Jump to content

Beneteau Antares 8.80 Vs. Jeanneau Merry Fisher 855


Thomas_h

Recommended Posts

Hva landet dere på Dissern og Platypus?

 

Eg er desverre fortsatt båtlaus. Hadde bestemt meg for MF 895 og fått pristilbud for pakken og ekstrautstyret eg ville ha og alt var klart for bestilling men leveringstida på båten var så lang at eg endte med å droppe det, så no er eg tilbake på bruktmarkedet. Er i utgangspunktet ikkje veldig fan av bensinmotor på båter i denne størrelsen så dersom det dukker opp en nyare og godt holdt bakveggsbåt (Viknes 880/930? Saga 320/5?) så er det ikkje umulig at eg hopper på en sånn. Kan like godt ende opp med en brukt Pilot 8 også, for med prisforskjellen på den og de andre nevnte så har eg råd til en god del liter bensin.

Har du kjøpt deg båt Dissern? Er veldig spent å høre fra folk som har fått litt erfaring både med MF 895 og Finnmaster P8.

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post
Share on other sites

Eg er desverre fortsatt båtlaus. Hadde bestemt meg for MF 895 og fått pristilbud for pakken og ekstrautstyret eg ville ha og alt var klart for bestilling men leveringstida på båten var så lang at eg endte med å droppe det, så no er eg tilbake på bruktmarkedet. Er i utgangspunktet ikkje veldig fan av bensinmotor på båter i denne størrelsen så dersom det dukker opp en nyare og godt holdt bakveggsbåt (Viknes 880/930? Saga 320/5?) så er det ikkje umulig at eg hopper på en sånn. Kan like godt ende opp med en brukt Pilot 8 også, for med prisforskjellen på den og de andre nevnte så har eg råd til en god del liter bensin.

Har du kjøpt deg båt Dissern? Er veldig spent å høre fra folk som har fått litt erfaring både med MF 895 og Finnmaster P8.

Hei Er det mulig å få vite hva prisen du fikk på tilbudet?

Link to post
Share on other sites

MF 855 hadde vel dører inn til begge lugarene - mens P8 (og MF 895 ser det ut til) har kun fortrekk til gjestekabin. 855 hadde også benk langs barbord vegg, det hadde ikke 895 og P8.

 

MF hadde også gassbluss, mens P8 kun har plate på landstrøm. Dermed avhengig av strøm for å lage mat.

 

Syntes løsningene dermed så bedre ut i MF.

 

Ikke i markedet selv for disse båtene, men titter stadig det som dukker opp på Finn uansett :giggle:

Link to post
Share on other sites

MF 895 har dør til begge lugarene og dobbelt gassbluss. Det var også en av grunnene til at eg hadde tenkt å velge denne foran F-P8. Gardina i F-P8 er ikkje en dealbreaker siden det er egen dør til hovedlugaren så sånn sett er de relativt godt adskildt uansett. Gardin er tydeligvis populært, for både Viknes og Saga bruker det fortsatt til tross for at det er i større båter.

Redigert av Platypus (see edit history)

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en P8, levert 1 juli (pga avgift regelen) 2014, bygg nr 31. Hadde en Grandezza 27, bygg nr 16, før det. Det var en veldig fin båt men veldig dårlig sammensatt. Hadde den et par år med mye etterarbeid. Alle feil og mangler ble utbedret og hadde en god opplevelse av "aftermarket" (les Petter) hos Finnmaster.

 

Har tidligere hatt 10 båter de siste 20 årene, bla Saga 315, Uttern D68, Skibsplast 675 HT, Grand rib osv. Som du/dere ser så er jeg over 3 fot syken, dels fordi jeg har båten i Mjøsa, og ønsker å flytte båten til havet for en tur der en gang i året, og dels for at det er mye arbeid med diger båt. Teak har jeg også vokst fra, da jeg ikke synest det er noe særlig når den er grå.

 

For meg er hyttebåt tingen. Var nære på a bestille Viknes 930, men så kom P8, til tross for dårlig erfaring med Grandezza, så valgte jeg P8 med 2x150 motor (ikke godkjent med mer når jeg kjøpte den). Og båten som kom var et mye bedre bygg/montert enn den Grandezza jeg hadde. Er veldig "glad" i sidedøra, både i sol og regn, samt ved håndtering alene. Fin uteplass (med kalesje etter august) innvendig salong ok, ikke kjempeplass. Fører plass ok, litt for stor vinkel på plotter. Lugar og stikklugar romslig, Solseng på framdekket fin (sier kona).

 

Det meste av ekstrautstyr minus utvendig styreposisjon og servo (vanvittig pris) og teak. Pluss div Raymarin radar, flir kamera, autopilot m.fjernkontroll, el.toalett, vhf, ekstra service strøm, isolerte varmekanaler. Lagd litt svarte detaljer innvendig for å dempe litt "plastic". Kort sagt, godt fornøyd med godt utstyrt båt.

Link to post
Share on other sites

tromor skrev On 28.3.2017 at 22.07:

Hei

Jeg har en P8, levert 1 juli (pga avgift regelen) 2014, bygg nr 31. Hadde en Grandezza 27, bygg nr 16, før det. Det var en veldig fin båt men veldig dårlig sammensatt. Hadde den et par år med mye etterarbeid. Alle feil og mangler ble utbedret og hadde en god opplevelse av "aftermarket" (les Petter) hos Finnmaster.

 

Har tidligere hatt 10 båter de siste 20 årene, bla Saga 315, Uttern D68, Skibsplast 675 HT, Grand rib osv. Som du/dere ser så er jeg over 3 fot syken, dels fordi jeg har båten i Mjøsa, og ønsker å flytte båten til havet for en tur der en gang i året, og dels for at det er mye arbeid med diger båt. Teak har jeg også vokst fra, da jeg ikke synest det er noe særlig når den er grå.

 

For meg er hyttebåt tingen. Var nære på a bestille Viknes 930, men så kom P8, til tross for dårlig erfaring med Grandezza, så valgte jeg P8 med 2x150 motor (ikke godkjent med mer når jeg kjøpte den). Og båten som kom var et mye bedre bygg/montert enn den Grandezza jeg hadde. Er veldig "glad" i sidedøra, både i sol og regn, samt ved håndtering alene. Fin uteplass (med kalesje etter august) innvendig salong ok, ikke kjempeplass. Fører plass ok, litt for stor vinkel på plotter. Lugar og stikklugar romslig, Solseng på framdekket fin (sier kona).

 

Det meste av ekstrautstyr minus utvendig styreposisjon og servo (vanvittig pris) og teak. Pluss div Raymarin radar, flir kamera, autopilot m.fjernkontroll, el.toalett, vhf, ekstra service strøm, isolerte varmekanaler. Lagd litt svarte detaljer innvendig for å dempe litt "plastic". Kort sagt, godt fornøyd med godt utstyrt båt.

 

 

@tromor Er på jakt etter brukt Pilot 8, og har bla. snakka litt med Terje på HB, han fortalte at du var veldig fornøyd med din :-) Legg gjerne ut et par bilder av hva du har gjort i kabinen av svarte detaljer, har sett at 2016 og nyere bla. har svart folie på "kassa" over frontvinduet, og tenkt at dette skal jeg gjøre om jeg kjøper -14 / -15 mod.

 

Så også et eldre innlegg der det var diskutert madrasser, hva endte du opp med og hva er erfaringene? Spilebunn er jo glitrende, men reduserer tilgangen til stuerommene under, og formsydde overmadrasser er hinsides på pris..

Beste er vel å skjære til en "standard" f.eks. Jysk overmadrass og så får fruen plukke frem symaskinen & tilpasse trekket.

 

Har hatt mest lyst på dobbelinstallasjon, men det virker å være svært få leverte med dette, kanskje bare din. Er du fortsatt fornøyd med dobbeltmotorkonfig.? Noen spes. bakdeler (utover servicekost) å sette fingeren på?

Mvh Robert

Redigert av Vaageskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da blir det hentetur til helga, Pilot'en ligger klar, dupper i sjøen og venter, det gledes! ??? Fra Kopervik fredag og videre fra Bergen og opp rundt Stadt lørdag.

Er meldt blå himmel & sol og 3-5 m/s stort sett fra øst / nordøst hele veien fra start til Sunnmøre, mer perfekt hentevær kan en vel ikke forvente ei vårhelg ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Ikke meningen å dra opp 9 år gamle innlegg, men; 

 

Jeg satt å googlet en del i går, og endte opp med å lese hele denne tråden fra start til slutt.. Jeg fant til slutt ut at det var MIN tråd fra 9 år tilbake. Trygt tegn på at jeg begynner å bli...eehh, eldre..  :giggle:  

 

Jeg begynte jakten på denne type båt i 2011, og klarte endelig å bestemme meg i år. 

Det ble en 895 Marlin med 2 x 225 V6 4,2L. Håper den har nok motor da :clap:

 

Jeg har fått en del bemerkninger på at dette var et impulskjøp.. Jeg skal ta det til meg, og heller bruke 15 år å bestemme meg neste gang jeg kjøper båt. 

 

Hilsen Thomas

Link to post
Share on other sites

Gratulerer masse og gøy med oppdatering av tråd. Går selv med drømmer om en MF i litt mindre utgave engang (min jakt startet vel i 2019, så vi får se om det blir 2028 på meg... hehe). Uansett kjekt å høre erfaringer. 2x225 må jo flytte den båten veldig bra, mer enn 40knop kanskje? Men vil tro behagelig marsjfart (for lommeboka) vil være endel mindre.

Link to post
Share on other sites

Ja, håper den flytter seg litt fortere enn 36 knop som det står i annonsen. Ser mange av de andre tilsvarende båtene lover 45+ med tilsvarende motorer. 

 

Var en på et annet forum som fikk 47kn med 2 x 250 mercury. 

 

Men nå er ikke fart så viktig for meg. Viktigere med lavt forbruk på 25kn.

 

Men vi får se.

Jeg får den ikke før til våren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...