Jump to content

Beneteau Antares 8.80 Vs. Jeanneau Merry Fisher 855


Thomas_h

Recommended Posts

Tillykke med den nye installation Pauc og de fine billder - ser godt ud. Jeg har netop vaeret hjemme i Dk paa ferie men endnu ingen MF 855 solgt i Danmark (utroligt..maa vaere det danske skatte pres :) - skulle I komme forbi dansk havn en dag saa lad mig endelig vide.

Jeg fik ligeledes en update fra Google at der var en ny reklame film paa nettet omkring MF 855 og serr en del af den stammer fra din optagelse.

 

Kan jeg spoerge hvilke instrumenter du bruger ombord til beregning af fart/forbrug for at faa saa praecis aflaesning som muligt?

Hvordan ligger Evinrude motor prismaessigt i forhold til Suzuki og Yamaha?

 

Og til Christain - tillykke med din baat - lad os endlig se billeder/video og hoere om dine erfaringer as well - tak

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Skulle vi sette kursen mot Danmark skal du få et varsel. :smiley:

 

Vi henter alla data fra motorinstrumenter og kartplotter og kan kontrollere de mot hverandre. Vi har nå kjørt ca 24 timer med 2x150 Evinrude og forbrukt ca 365 l bensin. Dvs et snittforbruk på 15,5 l/t. Gjennomsnitt fart er ca 11 knop. Det gir et snittforbruk på ca 1,4 l/nm.

 

Vi betalte for Evinrude 150 hk hos Skjebergkilens Marina, ferdig montert: NOK 179.000. Inkl Evinrude ICON og stålpropell

Pris på Suzuki 150 hk er ca: 172.900,- (eks montering)

Pris på Yamaha 150 hk er 179.000 (eks montering).

Prisene er ganske like og jeg tror det er avhengig av hva slags tilbud du får.

Vi valgte E-tec pga lavere servicekostnader og høyere dreiememoment. E-tec bruker 2-taktsolje som må regnes inn i brukskostnad- pris på 1 liter olje er ca 125 kr/l.

Link to post
Share on other sites

Tak for svar - hvordan virker jeres bov propell - er den kraftig nok hvis der er lidt sidevind? Jeg har før set både monteret med for lille bovpropell som

ikke kunne klare den mindste sidevind.

 

Jeg har skrevet til Jenneau yard design for at høre om ikke de kan designe kalache taget således at det hurtigt kan afmonteres og stuves væk inklusiv stænger, da jeg pga. mit fiskeri gerne skulle kunne fjerne taget hurtigt og nemt, Jeg skal nok skrive svar når jeg hører fra dem.

Link to post
Share on other sites

Taket kan demonteres da kalasjen er montert på glideskinner og stengene er festet med splinter. VI har ikke prøvd å demontere taket, så jeg vet ikke hvor lett/raskt det er.

Baugpropellen fungerer fint også når det blåser endel, men blir for svak i sterk vind. Da er det greit å ha to motorer. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har tidligere prøvd å sende mail til Jeanneau vedrørende endringer av Jeanneau MF 725. Jeg fikk til slutt et svar, uten at jeg ble noe klokere....De er alfor store (og konservative) Selv forhandlerne sliter med å få gehør for sine forslag.

Ta f.eks. utestyring, hvor kan ikke dette bli en opsjon? Dette må lages i Norge på bestilling fra underleverandører.

Ellers liker jeg 855-en meget godt, og her trenger man ikke akterstyring når det finnes skyvedør ved førerplassen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå er Merry Fisher 855 godkjent med singelinnstallasjon 300 hk...

 

 

Godkjent er en ting, men vil en singel 300 hk fungere optimalt ?? , det tror jeg ikke, "Pauc" sin løsning med 2 motorer er klart å foretrekke på så store og tunge båter,

jeg tipper på at forbruket med twin 150 er lavere en singel 300 .

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ja, båten oppfyller mine forventninger absolutt. Dessverre inntraff det et uhell med kranen da båten ble sjøsatt, hvor kalesjefestene ble ødelagt. Dette blir ordnet om noen uker i Bergen.

 

Ellers har vi til nå hatt omlag 12 overnattingsdøgn i båten, og er veldig fornøyd.

 

Vi har Wallas 2400 som gjør at det er god varme i båten når vi trenger det.

 

Jeg skal se om jeg kan få lagt ut bilder etterhvert.

 

For øvrig angrer jeg ikke på motorvalget (2x150) og motormerket. E-tec'en er veldig sterk og responsvilllig. Ser frem til at Jeanneau kommer med enda større båter med utenbordsmotor - foreløpig er det ingenting som tyder på det. Hadde vært flott med en tilsvarende båt med lengde 32-34 for, 3.5 meters bredde og 2x200 hk.

Link to post
Share on other sites

@ Christian - Jeg har fået besked fra Jenneau at de ser på mine ideer om at lave kaleche taget sådan at det hurtigt kan afmonteres og stuves væk såfremt man vil have det af i visse perioder (jeg har også nævnt det til den danske forhandler) - måske du skal nævne det for din forhandler før han kommer og laver kalache taget for dig såfremt du måtte finde denne løsning behjælpelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...