Jump to content

Beneteau Antares 8.80 Vs. Jeanneau Merry Fisher 855


Thomas_h

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en ny båt til neste år, og har funnet ut at de to nevnte båtene er ideelle for meg. Men klarer ikke bestemme meg for hvilken.

 

Skal brukes til helgeturer, dykking, fisking osv. Egentlig det meste.

 

Hvis det er noe som har noen erfaringer, med disse båtene, motorvalg, ekstrautstyr eller generelt båtprodusentene hadde det vært kjekt med noen innspill.

 

God sommer videre.

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke erfaring med de to modellene, men etter det jeg har forstått to merker fra samme produsent og som produseres side om side i samme fabrikk i Polen. Dvs det betyr at de er like gode og en velger den modellen som passer eget båtbruk best. I utlandet er vel Jenneau det litt dyrere merket av de to men her hjemme er det vel ofte motsatt?

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar,

 

Jeg er vel kommet fram til samme konklusjon jeg også. Så da gjennstår det bare å finne noen som ser noen fordeler/ulemper med disse.

 

Jeg får ikke mulighet til å gå på messen båter i sjøen, men der skal vel begge være utstilt. Hvis det er noen som skal se litt på de, må dere gjerne skrive litt om hva dere synest.

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Kaptein Båtløs,

 

Da håper jeg du finner ut litt mer om disse modellene. :-)

 

Jeg snakket med en Jeanneau forhandler for noen uker siden, og da sa han at båten skulle vises på Messen. Så da regnet jeg med at han mente den som kommer nå.. Og ikke til neste år. ;-)

 

Men jeg regner med at Merry Fisher 855 er en aktuell båt for alle som har siklet på Antares 880?? De er meget like?? eller? Noen små forskjeller.

 

Thomas

Link to post
Share on other sites

Da får vi håpe at forhandler mente messa i år. De største forskjellene jeg har lagt merke til er at Merry Fisher har sidedør ved styreposisjonen, og at sofaen i den båten kan gjøres om til fire sitteplasser vendt med kjøreretningen. Noe jeg anser som en stor fordel.

 

Video som gir et godt inntrykk av Antaresen:

 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Takker for både video og bilder.

 

Ang. Videoen så håper ikke jeg han sa så mye fornuftig, for jeg skjønte ikke noe. :-)

Finnes det en tilsvarende video av MF?

 

Jeg har sett bildene av Merry Fisheren, og liker det jeg ser. Synest den ser penere ut enn Antares (på bilder vel og merke)

 

Jeg har også lagt merke til sidedøren og sofa vs. benker. Lurer veldig på hvordan de er å sitte i.

 

Men blir til slutt opp til følelsen inni båtene som avgjør.

 

De er nok for stor og dyr for meg også, men vi kan altids selge bilen til kona og spørre banken om resten ;-) hehe..

 

Blir spennede å se hva prisfallet er på disse båtene. Ikke typisk norsk med påhengs på 8,8meter båter.

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er interessant å se, jeg vil tro at de ikke vil holde seg så verst i alle fall hvis en ser hva Antares 750 annonseres og selges for brukt. 1 til 3 år gamle båter ligger til bare noen få kroner 5 - 10 - 15 tusen mindre enn det en ferdig prutet ny båt kan kjøpes for... (Da kanskje med en plotter og noe annet små utstyr som koster noen få kroner men likevel...) Jeg skjønner ikke at folk kjøper brukt når differansen til nytt (og i tilfelle Antares 750 oppdatert modell) er så liten? Dette båt markedet er ikke til å bli klok av... En bil taper seg 15-20% i det den ruller ut døra og grunnen til det er at hvis ikke differansen er større så vil folk tenke at nytt er nytt...

 

Båt kjøpere tenker tydeligvis annerledes.

 

I ett marked der det var underskudd på nybåter og at en må kjøpe brukt for å i hele tatt få en båt så kunne jeg forstå det men nå bugner det jo over av nye og for den saks skyld brukte båter.

 

Så lenge markedet er slik så er det i alle fall kun aktuelt å kjøpe ny båt for oss selv om disse to flotte kandidatene (der jeg også liker løsningene og design best på MF best men disse to er som sagt litt for dyre og store for oss...)

Link to post
Share on other sites

For oss blir Antares 8.80 og MF 855 egentlig unødvendig store (og dyre), da vi stort sett kun er to på tur. Og om vi har med oss et vennepar er det vanligvis bare snakk om maks en helg, og til så korte turer er sengeplassene i Antares 7.80 og MF 755 bra nok. Men så frister den ekstra plassen, sidedør +++ litt da, og ikke minst det at de to største båtene har twin motorinstallasjon. Det gir trygghet og bedre manøvrering, men også høyere forsikring og driftskostnader.

 

Mest trolig blir det Antares 7.80 eller MF755 på oss, men skal ikke si noe sikkert før alle båtene er skikkelig gjennomgått. Hadde foretrukket 2 X 70/80 hk fremfor 1 X 150 hk på Antares 7.80 og MF 755, da. Men det er vel neppe mulig pga bredden. Så da får det eventuelt bli med en "dorgemotor" som ekstra sikkerhet i forhold til motorhavari osv. Og pysevisp for lettere finmanøvrering :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vil ikke en dobbel installasjon bli dobbelt så dyr å ha på service? Dobbelt forbruk? Hvor mye henter en på sikkerhet i praksis, jeg vil tro at det er sjelden moderne utenbodrdsmotorer havarerer? Da er det vel mer sannsynlig med vann i benzinen eller problemer med tilførsel som lett slår ut begge motorene?

 

Men manøvrering skjønner jeg men ville tro pysevisp ble billigere og gi samme nytten?

Link to post
Share on other sites

Det blir nok dobbel pris på servicen, og to små motorer vil bruke litt mer bensin enn én stor motor. Og så blir farten med to små motorer litt lavere pga. at man har to underhus i vannet som gir motstand, og litt mer vekt på hekken.

 

Angående manøvrering så er nok en pysevisp et mer fornuftig alternativ ja, og med litt trening vil den vel gjøre samme nytten som twin installasjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt på enkel motor a 250 hk + pysevisp.

Visp pga jeg ser andre tilsvarende båteiere sier de er litt lett for å bli tatt av vinden.

Og jeg er ikke SÅ flink å legge til ;-)

 

Når dere først var inne på motor. Hvilket merke ville dere gått for?

Altenativet slik jeg ser det (pga leverandører) er Suzuki og Evinrud.

Da er vi vel over på diskusjonen om 2t vs 4t.. hehe..

 

På tester ser disse ca like gode ut. På forbruk og støy.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder størrelsen:

 

Jeg har Antares 750 el. tilsvarende MF i baktankene også. Er mulig det blir den.

Men jeg tar sikte på 880 eller 855 først. ;-) Må passe på å ikke bli bitt av 3 fot syken så fort..

 

En annen grunn til at jeg ønsker en litt større båt, er at der jeg bor blåser det en del.

Jeg var en del ute i en 23 foter i sommer, og vi måtte ofte gi opp fiskingen pga bølgene ble litt for krappe. Når en av oss endelig fikk "storfisken" kunne ikke jeg lene meg over ripen med kjeppen, uten å føle at båten ble med rundt. (litt overdrevet)

 

Jeg vet ikke om det stemmer, men min teori er iallfall at en litt større båt er litt roligere, mer stabil og tåler mer vær.

Link to post
Share on other sites

 

En annen grunn til at jeg ønsker en litt større båt, er at der jeg bor blåser det en del.

Jeg var en del ute i en 23 foter i sommer, og vi måtte ofte gi opp fiskingen pga bølgene ble litt for krappe. Når en av oss endelig fikk "storfisken" kunne ikke jeg lene meg over ripen med kjeppen, uten å føle at båten ble med rundt. (litt overdrevet)

 

Jeg vet ikke om det stemmer, men min teori er iallfall at en litt større båt er litt roligere, mer stabil og tåler mer vær.

 

Vi har prøvekjørt Antares 750 i sommer og med hensyn til stabilitet så tror jeg ikke du har noe å bekymre de mhp stabilitet. Vi stor tre voksne karer (der undertegnede er for voksen) langs vantet og den krenget minimalt, en la nesten ikke merke til det en gang, en kan vel takke 280 bredde og rimelig flatt skrog akter for det. Men det er jo klart at de større båtene er enda mer stabile en dette, men for oss var det stabilt nok. Merry Fisher 645 har vi også prøvd og heller ikke her var ustabilitet på grunn av vektforskyving når båten ligger stille noe som var på ett problematisk nivå, men som 750 var det selvsagt ikke.

Link to post
Share on other sites

Da ser jeg at Fritidssenteret har fått med MF 855 på lista, ja. Blir spennende å se begge båtene i virkeligheten! Jeg kommer nok til å dra to ganger til messa, siden jeg alltid kommer på ting i ettertid som jeg skulle ha sjekket/sett etter da jeg var der, hehe.

 

Hvilket merke ville dere gått for?

Altenativet slik jeg ser det (pga leverandører) er Suzuki og Evinrud.

Da er vi vel over på diskusjonen om 2t vs 4t.. hehe..

 

Jeg kommer til å velge Suzuki, siden jeg, og flere jeg kjenner, har mange års sammenlagt positive erfaringer med disse motorene. 150-hesteren har jeg testet på flere båter, og den er en utrolig kraftfull, stillegående og pålitelig motor.

 

Til denne typen båt, som er en litt traust og brei "gubbebåt", og ganske sikkert kommer til å gå mer i 5-7 knop (og i dorgefart) enn i +25 knop, så syntes jeg at 4-takt er det beste valget. E-Tec syntes jeg at passer bedre på mer sportslige båter, av typen Nordkapp, Goldfish etc.

 

 

Når det gjelder størrelsen:

 

Jeg vet ikke om det stemmer, men min teori er iallfall at en litt større båt er litt roligere, mer stabil og tåler mer vær.

 

Jeg tror ikke at størrelsesforskjellen mellom MF 755 og 855 vil utgjøre en så stor forskjell i litt sjø at det er verdt differansen i pris. Man må nok enda noen hakk opp i størrelse før komforten øker merkbart. Når forholdene blir slik at man gir seg og setter nesa hjemover med 755, ville nok situasjonen blitt den samme i 855.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, og takk for enda flere gode svar..

 

Da setter jeg opp de litt mindre båtene på listen også.. Kan være greit å spare litt ;-) Da har jeg råd til drivstoff også..

 

Angående motor, tror jeg suzuki er bra nok det. Men jeg har lyst å teste begge to før jeg handler. ;-) Er det noen andre argumenter for/imot??

 

Jeg skal som sagt prøve å reise over på messen selv.. VELDIG LYST :-)

Link to post
Share on other sites

Mine eneste argumenter i forhold til Suzuki kontra E-Tec på disse to båtene er egentlig lyd og tomgangskjøring. Jeg syntes at E-Tec sin lyd er litt "hard" i forhold til firetakteren, og så bråker den noe mer på tomgang.

 

Til en litt sporty daycruiser, rib eller skjærgårdsjeep syntes jeg at den heftige lyden og akselerasjonen til E-Tec passer bra, men til en "bakveggsbåt" som MF 855 og Antares 8.80 vil jeg foretrekke en motor som lager absolutt minst mulig lyd, og som er testet over mange år til aktivitet som dorging. Vet ikke hvordan det er å gå time på time i 2,5 knop med E-Tec, men jeg vet av egen erfaring at det ikke er noe problem med DF 150.

 

Sånn sett er nok mitt motorvalg noe svertet av at jeg har så god erfaring med Suzuki fra før av, men det skal også sies at skulle jeg handlet daycruiser av den litt mer sportslige typen, så hadde jeg hatt null betenkeligheter med å velge E-Tec.

 

Link til Jeanneau Norge sin FB-side med flere bilder av MF 855:

 

Jeanneau Merry Fisher 855

 

Dumt at ikke Merry Fisher 755 kommer på utstillingen, men å se 855 gir vel en viss ide om hvordan den blir.

Redigert av Kaptein Båtløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...