Anjuma Startet 21.Juli.2011 Del på Facebook Startet 21.Juli.2011 Anjuma prøver seg på ting han ikke har greie på atter en gang. Motoren min hadde tydelig rådebank etter selvrusingen i fjor høst og jeg har endelig fått ut motoren fra Anjuma og demontert bunnpanna. Ventet å finne rådelagrene mer eller mindre i biter, men den gang ei! De ser helt fine ut!!?? Hva i alle dager kan så være årsak til denne grusomme bankingen? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Hvordan sviver veiva da? kanskje sjekke veivlagrene også?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Veiva ser ut til å svive greit egentlig... prøvde å benne litt med et brekkjern også og kunne ikke merke noe slark. Men som sagt... dette er noe jeg har lite greie på... alt for lite greie på egentlig. Den startet og gikk før jeg tok den ut, men den jaget veldig på tomgangsturtallet og så fort jeg prøvde å gi litt trottle så kom den ekle bankelyden. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellmatros Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Det er opplagring i stempelet også, kanskje det slarker der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Kan man kjenne det med å rugge litt i stempelarmen? Eller må stempelet ut for å kontrollere? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
oel Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Skaff deg en slik måletråd. Legg den mellom veivtapp og lagerskål, skru til lagerbukken med riktig moment, demonter og sjekk hvor mye tråden har blitt "skviset" ut. det er en skala på pakken hvor du kan lese av lagerklaringen. Høres kanskje ut som litt knot, men det er i virkeligheten gjort på få minutter. Kan sikkert skaffes hos motorverksteder, ellers er økonomideler et greit sted å handle. Når det gjelder Perkins skaffer de også det meste av deler til disse http://www.okonomi-deler.no/Product.aspx?ProductId=DE 10000 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 oel - jeg tror faktisk jeg nuligens forsto hva du mente.. dette er for å se om rådelagrene er slitt og blitt for tynne? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellmatros Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Er nok best å ta ut stempler, fordi du utforsker nå tidel og hundredels mekanikk. Du trenger engentlig micrometer og toleransetabell for denne spesifikke motoren. Men kjenner du slark når du "napper" i rådene så har du bank der, uten tvil. Selvrusing sier du, var det dieselpumpe som forårsaket det siden den nå også jager på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Huff.. hadde håpet jeg skulel slippe å ta av toppen :( Jeg har en mistanke om at det var membranen på løftepumpa som har hatt en ørliten sprekk... det har nemlig seget inn 8ltr diesel i bunnpanna iløpet av vinteren. Jeg byttet membranen før jeg startet den. Hva årsaken er til at den jager på tomgang nå har jeg ikke peil på.. men det er jo ikke utenkelig at dieselpumpa også har fått seg en "knekk". Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
oel Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 "dette er for å se om rådelagrene er slitt og blitt for tynne? " Riktig, Dersom lagrene er innenfor toleransene, er det ikke der lyden kommer fra. Når bunnpannen likevel er nede er dette en rask måte å sjekke på. Er slitasjen helt på grensen eller utenfor toleransen, kan det være grunn for å undersøke nærmere. Er dysene sjekket for lekasje? En dyse som "drypper" kan lage en svært ubehagelig bankelyd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 ....Er dysene sjekket for lekasje? En dyse som "drypper" kan lage en svært ubehagelig bankelyd. Nei, jeg tenkte først på Dysene faktisk... det sto røyk opp fra den ene når jeg endelig fikk stoppet den etter selvrusingen. Men i og med at lyden kom med gasspådrag og varierte med turtallet og lyden var veldig mekanisk så jeg "gikk ut i fra" at det var rådelagrene. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
oel Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Oops. Ser at linken jeg satte inn ikke virket. Prøver igjen. http://www.okonomi-deler.no/ProductCatalog.aspx?ipg=5637147280 varnr. DE 10000 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Oops. Ser at linken jeg satte inn ikke virket. Prøver igjen. http://www.okonomi-d...?ipg=5637147280 varnr. DE 10000 Der ja! :) Kan fort være jeg må lage meg en bestillignsliste hos dem :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
oel Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Er det en Perkins 4.108? Da kan kanskje dette være noe å se på: http://www.marineryachts.com/perkins_manual.pdf side 23 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellmatros Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Stempla kan du da trekke ned uten å røre toppen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Er det en Perkins 4.108? Da kan kanskje dette være noe å se på: http://www.marinerya...kins_manual.pdf side 23 Takk :) Den har jeg allerede... men skulle gjerne hatt den på Skadinavisk da det er rimelig teknisk engelsk som gjør den litt tung å jobbe etter. :) Stempla kan du da trekke ned uten å røre toppen. Aha... må vel ha av veiva først da? Og hvordan er de å føre inn igjen fra bunnen? Det kunne nok uansett være lurt å bytte stempelringer når jeg først har muligheten. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 ,,,En dyse som "drypper" kan lage en svært ubehagelig bankelyd. Kan dårlig Dyse forklare jagende tomgangsturtall? Turtallet hoppet mellom 1000 og 2000 Rpm.. var slik at jeg var nesten redd for at et nytt "jag" skulle oppstå. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
oel Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Kan dårlig Dyse forklare jagende tomgangsturtall? Der kommer jeg til kort. Har ikke kunnskap nok til å gi noe godt svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Der kommer jeg til kort. Har ikke kunnskap nok til å gi noe godt svar Da er vi to Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Flere har spurt meg om hva slag dieselpumpe jeg har.... noe jeg ikke aner hehe Men når jeg nå har muligheten så er det ikke utenkelig at noen her inne kan fortelle meg hva jeg har :) Det står et uleselig skilt også på den Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Børsy Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Hvorfor er du redd for å ta av toppen,ikke stort verre ennn å ta av bunnpanna.(ps bunnpanna, rens den for gammelt bunnfall når du først er igang, det forekommer tæring i aluminiummen ilaveste del. hvis det er tæret hull, støp igjen med Metalokk.) Av med toppen,sjekk ventilseter, kan løsne. sjekk vippebrygga, kan ha fått skader ved opprusing.trekk stemler,sjekk krysspinne og opplagring i stemplet.sjekk ventilfjører, kan knekke. Dieselpumpaa er ikke noe for amatører, leveres til aut.verksted, fks. Vestfold elekro diesel, de gutta der hvet hva de driver med. TA hele jobben når du først har motoren ute,det er ikke så ille som du tror- Lykke til, det er mye igjen av sommer`n Bjørn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Flere har spurt meg om hva slag dieselpumpe jeg har.... noe jeg ikke aner hehe Du har en CAV pumpe av DPA-fordelertype med hydraulisk regulator. Regulatoren befinner seg inne i huset der aksling for gass-regulator går inn. Har denne regulatoren satt seg eller det er luft i denne så vil turtalls-jaging være resultatet. Mener å huske at et av punktene for lufting er toppen på regulatorhuset. Dette er også justering av "anti-stall", d.v.s. hvor fort turtallet skal avta når du brått drav gassen. Skal forhindre at motoren stopper ved dersom gassen dras raskt ned til tomgang. Er samlet litt dokumentasjon om pumpen her: https://baatplassen.n...og-informasjon/ Manualen for London-taxiene er for den med sentrifugal-regulator. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Hvorfor er du redd for å ta av toppen,ikke stort verre ennn å ta av bunnpanna.... Bjørn Er vel det at jeg hadde i mitt stille håpet på en noe enklere rep enn hva det nå ligger an til, hehe Men jeg ser nok det at her må jeg bare ta hele "pakka"... jeg får bare brette opp arma og åpne lommeboka *sukk*. Du har en CAV pumpe av DPA-fordelertype med hydraulisk regulator.... Tusen takk Og det du skriver vedr at "hengt seg opp" kan forårsake både turtalls jaging og turtallsraset gjør at jeg nå ikke har annet valg enn å sende den til Vestfold Jaja... det blir en oljete og motorisert helg på meg, men med de regnmengdene de har lovet oss de neste dagene så er vel ikke det å bruke noen dager på verkstedet mitt så dumt likevel. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 (redigert) Turtallsraset (utrusingen) tør jeg ikke å tillegge pumpen! Det ligger en begrensning i mengde diesel til motoren i pumpas oppsett. Med gasspådraget setter du egentlig ønsket turtall på motor. Regulatoren skal ta seg av finregulering som bl.a. skyldes varierende belastning på motoren. Det er relativt begrenset hvor stor påvirkning av turtall regulatoren kan gi. Min erfaring var plutselige og relativt kortvarige endringer i turtall under ellers normal drift. Kunne hoppe opp 200-400 omdr for så falle ned igjen og stabilisere seg. Redigert 22.Juli.2011 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Turtallsraset (utrusingen) tør jeg ikke å tillegge pumpen! Min erfaring var plutselige og relativt kortvarige endringer i turtall under ellers normal drift. Kunne hoppe opp 200-400 omdr for så falle ned igjen og stabilisere seg. Tror ikke at jeg får med meg familien på båttur før jeg kan "garantere" at alt som kunne ha forårsaket havariet er kontrollert og sjekket... så ethvert tegn på at pumpa kan ha problemer er nok til overhaling :o) Og dessuten så kan vel en slik overhaling av en 25år gml pumpe anses som forebyggende tiltak uansett om den har problemer eller ei. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.