Jump to content

Perkins - Rådelager?


Anjuma

Recommended Posts

Delenummeret ser ut til å stemme med standard lager, men ettersom det står 0.10 US, som betyr at de er 0.10" underdim, så er det sikkert slik at de bruker samme delenummer av en eller annen grunn?

 

Hvis du oppgir tallene til Økonomideler så finner de helt sikkert riktig lager til deg, bare husk å kontrollmåle ved montering med plastigage eller mikrometer.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... ettersom det står 0.10 US, som betyr at de er 0.10" underdim, så er det sikkert slik at de bruker samme delenummer av en eller annen grunn?

,,, bare husk å kontrollmåle ved montering med plastigage eller mikrometer.

 

Da satser vi på at Økonomideler fikser rette lager og jeg kjøpte meg et Mikrometer i dag og kan dobbelsjekke før montering :smiley:

 

Hva tenker du om knattelyden på videoen forresten?

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig takknemlig for alle tips, gode råd og avklarende avhandlinger i denne tråden.

Som jeg startet denne tråden med så er jeg veldig ukjent med å skru på Dieselmotorer og hadde nok følt meg på veldig dypt vann uten dere.

 

Nå må jeg bare finne det verkstedet som raskest kan overhale pumpe og dyser så jeg kanskje kan få et fåtall turer på fjorden før høsten atter setter inn!

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Hehe.. og i dag fant jeg ut hvilken motor jeg egentlig har... fikk opplyst av selger at det var en 4.99 (49Hk), men motornummer sier 4.108 (55hk)

 

motor.jpg

Pilen viser hvor motornummer er stanset inn i blokka (Det er på øvre del av anlegget for Dieselpumpa)

På eldre motorer er der et 7-siffret tall

4.108 - 73xxxxx

4.107 - 71xxxxx

4.99 - 70xxxxx

 

På litt nyere motorer

4.108 - 108Uxxx

4.107 - 107Uxxx

4.99 - 99Uxxx

 

U står for at motor er produsert i UK

 

Størrelsen på disse er ifl manual:

4.108 = 55hk

4.107 = 41hk

4.99 = 49hk

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Var på båttur i går og fikk bankelyd på PERKINS 6 syl, 217 hk, og lyden kom i fra omtrent på syl 2 og 3 fra fremme, omtrent hvor dieselpumpa er, hva kan det være? det eg kan opplyser er :

 

Dieselpumpe og dysene er overhalt fra verksted.

 

Oljetrykk er ok.

 

Olje som motoren har no er 15/40 mineralolje.

 

Bankelyd når motoren går i tomgang etter å har kjørt i fart og over 15 min kjøring.

 

Ikke bankelyd når det er nettopp startet kald motor.

Redigert av torbi (see edit history)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Var på båttur i går og fikk bankelyd på PERKINS 6 syl, 217 hk, og lyden kom i fra omtrent på syl 2 og 3 fra fremme, omtrent hvor dieselpumpa er, hva kan det være? det eg kan opplyser er :

 

Dieselpumpe og dysene er overhalt fra verksted.

 

Oljetrykk er ok.

 

Olje som motoren har no er 15/40 mineralolje.

 

Bankelyd når motoren går i tomgang etter å har kjørt i fart og over 15 min kjøring.

 

Ikke bankelyd når det er nettopp startet kald motor.

 

 

Eg vet det er vanskelig å si hva som er galt, men eg tenkte på om det er noe galt med oljepumpe? feil på olje type?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Har du opptak av lyden?

Er den hard eller myk?

Knasende eller malende?

Tikkende eller kraftige smell?

Er det en singellyd eller dobbeltlyd?

Du sier den er der kun ved tomgang? ...Hvis du øker turtallet, er bakelyden da konstant eller øker den med turtall inntil den forsvinner?

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Rådelager = Veivlager, på engelsk Bigend bearing...

Eller Pleuellager på tysk (for de som ønsker å lete etter deler på ebay.de :smiley:

 

Rammelager = hauptlager.

 

Erfarte nylig dette da jeg bestillte "hauptlagersatz" til bilen. Forventet at det dukket opp både rammelager og rådelager, men det var bare rammelagrene som dukket opp i postkassa :headbang:

Link to post
Share on other sites

Har du opptak av lyden?

Er den hard eller myk?

Knasende eller malende?

Tikkende eller kraftige smell?

Er det en singellyd eller dobbeltlyd?

Du sier den er der kun ved tomgang? ...Hvis du øker turtallet, er bakelyden da konstant eller øker den med turtall inntil den forsvinner?

 

 

 

Hard lyd

singel lyd og lyd forsvinner ved økende turtall.

Redigert av torbi (see edit history)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Hard lyd

singel lyd og lyd forsvinner ved økende turtall.

 

Kan det da være en av dysene? I og med at den forsvinner ved turtall så tenker jeg at muligens trykket i dysa blir såpass høyt at dysa fungerer, mens ved lavt turtall så feiler den.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jaja... da skal jeg montere sammen motoren igjen da. Den har stått inne på verkstedet i vinter i påvente av tiltakslyst :)

Jeg sendte Pumpe og Dyser til overhaling og det kan se ut for at feilen lå i Dieselpumpa (lekkasje av diesel inn i bunnpanne) og Dysene hadde nok fått juling under turtallsraset.

Overhaling kom på vakre 12600,- så nå får vi satse på at den går som en Rolex etterpå :)

 

Nå skal jeg bare få tilsendt diverse pakninger, oljefilter, viftereim, bolter og lagerskåler så får vi håpe jeg husker hvordan det hele satt montert.

Er det noen som vet om boltene til dysene skal trekkes til med ett gitt moment?

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått tak i alle deler og pakninger (tror jeg da)... er nemlig litt usikker på om jeg har fått korrekte lagerskåler... de nye er tynnere ihht micrometeret mitt. Og de originale er oppgitt i US mål, mens det står ikke noe US på de nye. Så jeg får ta en telefon til Økonomideler og sjekke.

 

Dog jeg klarer ikke finne ut hvilket moment strekkboltene skal dras til med :(

Er det noen motorkyndige her som kjenner til 4.108 og som kan svare meg på dette tro? (Har utrolig lite lyst til å måtte ta ut motoren igjen bare fordi jeg har brukt feil moment)

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Fant ut Momentet :)

5,8kg (57Nm)

 

Og joda, jeg hadde fått feil lagerskåler :nonod: Men nye er nå på vei :thumbsup:

Og nå skulle de også sende med plastbiter (målebånd) til å legge under skålene for kontroll av tykkelse ift oppnåelse korrekt tykkelse på oljefilm.

 

Fremgangsmetoden skulle være slik (for dem som ikke allerede vet hvordan):

Legg målebåndet på tvers under lagerskålene og trekk til med angitt moment (5,8kg) - gjøres for alle stempler (Her tenkte jeg å benytte de gamle strekkboltene)

Demonter pent og pyntelig uten å dreie på veiva

Mål deretter bredden på målebåndet og kontroller dette opp i mot angitt data.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Målebåndet kalles nok for plastigage, og det er beskrevet ganske godt hvordan dette virker i noen tråder her på forumet, jeg mener å huske at det er bilder og beskrivelse i Steffen sin tråd om bygging av V8'er, uten at jeg gidder å søke etter den tråden nå, kanskje noen andre har en link til den?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Eg har mistanke at rådelager er slitt på perkins,en at eg må skrur fra hverandre på min perkins 217 hk til vinteren, noen som vet hvor mange kg er denne motoren??

 

Ingen modellnummer er lite å gå etter :),Perkins har endel motorer som ligger i det området, men går man ut fra at det er en 1106 så veier den rundt 500 kilo tørrvekt. Så kommer alt ekstrautstyret som er bygget på.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...