Jump to content

Vil vi ha påbud om redningsvest i hurtiggående båter ?


Worry II

Dagbladet ha pr. 15.07.2011 73% "for" i sin måling. Prøver her på BP, så ser vi hva vi får.  

393 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hurtig er et nokså relativt begrep; snakker vi 20, 30, 40, 50, 60 knop eller mere? Skal påbudet gjelde når man benytter båten til dorging eller kun ved en fart på over.............. ja, hva da? Skal det være redningsvest eller flyteplagg inklusive jakke, vest, seilervest osv med andre ord hva som idag er påbudt å ha med seg i alle båter?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er nok mer relevant med definisjonen ÅPNE båter enn hurtiggående.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Planende fritidspåter på under 50 fot ? Er ikke det et utgangspunkt..? Må gjelde uannsett fart (20+?)

 

Så det skal gjelde uansett fart man kan, eller de facto holder, så lenge båten kan gjøre mere enn 20 knop? Skal det også gjelde når man ligger stille og fisker? Ved kai? Hva skal være riktig straff?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kva med seglbåtar? Er dei opne eller lukka? Cockpit er open, med mindre ein har kalesje, men under dekk er jo ikkje faren for å dette i vatnet så stor.

Om det mot formodning skulle verte innført eit nytt påbod i dette landet, håper eg det berre gjeld RIB-ar og andre speedbåtar.

 

Ein ting er i alle fall sikkert: når ein innfører ein ny regel, vil han aldri forsvinne att. Difor bør ein tenkje seg godt om før ein gjer det.

Det beste er om ein brukar sunn fornuft. Darwin tek seg av resten.

Link to post
Share on other sites

Med åpne båter mener jeg båter uten dekk.....seilere har stort sett vett til å sikre seg med både vest og line når det er behov for det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva skal båtfolket med fiender når vi har KNBF og NSSR. Nå i samspill med agurkjaktende journalister og reguleringskåte politikere.

 

Giske er faktisk edruelig i denne saken, fra gårsdagens Aftenpost:

 

Næringsminister Trond Giske (AP) sier at regjeringen har vurdert et påbud om redningsvest, men mener det vil bli for komplisert å lage og håndheve. Da tror vi heller på å intensivere holdningskampanjene. Det er et spørsmål om hvor langt lovverket skal gå, og hvor mye vi sal overlate til det personlige ansvaret, sier Giske.

Link to post
Share on other sites

jeg synes det blir feil å bruke de tragiske ulykkene til å innføre en masse påbud.

det blir å blande sammen en fredelig tur langs land en sommerkveld i 5 knop,

med galmannskjøring og dette henger ikke i hop.

 

skal man forby motorsykler i samme slengen, og f.eks fjellklatring og fallskjermhopping.

eller mens man er igang burde vel også en god del av veinettet vårt vært stengt da det er i farlig dårlig forfatning.

 

jeg tror dessverre at man må konkludere med at en andel befolkningene ikke tar notis av at det de foretar seg er livsfarlig,

og at dette ikke kan unngås ved å innføre en masse regler.

 

De folkene det gjelder bryter glatt alle slike påbud , regler og all sunn fornuft,

og vi andre klarer oss helt greit slik det er.

Link to post
Share on other sites

Hva skal båtfolket med fiender når vi har KNBF og NSSR. Nå i samspill med agurkjaktende journalister og reguleringskåte politikere.

 

Giske er faktisk edruelig i denne saken, fra gårsdagens Aftenpost:

 

Næringsminister Trond Giske (AP) sier at regjeringen har vurdert et påbud om redningsvest, men mener det vil bli for komplisert å lage og håndheve. Da tror vi heller på å intensivere holdningskampanjene. Det er et spørsmål om hvor langt lovverket skal gå, og hvor mye vi sal overlate til det personlige ansvaret, sier Giske.

 

Så enig, så enig.... :yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

en andel befolkningene ikke tar notis av at det de foretar seg er livsfarlig,

 

Akkurat.

For å snakke fra levra.

Folk må ta konsekvensene av hva de driver med.

Seiler jeg utaskjærs uten sele og går overbord, så er det mitt valg og jeg må ta konsekvensene.

Utfordrer jeg motorbåten og flipper uten vest og nødstopp, så er det mitt valg, og jeg må ta konsekvensene.

Det uheldige er jo at mange mennesker kjenner ringvirkningene av mine tåpelige valg.

Rent generellt; De som driver kjøring med RIB, en båt som er fullstendig uegnet til høye hastigheter, uten vest, nødstopp og kunnskap, i høye hastigheter nær land har ikke min sympati.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har et forslag her.

 

Alle som ikke er under dekk på en båt, i en fart over 20 knop SKAL bruke en form for flyteplagg.

 

Man kan selfølgelig ikke ha på vest i en cabincruiser mens man sover, eller båten ligger til kai... Det blir for idiotisk.

 

Samtidig syntes jeg også folk kan bruke huet litt selv. Folk bør jo skjønne at en bitte liten vest som blåser seg opp når du kommer i kontakt med vann, redder livet dems. De som ikke forstår det, bør ikke kunne føre en båt...

Link to post
Share on other sites

Men et påbud må vel gjelde så lenge man befinner seg i båten ?

Også om du overnatter i båt med høyt fartspotensiale?

 

En liten digresjon:

Tidligere, ca 25 år siden (?) var det ikke generelt påbud om å ha flyteplagg til alle i båten. Derimot var det påbudt å bruke redningsvest i åpen båt.

Dette påbudet om bruk ble opphevet når påbud om tilgjengelig flyteplagg til alle ble innført. Begrunnelsen var da at det å oppholde seg i båt måtte være mulig uten å ha på flyteplagg.

Så vidt jeg husker ble en minister eller statsråd invitert til å sove iført redningsvest før kravet ble redusert fra pålagt bruk til kun tilgjengelig.

 

Så Giske uttalte seg på TV-nyheter for et par dager siden, og registrerte med glede at han hadde et nøkternt (edruelig :wink: ) syn på både promille, redngisvest og fart.

Er i øyeblikket oppgitt over hysteriet som fremføres av mediene nå i agurktiden, godt hjulpet av NSSR, Norsk folkehjelp, Kystverket og politikere på stemmesanking.

 

Typisk denne artikkelen fra Dagbladet.

 

Et flertall av partiene i næringskomiteen ønsker at folk flest må bruke redningsvest i fritidsbåter som kan holde fart over normal marsjtakt.

 

Lurer på hva som er normal marsjtakt på min båt? :giggle:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Disse menneskene hadde antakelig vært like døde med vest. Det hadde bare gjort det lettere å finne liket. Noen må dog vise "handlekraft" etter slike uykker og begrense friheten til alle de som har noe mellom ørene. Det blir like meningsløst som å sette ned fartsgrensen fra 80 til 70 km/t etter to ulykker i 180 og 200, hvor den ene sjåføren var ruset på alkohol, og den andre på narkotika. Hvilket skjedde lokalt for en del år siden. Det gjorde sikkert godt i noens samvittighet "å gjøre noe" dog.

Link to post
Share on other sites

....

Er i øyeblikket oppgitt over hysteriet som fremføres av mediene nå i agurktiden, godt hjulpet av NSSR, Norsk folkehjelp, Kystverket og politikere på stemmesanking.

 

Typisk denne artikkelen fra Dagbladet.

....

 

 

Høyrøstet enig! Men like ille er det alle "klikkene" det genererer og kranglingen fra "vanlige" folk som antakelig ikke er mye på sjøen...

 

 

La oss håpe politikerne handler like edruelig som mr. Giske fremsto på TV.

 

Akkurat nå har hovedsaken på dagbladet følgende informative og opplysende overskrift: "Vi skal finne den savnede dersom han ligger her".

Veldig greit å vite. crazy.gif

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Også om du overnatter i båt med høyt fartspotensiale?

 

Om den er i høy fart når du overnatter :lol: Nei assa, det her er nesten umulig å diffrensiere! Det er holdninger som må jobbes med, på samme måte

som med sykkelhjelmer ! Dette eventuelle påbudet ville jo blitt et avsnitt i lovverket på flere sider.

Link to post
Share on other sites

Om den er i høy fart når du overnatter :lol:

Blir nok ny olympisk gren, hurtigsoving i fritidsbåt! :lol:

 

Vet ikke om vi når noen vei med holdninger. Alle når vi ikke med det.

Det handler om frihet under ansvar.

Og de som benytter seg av friheten uten å ta ansvaret påfører andre restrikriksjoner som reduserer deres frihet. Desverre!

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

...politikere på stemmesanking...

 

Ja, og hva så? De gir uttrykk for sin oppriktige mening hvilket jeg regner med at du også gjør, og hvis deres meninger og holdninger samler et flertall, ja da blir det trolig gjort til en lov, med andre ord slik et demokrati skal fungere! :thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...