Jump to content

Beneteau Antares 8.80 Vs. Jeanneau Merry Fisher 855


Thomas_h

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hei. Prøver å blåse litt liv denne tråden igjen. Nå har Finnmaster Pilot 8.0 kommet. Skal prøvekjøre en til helga med Yamaha 300. Hva sier dere som har litt erfaringer med dobbelinstallasjon, tror dere det hadde vært bedre med 2x150 også på denne? Kjører jo mye på sakte fart så jeg vil vel tro at en 150 på lavt turtall vil dra vesentlig mindre enn en 300 på lavt turtall. Forsto det som om at Sverige selger den med 1x225 hk da den kommer med 4,3l og har bedre dreiemoment på midtregisteret.

Link to post
Share on other sites

Nå har jo også Quicksilver kommet med en variant!

 

En såpass tung båt bør det nok være dobbelinstallasjon på. Det er fordi det må være stor(e) nok propeller som kan gi tilstrekkelig skyvekraft.

Det er ikke uten grunn at så tunge båter vanligvis har dieselmotor med duoprop.

De kan nok være at de større 4-takterne kan ha større propell enn feks Evinrude 300. Yamaha har vel 4,2l og Suziku har 4,4l. Dette må uansett prøves ut. Anbefaler at dere prøver båtene med fulle tanker og flere personer/last ombord.

Link to post
Share on other sites

Sånn du sier det så blir det som forskjellen å kople inn firehjul trekken på vått snøføre, du får ingen mer krefter men det tar tak.... Hvordan var erfaringa di med å kjøre med en motor på dobbelinstallasjonen ved sakte gange, vart det tull? Vil i tilfelle en autopilot takle det, sjøl om den er konfigurert med to motorer og "rett fram" (klønete sagt men..) Forskjellen i forbruk på en 300 hk og en 150 hk på lav gange/tomgang er kanskje ikke så stor. Noen som vet det?

Link to post
Share on other sites

Sammenligningen med 4x4 er ikke dum. 250hk på denne båten fungerer kort sagt ikke. Det er for slitsomt og for kostbart og kjøre med en (for liten motor, pga støy, forbruk og dårlig stabilitet i sjø.

Å kjøre med en motor om gangen fungerer helt greit, men vi gjorde lite av det. Motor nr 2 kan ikke tiltes ut av vannnet pga styrestaget. Båten er mye mer stabil med drift på begge propeller og bensinforbruket er uansett svært lavt.

Data fart og forbruk på lav fart/tomgang:

2x150; 1000rpm - 5 kn, 4,8 l/t, 0,96 l/nm

1x250: 1000rpm - 3,5kn, 4l/t, 1,14 l/nm

Jeg har ingen erfaring med autopilot, men jeg vil tro at den takler å kjøre med en motor - det er vel kursen som korrigeres? Den vil vel antakelig jobbe litt mer for å holde kursen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. Da har jeg fått prøvekjørt F8 i Drøbak en times (eller to) tid i dag.

Fin å sjå på, stolt, litt plastikk følelse i kabinen, god førerplass, kunne ønsket tiltbart ratt kanskje, men det fungerer. God og varm med Wallas i gang, ikke dugg på vinduene med tre voksne karer ombord. Plassen rundt bordet innvendig er trang, men fin når du sitter i fartsretningen på den sofaen som du snur ryggstøtta på. Fin stikklugar, merkelig plassering av leselamper, uten bryter, den er plassert i " gangen". Rått under madrasser, da det mangler luft under disse. Hadde samme problemet med Grandezza 27 som jeg har, kjøpte vevd matte som jeg la under der. Hovedlugar helt ok, men mangler leselamper her og, lys kun i taket. Toalett minimum størrelse, men helt ok. Må nok dusje fort for ikke å få senestrekk her og der. 220 volt kontakta her var ikke av den vanntette typen og er rett i evt. dusjstråle, burde ha vært plassert f,eks oppunder skapet el. taket.

Uteplassen var stor og fin, bra med stuverom. septikpumpa plassert med "hue under armen", prøvde dem og ble skinnløs på knokene, ok hvis den løftes 20 cm.

Det som overhodet ikke var bra på båten var pulpiten foran. Det føltes ikke trygt å gå foran på den. Den var kanskje 30 cm høg og 20 cm utenfor fenderliste, og lagd av 20 (25)mm rør, hvis du kommer borti denne da er du på tur ut i vannet. Merkelig, på grandezzan min der har de gjort den skikkelig av 30 mm og den er 50-60 cm høg (ikke for mye det heller) slik at du får god kontakt med kneet, når du går fram i baugen.

Og så kjørte vi en tur. Vant med VP duoprop og brå bevegelser ved girshift. Her var det nesten ikke merkbart, utrolig "smooth" girshift på denne digre motoren, 300 hk. Ingen planingsterskel å prate om. Iflg Yr 8 m/s vind og litt bølger, veldig behaglig kjøretur opp til 20-23 kn, uten slag, når vi kjørte litt flaps,og tiltet motor. Brukte en del bensin,hvis det er konfigurert riktig, 40-50 l/t i samme intervallet. Ca 5 l/t i dreggefart. Ikke enig med svensken ( se under) at det motoren bråkte så fælt, Syntes den gikk fint med 300 hk, men er usikker om jeg ville hatt 2x150 hk.

Jeg er ikke båt journalist som er avhengig av å få prøvd en båt til, mUlig dette virker negativt, men jeg ser ikke bortifra at jeg selger Grandezza og kjøper meg en Pilot 8. Der meste er der men ikke helt på riktig plass.

https://hamnenplay.solidtango.com/video/finnmaster-pilot-8

 

Dette var innlegget jeg la inn et annet sted på Båtplassen. Tror nok jeg ville valgt 2x150 hvis jeg hadde valgt denne båten. Eneste ulempa er at den levers med yamaha 150 som du ikke får joystick styring på. Tror det kun er E-tec somhar det på så små motorer.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei! Har dere noe formening om hvilke propeller jeg må bruke på min mf 855. Kjører med 2 x 150 e tec og viper propeller.usikker på hvilken størrelse de er, men har en mistanke om att de propellene jeg har er mer for fart og morro en crusing.? Ellers må jeg si att mf 855 er en super båt! :) og med 4 kw eberspracher begynte båtsesongen tidlig i år! :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Propellene er betegnet med kun stigning 17" da er det en gitt diameter, og det er 15 1/2". Se den markert i lista under.

 

150-250 HP Evinrude® E-TEC®; 25” - 90 E-TEC®, 115 E-TEC®

Std. Rotation Counter Rotation Type Blade Dia. Pitch

763453 Aluminum 3 151/2” 13”
763471 Aluminum 3 15” 15”
763467 Aluminum 3 147/8” 17”
763468 Aluminum 3 141/2” 19”
763469 Aluminum 3 141/4” 21”
763470 Aluminum 3 141/4” 23”
763959 SSP TBX 3 157/8” 11”
763960 763961 SSP TBX 3 157/8” 13”
763962 763963 SSP TBX 3 15” 15”
763910 763911 Viper TBX 3 15” 14”
763912 763913 Viper TBX 3 1 43/4” 16”

763914 763915 Viper TBX 3 14 3/4” 17”
763916 763917 Viper TBX 3 1 43/4” 18”
763918 763919 Viper TBX 3 14 3/4” 19”

763920 763921 Viper TBX 3 1 43/4” 20”
763922 763923 Viper TBX 3 14 1/2” 21”
763924 763925 Viper TBX 3 1 41/4” 22”
763936 763937 Cyclone TBX 4 14 1/2” 15”
763938 763939 Cyclone TBX 4 141/4” 17”
763940 763941 Cyclone TBX 4 141/8” 18”

763942 763943 Cyclone TBX 4 14 1/8” 19”
763944 763945 Cyclone TBX 4 14” 20”
763946 763947 Cyclone TBX 4 14 ” 21”
763948 763949 Cyclone TBX 4 14 ” 23”
177264 Raker II TBX 3 141/2” 22”
177265 Raker II TBX 3 14 1/2” 24”
177299 Raker II TBX 3 14 1/2” 25”
177266 Raker II TBX 3 14 1/2” 26”
177267 Raker II TBX 3 14 1/2” 28”
763933 Renegade Bass TBX 4 13 1/2” 23”
177129 Renegade Bass TBX 4 13 1/2” 25”
177130 Renegade Bass TBX 4 13 1/2” 27”
763984 763985 Rebel TBX 3 153/4” 15
763986 763987 Rebel TBX 3 151/2” 17
763988 763989 Rebel TBX 3 153/8” 18
763990 763991 Rebel TBX 3 151/4” 19
763992 763993 Rebel TBX 3 151/8” 20
763994 763995 Rebel TBX 3 15 21
763996 763997 Rebel TBX 3 147/8” 22
763998 763999 Rebel TBX 3 143/4” 23
764000 764001 Rebel TBX 3 141/2” 25

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

I min drømme-leting etter en (pilothouse) båt i denne klassen (og gjerne litt større) med utenbordsmotor, har jeg oppdaget (i tillegg til nevnte båter og Finnmaster Pilot 8) at 855 Marlin Offshore nå (2014) kan fåes med 2*200hk, i hvertfall nede i Europa. Dette gjelder KUN Merry Fisher 855 Marlin Offshore. Båten veier 3045kg og er sertifisert B6 - antar de mener CE B for inntil 6 personer, og C10. Har ikke sett noen sammenligning mellom de ulike Marlin modellene, men synes dette er interessant, og relevant med tanke på erfaringene som kommer frem i denne tråden. Skulle gjerne sett hva de har endret på og om denne versjonen kommer hit til landet.

 

Har også sett på Beneteau 8.80 sitt "søsterskip" Barracuda 9 Fly. Flott pilothouse båt med miniflybridge som sikkert kan være veldig fint på soldager. Kun to køyer trekker ned. Ser at denne er godkjent for 450hk i Europa, men annonseres som godkjent for "kun" 400hk i Norge. Litt synd og (for meg) veldig uforklarlig. 2*225 måtte jo vært knall på en slik båt, særlig etter at HK avgiften forsvinner...

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

I min drømme-leting etter en (pilothouse) båt i denne klassen (og gjerne litt større) med utenbordsmotor, har jeg oppdaget (i tillegg til nevnte båter og Finnmaster Pilot 8) at 855 Marlin Offshore nå (2014) kan fåes med 2*200hk, i hvertfall nede i Europa. Dette gjelder KUN Merry Fisher 855 Marlin Offshore. Båten veier 3045kg og er sertifisert B6 - antar de mener CE B for inntil 6 personer, og C10. Har ikke sett noen sammenligning mellom de ulike Marlin modellene, men synes dette er interessant, og relevant med tanke på erfaringene som kommer frem i denne tråden. Skulle gjerne sett hva de har endret på og om denne versjonen kommer hit til landet.

 

"Kopien" av MF 855 (ikke Marlin) fra Quicksilver er også sertifisert for 2x200hk, uten at jeg synes det er nok for å velge Quicksilver framfor Jeanneau.

 

For øvrig har jeg akkurat nå lagt ut en liten video jeg filmet på Båter i Sjøen i september av Jeanneau 855 Merry Fisher om det er av interesse:

 

Christopher

Link to post
Share on other sites

En såpass tung båt bør det nok være dobbelinstallasjon på. Det er fordi det må være stor(e) nok propeller som kan gi tilstrekkelig skyvekraft.

 

Tror nok jeg ville valgt 2x150 hvis jeg hadde valgt denne båten.

Hva tror dere om 1x Evinrude G2 300, da?

Altså den helt nye generasjonen motorer fra Evinrude, med visstnok merkbart forbedret dreiemoment, 5 års serviceintervall, mulighet for funksjonsrik Icon motorstyring, etc. Utseendet tror jeg hadde matchet MF 855 meget bra...

 

Tror ikke de har 150 hk på programmet ennå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hmm, er det bare meg, eller virker det ikke å være så mye mer interesse for å diskutere Jeanneau Merry Fisher 855?

Er den "ferdig snakka"? ;-)

Mulig jeg heller burde startet en ny tråd, men skitt au.

 

 

I min drømme-leting etter en (pilothouse) båt i denne klassen (og gjerne litt større) med utenbordsmotor, har jeg oppdaget (i tillegg til nevnte båter og Finnmaster Pilot 8) at 855 Marlin Offshore nå (2014) kan fåes med 2*200hk, i hvertfall nede i Europa. Dette gjelder KUN Merry Fisher 855 Marlin Offshore. Båten veier 3045kg og er sertifisert B6 - antar de mener CE B for inntil 6 personer, og C10. Har ikke sett noen sammenligning mellom de ulike Marlin modellene, men synes dette er interessant, og relevant med tanke på erfaringene som kommer frem i denne tråden. Skulle gjerne sett hva de har endret på og om denne versjonen kommer hit til landet.

 

Jeg kan da glede(?) @PerUlv og andre (meg selv) med at nå vil også den 'vanlige' MF 855 (ikke Marlin) komme i en Offshore-versjon CE-sertifisert til enten B5 eller C5 og opp til 2x200HK.

Denne versjonen er altså sertifisert for flere HK, men færre passasjerer i motsetning til den vanlige som er sertifisert for opp til 10 passasjerer.

Offshore-versjonen veier 400kg mer, grunnet noe mer solid/tykkere skrog/skrogelementer og kraftigere foaming i skroget aktenfor styrhuset.

Dette har jeg fått vite nå i kveld fra en amerikansk Jeanneau-forhandler, jeg har ikke fått verifisert fra norske forhandlere men antar dette vil gjelde og tilbys også her.

 

Så da begynner dette virkelig å ligne på noe, i mine øyne.

2x200hk Yamaha 4-taker vil vel være det som forhandlerne vil foretrekke å selge, men Fritidssenteret som jeg snakket med i våres sa seg villige til å montere 'hva som helst' av motorisering, og jeg må si jeg synes at 2x200hk Evinrude G2 HO kunne vært interessant... Ikke minst tror jeg deres smale men høye form hadde passet båtens linjer bra.

 

I 2015 kommer den forresten med litt større badeplattformer som henger høyere opp på akterspeilet, såvidt jeg kunne se ut fra bilder vil de gå plant med dørken ombord (men mulig jeg tar feil).

Link to post
Share on other sites

Etter at Finnmaster kom med sin Pilot 8.0 mener jeg Merry Fisher er akterutseilt. Det er flere andre som også har kommet til etter hvert.

Det er gledelig at båten endelig godkjennes med større motorisering, men jeg mener sjøegenskapene står ikke i forhold til en så kraftig motorisering. Forsterkninger er helt nødvendig på den vanlige versjonen også.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter frem denne tråden igjen, hvordan er erfaringene nå med MF 855? Er det gjort endringer/oppgraderinger mot 2016? Har sett på Finnmaster Pilot 8.0, men synes fortsatt at vektskålen tipper i fordel av MF; større vanntank, penere pantry, bedre pulpit, større stikkkøye bla. Hvem forhandler Jennaeu i Bergen?

Link to post
Share on other sites

Fant ut hvem som forhandler MF i Bergen så jeg kan svare på mitt eget spm - Båt Berge. 

 

Nå har jeg fått vite at denne kan leveres med 1x350hk konfigurasjon - til dere som har erfaring med båten, vil det være tilstrekkelig, eller er det fortsatt dobbelkonfigurasjon som er å foretrekke?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...