Jump to content

Vil vi ha påbud om redningsvest i hurtiggående båter ?


Worry II

Dagbladet ha pr. 15.07.2011 73% "for" i sin måling. Prøver her på BP, så ser vi hva vi får.  

393 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Noen som faktisk har opplevd at disse patronene har gått tomme for luft uten at mekanismen har vært utløst? Ser fortsatt frem til at produsentene vil selge disse bobinene til en pris som er slik at folk bytter disse uten å nøe for prisen idag er helt hinsides og meningsløs!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De patronene jeg har sett er påstemplet brutto vekt.

Er bare å legge de på gramvekta. Er de for lette, så lekker de.

Vi snakker om en Spinlock Deckvest. Den har Hammar utløser. Hele mekanismen ligger inni flyteelementet. Utløserelementet ligger beskyttet bak en hydrostatisk styrt ventil som åpner på 10 cm. dybde. Vesten skal inspiseres for skade hvert år, mens så lenge den viser grønt er utløsermekanismen OK og skal ikke tukles med av amatører. Jeg har to sånne utløsere på Crewsaver vestene mine. En til hvert kammer.

Vil du vite hvordan Deckvest er i bruk så blåser du den opp manuellt og hopper uti. Utløseren vil ikke gå av fordi det er mottrykk inne i vesten. Den vil fremdeles vise grønt.

 

Noen som faktisk har opplevd at disse patronene har gått tomme for luft uten at mekanismen har vært utløst?

Ja det har jeg. Under utprøving av noen spesialvester til arbeidsbruk. Celluloseputa var blitt fuktig, og stiften hadde gått sakte gjennom og pirket et lite hull i CO2 flaska. Produsenten gikk over til Hammar utløsere hvor slikt ikke kan skje.

Leter du litt på nett er det også en mengde historier om vester som har løst seg ut når de ikke skal.

Link to post
Share on other sites

Kan disse tragiske ulykkene ha sammenheng med forskjellen på "båtfolk" og "folk i båt" ?

 

Vil anta at en del av disse ulykkene er forårsaket av "hyttefolk" på vei til eller fra et sted.

 

Som aktiv bruker av båt er det for meg helt utenkelig å kjøre båt om natten, da har jeg fortøyd og tatt min ankerdram for lenge siden. I alle fall i de hastighetene uten vest.

 

For bruk av vest, men mot påbud. Hvem skal følge opp? Politibåten i Skjærhalden som ligger ubrukt i sommer fordi ingen har nødvendige sertifikater?

Link to post
Share on other sites

Syns faktisk det må være opp til hver enkelt hvilken risiko de selv vil utsette seg for (så lenge de ikke påfører andre risiko).

 

 

Selv om det ikke er helt innlysende så påfører du faktisk andre en risiko når du kjører fort i en liten, åpen båt uten redningsvest så kan du faktisk gjøre det når uhellet først er ute.

Havner du i vannet så er det vanskeligere å få deg ut av vannet igjen uten vest enn med vest. Dermed påfører du dem som prøver å redde deg en større risiko.

Drukner du og havner på bunnen, så påfører du redningsdykkerne som prøver å finne og å dra deg opp igjen en større risiko enn om du hadde hatt en vest på og dermed vært på overflaten.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Syns faktisk det må være opp til hver enkelt hvilken risiko de selv vil utsette seg for (så lenge de ikke påfører andre risiko).

 

 

 

 

Selv om det ikke er helt innlysende så påfører du faktisk andre en risiko når du kjører fort i en liten, åpen båt uten redningsvest så kan du faktisk gjøre det når uhellet først er ute.

Havner du i vannet så er det vanskeligere å få deg ut av vannet igjen uten vest enn med vest. Dermed påfører du dem som prøver å redde deg en større risiko.

Drukner du og havner på bunnen, så påfører du redningsdykkerne som prøver å finne og å dra deg opp igjen en større risiko enn om du hadde hatt en vest på og dermed vært på overflaten.

Ja, men en plass må vi sette grensen for at risikoen er akseptabel.

 

Skal du dra tankegangen din lenger så er det ikke mulig for meg å gå 120 m ned til postkassen for å hente posten. (Kan knekke foten, og utsette ambulansesjåførene for risiko i trafikken)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Min nye båt, kjøpt av taxibåtfører i Kragerø forresten, gjør masjfart 17 knop. Jeg kommer alltid til å benytte vest underveis ! Honnør til taxigutta i Kragerø, og kondolerer til de involverte i ulykken. Kjempetragisk ulykke som helt klart kunne spart 2 liv, om de hadde brukt vest.

Link to post
Share on other sites

dette blir litt OT, men:

 

Mulligan, jeg tror det er to typer Spinlock Deckvester med ulik patron og utløser. Det er mulig det er et skifte med årsmodeller.

Dette er typen jeg sitter med nå, kjøpt forrige uke, men jeg stusser på om det kan være fjorårets modell.

https://www.youtube.com/watch?v=pluj_lmQTtI

 

Dette er nok typen du sikter til, hvor utløser mm sitter inni flyteelementet.

https://www.youtube.com/watch?v=qJJPsF1mAxM

 

Utløser sitter også på motsatt side på vestene.

 

om vi skal diskutere litt nærmere om den enkelte vest beskaffenhet, så tror jeg de kan være mere interessant å åpen en egen tråd om det. For det er temaet godt nok til. :)

 

Lagt til, her er en video til som har et godt moment i seg...

https://www.youtube.com/watch?v=zt1dZWkdIlM

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det har jeg. Under utprøving av noen spesialvester til arbeidsbruk. Celluloseputa var blitt fuktig, og stiften hadde gått sakte gjennom og pirket et lite hull i CO2 flaska. Produsenten gikk over til Hammar utløsere hvor slikt ikke kan skje.

Leter du litt på nett er det også en mengde historier om vester som har løst seg ut når de ikke skal.

 

At vester løser seg ut når de ikke skal er jeg klar over, heller det enn det motsatte, men det skyldes nok bruk og/eller oppbevaring og mangelfull kontroll underveis vil jeg tro. Å sjekke at patronen er hel tar ti sekunder og bør gjøres regelmessig og spesielt hvis vesten har vært brukt og/eller oppbevart i særlig fuktig klima. Har totalt åtte slike vester og brukt denne type vester svært hyppig i rundt tyve år uten noen gang ha hatt et problem med disse på den ene eller andre måten, men har vært nøye med bruk, oppbevaring og kontroll. Årlig sjekk ved at en av familien har hoppet til sjøs med en slik vest har vist at de fungerer som de skal/tiltenkt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mulligan, jeg tror det er to typer Spinlock Deckvester med ulik patron og utløser.

Jeg vet det har vært litt fram og tilbake, men det ser nå ut til at det sitter Hammar i både 170 og 275 utgaven.

Poenget mitt er at det der ikke er noen "patron" å sjekke. Den er limt fast i utløseren.

Hele greia skal byttes på den dato som står stemplet på.

Link to post
Share on other sites

Dødsulykker på sjøen der fart er innblandet skjer vel oftest om natten når det er dårlig sikt? Hvis man vil gjøre noe med dødstallene er max 10 knop om natten et bedre tiltak enn at jeg i snekka mi skal ha på med vest gjennom middagsbukta i solskinn en søndag ettermiddag....

 

Folk har et valg. Staten har pålagt at det skal være vester til alle passasjerer i båten. At noen velger å ikke bruke det ved nattkjøring er jo et idiotisk valg. Dessverre.

 

Kanskje vest ved kjøring etter kl 22 kan bli et påbud? Blir kanskje litt snålt nordpå i midnattsolen, men... ;-)

 

KK

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerer at det kun har kommet 1 stemme i mot påbud, siden kl 24 i går.

Ok

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Kanskje vest ved kjøring etter kl 22 kan bli et påbud? Blir kanskje litt snålt nordpå i midnattsolen, men... ;-)

 

KK

 

Nå er det vel heller ikke nordlendinger vi snakker om her hvis man ser på statistikken.

 

Det var forresten like mange som druknet etter fall fra land/brygger som det var folk som forulykket i fritidsbåt i fjor. Regner nesten med at man skal bruke redningsvest på land også for å være trygg, noe jeg faktisk ser innimellom.

 

På statistikken over druknede i år er det vel slik det bare er et mindretall der redningsvest i det hele tatt ville være logisk å ha på seg.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke litt defensivt å påby vest kun for å lettere å finne likene, hvis problemstillingen er høy fart og mørke og vest da ikke antas å hverken forhindre sammenstøt eller redde liv uansett?

 

Frontlykter og setebelter på hurtiggående båter ville i så måte vært mer proaktivt hvis det var redde liv man ville ?.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Statistikken sier at 42 personer har druknet i første halvår i 2013, mot 61 hele 2012.. så vil tiden vise om hvordan de neste 6 måneden blir.. Det en kan se er at voksne menn er de som er dårlig til å vurdere risikoen, siden de alene står for 62% av alle drukninger hittil i år, det er omtrent samme som for 2012.. med andre ord så har denne gruppen ikke lært en dritt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke være over snittet intellegent for og forstå at det ligger mer bak enn kun og finne likene.

 

Fordelene med og ha vest:

 

Kan og VIL redde flere liv

Det er tøft og du er ett forbilde

Ved uhell så får man plukket opp bevisstløse kjapt

Man finner vedkommende i overflaten og ikke under

Pårørende for garantert en grav og gå til.

en søkeoperasjon vil bli gratis for den er det ikke behov for.

Kan sikkert nevne flere fordeler men viktigste er vel nevnt.

 

Ulempene med og ha vest på seg der finner jeg kun EN:

 

Du får solskille ! Er det verdt det

Redigert av srs (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Solskille skal en ikke kimse av, det er svært mange her som svært er forfengelig og feminin og lar det går foran alt annet.. Men når lokket er skrudd på og kisten er låret i 6 fot med jord, så er det ikke andre en mark som ser det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så litt mer på statistikken og noe slo meg. Ulykker på yrkesfartøy i Nord-Norge og på Vestlandet har gått kraftig ned, mens fritidsflåten har samme nivå.

 

Tja, statistikk kan leses på mange måter, men hvis antall yrkesfartøy har gått ned og antall fritidsbåter har gått opp samt at bruken har økt så kommer man kanskje frem til en helt annen konklusjon når man har lest tallene?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...