Jump to content

Perkins - Rådelager?


Anjuma

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Det går stadig fremover.. og så bakover igjen med denna motoren min, detta er andre sommeren som den står landfast i hagen :(

Nå har jeg fått motoren opp i båten og fått startet den. MEN... det virker som det ikke er tett rundt en eller to dyser. Det puffer (og tikker).

Har egentlig trekt til med rett moment også, men jeg er usikker på om jeg har fått plasser dysene korrekt.... de kan jo vinkles litt.

 

Hvis det er noen i Heistadområdet som har greie på Diesel (Perkins) som kan tenke seg å ta en liten titt så tar jeg så gjerne imot litt kunnskapshjelp.

Begynner bli temmelig matt her og møkka lei hele båtfa%%. Kommer liksom aldri helt i mål :(

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Hehe... Ups! Jeg hadde glemt kobberringene når jeg monterte dysene... heldigvis var det ikke værre.

Så nå sviver den som den skal (tror jeg).

Da er det å få montert dørken (som jeg måtte sage delvis i stykker for å få ut motoren) og vasket skroget.

Og så få den sjøsatt... er ikke mye igjen av sommervarmen, men noen fisketurer bør det da være tid til utover selv om jeg begynner på jobb igjen til mandag :wink:

 

Så neste vår får jeg kanskje mulighet til å gjøre alt det andre jeg skulle gjort denne våren... som å montere ankervinsj og pusse dørken og montere do med kvern og og og..

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Begynner bli passe lei denna trøbbel-motoren nå...

Fikk sjøsatt båten i dag og den startet som en drøm og gikk pent i 7-10 minutter... før den plutselig døde.

Fikk startet den igjen, men den gikk da litt urent.. vandret ca. 500rpm opp og ned før den stoppet helt.

Den tenner på startgassen, men vil ikke gå.

Legger så merke til at det pipler ut diesel fra lufteskruen på dieselfilteret som står mellom løftepumpa og dieselpumpa. Så jeg lurer på om den rett og slett suger inn luft der!

 

Selvsagt hadde "noen" før min tid klart å trekke over gjengene på lufteskruen og lagt inn en slags metall-gjengetråd på en uoriginal lufteskrue (en vanlig mutter med vanlig skive)... så jeg måtte borre opp og legge i nye gjenger... og siden det er en uoriginal luftemutter med vanlig skive (ikke kopperring) så er den tydeligvis ikke 100% tett.

Så nå x`er jeg fingre og tær for at det ikke er noe værre enn dette. Hvis dette fortsetter så tør jeg nesten ikke legge ut på lengre turen enn hva fanglina rekker.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Veldig flott hvis denne tråden kan være nyttig for andre valvolainen :)

 

Jeg fikk tak i en kopperring i dag... den var dog litt for vid i innersirkel, men jeg la litt pakningspasta på begge sider av den og så en stålskive oppå der igjen. Teitet så til bolten (etter luftingen) og da ble det tett.

MEN... så oppdaget jeg at det i tillegg var lekk rundt bolten til filterskåla. Her var skiva gnagd såpass på at den heller ikke var tett. Byttet til vanlig stålskive og da ble det tett også der. *ENDELIG*

 

Så var det å lufte da... først finfilteret, så laveste luftenippel på pumpa... og så øverste luftenippel på pumpa.

Deretter løsnet jeg alle tilkoplingene til dysene og satt full trottle (i fri) og kjørte starteren i ca. 30 sec til det sluttet å komme luftbobler.

Disse Perkinson´ene kan være et lite hel&%% å få luftet skikkelig. Og jeg leste i en annen tråd her inne at det kan være smart å kople til en ekstern pumpe på CAV filteret (grovfilter/vannavskiller) for å få større trykk til lufteprosedyren. Enten en elektrisk pumpe eller en håndbelg-pumpa som på en påhengstank... CAV filteret har gjerne to inn-tilkoplinger og her kan man kople på pumpen og stikke andre enden ned i en dieselkanne.

 

Jeg brukte kun hendelen på løftepumpa...

Og da var det kommet til "moment of the truth"... Pøste på med startgass og kjinnet samtidig... ingenting skjedde... ikke ett eneste tenningsanslag (*pokker*). På an igjen... samme resultat. Men på tredje forsøk startet den plutselig. *lykkefølelse*

Lot den stå å gå til den ble varm og god... så turte jeg meg ut på fjorden.

Kjørte i ca 30-45 minutter og ingen feilslag! :)

Synes dog den er bittelitt ujevn på tomgang, noe jeg har en mistanke skyldes at dieselpumpa kanskje burde vært justert ørlite (eller at jeg ikke har fått ut absolutt all luft fra øverste luftenippel på pumpa... det er vel der tomgangsregulatoren sitter tror jeg). Men DET hverken orker eller makter jeg ta tak i nå. Nå håper jeg bare på noen koselige høstdager og ettermiddager på fjorden ...uten motorstopp :o)

 

Barnebarnet på 3 kommer på besøk fra Stavanger til uken og morfar har lovet henne en båttur... så hun har gått med redningsvesten på i flere dager nå... så da hadde jeg jo ikke noe annet valg enn å få fikset den.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Takk Janoho :)

 

Faktisk er det svært lite røyk. Den røyk litt i tiden før turtallsraset (som var min første sesong med båten), men nå er det kun ved oppstart at der kan komme litt... disse er jo kjent for å ryke litt, men jeg synes denne ryker svært lite akkurat nå.

Kjølevannet ser også veldig bra ut... det kommer i en jevn og pen pulserende frekvens.

Dette er en ferskvannskjølt motor med sjøvannsimpeller. Og med såpass solid og massiv motorblokk som denne så kunne jeg faktisk la motor stå å gå på land helt uten problemer. Termostaten åpner rett før 90`og da legger den seg ned til 80`og der lå den og vandret sakte men sikkert. Og den oppfører seg identisk på sjøen også.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Da er jeg veldig nære på å friskmelde Anjuma :)

Men hun har fått det for seg å være litt tispete...

I går kveld la jeg merke til at spenningen falt flere volt hvis både radio og lanterner sto på samtidig... og GPS/Ekkoloddet sluknet også plutselig, så i dag tenkte jeg å gå over koplinger og sjekke litt.

Men i kveld var hun totalt strømløs... var først usikker på om hovedbryteren hadde tatt kvelden.

Men når jeg hentet universalinstrumentet så viste det seg at det var brudd i ledningen fra hovedbryter og inn til sikringen som står i en sort koplingsboks på blokka... (som igjen leverer spenning videre opp til tenningslås og resten av båten). Dette er en 50 cm lang ledning med kraftig kvadrat.

Helt utrolig at det går ann egentlig, men uansett så la jeg opp ny ledning og da oppførte hun seg seriøst igjen.

Ikke droppet spenningen ved både lanterner og radio heller, så det ser bra ut nå.

 

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Det måtte jo bare være noe fremdeles.... *sukk*

I dag oppdaget jeg at toppakningen er røket... en pen tynn vannstråle står ut fra toppakningen.

 

Jeg har dog nytt pakningsett liggende, men ingen anelse enda om dette går greit å bytte mens motoren står i båten. Kjenner at jeg begynner å få et litt anstrengt kjærlighetsforhold til Anjuma.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tak i en kopperring i dag... den var dog litt for vid i innersirkel, men jeg la litt pakningspasta på begge sider av den og så en stålskive oppå der igjen. Teitet så til bolten (etter luftingen) og da ble det tett.

 

Stålskive oppå kobberpakning er vel ikke bra ?

Kobberet blir klemt sammen, men det kan vel fremdeles lekke mellom stålskiva og skruehodet. Der mangler fremdeles pakning.

 

Skifte toppakning med motoren i båten bør gå ganske greit. Trangt og lite arbeidsrom blir vel eventuelt største problemet.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Ja, det er ikke ideelt med kopperring og stålpakning, men det var eneste mulighet for å få det tett... brukte også pakkningspasta mellom lagene. Kopperring, pakningspasta, stålskive, pasta, skruehode... i den rekkefølgen.

 

Har og leste litt i servicemanualen nå og ser at det bør gå å bytte toppakkning med motor i båten. *phu*

Må av med eksosmanifoilen, men ikke innsugsmanifoilen.

Må sannsynligvis også av med vippetassakslingen. Deretter er det egentlig bare å skru og skru.. tror det er 18 skruer/muttere som holder toppen. Ser også tiltrekkningsrekkefølgen og momentet (7,6 - 8,3) i servicemanualen så jeg har vel en mulighet til å klare dette også.

Det som blir trangt er å få av eksosmanifoilen, de mutterne sitter usansynlig trangt til.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Da var det tid for toppakkningbytte

 

Først løsnet jeg diselerør tilkoplingen til dysene og eksosmanifoilen,

photo_3.jpg

 

Dernest måtte strammeskruen på dynamoen fjernes da denne er festet i toppen.

Så løsne forvarmingsdieselrøret som går til innsuget samt lednignen for glødespenning i tillegg

til vannslanger og lednignen til vanntemp-giver.

 

Så av med toppdekselet og løsne vippebrua. Denne er festet med 8 muttere og en

nippel for oljesmurning

photo_8.jpg

 

Sånn... der var den løftet bort

photo_4.jpg

 

Når man løfter vekk brua med vippetassene så står løftearmene igjen i blokka.

Disse er det visstnok viktig blir plassert tilbake i samme hull.

photo_9.jpg

 

Og så løsner man alle 18 bolter som holder toppen.

Tegnignen under her viser alle boltene samt rekkefølgen de skal trekkes til med (7,6 - 8,3 kpm)

boltene.jpg

 

Så må man bruke eksempelvis brekkjern for å løsne toppen fra blokka.. og så lirke og løfte...

(Toppen er svintung så ha god støtte ellers ryker ryggen)

Legg merke til at jeg løsnet ikke dysene.

photo_10b.jpg

 

Og vi har blokka klar for inspeksjon.

Her så alt pent ut, ingen groper eller ruglete overflate på noen av stemplene, kun litt sot. :smiley:

photo_6.jpg

 

 

SÅ KOMMER VI TIL EN OVERRASKENDE OPPDAGELSE

For pakkningen så nemlig ikke gåen ut... og jeg fant ut at jeg måtte inspisere blokka litt nærmere.

Jeg helte litt vann i ene hullet rett ved der jeg så vannstrålen sto ut fra blokka... og ganske riktig

så piplet vannet ut av en nesten bortgjemt frostplugg! *aaarrrggghhhh!!*

Denne frostpluggen står helt i bakkant av motoren... 5mm nedenfor toppakknignen og delvis skjult bak

motor strømnettet og 2 dieselrør.

Jeg ringte en tidligere kollega som har hatt samme motor og det viste seg at han hadde opplevd nøyaktig samme problem med samme frostplugg!!??

Han har muligens et par extra liggende og skulle sjekke det i morra.

Den har rett og slett tæret hull. (Økonomideler har delen, bare huske å ta nøyaktig mål... og huske at denne er oppgitt i tommer!

photo_7.jpg

 

 

Så da blir det å bytte toppakkning unødvendig, men likevel greit å få tatt en titt og se at alt sto vel til inni her også.

Litt skummelt denne kopper-frostpluggen som tydeligvis er en svakhet på disse... jeg har ferskvannskjølt system så her så jeg at temp på motor ble litt vel høy.

Men kompisen min hadde saltvannskjøling så han så ingen tempøkning... derimot så holdt han jo på å fylle hele båten med saltvann!

Han var på ferietur og fikk ikke tak i pluggen omgående så han tettet med noe marine tettningsmiddel greier... dette hold så ut ferieturen for ham.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Da var ny toppakkning og frostplugg på plass :o) (Tok ca. 2,5 - 3t å skru sammen)

Og nå sviver Anjuma igjen...(enn så lenge).

Jeg tror tomgangen skulle vært justert, men jeg får heller se på det en dag jeg har litt tid og kan lese meg opp litt.

 

Nå venter jeg forresten på posten og ankervinsj... den får jeg montere når Anjuma er på land tenker jeg :)

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Tusen takk valvolainen :o)

Ja, jeg og synes jeg fortjener litt sjøglede nå, hehe

Det som er så påtakelig er at jeg slapper ikke helt av når jeg er i båten nå... ørene er på stilker og den innebygde sprektrumanalysatoren er fintunet på avvik i lydbildet fra motor.

Hver minste endring i lyden får meg til å rette ryggen... og da tar det ca. 30 sec før jeg setter meg tilbake i hvilestilling igjen... (klarer ikke ha radioen på engang... den kan jo skjule en ulyd).

Huff... jeg håper jeg klarer stole på henne igjen en dag. hehe

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

kjenner meg igjen der Anjuma.. jeg var også slik som deg etter at jeg satte inn byttemotor i båten samt skifte av alle skroggjennomføringer.

satt med hjerte i halsen i timesvis,og lyttet etter ulyder...

 

tanker som; virker ikke båten litt baktung nå,sammtidig som farten gjerne er blitt en knop lavere,fikk meg til og hive meg ned i akterkabinen,overbevist om at en gj.føring var dårlig montert og akterkabin full av vann.

 

Har friskt i minne da varmeveksleren røk på forige motor med betydelige mengder vann i motorrommet...monterte vannalarm etter denne episoden...

 

Guggen føllelse og ikke stole på båten,men det kommer etterhvert skal du se...

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Godt å se at andre har lignende nerve-opplevelser som meg beauty of aqua :o)

Jeg var nesten på nippet til å selge båten og begynne se på ny... ene og alene pga, forhåpentligvis, ubegrunnet frykt. Men jeg får vel gi henne en sjans til å atter opprette harmoni i forholdet vårt :)

 

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Tenkte å komme med en oppdatering av frøken Anjuma og hennes nykker! :)
Det hele startet som kjent med et turtallsras som jeg etter hvert fant ut av hadde sitt opphav ved Dieselinntrenging i blokka.

I fjor sommer/høst fikk jeg satt inn igjen motoren, med påfølgende utfordringer som det står om i denne tråden.
Anjuma har hvilt i vinter og jeg var litt spent når jeg startet henne opp i år. Og umiddelbart oppdaget jeg årsaken til at hun gikk litt ujevnt i fjor høst.
Jeg hadde (sannsynligvis) dratt til boltene på ene dysa for hardt slik at "ringen" hadde sprukket. I løpet av vinteren har denne sprekken utviklet seg til brudd og det feis godt rundt dysa.

Hentet en brukt dyse hos en kamerat og da ble gangen en helt annen :)

Men det var en forholdsvis kraftig risting på tomgang. Så jeg måtte justere tomgangsregulatoren, men ble liksom ikke helt fornøyd.

Så flyttet jeg ringen fra den brukte dysa over til den originale som tross alt var overhalt. Og nå begynte ristingen å avta ganske markant.

Selvsagt så merket Anjuma at hun begynte bli frisk for ikke før tomgangsskjelvingen begynte å avta så knakk hun en kabelsko på ene dynamoledingen... vel, jeg loddet dette og startet opp på nytt... da var plutselig turtelleren død!!?? Nytt søk avdekket at hun også hadde brutt av en ledning i motornettets tilkopling så loddebolten måtte varmes en gang til.
Det virket nesten som om Frøkna da gav opp vrangheten og sin utpregete dårlige attitude, for etter dette begynte hun plutselig å respondere positivt på justeringene mine og
nå er det bare en svak skjelving på tomang... så fort jeg runder 1000rpm så kan jeg legge en mynt på toppdekselet og den ligger i ro.

 

Motortemp ligger på mellom 60 - 80' avhengig av turtallet under fart. Oljetrykket ligger stødig på 4kg inntil hun er varm, da synker det til ca. 3- 3,5kg. (Mot tidligere 3 ved oppstart og 1,5 - 2 når varm)
Ingen oljedrypping under motor (enn så lenge). Det lønte seg med andre ord å ta seg god tid og være nøye når jeg monterte bunnpannepakningen (den kommer i 4 deler og dermed 4 endeskjøter). Det er heller ingen påtagelig røyk, hverken ved oppstart eller gange.

Hvis dette endelig skulle vise seg å bety slutten på motorproblemene så kunne jeg tenkt meg å tittet litt nærmere på oppkopling av batteribank og lading, for her synes jeg ting ser noe pussig ut.
Jeg har tre batterier, men to av dem er koplet som startbatteri og ett som forbruksbatteri. Thruster er så koplet på startbatteriene.
Dette finner jeg bak-frem i forhold til hva jeg mener er logisk oppkopling.
Dessuten er jeg usikker på ladeevnen... Over forbruksbatteriet målte jeg 13.1 volt lading, mens over startbatteriene målte jeg kun 12.7 volt.

Her er hvordan det ser ut i dag:
Anjuna_batteribank.jpg

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Da har jeg byttet ut den gamle Lucas dynamoen med en Bosch 80Amp fra Biltema til overkommelige 899,-.

Byttet samtidig ut de tynne 2,5 mm2 ledningene med 16 mm2. Jeg monterte også mellom bank 1 og startbatteri et skillerelee som sikrer lading av alle batterier samt skiller forbruk og startbatteri og en vender slik at jeg kan shunte alle tre batteriene sammen om det skulle være behov.

 

Da Bosch'en og Lucasen ikke er støpt i samme form så måtte jeg bygge om og tilpasse festene på motoren, men det gikk heldigvis greit etter litt plunder og feiling. Og for første gang lades det nå skikkelig i båten... det var bare deilig :)

Et lite tilbakeslag var at det jeg trodde var W uttak viste seg å være +... så neste jeg nå må gjøre er å lodde inn et W-uttak slik at jeg får turtelleren opp å gå igjen :)

 

Dette er oppkoplingen etter dynamobytte.
Anjuna_batteribank_ombygd.jpg

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Det er et ordtak som sier at av skade blir man klok, men skjelden rik. Du har hatt en del plunder, men ikke glem at du også har tilegnet deg en del kunnskap og blitt en god del smartere når det gjelder båt og motor. Det er ikke ofte man kan arrestere "Index", men når det gjelder rådelager så tar han i mine øyne feil. Rådelager = veivlager = big end. Small end = kryssboltlager. Var det slik at konklusjonen på bankelyd egentlig var såkalt "dysebank"?

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja jeg har definitivt gått skolegangen i Perkins 4.108 med tilbehør, og har fått med meg veldig mye bra lærdom som jeg ellers neppe ville tilegnent meg :)

Og ja, bankelyden som hørtes ut som hele innmaten var løs viste seg kun å være dysebank. For en som aldri har hørt dysebank før og som kun har skrudd på bensinmotorer så hørtes lyden egentlig teminal ut.
Men disse Perkinson må sannsynligvis sprenges med dynamitt om man skal ta livet av dem.

Fant den gamle turtelleren i går kveld og det viser seg at denne motoren har kun ruslet i underkant av 2700 timer... så det bør være mye livstid igjen i denne nå :)

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...