pauc Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Hvilke propeller har du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Pauc: Vet du om at et firma i England bruker din film som en del av sin reklamefilm på YouTube? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Nei, det visste jeg ikke. Har de rett til det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Jeg er ikke sikker, men tviler sterkt. Kanskje noen andre her kjenner jussen bedre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kaptajn Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Tillykke med den nye installation Pauc og de fine billder - ser godt ud. Jeg har netop vaeret hjemme i Dk paa ferie men endnu ingen MF 855 solgt i Danmark (utroligt..maa vaere det danske skatte pres :) - skulle I komme forbi dansk havn en dag saa lad mig endelig vide. Jeg fik ligeledes en update fra Google at der var en ny reklame film paa nettet omkring MF 855 og serr en del af den stammer fra din optagelse. Kan jeg spoerge hvilke instrumenter du bruger ombord til beregning af fart/forbrug for at faa saa praecis aflaesning som muligt? Hvordan ligger Evinrude motor prismaessigt i forhold til Suzuki og Yamaha? Og til Christain - tillykke med din baat - lad os endlig se billeder/video og hoere om dine erfaringer as well - tak Mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Skulle vi sette kursen mot Danmark skal du få et varsel. Vi henter alla data fra motorinstrumenter og kartplotter og kan kontrollere de mot hverandre. Vi har nå kjørt ca 24 timer med 2x150 Evinrude og forbrukt ca 365 l bensin. Dvs et snittforbruk på 15,5 l/t. Gjennomsnitt fart er ca 11 knop. Det gir et snittforbruk på ca 1,4 l/nm. Vi betalte for Evinrude 150 hk hos Skjebergkilens Marina, ferdig montert: NOK 179.000. Inkl Evinrude ICON og stålpropell Pris på Suzuki 150 hk er ca: 172.900,- (eks montering) Pris på Yamaha 150 hk er 179.000 (eks montering). Prisene er ganske like og jeg tror det er avhengig av hva slags tilbud du får. Vi valgte E-tec pga lavere servicekostnader og høyere dreiememoment. E-tec bruker 2-taktsolje som må regnes inn i brukskostnad- pris på 1 liter olje er ca 125 kr/l. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kaptajn Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Tak for svar - hvordan virker jeres bov propell - er den kraftig nok hvis der er lidt sidevind? Jeg har før set både monteret med for lille bovpropell som ikke kunne klare den mindste sidevind. Jeg har skrevet til Jenneau yard design for at høre om ikke de kan designe kalache taget således at det hurtigt kan afmonteres og stuves væk inklusiv stænger, da jeg pga. mit fiskeri gerne skulle kunne fjerne taget hurtigt og nemt, Jeg skal nok skrive svar når jeg hører fra dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Taket kan demonteres da kalasjen er montert på glideskinner og stengene er festet med splinter. VI har ikke prøvd å demontere taket, så jeg vet ikke hvor lett/raskt det er. Baugpropellen fungerer fint også når det blåser endel, men blir for svak i sterk vind. Da er det greit å ha to motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Hei, Jeg har tidligere prøvd å sende mail til Jeanneau vedrørende endringer av Jeanneau MF 725. Jeg fikk til slutt et svar, uten at jeg ble noe klokere....De er alfor store (og konservative) Selv forhandlerne sliter med å få gehør for sine forslag. Ta f.eks. utestyring, hvor kan ikke dette bli en opsjon? Dette må lages i Norge på bestilling fra underleverandører. Ellers liker jeg 855-en meget godt, og her trenger man ikke akterstyring når det finnes skyvedør ved førerplassen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Nå er Merry Fisher 855 godkjent med singelinnstallasjon 300 hk... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Nå er Merry Fisher 855 godkjent med singelinnstallasjon 300 hk... Godkjent er en ting, men vil en singel 300 hk fungere optimalt ?? , det tror jeg ikke, "Pauc" sin løsning med 2 motorer er klart å foretrekke på så store og tunge båter, jeg tipper på at forbruket med twin 150 er lavere en singel 300 . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Skulle gjerne sett at den ble godkjent med Yamaha 350 hk V8. Den har over 350 kg egenvekt samt større propellareal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Maks propelldiameter for f350 er 1/8" større enn for e-tec 300, men kanskje f350 vil kunne ha propell med større stigning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 jeg tipper på at forbruket med twin 150 er lavere en singel 300 . Den bruker ihvertfall mindre bensin med 2x150 enn med 1x250... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Maks propelldiameter for f350 er 1/8" større enn for e-tec 300, men kanskje f350 vil kunne ha propell med større stigning? Det vil nok skje noe videre utover høsten tror jeg......... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Hva mener du, at de vil godkjenne med 350hk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Ja, det var det jeg mente. En så stor båt må vel kunne godkjennes med en singel 350 hk. Hvis ikke kan det vel gjøres visse modifikasjoner får å kunne imøtekomme dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capt Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Nå kommer 855 Marlin. Samme skrog som 855 Merry Fisher. Heller ikke her har de klart å optimalisere for en motor. Se denne linken: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=1352946&cat=5867 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Det er uforståelig for meg at de ikke kan godkjenne denne båten med 1x350. Noen som har en mulig forklaring på dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kaptajn Svart 11.August.2012 Del på Facebook Svart 11.August.2012 @ Cristian V - Hvordan går det med din baat - opfylder den jeres forventninger (nogle billeder eller gode input) tak Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 Hei, Ja, båten oppfyller mine forventninger absolutt. Dessverre inntraff det et uhell med kranen da båten ble sjøsatt, hvor kalesjefestene ble ødelagt. Dette blir ordnet om noen uker i Bergen. Ellers har vi til nå hatt omlag 12 overnattingsdøgn i båten, og er veldig fornøyd. Vi har Wallas 2400 som gjør at det er god varme i båten når vi trenger det. Jeg skal se om jeg kan få lagt ut bilder etterhvert. For øvrig angrer jeg ikke på motorvalget (2x150) og motormerket. E-tec'en er veldig sterk og responsvilllig. Ser frem til at Jeanneau kommer med enda større båter med utenbordsmotor - foreløpig er det ingenting som tyder på det. Hadde vært flott med en tilsvarende båt med lengde 32-34 for, 3.5 meters bredde og 2x200 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kaptajn Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 Lyder godt Cristian - så må vi se hvordan min baat engang kommer til at gå med 2 x 150 Suzuki eller Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 Christian_V: Hvilke propeller bruker du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kaptajn Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 @ Christian - Jeg har fået besked fra Jenneau at de ser på mine ideer om at lave kaleche taget sådan at det hurtigt kan afmonteres og stuves væk såfremt man vil have det af i visse perioder (jeg har også nævnt det til den danske forhandler) - måske du skal nævne det for din forhandler før han kommer og laver kalache taget for dig såfremt du måtte finde denne løsning behjælpelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Pauc, Jeg har ikke gjort noen betraktninger vedrørende propellvalg, så de er nok standard. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.