Jump to content

Vil vi ha påbud om redningsvest i hurtiggående båter ?


Worry II

Dagbladet ha pr. 15.07.2011 73% "for" i sin måling. Prøver her på BP, så ser vi hva vi får.  

393 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Herlig språk på gubben.. selv om jeg er helt enig i budskapet

 

Det går da vel faan ikkje an å klæ sæ vækk fra å drokne? Og ka i all verden ska æ med flytevæst i båten hvess æ dætt i havet? Kæm dåkker meine æ ska rope tell for å få dem tell å klæ han på mæ? Hæ?

- Om æ e villig te å vedta et forenkla forelegg? Nei gu om æ gjør!

- Æ betale faan ikkje bot førr ikkje å ha væst!

- Æ ska si dæ; Æ har lekt i fjæra sia æ gikk i kortbokse! Å æ va faan ikkje gamle karn før æ blei sendt på havet førr å ro kokfesk tell famellien. Så ska nånn fortælle mæ at æ ska ha flytevæst?

- Æ må no flire! Det e no mye rart som foregår!

 

Link to post
Share on other sites

gjorde følgende observasjon på en båttur nylig

1 - nyere båt med stor motor , ofte med fører i 35 års alderen, barn i båten og alle har nye flotte oppblåsbare vester ,

men - overholder ikke fartsgrenser, kjører på feil side i trange sund og ser det som helt naturlig å passere i

halvplan på nært hold og lage et helksike ombord hos den de passerer.

 

2 - eldre båt , holder fornuftig fart , de ombord ser ut som de koser seg og hilser, men ingen av de har vest !!!

 

observerte ca 40 båter , brydde meg bare om de mindre enn 25 fot og resultatet var entydig slik som beskrevet over.

selv har jeg vester ombord men bruker den etter eget skjønn og ikke når jeg tusler avgårde i 5 knop.

Link to post
Share on other sites

Bruker ofte vest selv. De nye komfortable, oppblåsbare vestene har mye av æren for det. Har de fra HH som RS selger og synes de er gode å ha på seg.

 

Utrolig mange flere som bruker vest nå kontra for bare 5-10 år siden. Også i større båter. For ikke og snakke om for 10-20 år siden. Da var det en virkelig et sjeldent syn.

 

Ja til vestbruk og holdningskampanjer.

Nei til enda flere påbud.

Link to post
Share on other sites

 

Utrolig mange flere som bruker vest nå kontra for bare 5-10 år siden. Også i større båter. For ikke og snakke om for 10-20 år siden. Da var det en virkelig et sjeldent syn.

 

 

 

Eller for 40-50 år siden, før redningsvesten, da var det jo svømmebelte eller badering som var tingen. Men hadde du komme med svømmebelte på kroppen ombord i båt da, så hadde jo folk sett meget rart på deg :wink::wink:

Link to post
Share on other sites

gjelder dette hvis kona tar seg en lur under dekk også?

(iPad)

Jeg kjører ikke når noen ligger og sover. Men jeg vil presisere at jeg ikke er for et påbud om å ha på vest generelt. Men i hurtiggående, dvs planene båter under 10 meter, det ville jeg støttet !

 

Min avgjørelse står jeg for da :-) Vest på underveis !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener det bør være like naturlig å bruke vest i hurtiggående (og åpen) båt.

Si du har en båt som gjør 30+ knop, som må regnes som hurtiggående.

Skal du til enhver tid bruke vest ombord selv om en siger lurt i rundt 10 knop pga den kan oppnå fart på over 30 knop og at den derfor regnes som hurtiggående?

Eller skal en sette en grense på når en overstiger en viss hastighet så skal vestene på?

Kan vanskelig se at et påbud om å bruke vest vil fungere særlig bra i praksis da det finnes for mange forskjellige type båter med de mange forskjellige egenskapene hver og en av disse har(åpen/lukket båt, fart, osv)

Så får vi heller oppfordre hverandre til å bruke fornuft og ta på vest når forholdene tilsier det.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bare på vesten jeg, så slipper jeg tenke på ene eller andre scenarioet...

 

 

Er det RS sea lion du har sap_2000?

 

jeg ehh gav med en haug vester når jeg solgte båten, og de andre som ikke hadde båtmerket, har jeg lånt bort, og aldri fått igjen.. så sitter med 0 vester nu og trenger nye, akkuratt nå ikke problem siden jeg ikke har båt skal sies.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...