Jump to content

Vil vi ha påbud om redningsvest i hurtiggående båter ?


Worry II

Dagbladet ha pr. 15.07.2011 73% "for" i sin måling. Prøver her på BP, så ser vi hva vi får.  

393 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Fikk melding av kollega idag, at dem var funnet!

 

Som jeg nevnte tidligere så hadde ikke vi vært behøvd der nede i det hele tatt om vest var brukt !

 

Og det er flaks at vi i det hele tatt finner dem så raskt!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Er selvfølgelighet for vestbruk i åpene og hurtigånde småbåter, men vi ser at ulykker vanligvis har sammenheng med manglende sjøvett og rus påvirkning.Det er på disse områdene en må vise fingeren. Når en satt i snekka med 4 knops fart var vel ikke den ene "styrepilsen" så farlig, men å føre hurtige båter krever konsentrasjon og vett og en kombinasjon av mangel på vett, sjøvett og rus er farlig, ikke bare for en selv og passasjerer men også for andre som ferdes på sjøen. Skal ulykkes-tallet ned i framtiden må en få lover og regler som sørger for at disse personene ikke kommer i båt med motor.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Og med vestpåbud ville noe vært endret?

Det jeg ville frem til med den linken var å vise hvor fort en hyggelig tur i 5 knop kan endre seg nettopp p.g.a. andres oppførsel.

Et annet menneskes (feil-?)vurdering tar fra den/de i snekken kontrollen over eget liv!

Med økt hastighet endres marginene og ikke minst skadeomfanget når ulykker skjer.

 

Og i dette tilfellet var det involverte fartøyet en snekke i 5 knop. Klart kvalifisert til en solskinnstur uten vest på.

Relativt tung båt som er en fordel i kollisjons-hendelser. Hva om de hadde sittet i en jolle?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noen tatt for fyllekjøring i bil eller båt?

- Senk promillegrensen til langt under klinisk edru. (ref. 0,2 i forhold til 0,5)

 

Noen tatt for råkjøring langt over fartsgrensen?

-Senk fartsgrensen med ti kilometer til. (ref. E18 i Telemark eller Meheia mellom Notodden og Kongsberg)

 

Noen druknet på sjøen?

- Påby vestbruk for alle i båt! (ref. denne diskusjonen her)

 

Å sammenligne bilbelte og vest blir absurd fra min synsvinkel da jeg ikke kjører rundt i bilen i 5km i timen på

en stor øde flate mens noen soler seg på taket.

Det gjør jeg med båten. Selv om den kan gå i over tyve knop.

 

At andre har en oppfatning av at alle kjører på toppfart når de kan, og bare kjører i sterkt trafikkerte strøk, og

bare soler seg ankret opp i sikker havn, er litt fremmed for meg.

 

Jeg vil ha det slik at jeg tar på meg vest når jeg er i liten åpen båt, tar på meg vest i dårlig vær, tar på meg vest langt fra land.

Tar på meg vest når jeg synes det er tryggere.

 

At vi får et påbud som får korttenkte treskaller til å ta på vest når det er fare for kontroll, eller gir dem en bot (til) når de blir kontrollert, er håpløst.

 

Påbud og bøter preller oftest av på de dem er beregnet på.

Å gi druknete folk bot for å mangle vest er ikke effektivt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er et par ting som taler mot paxo's syn:

Det er et sterkt signal fra samfunnet med påbud. Påbud har over tid vist seg effektive for adferdsendring(det finnes alltid noen som ikke følger påbud, men de håndteres på annen måte)

Man må se på samfunnets ressursbruk på søk etter savnede. Dette er operasjoner som er svært kostbare for alle skattebetalerne.

 

Ideelt sett vil man naturligvis at alle skal forstå, men desverre er ikke folk smarte nok til det :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er et ordtak som heter "Veien til Helvete er brolagt med gode intensjoner".

 

Hva slags samfunn ønsker vi oss? Er det gunstig at samfunnet i enhver sammenheng skal bestemme hva som er bra for oss? Gjør samfunnets reguleringer også noe med oss?

 

Kanskje dumme spørsmål, men jeg ble litt tankefull når en kollega fortalte at barneskolen til datteren hans skulle arrangere aktivitetsdag i skogen like ved skolen. Det varte ikke lenge før nesten halvparten av klassens foreldre hadde henvendt seg til skolen og ønsket fritak for deres barn av grunner som at barna ikke likte/ turde være ute i skogen, - det var for farlig/ de kunne skade seg osv...

 

Heldigvis ble aktivitetsdagen avlyst: "Det var blitt observert en huggorm"...

Link to post
Share on other sites

Det jeg ville frem til med den linken var å vise hvor fort en hyggelig tur i 5 knop kan endre seg nettopp p.g.a. andres oppførsel.

 

 

Ser godt hva du mener, men tror ikke et vestpåbud ville endret noe.

 

De som allerede ignorerer alle regler til sjøs vil ikke begynne å følge et påbud om vest. Det er det samme med bilbelte, der noen aldri bruker belte uten at det er politi i nærheten. Vi andre driter i påbudet om bilbelte og ville bruke belte uansett om påbudet forsvant

 

Har mer tro på at Severin Suveren hadde tatt seg en båtferie. Påsketurene hans har jo ført til mer kunnskap hos folk.

Link to post
Share on other sites

Hvis man kan si at det er et fellestrekk mellom de aller fleste ulykkene til sjøs med tragisk utfall så er det at de skjer om natten (mørkt), stor fart og trolig også promille i mange tilfeller. En tur i nærmiljøet på en solskinnsdag i fem knop blir på en måte en litt annen situasjon, og det er nok langt mellom ulykker under slike forhold med tragisk utfall.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En skjærgårdsjeep kolliderte med seilbåt tidligere i sommer i tjukk tåke. Så tjukk at RS Sundt lå i ro.

Da RS ankom kollisjonen etter et par minutter sa motorbåtføreren at seilbåten ikke syntes på iphonen hans....

I Sverige er båtfører dømt for uaktsomt drap i slik sak.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En skjærgårdsjeep kolliderte med seilbåt tidligere i sommer i tjukk tåke. Så tjukk at RS Sundt lå i ro.

Da RS ankom kollisjonen etter et par minutter sa motorbåtføreren at seilbåten ikke syntes på iphonen hans....

I Sverige er båtfører dømt for uaktsomt drap i slik sak.

Hvilket bare viser at det burde være mulig ved dom, å forby enkelte å komme nærmere havet enn 250 meter....

Link to post
Share on other sites

Eller så viser det at man på sjøen bør holde seg til Android :lol:

 

Høres jo ut som en merkelig sak da, og ut i fra hva båtfører fortalte virker det som det er mere enn èn ting han ikke har fotstått. Når man virkelig er helt på jordet så er det vel bare et spørsmål om tid før noe går galt dessverre.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ligger på utsiden av bølgebryteren ved småbåtkaia i Kragerø. Vet ikke hvordan det er til vanlig men flere båter har dundret forbi i hva jeg syns er astronomiske hastigheter mtp at det er trangt, mye trafikk og veldig mye bakgrunnslys og ikke minst tussmørke og nå mørkt.

 

Er det idioter eller har de sæerdeles gode øyne og lokalkunnskap som opphever alle potensielle utfordringer ved å kjøre så fort under slike forhold? Skal man imponeres eller skremmes?

 

Satser selv på å gå i dagslys i morgen.

.......

 

Gikk fra Lyngør/Gjeving i natt. Hadde tenkt å gå i totiden men ettersom fjorden da var ganske full av båter i ulik partymodus og hastighet i mørket satt jeg klokka til 0330 og gikk da i stedet.

 

Sørlandet i fellesferien må vel rett og slett gå galt av og til....

Link to post
Share on other sites

Han regnet vel med at seilbåten hadde AIS som var synlig på AIS-appen.

 

Ja, meg bekjent er det ingen andre måter å se annen sjøtrafikk på mobilen enn via AIS (app), men han har vel i hvertfall misfortstått hvordan applikasjonen fungerer, og når/hvordan det er hensiktsmessig å bruke den.

 

Ellers veit jeg jo ikke om svaret ditt var til meg, men siden det er blitt alt for seint allerede/uansett tar jeg sjansen på å svare likevel :smiley:

Redigert av ohm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare ei drøy uke til så reiser feriefolket tilbake til "Osloområdet" og Kragerø blir igjen ei idyllisk perle ..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, har vel totalt en "botid" i Kragerøs flotte skjærgård på totalt fire/fem år fordelt over en rekke år, men har aldri følt meg utrygg ved å ferdes der. Bruk av båt mange ganger hver dag da øylivet betinger bruk av båt til nesten enhver ting som skal gjøres/trengs.

 

- Vi har ikke konkludert med hastigheten, men ulykka skjedde i området utenfor der fartsbegrensningen er fem knop. Siden det fikk konsekvenser, har nok fart spilt en rolle i ulykka, sier havariinspektøren.

Den første som var på stedet etter ulykka var taxibåtfører Hans Edvard Olsen. Han har tidligere fortalt Dagbladet at han stusset over at begge båtene lå mørklagte da han ankom stedet.

- Jeg så min kollega like før ulykka, og da kjørte han fullt opplyst. Men da jeg ankom ulykkesstedet slet jeg først med å finne fram, for alt var mørklagt. Jeg så bare et radarbilde av dem. Da jeg kom fram var motorene påslått, men begge var uten lysføring, sa Olsen til Dagbladet i går.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Påbud eller ikke spiller ingen rolle for min del, eg bruker alltid vest i ppen båt.

Men rent prinsippielt vil eg ikke ha noe påbud, men hadde gjerne sett at folk selv klarte å bruke fornuft (og vest) uten et pålegg.

 

Syns faktisk det må være opp til hver enkelt hvilken risiko de selv vil utsette seg for (så lenge de ikke påfører andre risiko).

Skal vi forby alt som er farlig?

Forby turer i fjellet uten oppakning til minst en uke i tilfelle dårlig vær? Folk som utsetter seg for risiko der også.

Forby fjellklatring? Fallskjerm? Basehopp?

 

MEN de må gjerne bli belastet en del av redningsopperasjonen dersom deres egen uaktsomhet fører til at en redningsaksjon blir påkrevd.

 

Som det er sagt tidligere i tråden, så ville nok mesteparten av de som gir blaffen i bruk av vest idag, også gitt blaffen ved et eventuelt påbud.

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Problemet er at det er stort sett uansvarlige som drukner på sjøen! De fleste drukningsulykker skjer som sagt uten vest gjerne om kvelden/mørket og ofte påvirket!

 

Da hjelper det ikke at alle andre er flinke med vestbruk!

 

Og dermed så er vel ett påbud nødvendig!

Slik at vi som driver med søk og redning av disse uansvarlige personene kanskje kan få sove om natten!

 

Og når staten ser hvor mye penger kommunene kan spare på ett påbud i form av raskere og enklere søk/ redning så vil dem det!

 

Ofte er det slik at redningsaksjoner har ingen pris, så lenge det er håp så søkes det evig!

Men så fort det går fra redningsaksjon til søk etter omkomne så får aksjonen en prislapp! Og den brukes fort opp av private selskaper som driver med søk!

 

Og dermed så får heller ikke pårørende en grav og gå til bestandig.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...