Jump to content

Beneteau Antares 8.80 Vs. Jeanneau Merry Fisher 855


Thomas_h

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Hei, er ny bruker på dette forumet og tar opp igjen denne tråden, da jeg selv er i prosess for vurdering av MF855.

 

Har sammenlignet både med Askeladden P80 og Antares 880, og synes vel at MF855 virker mest praktisk og riktig for vårt bruk.

Har prøvekjørt alle 3, og synes P80 virkest mest "fast i fisken" i litt bølger (mer V bunn?) men er vesentlig mindre plass i denne.

A880 og MF855 virket ganske like, begge slo litt mer i bølger enn i P80, men det virket ikke som å være noe stort problem for de andre.

 

På MF 855 tenker jeg på Etec 300 som enkeltinstallasjon da denne klart er en mer "arbeidsmotor" enn etec 250 (vesentlig større slagvolum/lengde). Forstår på forhandler at MF'en er godkjent for denne nå, og at det vil være en vesentlig forskjell fra Etec 250. (Fortsatt er anbefalingen likevel 2x150 HK)

Kjørte A880 (lett grodd) med 300 HK Suzuki og det fungerte fint med 3 voksne ombord og full tank.

 

Jeg lurer imidlertid på om Pauc og Christian_V etter en sesong erfaring, kan si litt om hvordan de oppfatter sjøegenskapene på MF855.

Jeg tenker da på typiske fjordbølger, litt krappe med gjerne en meters bølger?

 

Eventuelt andre erfaring de ville dele?

Link to post
Share on other sites

Forstår på forhandler at MF'en er godkjent for denne nå, og at det vil være en vesentlig forskjell fra Etec 250. (Fortsatt er anbefalingen likevel 2x150 HK)

Hvilken forhandler har du snakket med? Vi spurte om vi burde velge 300hk (selv om båten ikke var godkjent for dette da), men fikk beskjed om at dette ikke ville utgjøre noen forskjell, bare et høyere bensinforbruk.

Evindude 300 har 162 ccm større slagvolum enn 250hk, og ettter litt erfaring med 2x150 jeg tror ikke 1x300 vil utgjøre en vesentlig forsjell fra 1x250. 300hk kan ikke dra noe særlig større propell enn 250 hk og da er du like langt. Hvis båten ikke er grundig testet med 300hk med full ferielast fra leverandør ville jeg ikke gått for dette alternativet.

 

Når det gjelder sjøegenskaper er det vanskelig å vurdere uten å sammenligne direkte. Jeg har ikke kjørt noen av de andre båtene, men synes MF855 klarer seg bra. Jeg tro støyen fra bølgene/sjøen påvirker opplevelsen endel. Vi har nå brukt endel tid på å støyisolere båten, samt at vi har forbedret konstruksjonen en rekke steder. MF855 er rett og slett for dårlig skrudd sammen - og dette gir endel knirk under gange. Vi har nå klart å eleiminere det meste av knirken og båten oppleves mye roligere i litt sjø.

Link to post
Share on other sites

Hei Pauc.

Takk for tilbakemelding, jeg har testet båten hos Smart Marine.

De virker for meg å ha bra greie på båter generelt, og motorer spesielt.

 

For MF855 har de imidlertid kun erfaring med 2*150 og derfor anbefaler de fortsatt dette.

Jeg ønsker likevel enkeltinstallasjon av ulike årsaker, og baserer dette på følgende resonnement:

 

250 HK og 300 HK har samme utveksling på giret (1,85:1) ergo så er overføringen av moment det samme.

HK måles på propellakslingen: 20 % mer HK skal ved samme utveksling derved gi 20% mer dreiemoment ved samme turtall.

 

Ved 4000 omdreininger (tipper her rpm ved marsjfart) gir dette 729 nm på 300 HK mot 607 nm på 250 HK.

Dette bør tilsi at 300 HK bør kunne drive en "20% større" propell enn 250HK ved samme turtall.

Om teorien holder i praksis - er som du sier kun mulig å besvare ved utprøvning.....

 

Synd å høre at du må bruke tid på å utbedre knirk/støy. Det burde være unødvendig i moderne serieproduksjon.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at tallene du har på dreiemeoment er riktige? Dette er de samme verdiene som du finner på VP D6.

Jeg tror i overkant av 400nm er nærmere virkeligheten. Dessuten er det jo ingen lineær sammenheng mellom hk, propellstørrelse og fart. Det kommer bla an på vekt og skrogets utforming.

 

Det er uansett uvanlig å ha en motor på en så tung båt - uten å ha to propeller(feks duoprop eller dobbelinnstallasjon). Sjekk evinrude.com og se etter performance-tester for de ulike motorene.Der vil du ikke finne en eneste båt over 2500 kg med 1 motor.

 

Jeg synes det er betenkelig at Jeanneau viser seg å være så dårlig skrudd sammen, men jeg tror Jeanneau har en utfordring når de har ledelsen i Frankrike og produksjonen i Polen. Vi er nå midt oppe i en (enda en!!!)reklamasjonssak og vi er rett og seltt forferdet over hvor dårlig håndverk som er utført.

 

Jeg er glad for å høre at du har vært i kontkakt med Smart Marine. Da tror jeg du er i trygge hender.

Link to post
Share on other sites

Hei Pauc,

Etter dine erfaringer beskrevet på forumet her, har jeg for min egen del gått en runde med referanser jeg har fått på andre kjøpere av denne båttypen.

Etter å snakket med 2 av dem, (som begge har hatt båter før) sitter jeg igjen med et gjennomgående positivt inntrykk.

Både ift knirk og støy og ikke minst ift sjøegenskaper. (Begge har hatt sin første sesong på vestlandet i krapp fjordsjø, og har fått sin "dose").

Begge er godt fornøyde med båten sålangt.

Det kan derfor se ut som at du har vært ekstra uheldig sålangt med ditt eksemplar :nonod: .

Jeg kunne godt tenkt meg å høre konkret hvilke problemer du har opplevd, og om dette nå er blitt utbedret i etterkant?

 

Slik jeg har forstått dette så lages disse båtene på verft i Polen side om side med mange andre fritidsbåtfabrikker langs kysten der (ref artikkel i siste Seilas).

Kvaliteten på båtene blir i stor grad "designet" inn etter spesifikasjoner fra merkeinnehaveren, og ikke etter produsentens dagsform.

Det blir vel likevel gjerne likevel litt prøving og feiling før ting fungere som de skal.... vil jeg tro.

 

 

Når det gjelder dreiemoment baserer jeg meg på ren kalkulasjon utfra HK. Momentet er skal pr definisjon være korrekt (og derfor 20 % større enn 250HK), siden effekten idag måles på propellaksling. Om dette er nok er en annen sak. Men dette vil nok jeg ikke vite fasiten på før båten ligger på sjøen og den er lastet for en normalsituasjon. Time will tell. :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt min siden juli, og er godt fornøyd. Jeg avtalte med forhandler da jeg kjøpte den at alle garanti- og reklamasjonssaker måtte ordnes i Bergen. Jeg kjøpte båten i Oslo. Dette har gått veldig ok. Båten min er nå inne til utbedring av et par saker. Disse er:

- lekkasje i tak

- tilkobling av vannpumpe

- tilkobling av ankervinsj

 

For min del er det viktigste at eventuelle ting blir ordnet opp i, og jeg irriterer meg lite over ting som burde virket da jeg kjøpte båten. Vi må huske på at båter er utsatt for helt andre påkjenninger enn f eks biler og krever justeringer underveis. Det er etter min oppfatning mer enn regel enn et unntak at båter og dens utstyr må justeres og utbedres når de er nye.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt min siden juli, og er godt fornøyd. Jeg avtalte med forhandler da jeg kjøpte den at alle garanti- og reklamasjonssaker måtte ordnes i Bergen. Jeg kjøpte båten i Oslo. Dette har gått veldig ok. Båten min er nå inne til utbedring av et par saker. Disse er:

- lekkasje i tak

- tilkobling av vannpumpe

- tilkobling av ankervinsj

 

For min del er det viktigste at eventuelle ting blir ordnet opp i, og jeg irriterer meg lite over ting som burde virket da jeg kjøpte båten. Vi må huske på at båter er utsatt for helt andre påkjenninger enn f eks biler og krever justeringer underveis. Det er etter min oppfatning mer enn regel enn et unntak at båter og dens utstyr må justeres og utbedres når de er nye.

Link to post
Share on other sites

Vi må si oss fornøyd med båten når det gjelder design, sjøegenskaper og bruksverdi. Det kan godt hende at i kan ha vært ekstra uheldige med vår båt. Problemet vårt er jo at forhandleren er svært vanskelig å ha med å gjøre. Det skaper unødig mye frustrasjon.

Listen vi har reklamert på er tildels lang og alvorlig:

- for liten motor (meget lang historie)

- feil montering av bensinslanger, feil type (det luktet bensin i båten) og hengende og slenge over skarpe kanter

- elektriske koblinger liggende og slenge i kjølen (med fare for kortslutninger. svært mangelfull klamring av kabler og slanger)

- feil og eksplosjonsfarlig tilkobling av Wallas varmer

- feil ved montering av kalesje og leveransen (sugekopper!!)

- feil tilskjæring av åpninger for vinduer, med påfølgende amatørmessig (og ikke forskriftsmessig) utbedring som nå har ført til sprekkdanneleser og skroget på begge sider. Båten er nå inne til reperasjon.

- diverse andre feil som vi ordner selv

- knirk og løse skott og dører.

 

Jeg fant en kurve fra Evinrude som viste at 225 hk har 290 ft-lb. Dette tilsvarer ca 390nm. Jeg tror derfor ikke at 250 og 300 hk har de verdiene som Surfsup oppgir.

Link to post
Share on other sites

Vurderte MF men slo det i fra meg da pris for dobbeltinstallasjon og tvilsom kvalitet gjør at vi heller beholder viknesen. Den er like fin som ny inni og er fri for skrammel og lekkasjer etter 10 år med helåsbruk. De feilene Pauc beskriver virker ikke tilfeldige, men grunnleggende feil med produksjonslinjen og manglende kontroll.

Synd for det er en nydelig båt.

Ellers er 700+ nm ikke tilfelle. Da prater vi diesel på ca 300 hk

Link to post
Share on other sites

Ja jeg må da også indrømme at alle de fejl Pauc beskriver bevirker at jeg overvejerj baat valg en ekstra gang - har selv været meget glad for 855 men det er vigtigt at tingen er lavet ordentligt fra værftet i Polen - har desværre før høert at både MF og Beneteau som ogsaa laves i Polen kan have visse problemer i sammenskruning af baaten men jeg troede faktisk at de nye modeller var baseret på bedre kvalitet....trist omgang må jeg sige..vil personligt følge dialogen her på siden og samtidig vurdere andre modeller med udenbords motor. Keep info comimg Pauc & Christian V både positivt og negativt´- tak

Link to post
Share on other sites

Pauc og jeg har jo kjøpt tilsvarende båt hos samme forhandler, men jeg må innrømme at jeg ikke helt kjenner meg igjen av førstnevntes beskrivelse av forhandler.

 

Reklamasjons- og garantisakene jeg har hatt med min båt har forhandler ryddet opp i umiddelbart.

 

Jeg hentet båten i slutten av juli og tok den med til Bergen (som er hjemmehavn). Jeg opplevde på tre strekninger forholdsvis tøffe værforhold i forhold til båtens størrelse; Svenner - Langesund, Lindesnes - Egersund og Egersund - Jærens Rev. På flere av disse strekkene måtte jeg redusere farten til halvplan eller helt sakte fart. Både motor og båt imponerte meg stort med hensyn til hvilke påkjenninger/krefter båt/motor ble utsatt for. Naturligvis er det litt knirk da interiøret i båten har en kombinasjon av plast, tre og finer som beveger seg i forhold til hverandre, men dette er ikke mer enn man kan forvente.

 

Jeg følte meg aldri utrygg på turen, og båtens oppførsel var meget forutsigbar. I ettertid har det også vist seg at båten ikke har tatt skade av påkjenninger på turen (dvs ingen nye feil oppdaget i ettertid). Alle reklamasjonssakene jeg har hatt var kjent ved overtagelse, og jeg valgte selv å ta med meg båten fremfor å vente på at dette skulle ordnes først.

 

Når det gjelder motorvalg er jeg enig med Pauc at båten sannsynligvis ikke takler en singel 250 hk i forhold til design. Jeg bestilte båten opprinnelig med 250 hk, men forhandleren var tydelig på at dette var på egen risiko. Etterhvert fant jeg ut at jeg også ville ha en tilstrekkelig motorisering, og endret bestillingen deretter. I utgangspunktet var bestillingen for sen i forhold til at båt og motor allerede var hos forhandler, men dette ordnet sistnevnte på en meget imøtekommende måte.

 

Så alt i alt må jeg si at jeg har en helt annen opplevelse av både båt og forhandler enn Pauc, og anbefaler gjerne begge til nye båteiere.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder båtproduksjon så har vel stordelen av produksjoner blitt flyttet til lavkostland - dette gjelder ikke bare Jeanneau og Beneteau. Mange hevet når på øyenbrynene når VW kjøpte Skoda og Seat og beholdt produksjonen i opprinnelseslandene. Historien har vel også vist at dette har gått særdeles bra så lenge man har seriøse konsern i ryggen.

Link to post
Share on other sites

Pauc og jeg har jo kjøpt tilsvarende båt hos samme forhandler, men jeg må innrømme at jeg ikke helt kjenner meg igjen av førstnevntes beskrivelse av forhandler.

 

Reklamasjons- og garantisakene jeg har hatt med min båt har forhandler ryddet opp i umiddelbart.

 

Hvor er dine reklamasjoner utført? Det er vel i Bergen, siden du sier du hentet den uten at de var utbedret? Din erfaring gjelder jo da en annen forhandler!

Du skriver tidligere at du fikk beskjed om at 1x250 var mer enn sterk nok. Senere sier du at forhandler sier det er på egen risiko? Synes du dette er god kundebehandling?

Hvorfor tror du de sier det - jo fordi vi vet hvordan det fungerer. Og det har kostet oss ti-tusner av kroner.

Enkelte av manglene vi har reklamert på venter vi fortsatt på utbedring av. Vi fikk båten levert i mars - 6 mnd forsinket....

 

Vi kunne ha skrevet en lang histore om hvordan vi er blitt behandlet og hvordan forhandleren opptrer, men jeg nøyer meg med å si at den behandligen vi har opplevd er uten sidestykke - og vi vet at det er flere som opplever noenlunde det samme.

 

Mulig vi har fått en mandagsbåt, jeg håper det - og at ikke resten av båtene har de samme feilene og den dårlige kontruksjonen. Men det må dere andre eiere av båtene svare på.

 

Jeg antar av grunnen til at vi har forskjellig opplevelse av båten er at Christian_V's båt er bedre sammensatt enn vår.

Skott og dører skal ikke være skrudd samen med to-tre korte skruer, uten lim/tilsvarende. Det er ikke godt nok og en sikker kilde til knirk og etterhvert at ting faller fra hverandre.

 

Båten blir nå reparert hos et velrenomert og meget dyktig verksted. Vi gjør enkelte utbedringer - og forsterkninger av innredningen og båten kommer til å bli bedre enn ny. Vi er svært godt fornøyd med resultatet, selv om det har vært et langt lærret å bleke.

 

Vi har hatt mange båter over en periode på snart 30 år og vet hva som er kvalitet, hva som kan forventes og hva som ikke kan forventes. Hvis Jeanneau sørger for at båtene som leveres har en bedre kvalitet enn vår - OG at de oppererer gjennom seriøse forhandlere som håndterer reklamasjoner på riktig fagmessig måte og innen rimelig tid - vil vi anbefale båten på det varmeste, både når det gjelder funksjonalitet, design, opplevelse og sjøegenskaper.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...