Jump to content

Perkins - Rådelager?


Anjuma

Recommended Posts

Ler litt her når jeg leser denne tråden. Mye tull om begreper om hva lager som heter hva.

 

Her er riktige benevnelser på de forskjellige lagrene:

 

 

Ser du endret på bildet.. jeg skjønte det måtte være noe galt i førsteutgaven :)

Det er litt rart, men jeg kan ikke se at jeg har både rammelager og veivlager... var kun to halvmåner totalt for hver stempelarm.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Nei, råden (også kalt veivstaken) er den delen som forbinder stempel med veivaksel. Der denne har kontakt med veivaksel befinner veivlageret seg. I den tynne enden, der stempelet sitter, befinner rådelageret (eller krysslageret) seg!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Holder en knapp på at dysene dine er modne for dynga. Utrolig for en stygg lyd defekte dyser kan lage.

Er selvopplevd med en motor jeg overhalte for endel år tilbake....var så ille lyd, at det ble avgjort å plukke motoren fra hverandre igjen. Fant intet, monterte sammen, satte i samme dysene og samme lyden ...bestillte nye dyser og alt i skjønneste orden!!

Link to post
Share on other sites

Nei, råden (også kalt veivstaken) er den delen som forbinder stempel med veivaksel. Der denne har kontakt med veivaksel befinner veivlageret seg. I den tynne enden, der stempelet sitter, befinner rådelageret (eller krysslageret) seg!

Jeg skjønner... og her er det MANGE med meg som har misforstått. Takk for klargjørelsen

 

Holder en knapp på at dysene dine er modne for dynga. Utrolig for en stygg lyd defekte dyser kan lage.

Er selvopplevd med en motor jeg overhalte for endel år tilbake....var så ille lyd, at det ble avgjort å plukke motoren fra hverandre igjen. Fant intet, monterte sammen, satte i samme dysene og samme lyden ...bestillte nye dyser og alt i skjønneste orden!!

 

Jeg har nesten kommet frem til samme resonnement... finner ingen slitasjefeil eller skjevheter hverken veiv med tilbehør eller på vippetasser med tilbehør.

Så i kveld har jeg demontert dysene og begynt å demontere pumpa... jeg tenkte å sende dyser og pumpe til overhaling/test

 

Stempelarm = Råde = Veivstake, eller på engelsk Conectingrod = Conrod ...

Rådelager = Veivlager, på engelsk Bigend bearing...

 

Takk :)

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Dette er nytt for meg, da jeg alltid har kalt det som angis på tegningen som veivlagrene for rådelager, rammelagrene er jeg forøvrig enig i, også krysslager og stempelbolter er er greit nok, men at rådelager sitter i toppen av råden har jeg aldri hørt om før.

I min verden er veivlager mer en samlebetegnelse for ramme og rådelager, altså alle lagrene som sitter på veiven, og ofte er det det vi kaller for et hovedlager i tillegg.

 

Edit: Forøvrig er Amerikanerane einige med meg, da de kaller det for connecting rod (<-råde) og main (<-ramme) bearings, samt at Wikipedia og et tusentalls andre nettsider tydeligvis har tatt feil ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er nytt for meg, da jeg alltid har kalt det som angis på tegningen som veivlagrene for rådelager....

 

Jeg har også alltid trodd det samme som deg... men jeg ser at f.eks BMW også har en annen oppfattelse

veivlager.gif

02 Rådelager

05 Veivlager

06 Veivlager

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Som nevnt....det kommer fra bilverdenen dette fenomenet "råde"

 

Ja, det er fra bil og motorlære fra ungdomskolen jeg har benevnelsen... har altså brukt feil navn i over 30 år, men jeg er villig til å endre navn på nevnte lager til det som tydeligvis er mer korrekt :o)

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Har jo selvsagt hørt ordet, men har aldri brukt det.

Selv når jeg skal bestille deler, så er det "mitt" språk som bli brukt, uansett hvem leverandør en handler med.

Kan erindre at jeg har vært innom delelager hos buss/lastebilverksteder, da har det blitt litt kluss med hva deler heter hva ....

Link to post
Share on other sites

Vel...har jobbet med båt og båtmotor i over 20 år :eek: , og har aldri hørt det har vært brukt andre benevnelser enn det som jeg har nevnt. Det være seg motorer fra 50 - 5000 hk...

 

Du har helt sikkert rett :)

Men det er interessant for når jeg gjorde et lite googlesøk så er det helt tydelig at akkurat dette er det veldig mange som har feil oppfattelse av hva som er hva.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Men summa summa....dine veivlager ser bra ut? Rammelager og krysslager har du ikke sjekket.

Husk å ikke blande lagerskålene. De må komme tilbake der dem har stått!

Det skal også være litt motstand når du legger lagerskåla på plass. Skal se ut som lageret ikke passer helt.

Link to post
Share on other sites

Men summa summa....dine veivlager ser bra ut? Rammelager og krysslager har du ikke sjekket.

Husk å ikke blande lagerskålene. De må komme tilbake der dem har stått!

Det skal også være litt motstand når du legger lagerskåla på plass. Skal se ut som lageret ikke passer helt.

 

Ja, de ser helt flotte ut... men jeg tenkte å bytte dem uansett da.. i og med at de er gamle og har vært gjennom hard påkjenning.

Jeg synes heller ikke rammelager/krysslager virker slitte.. de virker teite og "normale" alle 4.

Jeg noterte sylindernr på lagerskålene, men jeg så i dag at merkingen på to av dem var borte.. jeg har sikkert tatt på dem og dermed visket det bort :(

Kunne det være lurt å bytte dem også samtidig med lagrene?

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Kunne det være lurt å bytte dem også samtidig med lagrene?

 

Ehh...bytte hva? Det er jo lagerskålene det er snakk om. Har du vurdert å bytte, så gjør det.

Pass på hva som står på de gamle, om det er "STD" standard lager, eller om det er undersize (f.eks 0.10-millimetermål eller 0,025 tommemål)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...