Jump to content

Perkins - Rådelager?


Anjuma

Recommended Posts

Ehh...bytte hva? Det er jo lagerskålene det er snakk om. Har du vurdert å bytte, så gjør det.

Pass på hva som står på de gamle, om det er "STD" standard lager, eller om det er undersize (f.eks 0.10-millimetermål eller 0,025 tommemål)

 

Takk for tipset :) Skal sjekke hva det står på dem :)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Vel...vanskelig å si eksakt for den motoren, da jeg ikke kjenner den. Noen motorer har engangsbolter, noen har bolter som kan brukes 3 ganger (merkes med et lite kjørnemerke), andre har evighetsbolter.

 

For å være 100% sikker, så bytt! Bolter koster lite i forhold til et veivslipp og knust motor.

Link to post
Share on other sites

Ved montering: litt ren olje på gjenger og under bolthode, samt riktig moment på bolter. Trekk opp til moment i flere omganger.

Pass på at nummer/merking på veivstake og underdel (lageroverfallet) stemmer over ett.

 

Aha.. så det står merking på dem som tilsier hvem som hører sammen? Kjekt! :o)

Hva mener du med trekke opp til momentet i flere omganger? Skal jeg trekke over samme bolt flere ganger?

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Det som er litt frustrerende er at det er tommer på alt av bolter... og nå må jeg kjøpe meg sekskantnøkkler i tommer også ser det ut for ...dieselpumpa henger på 2 stk 1/2" bolter og 1 stk Umbrako... som selvsagt også er i tommer *grrr*

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Skal være merking på delene, hvem som hører sammen og hvilken vei delene skal sitte.

 

Flere omganger....her er det snakk om 2 bolter på en stake...om momentet er f.eks er oppgitt til 95 Nm

så start med å trekke først til f.eks 20 Nm, begge bolter, så 50 Nm begge bolter, så til slutt 95 Nm...

Du trenger ikke å trekke en og en, men tar først alle bolter på 1'ste steget osv osv ...

 

Når alt er dratt til riktig moment, skal en kunne føre veivstaken sideveis på veivaksling (endplay).

Ha ren olje på aksling og i lagerskåler ....

Link to post
Share on other sites

Skal være merking på delene, hvem som hører sammen og hvilken vei delene skal sitte.

 

...om momentet er f.eks er oppgitt til 95 Nm så start med å trekke først til f.eks 20 Nm, begge bolter, så 50 Nm begge bolter, så til slutt 95 Nm...

 

Aha... takker og bukker for gull-tips :)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Takk for lærerik tråd! :thumbsup:

Og siden vi er igang med diskusjon om navn; det heter Unbrako.

Dvs Unbrako er et varemerke for høykvalitetsbolter, som vanligvis har innvendig sekskant på toppen (og er merket med Unbrako og fasthetsklasse). I Norge bruker vi stort sett det navnet på alle lignende bolter, men svenskene kaller det insex og amerikanerne hex.

Link to post
Share on other sites

Nå kan man vel diskutere det Norske språket opp og ned, men de aller fleste kaller en slik nøkkel for umbrakonøkkel, eller bare brakonøkkel, ytters få sier Unbrako, selv om det faktisk er navnet på en produsent av slike nøkler.

Det vises også klart på Google hvor det er omtrent 400K flere treff på umbrako enn Unbrako, så er spørsmålet da om det riktige navnet er det som flest bruker eller det som henviser til produsenten, selv om det mest korrekte navnet sannsynligvis ikke er noen av de.

På samme måte så kaller vel 99% av østlendinger en råde for en råde, og det er vel ytterst få som sier veivstake, selv om det kanskje er annerledes i Indre Troms, noe som også vises ved ett Google søk, samt at når jeg nå skriver får jeg feil hver gang jeg skriver veivstake ettersom det ordet tydeligvis ikke eksisterer i ordboken som benyttes for rettskriving i nettleseren min ?

 

Nå er det jo slik at selv om de fleste sier komfirmasjon, så skrives det konfirmasjon, og gabasje er vel strengt tatt bagasje, men er det slik at råde er noe som bare er slang i bilverdenen som noen henviser til, og heter det virkelig Unbrako fordi en produsent har valgt det navnet når hele Norge omtrent sier umbrako, og det ofte henvises til det sistnevnte i butikker og bruksanvisninger også.

 

Forøvrig så er det i USA svært vanlig å bruke navnet Allen wrench på en umbrakonøkkel, som henviser til produsenten Arthur Allen Manufacturering, som er annen produsent av slike skruer.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig å lese at det nesten er flere som er opptatt av hva ting heter og hvordan det skrives, enn om hva som faktisk er problemet med motoren :lol: . Men sånn er det vel, noen er interessert i motorer mens andre er mer opptatt av rettskrivning. Og ord man ikke er vant til å bruke selv, må man for all del ikke tillate at andre bruker.. :clap:

 

Siden veivlagrene ser OK ut og du likevel har bankelyder i motoren, ville jeg ha vurdert å sjekke at lagerleiene i veivstakene ikke har blitt ovale. Dette kan skje ved ukontrollert overrusning som du har vært utsatt for, og vil i så fall føre til slark opp/ned men ikke sideveis. Om de viser seg å være ovale, så kan dette rettes ved å slipe forsiktig av veivlageroverfallene med smergelpapir på en glassplate inntil hullet er rundt igjen. Det er lurt å bruke Plastigage også på de nye lagrene for å sjekke at klaringen er OK, særlig om du har vært nødt til å slipe til veivlageroverfallene. For liten klaring er like ille som for stor, kanskje til og med verre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så det var nevnt 2000 rpm...kan vel ikke kalle det overrusing.

For mye drivstoff grunnet dårlige brennstoffventiler, kan føre til mer turtall og rare lyder.

 

Kan det være en mulighet for at det har kommet smørolje inn i luftinntaket, og eller inn i sylinder på en eller annen måte. Om så har skjedd, da vil motoren også "stikke av" litt, til oljen er forbrennt.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil fra den forrige tråden, så var det ikke snakk om 2000 rpm men snarere 2-3 ganger dette. Årsaken var flere liter diesel som hadde lekket inn via matepumpen og blandet seg med motoroljen, og motoren har dermed fått store mengder olje/dieselblanding inn via veivhusventilasjonen som fikk den til å ruse ukontrollert. Mye godt at den ikke ble mer skadet egentlig, men Perkins er jo solide saker da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Artig å lese at det nesten er flere som er opptatt av hva ting heter og hvordan det skrives, enn om hva som faktisk er problemet med motoren :lol: . Men sånn er det vel, noen er interessert i motorer mens andre er mer opptatt av rettskrivning. Og ord man ikke er vant til å bruke selv, må man for all del ikke tillate at andre bruker.. :clap:

 

Svaret på hva som er årsaken til ulyden i motoren er høyst sannsynlig allerede avgitt av flere andre i denne tråden.

Gamle Perkins motorer har sjeldent problemer med lager, veiv, råder, sylinderforinger osv. og kan gå et uhyggelig antall timer uten at det oppstår nevneverdig slitasje.

Derimot er injektorer som henger langt mer vanlig, og selv om det egentlig kan være hva som helst, så er det stor sannsynlighet for at både ukontrollert høyt turtall og bankelyder skyldes nettopp dette, hvis motoren i tillegg har hatt noe røykutvikling så er det enda mer sannsynlig at det er injektorer, men Perkins motorer ryker alltid litt så det er ikke alltid det er en sikker indikator.

 

 

Uansett ville vel det smartest være å få testet injektorene snarest, ettersom det er den vanligste årsaken til slike problemer og lyder, før man begynner å plukke ned hele motoren og skifte en hel del deler som ikke trenger å skiftes, med mindre man synes slikt er gøy da, og det er det sikkert noen som synes.

 

Det kan forøvrig være ett rent hel#¤%te å lufte de motorene, uten at det nødvendigvis fører til slike problemer som trådstarter beskriver.

Link to post
Share on other sites

Gamle Perkins motorer har sjeldent problemer med lager, veiv, råder, sylinderforinger osv. og kan gå et uhyggelig antall timer uten at det oppstår nevneverdig slitasje.

 

Jeg ble overrasket over hvor lite slitasje det så ut til "innvendig" ...lagrene som jeg tok ut så ubrukte ut. Og jeg merker ingen slerk (i alle fall ingen forskjell mellom de 4 stempler/sylindere) som antyder slitasje.

 

Derimot er injektorer som henger langt mer vanlig, og selv om det egentlig kan være hva som helst, så er det stor sannsynlighet for at både ukontrollert høyt turtall og bankelyder skyldes nettopp dette, hvis motoren i tillegg har hatt noe røykutvikling så er det enda mer sannsynlig at det er injektorer, men Perkins motorer ryker alltid litt så det er ikke alltid det er en sikker indikator.

 

Motoren gikk jevnt på ca.1800rpm (holdt på å lade batteriene) når den plutselig og uten forvarsel plutselig økte turtallet til et nivå som gjorde at jeg rømte båten da jeg var redd stempler skulle komme ut blokka... det var et helt ubeskrivelig høyt turtall.. spesiellt på en motor som normalt sett har max 3800rpm

Det var en heftig røykutvikling mens raset sto på. Jeg røykla hele havna og alt av røykvarslere i båten hylte og skreik. Når jeg endelig fikk stoppet motoren så sto det en røyksøyle ut av ene dysa.

 

Uansett ville vel det smartest være å få testet injektorene snarest...

 

Jeg har demontert dysene og holder på å skru ut pumpa (måtte avgårde og kjøpe tomme-UNBRAKO) og skal sende dette til overhaling/test

 

Det kan forøvrig være ett rent hel#¤%te å lufte de motorene, uten at det nødvendigvis fører til slike problemer som trådstarter beskriver.

 

Takk for forvarselet... det er ikke akkurat åpent landskap rundt motoren heller så luftingen av selve pumpa kan bli en utfordring skjønner jeg.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil fra den forrige tråden, så var det ikke snakk om 2000 rpm men snarere 2-3 ganger dette. Årsaken var flere liter diesel som hadde lekket inn via matepumpen og blandet seg med motoroljen, og motoren har dermed fått store mengder olje/dieselblanding inn via veivhusventilasjonen som fikk den til å ruse ukontrollert. Mye godt at den ikke ble mer skadet egentlig, men Perkins er jo solide saker da.

 

Det stemmer... det var et betydelig høyt turtall under selve raset... som sto på i ca. 5-8 min.

 

Nå var det ikke mange liter for mye diesel i bunnpanna etter raset... det var et normalt nivå på peilepinnen. Noe som jeg egentlig stusset på da jeg forventet et lavt nivå.

Men når jeg peilet oljen igjen nå i våres så var det plutselig 8 ltr for mye "olje". Så det har sivet inn mye diesel i løpet av vinteren.

Man må da anta at det har lekket inn diesel i forkant av raset og at når motor var blitt god og varm så har dampen av olje/diesel ført til raset.

Alternativt er det injector-feil som er rasårsaken og så har det høye turtallet ført til at membranen ved løftepumpa er påført en rift hvor dermed diesel i ettertid har funnet veien inn i blokka.

Nå klarte jeg ikke se noen rift på membranen, men det skal vel heller et meget lite rift til for å forårsake en lekkasje og jeg skjønner ikke hvor ellers diesel skal finne veien inn i blokka!?.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Når du først har kommet så langt som du har gjort, så ser du jo mesteparten av sylinderforingene fra undersiden, og om det eventuelt er riper eller skader i disse.

Du kan også kjenne på stemplene om det er mye bevegelse frem og tilbake eller sideveis i sylinderen, da kan det i såfall være skjørtebank du har hørt, selv om det er lite sannsynlig, eller krysslageret som er dårlig, det skal uhyggelig mye til før krysspinnen blir skadet på disse, og eventuell slitasje tas opp av lageret, så det er normalt unødvendig å bytte krysspinnen.

Hvis du tar av ventildekslet så ser du også mesteparten av vippetøyet og kan sjekke over en god del uten å ta av toppen, men før injektorer er sjekket hadde ikke jeg tatt meg arbeidet med å plukke ned mer før det eventuelt er konstatert at injektorer er helt i orden.

Link to post
Share on other sites

Nå klarte jeg ikke se noen rift på membranen, men det skal vel heller et meget lite rift til for å forårsake en lekkasje og jeg skjønner ikke hvor ellers diesel skal finne veien inn i blokka!?.

Nå finnes der jo også en zimmerring på høytrykkspumpens drivaksel, inn mot motoren.

Under gange kan denne tetningen lekke diesel inn til bunnpanna.

 

Henled verkstedets oppmerksomhet på test av den før pumpen åpnes, den blir nok skiftet uansett, men det kan jo være greit å vite.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Når du først har kommet så langt som du har gjort, så ser du jo mesteparten av sylinderforingene fra undersiden, og om det eventuelt er riper eller skader i disse.

Du kan også kjenne på stemplene om det er mye bevegelse frem og tilbake eller sideveis i sylinderen, da kan det i såfall være skjørtebank du har hørt, selv om det er lite sannsynlig, eller krysslageret som er dårlig, det skal uhyggelig mye til før krysspinnen blir skadet på disse, og eventuell slitasje tas opp av lageret, så det er normalt unødvendig å bytte krysspinnen.

Hvis du tar av ventildekslet så ser du også mesteparten av vippetøyet og kan sjekke over en god del uten å ta av toppen, men før injektorer er sjekket hadde ikke jeg tatt meg arbeidet med å plukke ned mer før det eventuelt er konstatert at injektorer er helt i orden.

 

Sylinderveggene ser helt fine ut og uten riper.

Vippetassene og ventilarmene virker også helt fine... dog tenkte jeg å justere disse før sammenskruing.

Og jeg er enig.. jeg kommer ikke til å demontere noe mer nå før jeg får svar fra dyse/pumpesjekk

 

Nå finnes der jo også en zimmerring på høytrykkspumpens drivaksel, inn mot motoren.

Under gange kan denne tetningen lekke diesel inn til bunnpanna.

 

Henled verkstedets oppmerksomhet på test av den før pumpen åpnes, den blir nok skiftet uansett, men det kan jo være greit å vite.

Aha... ja da skal jeg passe på å informere om dette. Takk! :)

 

Dersom motoren har thermostart (glødeplugg m/dieseltilkpl.) bør denne sjekkes. Om den er defekt kan den slippe ut uønsket diesel som kan gi vanvittig bankelyd.

 

Ja, den har det og takk for tips... har litt tvil om dette er direkte problemet her, men jeg skal sjekke opp denne :o)

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Dårlige injektorer kan som nevnt av andre her i tråden gi stygge bankelyder. Det har sin årsak i at når forstøvningen blir dårlig så er mesteparten av drivstoffet kommet inn i sylinderen før det antennes. Da får man en voldsom trykkstigning/eksplosjonsartet forbrenning istedet for jevn trykkøkning. Av denne grunn får man ofte også ekstra støy ved kaldstart.

Link to post
Share on other sites

Dårlige injektorer kan som nevnt av andre her i tråden gi stygge bankelyder. Det har sin årsak i at når forstøvningen blir dårlig så er mesteparten av drivstoffet kommet inn i sylinderen før det antennes. Da får man en voldsom trykkstigning/eksplosjonsartet forbrenning istedet for jevn trykkøkning. Av denne grunn får man ofte også ekstra støy ved kaldstart.

 

Takk for opplysende informasjon :)

Hvis dette viser seg å faktisk være dysebank som du henviser til så er det jammen lett å ta feil av dette og defekte lagre. For lyden er en utrolig mekanisk metallyd.

 

Jeg har nå lastet opp en Video på Youtube som jeg tok opp i fjor høst... dette er noen dager etter turtallsraset, Jeg nappet ut lufteslangen som gikk inn på luftinntaket for sikkerhetsskyld først. Hvis noen kan garantere meg at dette ene og alene kan være Dysebank så blir jeg glad :)

 

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Pass på hva som står på de gamle, om det er "STD" standard lager, eller om det er undersize (f.eks 0.10-millimetermål eller 0,025 tommemål)

 

På de gamle står det T/B FH samt bokstavene G og D

I tillegg står der GS8899SA og 010 U/S

Betyr dette at det er Undersize 0.10mm?

Hvis jeg oppgir dette til Økonomideler så bør vel det holde til å være sikker på å få korrekt vare i retur? :)

imag0634.jpg

 

Pass på at nummer/merking på veivstake og underdel (lageroverfallet) stemmer over ett.

 

Jaggu hadde underdelene merking som sier hvilken sylinder den hører til ...veldig kjekt å vite:)

imag0635.jpg

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...