Jump to content

Vil vi ha påbud om redningsvest i hurtiggående båter ?


Worry II

Dagbladet ha pr. 15.07.2011 73% "for" i sin måling. Prøver her på BP, så ser vi hva vi får.  

393 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

I mitt hode alt under 20 fot og alt over 20 knop skal det brukes vest. Om man er alene ombord skal vest brukes uansett båttype og fart. Og unger foran i pulpiten i fart burde bøtelegges hardt. Mange sier og mener mye, men dessverre er det et faktum at sikkert halvparten av de som ferdes på sjøen burde holdt seg på land.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

For meg så betyr ett menneskeliv noe, og det betyr helt sikker mye for familien til det mennesket som omkommer på grunn av han satser på å flyte på treskallen. Nå føler jeg meg ganske trygg på at en reduksjon av promillegrensen til sjøs, mer kontroller og vestpåbud i små åpne båter vil redde mer enn ett liv..

 

Når politiet må nedprioritere vold, innbrudd og andre ekte lovbrudd for å leke barnehagetanter til folk som ikke bryr seg om egen sikkerhet så sparer det neppe liv.

Link to post
Share on other sites

Å slenge på seg en vest uansett fritidsbåttype burde ikke være noe mas når man vet at det kommer noe godt ut av det hvis ulykken skulle komme.

Husker det var mye styr rundt beltepåbud i bil og når røykeloven ble satt i drift.

Jeg har også vært i trassalderen en gang. :)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

det vel noe i det at selv om man er med i en frivillig hjepeorganisasjon, så er man ikke nødvendigvis trent, kompetent og dyktig i jobben sin. men nok om det....

 

eller... litt mer om det...

 

selv om man har på seg en vest fra sivilforsvaret, om de er SIG eller noe annet, så betyr ikke det at søket er 100% sikkert og etterrettelig. Men det er vel så godt man får det i et land basert på sparing og beredskap på frivillig og veldedig innsats.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil bare si som følger, jeg jobber i på og rundt vannet hver dag året rundt!

 

Idag har jeg vært og søkt etter 2 personer i ulykken i Kragerø, med Rov!

 

Jeg jobber i ett firma som er meldt inn som kan bistå i slike søkeoperasjoner, vi er ikke med på redning kun søk!

 

Jeg ser hvor utrolig mye penger det koster kommunene/fylkene hver gang vi er med.

I de aller fleste tilfeller hadde vi aldri trengt og vært med hvis det hadde blitt brukt vest, pga dem da hadde bare kunnet bli plukket opp!

Istedet søker vi med dykkere og rov i flere dager som er veldig kostbart!

 

I tillegg så er vi trossalt vanlige mennesker som heller vil gjøre andre ting enn og søke etter omkomne'!

 

Vi er mange som står på i en slik operasjon døgnet rundt for at du/dere i det hele tatt skal kunne få en grav og gå til!

 

Jeg og alle de som driver med dette ønsker virkelig at det skal bli påbudt med vest i åpne båter i utgangspunktet og båter som går over en viss hastighet!

 

Det ville gjort dagene våre bedre, det ville gjort at flere ville overlevd slike ulykker samt at opp i mot alle savnede etter båtulykker ble funnet!

 

 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Takk for godt innlegg srs, og takk for at dere stiller opp!

 

Jeg deler dine tanker fullt ut. Når jeg har vært ute med RS og prata med folk om vest og folk ikke vil forstå har jeg tilslutt sagt at "det kan være at ungene dine synes det er fint å ha en grav å gå til". Selv ikke det ser ut til å gå hjem, og det forundrer meg litt.

 

Hos oss i vår båt praktiserer vi samme regel som vi gjør på RS: utenfor salongdøra er det vestpåbud. Og vestene er alltid for hånden, dvs at de ligger rett ved døra. Enkelt og greit.

 

Jeg hadde en prat med en dykker som søkte etter "burud"ulykken i fjor. Jeg har stor respekt for de som stiller opp på slike oppdrag. Det er en stor personlig belastning

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig i med Bitteliten her og innlegget til srs var meget bra..

 

Det at det ikke går hjem når en forklarer viktigheten av å bruke vest er vel ikke overraskende når man ser holdningen som satyrion viser, der er det rimelig mørkt for å si det mildt ..Slike holdninger som han forfekter, så er nok det siste han brysr seg mer er belastningen som redningsarbeiderne og de frivillige påføres eller kostnaden han påfører samfunnet ved en leteaksjon...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.. Det kan også være en tanke å senke promillegrensen til sjøs.. Det viser seg jo at i år er det tatt svært mange med for høy promille ..

"Med for høy promille" mener du antagelig over grensen på 0,8 som vi har i dag? Mener du da at en senkning av grensen til 0,5 eller 0,2 med et vil gjøre at folk da begynner å holde seg innenfor grensen? Jeg tror ikke det. Ikke uten andre tiltak som feks økt kontroll, mere politi osv. Og det er her det strander. Tiltak koster penger og politikerne mener tydeligvis at samfunnet som helhet er best tjent med at politiet prioriterer og bruker penger på andre oppgaver en kontroller til sjøs.

 

Allikevel vil ikke jeg se bort fra at regjeringen innfører lavere grenser. Ikke fordi det hjelper noe som helst, men fordi de da kan slå seg på brystet i valgkampen og hevde at v. "vi er ansvarlige, vi har innført tiltak......." osv.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke alltid vesten på når jeg kjører sakte (3-5 knop) på en varm og solfyllt sommerdag i beskyttet farvann og med flere båtkyndige andre ombord, ellers har jeg alltid vesten på og dødmanns-knappen alltid aktivisert, men føler ikke at jeg dermed forfekter dårlige holdninger eller mangler respekt for de farer det å oppholde seg på sjøen kan medføre.

 

For ofte blir det da nevnt (sammenlignet med?) kjente ulykker hvor stor fart i mørket om natten og med alkohol i blodet hvilket blir en litt søkt sammenligning etter mitt syn!

 

Kunne vært morsomt å se hvordan skille etter en vest ser ut etter en solfyllt sommer som dette for dere tilbringer vel noe av tiden underveis? :lol:

 

Påstander om at politikerne prioriterer andre oppgaver enn kontroller stemmer vel ikke helt etter hva som nevnes i pressen mht ressurser som er satt inn i år og antallet som har fått forenklede forelegg, eller er anmeldt?

 

Ulykken i Kragerø; bilder av de to båtene viser med all tydelighet at baugen på skjærgårdsjeepen er bortimot knust, mens taxi-båten har en tilsvarende tydelig skade i fremre del av båtens babord side. Vi vet at det var mørkt, vi vet at det var fart med i bildet, og vi vet at de fire i skjærgådsjeepen ikke hadde vester på, dessverre.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vestbruk avhengig av hastighet ser jeg ikke helt logikken i. Blir man rammet av en båt ihøy hastighet kan man havne i sjøen allikevel. Promillegrense basert på båtens fartspotensiale mener jeg derimot må være fornuftig. Jeg sier fartspotensiale og ikke faktiske fart i før ev. kontroll, fordi med endel alkohol innabords er det vanskelig å vurdere og holde seg til riktig fart.

Link to post
Share on other sites

Når Bitteliten opplever av voksne ikke retter seg etter råd og velmenende moralpreken, så velger jeg å tro at en andel av de som ikke tar på seg vesten på stedet, unnlater det fordi de rett og slett ikke liker å at andre voksne skal si hva man skal gjøre, redsel for tap av ansikt og stolthet foran egen barn og andre voksne. Jeg håper og tror at en viss andel tar på seg vesten neste båttur og fortsetter med det videre gjennom livet.

En annen andel kommer nok aldri til å ta på seg vesten, og en bitteliten andel av de igjen forårsaker at veldig veldig mange mennesker må forsake fritid og egen kvalitetstid på sjøen, for å lete etter dem i havnebassenget.

 

Har redningsvest og "redselen" for vestmerke i solen noe med forfengelighet å gjøre?

-Det er jo status å komme hjem fra påskefjellet med solbrillemerke. Kanskje det må bli status å ha vestmerke for at flere skal bruke den. La oss håpe det blir trendy å bruke vest. Dessuten er det så mange gode vester på markedet nå, at det er ikke noen unnskyldning med at det er ubehagelig.

Etter hva jeg ser på sjøen, så er det ungdom som er flinkes til å bruke vest, i hvert fall i mindre båter.

Link to post
Share on other sites

Vest hjelper ikke på holdninger. Det er heller ikke farten som dreper, men bråstoppen. Her er det nok mye å ta tak i.

 

Det virker også enkelte ganger som at de som fører hurtiggående båter er noe sparsomt møblert når det gjelder fysikkunnskaper. (Masse og bevegelse)

Blir folk dummere og dummere? Hørte ikke om så mange ulykker før, selv om 30 knop i 1970 er den samme farten som nå? Jeg mener vi hadde mere respekt for fart og konsekvens før. :smash:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

"Med for høy promille" mener du antagelig over grensen på 0,8 som vi har i dag? Mener du da at en senkning av grensen til 0,5 eller 0,2 med et vil gjøre at folk da begynner å holde seg innenfor grensen? Jeg tror ikke det. Ikke uten andre tiltak som feks økt kontroll, mere politi osv. Og det er her det strander.

Vi kan mer enn gjerne samordne promillegrensen til sjøs med grensene vi har på landjorden. Det viser seg gang etter gang etter gang at fart, mørke, promille, uten vest er en dødelig kombinasjon. At politiet har tatt mange i kontroller viser at dette dessverre er nødvendig arbeid, slikt er forebyggende arbeid, og noen kan ta dette til seg når det er en risiko for å bli tatt.

Link to post
Share on other sites

Tipper det var lignende diskusjoner (da ikke på Internett) når påbud om bilbelte kom. Jeg har ingen tro på at holdningsskapende arbeid alene får vesten på folk. Samme gjelder alkohol og båt.

Av og til ser jeg ganske små barn surre rundt på dekk på turbåter mens hunden har vest på.....

Det burde være like naturlig å ta på vesten som å ta på seg bilbelte når en setter seg i bilen.

Redigert av Storskarv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg lest meg gjennom hele tråden og sitter litt forfjamset, ikke overrasket da det er typisk forum diskusjon... Alle mener da at det er viktig med sikkerhetsutstyr, det er vel ikke der diskusjonen skal gå, men alle påbuda som presser seg på. Sånn jeg tolker overskriften er det om vi ønsker ett påbud? De som ønsker det er vel mennesker som mener alle andre ikke klarer passe på seg selv, og mener at samfunnet skal ta grep for alle andre. De selv hevder å bestandig bruke vest, så påbudet er i utgangspunktet ikke myntet for dem, eller..?

Vi har det i hele samfunnet forøvrig, påpasslighetskultur. Vi er så sydd puter under armene på, at vi er verdens mest naive mennesker (kilde ssb) og klarer ikke lenger tenke konsekvensanalyse. Bare følge regler så går alt bra, gikk ikke bra sier du? Da må vi lage en lov for alle andre, så de ikke kan gjøre samme tabbe. Har du vært så teit, har alle andre samme potensiale..?

Jadda, har opplevd å se døden i øynene opptil flere ganger, sykdom ikke en lov i verden som kunne demt opp det. Da gikk det opp for meg at livet er Ingen selvfølge, og jeg vil leve livet mitt etter mine valg, ikke en sti satt opp av mennesker på kontor som mener de vet det beste for menneskeheten.

Jadda, jeg har levd mye etter mine valg, kjører motorsykkel R-sådan med hastigheter opp mot 300km/t (ikke i Norge) Det meste av extremsport har vært prøvd ut og noe holdt på med i nærmere 20 år. Dessverre har også extremsport blitt overregulert etterhvert. Når jeg får spørsmål om det ikke er farlig, så svarer jeg at alt er farlig det handler bare om å bruke hodet. Har opplevd ulykker (ikke på meg selv) i både trafikken, arbeidsplassen og under extremsport, men har aldri hatt noen tanker om å måtte komme med forslag om å tre lover ned over hodet på resten av medmennesker og innsnevre deres valg i livet.

Har truffet mennesker som mener de er tøffest i verden, og alle som er tøffere er idioter. Problemet er at vi alle mennesker har forskjellig størrelse på komfortsonen. La oss slippe fler på/for-bud på egen konsekvensanalyse, det er bare en bjørnetjeneste.

 

Forøvrig så er jeg for vest, men mot påbud

Redigert av pepeminus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At politiet har tatt mange i kontroller viser at dette dessverre er nødvendig arbeid, slikt er forebyggende arbeid, og noen kan ta dette til seg når det er en risiko for å bli tatt.

 

At de har tatt flere skyldes trolig to faktorer; mer kontroll og mer trafikk. Uttalelser fra Redninsselskapet går forøvrig ut på at det er mer trafikk, lite ulykker og at folk synes å ha blitt flinkere mht sikkerheten til sjøs så får man mene hva man vil om hvem som uttaler dette og om de har grunnlag for sine uttalelser.

 

Fra Fædrelandsvennen lørdag 27.juli side 3:

 

Politiet i Agder har økt tallet på kontroller. Bare i juli er 28 båtførere tatt for promille. I år har politiet mest fokus på promille, fartsovertredelser og lanterneføring. 82 forenklede forelegg på grunn av for høy fart er status for Agder-fylkene i juli. I Kristiansand har 321 båter blitt kontrollert i juli. Det har ført til 36 forelegg for fartsovertredelser og syv anmeldelser for promillekjøring.

 

Fungerende stabssjef i Agder-politiet Jon Kvitne er avisens kilde i politiet.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

La oss slippe fler på/for-bud på egen konsekvensanalyse, det er bare en bjørnetjeneste.

 

Forøvrig så er jeg for vest, men mot påbud

 

Er tildels enig med deg, men så er det situasjonene der andres mangel på konsekvensanalyse rammer deg og dine.

Etter et to hendelser de siste to ukene på høylys dag i solskinnet i Oslofjorden har jeg revurdert min oppfatning av dette med vest-bruk.

Andre båtføreres oppførsel i deres båter har satt meg i situasjoner som har skapt tildels fare og definitivt drept den gode opplevelsen på sjøen for en kort periode.

Felles for hendelsene er at det har stilt krav til min årvåkenhet, reaksjon og erfaring for å unngå at det har utviklet seg fra uønsket hendelse til ulykke.

 

Det som gjenstår nå er å endre 50 års innarbeidet (u)vane rundt vestbruk.

 

En av episodene jeg opplevet har klare likheter med denne hendelsen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10112159

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Trist, men uten vest så er det nok liten mulighet for å overleve.. Samt at store ressurser har brukt mer enn 24 timer på søket... Nå er det jo ikke sikkert vest ville berget disse, men søket vil blitt billigere og kortere

 

Men treskallene vil nok fortsatt seile uten vest i små og raske båter.. De er rett og slett for dumme til å skjønne nytten av å bruke det

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sånn jeg forstår det, så er det ikke noe årlig bytting av utløser og patron på spinlock da det er indikator som viser om det er i orden.

Håper ikke det er mange andre som har samme oppfatning. Oppblåsbare vester skal kontroleres minst en gang i året og defekte komponenter byttes. Er du itvil om hvordan dette gjøres lever vesten til noen som kan dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...