Jump to content

Meninger om promillegrensen til sjøs


arnearmoa

Recommended Posts

Nå har jeg vel ikke sagt at det er så merkelig?

Øh, jo. «Merkelig at ikke forsikringspremiene går kraftig opp når vi vet at skadene som oppstår er større enn tidligere (høyere fart/dyrere båter) og dyrere å reparere(prisstigning)». Men akkurat hva du mente med det blir jo en annen sak ...

Link to post
Share on other sites

Å

 

 

Å ta en kosepils på fjorden er like vanlig her som ved sjøen så "alle" her rundt tar gjerne noen øl eller cidere på finværsdager uten at det skjer noe skade... er vel et sted mellom 3000 og 10000 båter i steinsfjorden/tyrifjorden.

 

Slik jeg forstår er denne "kosepilsen" når går i en båt, obligatorisk i visse geografiske områder (se over). Kan det være at en genetisk nervesvakhet i befolkningen i disse områden som tilsier at en må "stive seg opp" før en legger ut i det våte element? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår er denne "kosepilsen" når går i en båt, obligatorisk i visse geografiske områder (se over). Kan det være at en genetisk nervesvakhet i befolkningen i disse områden som tilsier at en må "stive seg opp" før en legger ut i det våte element? :rolleyes:

Selvdagt ikke, kosepilsen er jo livsfarlig og fører følgelig til et voldsomt adrenalinrush, på linje med basehopping og slikt.

Link to post
Share on other sites

Regiondirektøren i Kystverket Midt-Norge vil frata promillekjørere i båt, lappen for bil.

 

http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/article883349.ece

 

Vi kan da være enige om at dette er et godt tiltak? Det er jo snakk om sikkerheten til meg, deg og den personen som evt skulle være så dum å

kjøre avsted i båt med godt over promillen. Dette er jo et konkret tiltak som jeg skulle tro biter litt igjen slik at folk flest kanskje

ikke tør å ta avsted med god promille i båt. Det må selvsagt bli mer synlig politi i skjærgården også.

 

Nå vet jeg ikke hvordan dette hadde blitt for en person uten lappen for bil, men da kunne det kanskje heller ha vanket større bot og evt fengselstraff.

Redigert av kintii (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ellers få ting som hjelper. Holdningskampanjer har jeg mistet troen på for mange år siden. Det er kun tøff straff, tøffe erfaringer eller indoktrinering fra tidlig av som hjelper. Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg har aldri i mitt liv satt meg i/vurdert å sette meg i bilen og kjøre hjem fra en fest om så jeg er så full at snaut kan stå på beina.

 

Det er klart at det er i hovedsak disse med god promille som må taes. Kunne dette tiltaket ha blitt satt ut i praksis, så er det ikke engang sikkert at promillegrensen på 0,8 trenger å diskuteres engang. Dog så synes jeg at det burde vært med forbehold. Promille på 0,8 = maks 7 knop.

Link to post
Share on other sites

Er håpløst og helt borti veggene å ta fra et menneske lappen på bil hvis en har kjørt båt med for høy promille. Straffen skal gjenspeile den handlingen som er gjort, og ikke dobbeltbestraffes :nonod: Typisk her i Norge å gjør slikt. :smiley:

 

Hva bør da straffen være? Ta fra personen båtførerbeviset om den i det hele tatt har det? Nei, her trengs tyngre skyts. Jeg tror det hadde hjulpet å ta fra de billappen jeg. Ikke synes jeg syndt på de heller om de er så dumme å kjører båt med god promille.

Redigert av kintii (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Promille på 0,8 = maks 7 knop.

 

I Sverige tok de hensyn til dette. Men på totalt feil måte siden de innførte det på båter med toppfart over 10 knop :headbang:.

 

Jeg kjører veldig ofte i snekkefart.

Men med 0,21 i promille kjører jeg dermed ulovlig med Balticen min i Sverige nå, uansett om jeg tøffer avgårde i 5 knop sammen med mine fire "kompisbåter" (snekker) som da ligger fullt lovlig i samme fart med flere ganger så mye promille som meg.

 

Hvis slike regler skulle bli innført her i Norge også, ville jeg jeg blitt mye mer sint og oppgitt enn overrasket.

Link to post
Share on other sites

Hva bør da straffen være? Ta fra personen båtførerbeviset om den i det hele tatt har det? Nei, her trengs tyngre skyts. Jeg tror det hadde hjulpet å ta fra de billappen jeg. Ikke synes jeg syndt på de heller om de er så dumme å kjører båt med god promille.

 

 

Jeg er sterkt imot å senke promillegrensen som de fleste har fått med seg, Har heller ikke tatt en øl på vannet sålangt i år men vil ha muligheten tilgjengelig til å ta noen øl underveis som en senking vil ødelegge..

 

Er og for strenge straffer hvis man har høy promille men å dobbeltstraffe med beslag av billappen er helt feil fremgangsmåte.

 

Jeg mistet selv lappen på bil tidligere fordi en person lånte bilen min og var sjåfør på byen og bestemte seg for å ta noen øl noe jeg ikke visste om... ble dømt for overlatelse grunnet dette ... :lipseal:

 

Samme kan skje med båten som medfører at du som båteier mister billappen fordi en idiot av en kamerat/veninne/bekjent kjører i beruset tilstand i "jollen" din uten din viten...

 

Skulle dette skje to ganger så mister du billappen for alltid (7 år) uten selv å ha skyld i det... :confused:

 

 

Skal man ha streng straff så heller 1.5 ganger månedslønn i bot som på bil i stedet... det svir nok :smash:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meget bra innlegg av bukt.

 

 

med 0,21 i promille kjører jeg dermed ulovlig med Balticen min i Sverige nå, uansett om jeg tøffer avgårde i 5 knop sammen med mine fire "kompisbåter" (snekker) som da ligger fullt lovlig i samme fart med flere ganger så mye promille som meg.

 

 

Er nok ikke så dum differensiering dette.

 

Da er vi iallfall uenig om det. Jeg mener du er edru nok til å kjøre 5 knop (ca. dobbelt så fort som til fots) med 0,21 i promille. Om båten har toppfart på 12 eller 18 knop er uvesentlig så lenge man ikke bruker toppfarten.

Link to post
Share on other sites

Dette har vel antakelig noe med muligheten til håndhevelse å gjøre. Dersom du rusler rundt i 10 knop med et vrålåk med 80 knopspotensiale, og du blir stoppet med 0.75 i promille, så skal det være OK? klapp på skuldra og god tur. Rundt neste holme er visst farten plutselig 69 knop :eek:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Fatter egentlig ikke at vi kan bo i detta dritt landet !!!

Skatter og avgifter, regler og straffer. Nå for det være nok!

1. Ja, men da er det vanskelig å fatte at f.eks. du ikke flytter til et ikke-drittland umiddelbart. Det er jo fri flyt av mennesker i EØS-området og jobber finnes det jo, iallefall i de fleste land i EU.

2. Likevel blir det kanskje vanskelig å finne et land uten skatter og avgifter, regler og straffer. For dette er jo nettopp de verktøyene myndighetene i ethvert land har å styre med: lover, regler, skatt, avgift -- og fordeling av penger (inkludert omfordeling av penger).

3. Jeg håper du finner ikke-drittlandet ditt og synes der fint hvis du lager en tråd om det her på BP og deler erfaringene dine.

 

Så litt generelt:

 

De som har forsket på trafikksikkerhet på land, har interessert seg mye for alkohol- og ruspåvirkning i mange, mange tiår. Om såkalt lavpromille fant (særlig svenske) forskere ut at ca. halvparten av en testgruppe sjåfører med mellom 0,3 og 0,5 promille, hadde mista evnen til å gjøre en unnamanøver i en plutselig faresituasjon - altså en situasjon de samme sjåførene hadde klart uten problem da de var klink edru. (VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, Linköping, www.vti.se)

 

Både i Norge og Sverige vet jeg man har forsket på den generelle virkningen av alkoholpromille i forskejllige nivåer - altså at man har skjenket folk og så observert dem og testet dem i såkalt klinisk prøve, og samtidig notert seg hvordan forsøksmenneskene selv følte seg i form på forskjellige stadier. Viktigste funn var kanskje at alle deltagere som ikke var vant til å drikke jevnlig, både var og følte seg påvirket ved ca. 0,5 promille. Ved 0,8-1,0 var disse folka det som godt kan kalles fulle. (Transportøkonomisk institutt, Oslo, www.toi.no. VTI, Linköping.)

 

VTI i Sverige fant senere ut i et oppfølgende forsøk at det dessverre ikke er noe samsvar mellom hvordan man føler seg, hvilken promille man har og evnen til å gjøre en enkel unnamanøver når en plutselig "unnamanøversituasjon" dukket opp. (VTI, Linköping)

 

Jeg skulle tippe at disse resultatene må være av stor interesse også når man som ansvarlig myndighet skal jobbe for å unngå alvorlige ulykker til sjøs.

 

Hilsen Hekksjø

som interesserer seg for forebyggende virksomhet

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Den siste tids ulykker viser at promillepolitikken til sjøs er totalt feilslått! Gang etter gang ser vi eksempler på folk som kjører liten, hurtiggående båt hjem om natta med promille langt over 0,8. En senkning til 0,2 vil kun gå utover sikkerheten til sjøs. Det gjør det eks. umulig å flytte på båten fra uthavna dersom været plutselig skulle endre seg og gjør det nødvendig. Det andre er at den gjør deg til lovbryter om du reiser ut for å redde en båt rett rundt hjørnet som kanskje har gått på grunn (med dine barn ombord?), tatt fyr, eller tar inn vann, hvor minuttene kan være avgjørende for utfallet. Promillegrensen på 0,8 er mer enn lav nok og også denne sommeren har vi dessverre fått bekreftet at det er helt andre årsaker til at ulykkene skjer enn om båtføreren har tatt en øl eller tre :smash: Å frata folk sertifikat for bil fordi de har ført båt i fylla gjør bare at jeg mister enda mer respekt for formynderstaten. Skal det slåes ned på promillekjøring med båt (da prater jeg om ordentlig promille, ikke 0,8) er heftige bøter, straff, eller inndragning av båt eneste straffereaksjon som duger. Fyllekjøring med båt har ingenting med bilkjøring. Båtførere som føler dere utrygge på sjøen fordi en av førerne rundt muligens har tatt en øl eller tre bør definitivt vurdere om båtlivet er noe for dere. Da er de definitivt IKKE kjent med de VIRKELIGE farene ved å ferdens i båt på sjøen. Sannsynligheten for at de blir påkjørt av en promillekjører er MYE lavere enn for at de selv, i edru tilstand, med familien ombord, kommer til å kjøre sin egen båt på grunn i edru tilstand med tilhørende scenario. Jeg synes det er på tide at fanatikerne innser hvor problemet ligger istedet for å komme opp med alt det vanlig hysteriet om fyll til sjøs, blande inn bilkjøring osv. 0,8 i promille ER ufarlig og ER en hensiktsmessig promillegrense på sjøen. Det eneste som mangler er GOD sjømannskap og slikt kan verken kjøpes for penger eller pålegges av politikerne :smash:

Link to post
Share on other sites

 

Så litt generelt:

 

De som har forsket på trafikksikkerhet på land, har interessert seg mye for alkohol- og ruspåvirkning i mange, mange tiår. Om såkalt lavpromille fant (særlig svenske) forskere ut at ca. halvparten av en testgruppe sjåfører med mellom 0,3 og 0,5 promille, hadde mista evnen til å gjøre en unnamanøver i en plutselig faresituasjon - altså en situasjon de samme sjåførene hadde klart uten problem da de var klink edru. (VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, Linköping, www.vti.se)

 

Både i Norge og Sverige vet jeg man har forsket på den generelle virkningen av alkoholpromille i forskejllige nivåer - altså at man har skjenket folk og så observert dem og testet dem i såkalt klinisk prøve, og samtidig notert seg hvordan forsøksmenneskene selv følte seg i form på forskjellige stadier. Viktigste funn var kanskje at alle deltagere som ikke var vant til å drikke jevnlig, både var og følte seg påvirket ved ca. 0,5 promille. Ved 0,8-1,0 var disse folka det som godt kan kalles fulle.

 

 

:lipseal:

 

Feil å sammenligne biler opp mot båter da biler gjerne i gjennomsnitt holder en fart mellom 30 og 55knop der det oftest skjer ulykker.

trafikktettheten og er mye større på en vei, få båtførere som kjører i 30 knop eller mer der det er trangt med mange båter slik at det kan sidestilles med en bilvei ... :yesnod:

 

Alle som ikke har drukket tidligere merker alkoholen og da er dette et tegn at du ikke skal kjøre , verre er det ikke :smash:

Nå kan faktisk man dømmes med promille under 0.8 hvis man opptrer sterkt uaktsomt ved uhell noe å kjøre båt med mye alkohol innabords for en person uten noen form for alkoholtoleranse også er :yesnod:

 

Som jeg skriver selv oppe i tråden at hvis jeg drikker et par øl og er sliten så jeg føler meg svimmel så gjør jeg ikke ting som trenger kroppsbeherskelse eller reaksjonsevne. noe annet hadde vært uansvarlig da kroppen gir meg signaler på lik linje som den gjør når jeg er trøtt... :smash:

 

Du skal ikke kjøre bil/båt eller annte hvis du er merkbart beruset, sliten eller uoppmerksom av annen grunn, dette har igjen med holdninger å gjøre ...ikke en lav alkoholgrense :smash:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal man ha streng straff så heller 1.5 ganger månedslønn i bot som på bil i stedet... det svir nok :smash:

 

Jeg synes vi skal også inkalkulere utbytte av aksjer siden noen ellers ville spekulere i null inntekt og stort aksjeutbytte, sågar med skatterabatt etter hva jeg har fått med meg her på forumet. Må heller ikke glemme bonuser, fordel av fri bil, telefon, intrenett, subsidiert kantine osv osv

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes vi skal også inkalkulere utbytte av aksjer siden noen ellers ville spekulere i null inntekt og stort aksjeutbytte, sågar med skatterabatt etter hva jeg har fått med meg her på forumet. Må heller ikke glemme bonuser, fordel av fri bil, telefon, intrenett, subsidiert kantine osv osv

 

 

Når jeg mistet lappen for overlatelse så hadde jeg null i inntekt men fikk en bot som "svei" alikevel så dette tar de på skjønn uansett. :yesnod:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er sterkt imot å senke promillegrensen som de fleste har fått med seg, Har heller ikke tatt en øl på vannet sålangt i år men vil ha muligheten tilgjengelig til å ta noen øl underveis som en senking vil ødelegge..

 

Er og for strenge straffer hvis man har høy promille men å dobbeltstraffe med beslag av billappen er helt feil fremgangsmåte.

 

Jeg mistet selv lappen på bil tidligere fordi en person lånte bilen min og var sjåfør på byen og bestemte seg for å ta noen øl noe jeg ikke visste om... ble dømt for overlatelse grunnet dette ... :lipseal:

 

Samme kan skje med båten som medfører at du som båteier mister billappen fordi en idiot av en kamerat/veninne/bekjent kjører i beruset tilstand i "jollen" din uten din viten...

 

Skulle dette skje to ganger så mister du billappen for alltid (7 år) uten selv å ha skyld i det... :confused:

 

 

Skal man ha streng straff så heller 1.5 ganger månedslønn i bot som på bil i stedet... det svir nok :smash:

 

Her er det jo ikke snakk om å senke grensen så ikke folk kan ta den ene styrepilsen, det gjelder jo det å føre båt over promillegrensen.

 

Godt mulig at mange ulykker hadde vært ungått om politiet hadde vært litt mer synlige på sjøen?

 

Det er jo litt for sent å ta lappen/gi bot om personen som har ført en båt med god promille har drept seg selv eller en helt uskyldig andre part, skaden er jo allerede gjort. Ideen er vel da om dette kanskje kunne vært ungått om personen visste at konsekvensen av å føre båten med god promille er tap av sertifikatet for bil samt en saftig bot.

 

Jeg er kanskje en hard nøtt, men jeg kan ikke se hvorfor det skal være galt å dobbelstraffe om det er det som må til for å unngå/redusere føring av båt med høy promille med videre evt dødsfall/skader. Jeg er smertelig redd for at det er det som må til. Og da har jeg null sympati for den det evt måtte gjelde.

Link to post
Share on other sites

Jeg er sterkt imot å senke promillegrensen som de fleste har fått med seg, Har heller ikke tatt en øl på vannet sålangt i år men vil ha muligheten tilgjengelig til å ta noen øl underveis som en senking vil ødelegge..

 

 

Her er det jo ikke snakk om å senke grensen så ikke folk kan ta den ene styrepilsen, det gjelder jo det å føre båt over promillegrensen.

 

Jo det er snakk om å senke 0,8-grensen. Ref. deg selv:

Her er det nulltoleranse. Så jeg mener grensen skulle vært 0 promille både på veien og på vann, så sant man ikke er passasjer selvsagt.

 

Det er det som er hovedpoenget i hele tråden, og mange med deg har argumentert hardt for å ta fra bukt og oss andre den styrepilsen, på uvisst grunnlag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...