Jans Entry Startet 27.August.2011 Del på Facebook Startet 27.August.2011 Kan noen hjelpe meg med dette? Jeg har en Volvo penta KAD32. Noen ganger så kommer ikke kompressor på, før jeg gir full gass. Da ruller både kjerring og unger rundt pga brått gasspådrag. Til normalt så kobler kompressor inn ved ca 1500 omdr og da er alt normalt. Har noen erfaring om dette problem? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Har du sjekket at remmer ikke er slakke, og slurer? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Kan vere innslagsrelet som ligger i den svarte boksen på motoren Det er ein justeringsskrue på denne Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Reimer, strammehjul, luftfilter, spjeld fra luftfilterboks til kompressor. Når kompressoren ikke kobler inn, hvilket turtall har du når du gir på? Sitér dette innlegget Link to post
Jans Entry Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 Alle reimene er nye, nytt luftfilter og strammehjulene er ok. Har hatt problemet siden jeg kjøpe båten tidligere i sommer, forrige eier sa at det skulle være slik. Det som er saken er at : kjører jeg lenge på tomgang og gir rolig gass. Så akslererer båten slik den skal. Da har jeg jevnt gasspådrag hele tiden og det virker som om at kompressor slår inn ved ca 1500omdr. Når problemet er der så: kan jeg gi gass fra tomgang, da går den fint opp til ca 10knop 2000omdr. Så skjer det ingenting selv om jeg flytter gass spaken fra halv gass til full gass. Ved full gass så slår kompressor inn, da skyter båten fart. Har hørt at det er en egen bryter på gassmekanismen som slår inn kompressor ved full gass, og det kan nok stemme. Jeg kan kjøre motor på 2200omdr uten at kompressor slår inn. Hva er det som registrerer at kompressor skal slå inn ved 1500omdr? Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Gå til side https://baatplassen.no/i/topic/16443-volvo-penta-3x4x300-serien/ og velg elektroskjema. Der er det mye dokumentasjon på kompressorsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Om jeg husker rett er det en kick down funksjon der kompressoren slår inn om du gir full gass brått. Jeg tenker at det kan være releet som styrer kompressor innslaget som ikke fungerer helt som det skal. Eller så kan du også sjekke lufttilførselen fra luftfilterboks til kompressor: Teknologien og teknikken er nok ikke helt sammenlignbar - men her er hva jeg hadde på ene D6en min: Ved gasspådrag fra lavt turtall fungerte alt normalt. La jeg meg på 1900 rpm som er et fint turtall for halvplan i dårlig vær og ga gass så hang motoren etter -den bygde ikke opp ladetrykk. Det viste seg at spjeldet i lufttilførselen som sørger for at kompressoren får luft å jobbe med ikke fungerte som det skulle. Det ble korrigert og etter det har ting fungert som det skal. På din motor ser dette slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Hei- Vi har samme feilen på vår KAD32 motor. Hjelper det å bytte releet til kompressoren? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 På Volvo Kad32 er det "den svarte boksen" (dings14 på el skjema) som styrer kompressoren. Den kan (som Jakob T sier over her) skrues/stilles på. Ideelt skal kompressoren banke til ved 1700-1750 rpm og bli med opp til 2500. Hvis turtallsgiver ikke er med (dings 6 på el skjema) eller turtallsrele (dings 14) fukser vil du opppleve symptomene dine. Du kan også ha dårlig kontakt i skjøtestykke som liger rett bak kompressoren, men da oppleves det som vakkel dvs ikke likt hver gang. Kompressoren er turtallsstyrt og ikke avhengig av noe trykk slik turboen er. Kompressoren kan også ohmes med et multimeter, og kompressor skal måle 3,4 ohm +/- 10% Lykke til Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Andboats Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Kan det være kompressoren sin skyld at motoren ikke klarer mer enn 3300 rpm under belastning? Klarer fint 3800 RPM i fri. Kompressoren kobler seg inn på 1700 i fri, men under belastning må man gi full gass før den kobler seg inn. Båten er full av groe. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 WOT i fri er 4200 omtrent ( testet sjøl) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Andboats Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Du virker som har god peil på Kad motorene Hva tror du det kan være? Har ikke testet gassen i fri så lenge. Får prøve til uka å se hvor mye den klarer. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Er du sikker på at den innerste reima er stram? Lett å overse. BTDT. Den driver sirkulasjonspumpa som igjen driver kompressor via ytre hjul samt generator om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Skal ta med meg tipsene deres ned i båten i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Hei igjen Var en tur nede i båten i dag. Alle reimene var stramme. I fri slår kompressoren inn på 1650 R.P.M og motoren klarer lett 4200 R.P.M og 3350 R.P.M i gir. (Båten er full av groe) Kan det ha seg at motoren må ha full gass før kompressoren slår inn pga vekten til groen? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 (redigert) At kompressoren slår innpå full gass er en kickdown funksjon. Det er en liten magnetbryter ved dieselpumpa som slår til hvis man gir full gass. Den overstyrer turtallsstyringen av kompressor. Turtallet som den lillevsvarte boksen bruker, kommer fra turtallsgiver fremme nede på høyre side når du står foran motoren. Er dette konsekvent? Altså ingen kompressor i fart før full gass, men ok i fri? Det du mangler av toppturtall er helt sikkert groe :-) Redigert 17.September.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Andboats Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Det stemmer Windy.:-) Kompressoren slår ikke inn før full gass I gir. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 (redigert) Da må det være en av 3 ting: 1. Turtallsgiver ved registeret (del 38 her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-30-3079.aspx) Lokalisert som del 22 her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-21-3097.aspx2. Kabelen imellom 3. Den svarte "releboksen" (egentlig elektronisk styirn av kompressor) (del 9 her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-30-3079.aspx) Siden det funker med kickdown,. tilsier vel det at den svarte er OK. Kabel imnellom turtallsgiver eller giveren selv. Redigert 18.September.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Og det kan godt være jeg tar feil :-) Hvorfor i hampen det virker når den er i fri, det skjønner jeg ikke. Det tilsier jo at elektronikken fungerer. Hva er forskjell på en motor i fri og en motor i gir, bortsett fra mer eksos. Det skjønner jeg ikke. Røykbegrenseren fungere jo okke som, kompressoren styres ut fra 2 ting og det er turtall og kickdown.. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fantino Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Er turtellernåla stødig, dvs følger turtallet hele veien, både i fri og i gir? Grunnen til at jeg spør er at det er symptomet på at den reima jeg snakket om sklir under belastning, da dynamo vil sakke. Det er vel en kilereim, som i prinsippet kan være stram men slitt slik at den slurer. Sikkert ikke sannsynlig, men enkelt å sjekke ut. Feil turtall = feil innslag på kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Feil turtall = feil innslag på kompressor. Derfor turtallet leses av via registeret og ikke samme sted som turteller :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Andboats Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Vi får se hva det blir til. Kan legge ut en video av turtallet I fri vist det går. Nå er det ikke mange ukene til så skal båten opp. Kanskje det lønner seg å la noen fagfolk se på det? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Sjekk koblingene immellom registerturtallsgiveren og #den svarte boksen" se om det hjelper :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fantino Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Windy: Slik var det ikke på KAD42. Mulig det er annen patent på 32? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 (redigert) Turtallet til "den svarte boksen" lese av tachometer frampå ved registeret. Turtelleren får sitt fra dynamoen :-) Kad42, del nummer22: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746630-21-526B.aspx KAD32, del nummmer 22: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-21-3097.aspx Ser at det kan være en plugg der, mes sannsynlig hvis tachometer ikke er der (var der på mine 32 i forrige båt). Finnes KAD32 uten kompressor? Eller det samma fronten på 32,42,43? Turtallet plukkes opp fra registeret frempå motoren, på høyre side når du ser på svinghjulet. Det er ikke en løs ledning et sted? Dårlig kontakt? Giveren står ved pilen på bildet: Redigert 18.September.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.