Jump to content

Meninger om promillegrensen til sjøs


arnearmoa

Recommended Posts

Jeg sier vel egentlig at her må man desverre dra alle under samme kam, noen ødelegger for alle.

 

Og er det virkelig slikt at det er smaken som frister? Er det ikke bare å ta ei munkholm da for å sette det litt på spissen?

 

Vet ikke om du har lest og skjønt hva jeg skriver men kan jo skrive det litt mer med teskje... :smiley:

 

Siden det er smaken som gjør at jeg koser meg med en øl til lands som på vanns så hvordan i din villeste fantasi vil du tro at jeg liker munkholm...

har du noensinne smakt det? smaker iallefall ikke øl, og siden det ikke gjør det så drikker jeg ikke det på lik linje med andre ølmerker jeg ikke måtte like. da blir det en brus i stedet.

 

sagt det før og sier det igjen, sammenligne smak av øl mot munkholm blir som å sammenligne eks vanlig cola mot cola light som begge smaker piss i mine øyne...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Om det foreligger en risiko for å skade andre, så burde man i alle fall bruke hodet.

 

OK. Da tolker jeg det som at du er mest opptatt av å unngå skade på uskyldige. Og at folk som vil knekke nakken i solo-lek kan få holde på i fred uten forbud.

 

Jeg vet ikke hva statistikken sier, men jeg vil nesten tippe at skade på uskyldig tredjepart forårsaket av promille mellom 0,2 og 0,8 faktisk er så godt som fraværende. Jeg vil påstå at det indikerer en veldig lav risiko.

 

 

- Hvordan skal vi finne ut hvor stor risikoen er?

(skal vi be deg gjette? - eller meg? - eller SSB? - andre forslag?)

 

 

- Hvor skal vi sette grensen for akseptabel risiko for skade på andre før en aktivitet skal bli forbudt?

(ifølge deg trenger vi forbudet selv om aktiviteten beviselig ikke har ført til noen skader hittil, ref. sitatet under. Dette er så lav risiko at da tror jeg vi trenger usedvanlig mange forbud her i landet hvis vi skal følge samme logikk)

 

 

Selv om det beviselig ikke er noen ulykker der en promille mellom 0,2 og 0,8 er årsaken, så synes jeg rent prevantivt at det er en god nok grunn å si at hjernen ikke fungerer optimalt og at man får redusert oppmerksomhet.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har svart på dette tidligere og ja jeg tar meg en pils eller to på sjøen.

MEN ! De som tror at vi får mindre fyllekjøring ( les FYLLEKJØRING ikke 0.8)av å sette ned promillegrensa til 0,2, tror jeg må tenke litt mer. Det er de som fyllekjører vi ønsker bort, og jeg har ingen tro på at et slikt forslag skal endre dette. De bryter jo loven uansett,

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Som sagt flere ganger tidligere, det er mangel på kontroll som er problemet. Ikke selve grensen.

Om grensen var 0,2 med dagens bemanning på politi båtene så vil det fortsatt være like mangen ulykker som med dagens 0,8 grense.

 

Før man setter ned grensen så må jo først og fremst politiet begynne å kontrollere oss som båtførere.

I tillegg så er jeg helt enig i at det er tull å sette ned grensen uten at man kan dokumentere hvorfor, og da holder det ikke med at man mener og tror at det hjelper, man må ha fakta å forholde seg til.

 

Men som alt annet i dette potet landet så er det billigere for politikkerene å lage en ny lov enn å bevilge penger til politiet.

Link to post
Share on other sites

Mangel på kontroll på sjøen vet jeg ikke om jeg er enig i, på sjøen har jeg blitt kontrollert ofte, og måttet blåse flere ganger, i bil derimot har jeg blitt stoppet i kontroll 1 gang, men viftet videre uten blåsing, jeg kjører da i snitt 3-40.000km i året, og mye på kvelden/natten på vei hjem fra fest eller lignende, da uten å drikke.

 

 

Tror ikke nødvendigvis antall ulykker på sjøen hadde gått ned, folk fyllekjører og krasjer jo med bil selv om grensen er 0.2, og kjører med pille/narkorus.

 

 

Respeketen min for politet på sjøen er ikke veldig stor, litt mye bajass holdning til endel av gutta, og ett ekstremt markeringsbehov.

Link to post
Share on other sites

en av de utallige forskjellene på sjø og land ligger i myndighetenes kapasitet til å utøve kontroll. har kun vært i et fåtall promillekontroller på land, og regner ganske enkelt ikke med å bli kontrollert til sjøs.

Ville ikke streng straff som f.eks. tap av førerkort(rett),kunne bøte litt på dette?

 

Jeg har tro på at ved å risikere "lappen" ved å føre båt med over 0,8 i promille ville få de fleste oppegående til å tenke seg om en gang til,de som fortsatt gir faen,er det ikke håp for uansett :confused:

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Aldri møtt noen, men er vel samme ulla som på land.

 

Har litt erfaring da jeg liker litt eksotiske biler, og politiet har en spesiell interesse for slike igjen ;) får en og annen fartsbot, og blir av og til stoppet rett og slett fordi de lurer litt på hvordan bil det er og slikt, nesten bare hyggelige folk med hyggelig tone. På sjøen har jeg aldri fått noen bøter for noe, men blir hyppig stoppet, har nok også noe med båtene jeg har kjørt, mere enn fart eller andre forhold, "jetbåten" min er klar værsting, der kjører onkel full gass forbi alt og alle, om han ser meg langt inni en 5 knops sone mens jeg tusler tomgang i 3 knop, for å sjekke meg ut, selv om de jo har personalia, tollnr, hk avgift og alt på "arkiv" men i gullfisken, og i gamle skjærgårdsjeepen var jeg også yndet mål, som nevnt før har bærums politiet en hyggeligere tone, samme med kragerø, mens i oslo er gutta helt på tur, så også klippet på nett nå der de er på patrulje, bånn jånny overalt, virker som de har sett litt for mye på "COPS" og "verdens villeste politijakter".

 

Under extrema festivalen dundra klar båten forbi kajakker, småbåter og generelet masse folk i vill hastighet, for å ta en kar som kjørte 15-20 knop, tja, 2-300meter meter for langt forbi stakene med sin lille ibiza som lagde 0 sjø, samme kan IKKE sies om klar båten, jeg tutlet avgårde i 4-5 knop med venninne ombord som ble skremt av den store båten som sniddet oss i høy hastighet, dette var en av hennes aller første turer i båt, og hun styrte. Fikk desverre ikke filmet hendelsen, mobilen min valgte å starte filmen, ca i det de gikk ut av plan.

Link to post
Share on other sites

Ville ikke streng straff som f.eks. tap av førerkort(rett),kunne bøte litt på dette?

 

Jeg har tro på at ved å risikere "lappen" ved å føre båt med over 0,8 i promille ville få de fleste oppegående til å tenke seg om en gang til,de som fortsatt gir faen,er det ikke håp for uansett :confused:

Tror du det premieforslaget der blir noe særlig bedre av å fremsette det flere ganger i samme tråd?

 

Man oppnår ikke noe særlig ved absurd strenge straffereaksjoner så lenge sjansen for å bli tatt er minimal.

Link to post
Share on other sites

Det var nok også skjelden at "hvermansen" hadde båter som gjorde 30-50++ knop også den gang,noe som etter mitt fattige skjønn bør spille krafig inn i denne debatten.

Jepp, det er jo der skoen trykker, samtidig som kapasiteten til å patruljere ikke er tilstrekkelig. Bøter og andre straffereaksjoner er generelt godt over nødvendig avskrekkende nivå her i landet, så det er ikke det vi skal konsentrere oss om.

 

(Var på Gran Canaria i vinter, og der var enkelte steder parkeringsavgiften høyere enn parkeringsboten. Dét kaller jeg en skikkelig samvittighetsnøtt ...)

Link to post
Share on other sites

Syns hele greiene med promille på vannet er veldig feil... Jeg skjønner at man trenger en grense for båter som er store / raske.

 

Men jeg har bare en tresnekke, vi drikker og koser oss utpå vannet, og hvis jeg i det verste fall skulle truffet en annen båt så bare dytter jeg den sakte men sikkert til siden, uten noen skader.

 

En speedbåt med flere hundre hester er til stor fare for andre hvis føreren er beruset...

 

Skjønner at det sikkert er vanskelig og lage en lov som går skille på båter, men f.eks. alle båter som går maks 5knop burde vært fritatt for promillegrensen!

Link to post
Share on other sites

dersom det skal være greit at den som tøffer rundt med snekka på maks turtall og 7 knop kan drikke seg over 0,8 da må det jo være greit at føreren av Fairline på 36 fot, to motorer, baug og aktertruster som kan gå i 35 knop, også gjør det i 7 knop? Eller daycruiseren på 20 fot som KAN gå i 45 knop men tusler rolig i 7 knop... Det er så mye tullete argumentasjon her for hvorfor man skal kunne drikke alkohol når man er båtfører, at en kan bli mørkredd av mindre.

-er det da greit at man har over 0.5, som gir førerkortbeslag, såfremt man kjører sakte?

Link to post
Share on other sites

Siden mine (og andres) forslag til tiltak for å gjøre sjøen til ett tryggere sted å være og for å få bukt med berusede personer i båt er så tullete,kunne det være interressant å få klarlagt hva andre mener er det riktige.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Siden mine (og andres) forslag til tiltak for å gjøre sjøen til ett tryggere sted å være og for å få bukt med berusede personer i båt er så tullete,kunne det være interressant å få klarlagt hva andre mener er det riktige.

 

 

Kan gi deg oppskriften kjapt på hva som må gjøres med dagens promille grense med kun ett ord jeg .... ikke noe problem det :yesnod:

 

INGENTING :smash:

 

Det er ingen dokumentasjon på at dagens loverk har gitt båtulykker, noe de neppe greier å få heller da de ulykkene som er med båt og alkohol er pga FYLL ikke noen får pils opp til 0.8 i promille da problemet ikke er her.

 

Sier det igjen i håp om at noen kanskje kan ta det til seg tilslutt.... Det er ikke promillegrensen i dag som er problemet ... problemet er holdningene til noen som må kjøre i fylla... ikke annet :smash:

 

 

Å sette 0.2 promille grense Blir egentlig akkurat det samme som å nekte alle å kjøre mer enn i 10 knop grunnet mye ulykker ,laget pga at jeg og en del andre gir f... i fartsgrensene og kjører i 60-80 knop i 25knop sone ...

 

Hjelper ikke en dritt annet enn å ødelegge for alle da problemet er bla min holdning til fartslovene ... :smash:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er det greit å bruke narkotika på sjøen, når en utelukkende ser på ruspåvirkning, såfremt man ikke overtiger påvirkningsgrad omregnet i alkoholpromille 0.8?

 

 

For meg måtte de som ønsket seg det gjerne ta seg en stripe cola i ny og ne og kjøre båt da det ikke er min oppgave å håndheve dette, holder de seg under grensen for å overstige berusningsgrad så er det jo ikke noe problem for andre enn dem selv heller...

 

Problemer blir hvis de daglig tar det og i tillegg overstiger grensen på sjøen på lik linje med alkohol :smash:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan alkohol påvirker ferdighetene hos folk som ender over bord?

Tiden du overlever i vann reduseres. Faren for hjertestans øker.

Riktignok sies det ikke noe om ved hvor stor promille dette begynner å utgjøre en vesentlig fare.

 

Hentet fra denne siden: http://home.online.no/~kneshei/sjo.htm

Alkohol og faren for hypotermi

Allerede etter små mengder alkohol, lammes kroppens kompensasjonsmekanismer

 

  • Mer blod enn normalt pumpes ut i huden, og personen kjøles mye raskere ned
  • Den tiden man kan klare seg i kaldt vann, blir faktisk halvert
  • 40% av de som drukner/omkommer i sjøen, er påvirket av alkohol

Edit:

Fant en artikel som er "båt"-relatert: Padling ogalkohol - til å dø av

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...