde, etter mitt syn.

 

Er enig der og for mange usikre båtfolk kan 1 pils eller 2 være med på å lette presset ved fortøyning. Selvtillit skal en ikke kimse av. :thumbsup:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Etter at regelen er vedtatt blir neste skritt å gjøre det ulovlig å gå ombord i båten med promille. Så blir det strengere, vanskeligere og dyrere å ta båtførerprøven. Etter det vil de si at det er ulovlig å kjøre båt dersom man ikke fornyer prøven hvert år. Etter det igjen blir det eu kontroll av båter og alle snekker må være pottetett selv i havn og motoren må være fri for oljesvetting og ikke forurense mer enn en splitter ny motor. Avgiftsfri diesel blir en saga blott og det blir påbudt med redningsvest med krage for alle ombord og det skal tilslutt være fastmontert datautstyr som kartplotter,radar,ekkolodd til mangfoldig tusen kroner.

 

Med denne utviklingen er det bare fantasien som setter grenser.

 

:smash:

 

Potetgullspising tar nok veldig mange flere liv enn båtkjøring med 0,21 i promille. Men vi bør prøve å unngå forbud mot potetgull også, syns jeg iallfall.

Link to post
Share on other sites

Her er det nulltoleranse. Så jeg mener grensen skulle vært 0 promille både på veien og på vann, så sant man ikke er passasjer selvsagt.

 

 

Hos meg er det nulltoleranse på røyk i hjemmet og i bilen men vil alikevel ikke forby det hos hvermann fordi det er en stor distrasjonsfaktor i eksempelvis bilen for noen folk som evt leter etter røyken, lighter mister glo osv.....

 

Det er et faktum at en stor del ulykker kommer av uoppmerksomhet ved røyking i bil... noe det ikke er med 0.8 promille og båtkjøring

 

Røyking i bil er nok desverre langt mer farlig enn 0.8 i promille i en båt en solfylt dag gitt :yesnod:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde det vert en ide at fjerne promillegrensen til sjøs? og samtidig sette opp straffen for fylleulykker?

kunne være gøy og se om ola normann kunne klare og få løse tøyler og gi han en sjangs til at vise ansvar...

 

nå er jeg dansk og har ett helt annet syn på alkohol.. :flag_da: jeg drikker aldri alkohol for at bli full. jeg liker øl og nyter gjerne noen stykker i solen.. og allerhelst i båten.. det er kos..

 

ved at avkriminalisere alkohol og gi folk litt fritt spillerom tror jeg mye fyllerør hadde vert undgått.

her er det staten der bestemmer hvor og når vi skal få lov til at kose oss.. tragisk

Du har skjønt det :flag_da:

En situasjon jeg observerte i København for noen år tilbake:Hvar på strøget i Køben en fin sommerdag,en far kommer syklende med sin lille sønn bak på sykkelen,i korgen fremme lå det 2-3 tuborg og han drakk mens han syklet rolig nedover gaten.

Prøvde og se samme situasjon for meg på markens i Kristiansand:1.Personen hadde blitt anmeldt og fått bot,sannsynligvis hadde barnevernet blitt kontaktet.

Det viser hvor prippne og inntolerante regelverket er i Norge som er skapt av vårt hærlige sosialdemokrati som elsker og bestemme hva som er det beste for deg og meg.

Det og leve er en stor risiko som er forbundet med stor fare,sjøen har frem til nå vært den siste frihet hvor du faktisk TAR ANSVAR selv.

Det skulle ikke vært promillegrense overhode,men de få som ikke tar ANSVAR skulle bli møtt med en nulltoleranse og blitt satt på land for en stund.

At byråkrater innfører obligatoriske teoriprøver til sjøs skaper ikke av den grunn godt sjømannskap,men lærer du og ta ansvar og at det er deg som må ta følgene om du tøyer strikken for langt.

4-8 pils i båten en flott sommerdag hører med og jeg driter fullstendig i tullete forbud.

Dessverre er det slik i Norge at kollektiv avstraffelse blir benyttet ,og de få som ødelegger aldri blir tatt.

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

4-8 pils i båten en flott sommerdag hører med og jeg driter fullstendig i tullete forbud.

Dessverre er det slik i Norge at kollektiv avstraffelse blir benyttet ,og de få som ødelegger aldri blir tatt.

 

Dette synes jeg du oppsummerte veldig greit mht hva du mener og hvilke holdninger du forfekter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg du oppsummerte veldig greit mht hva du mener og hvilke holdninger du forfekter.

Hvilkne holdning forfekter du??

Er du en av sosialdemokratiets soldater som elsker og gå i takt?

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det nulltoleranse på røyk i hjemmet og i bilen men vil alikevel ikke forby det hos hvermann fordi det er en stor distrasjonsfaktor i eksempelvis bilen for noen folk som evt leter etter røyken, lighter mister glo osv.....

 

Det er et faktum at en stor del ulykker kommer av uoppmerksomhet ved røyking i bil... noe det ikke er med 0.8 promille og båtkjøring

 

Røyking i bil er nok desverre langt mer farlig enn 0.8 i promille i en båt en solfylt dag gitt :yesnod:

 

 

Jeg sier vel egentlig at her må man desverre dra alle under samme kam, noen ødelegger for alle. Selv om kanskje majoriteten helt fint klarer å holde kontroll på skuta etter ei kjørepils eller to, så er det nok noen som blir i overkant fornøyde og dristige. Hvor går grensen da? 3 knop, 8 knop, 30 knop eller 40 knop?

 

Og er det virkelig slikt at det er smaken som frister? Er det ikke bare å ta ei munkholm da for å sette det litt på spissen?

Link to post
Share on other sites

Kintii, hvis det beviselig ikke er noen ulykker der promille mellom 0,2 og 0,8 er årsaken, hvorfor skal man da "dra alle under en kam" som du sier?

 

Hvis det ikke er et problem, så lag ikke et problem utav det som må fikses!

 

Er det derimot et problem med 0,2-0,8 i promille, må man selvsagt gjøre noe.

 

Du mener det er et problem? Hva får deg til å si det?

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kintii, hvis det beviselig ikke er noen ulykker der promille mellom 0,2 og 0,8 er årsaken, hvorfor skal man da "dra alle under en kam" som du sier?

 

Hvis det ikke er et problem, så lag ikke et problem utav det som må fikses!

 

Er det derimot et problem med 0,2-0,8 i promille, må man selvsagt gjøre noe.

 

Du mener det er et problem? Hva får deg til å si det?

 

http://www.forskning.no/artikler/2008/mai/182024

Link to post
Share on other sites

Selvsagt fungerer ikke hjernen optimalt med promille, men det var ikke spørsmålet mitt.

 

Kintii, hvis det beviselig ikke er noen ulykker der promille mellom 0,2 og 0,8 er årsaken, hvorfor skal man da "dra alle under en kam" som du sier?

 

På sjøen skjer det feilvurderinger og tabber i fleng. Noen er rene amatører selv om de er klink edru. På sjøen får tabbene som regel små konsekvenser. På landeveien er konsekvensene gjerne fatale når eneste skille mellom alt vel og en sikker død er en gul malingstripe i veien en halvmeter til venstre for deg.

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvsagt fungerer ikke hjernen optimalt med promille, men det var ikke spørsmålet mitt.

 

Kintii, hvis det beviselig ikke er noen ulykker der promille mellom 0,2 og 0,8 er årsaken, hvorfor skal man da "dra alle under en kam" som du sier?

 

Jeg er veldig sikker på at det er veldig individuelt hvor optimalt hjernen fungerer hos folk med en promille på 0,8. Noen takler dette bra mens andre blir LITT mer reduserte. Selv om det beviselig ikke er noen ulykker der en promille mellom 0,2 og 0,8 er årsaken, så synes jeg rent prevantivt at det er en god nok grunn å si at hjernen ikke fungerer optimalt og at man får redusert oppmerksomhet. Jeg har ingen videre personlige erfaringer da jeg heller har vært lite på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Har du samme holdning til alle de andre forslagene til forbud som har vært nevnt også?

 

Som f.eks. potetgull og rulleskøyter...?

 

Hva med trampoline, for mange timer i sofaen, stuping fra timeter'n osv.?

 

 

Her er vel strengt tatt relativt stor forskjell på å føre båt med promille kontra å se på tv eller å hoppe på trampoline?

Link to post
Share on other sites

Litt off ift siste innlegg, men Aftenposten kjørte en sak ifm promillegrense til sjøs: "Se de elleville bildene til sjøs". Helt latterlig, og minnet mest om et Dagblad som hadde sluppet opp for saker om flått. (hvor mange førstesider har de hatt om flått så langt i år? Dødsflått.... haha....)

 

Uansett: De fleste av bildene vist i artikkelen hadde overhodet ingenting med promille å gjøre. Det var mer "happenings" og redningsaksjoner .

 

Jepp - ser at det kan bli litt Texas "der ute" hvor vi ferdes, men who cares om promillegrensen endres. Idiotene som vil endre regelverket blir fornøyde så fort de eventuelt får det til på papiret. Men de er ikke samtidig villige til å "cashe" sjekken de skriver ut.....

 

....fordi... det blir ikke fulgt opp. Antar at ingen her i dette forumet tror på at det vil følges opp ift at "noen" på sjøen vil inspisere det som foregår. Har ikke sett en politimann i hele år - og det har gått 6 mnd siden nyttårsaften. Og da inkluderer jeg aktiviteter på land.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

@Kintii

Jeg antar med samme logikk som deg at bruk av trampoline sikkert kan være litt skummelt. Dessuten driver jeg ikke med slikt, så det gjør ikke meg noe om det blir forbudt. Og så kan vi late som det ikke fins statistikk som bekrefter at det skjer skader, for det var ikke nødvendig, slik jeg tolket deg. Likevel er jeg ikke tilhenger av et forbud mot trampoline. Syns du jeg burde vært det, pga preventive hensyn?

Link to post
Share on other sites

@Kintii

Jeg antar med samme logikk som deg at bruk av trampoline sikkert kan være litt skummelt. Dessuten driver jeg ikke med slikt, så det gjør ikke meg noe om det blir forbudt. Og så kan vi late som det ikke fins statistikk som bekrefter at det skjer skader, for det var ikke nødvendig, slik jeg tolket deg. Likevel er jeg ikke tilhenger av et forbud mot trampoline. Syns du jeg burde vært det, pga preventive hensyn?

 

Om det foreligger en risiko for å skade andre, så burde man i alle fall bruke hodet. Men nå er det strengt tatt litt forskjell på å hoppe trampoline kontra føre båt.

Redigert av kintii (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...