Jump to content

KAD32, kompressor kobler ikke inn før full gass


Jans Entry

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Har vært på en ukes tur nå. Tilbakelagt drøyt 120nm.

Akselerasjonen har blitt gradvis værre hele tiden. Derfor har jeg begynnt å mistenke dieselfiltrene.

Skal bytte disse i morra. Har 10micron insats i forfilteret i dag. Og det jeg har i reserve er også 10.

Men begrenser det mye i forhold til 30?

Redigert av Lars Martin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel plastslangen som går fra banjokoblingen på toppen av denne membranklokken og bort til innsugsmanifolden som gir røykbegrenseren signal om ladelufttrykk og skal gi tilsvarende økning av dieselmengden. Ved lekkasje her får ikke motoren nok diesel men dette er uavhengig av om det er kompressoren eller turboen som gir trykk. Vet ikke om selve trykklokken eller banjokoblingene er mest trolig at lekker men først må du sjekke at du faktisk har trykk i manifolden. Luftlekkasje fra aftercooler eller feil på klaffen kan jo gi sånne symptomer.

Link to post
Share on other sites

Da har hobbymekanikkeren vært ute og hobby-feilsøkt.

Løsnet skruen i ene banjokoblingen litt for å kage en lekasje. Da ble det værre. Mye værre. Så da tenker jeg at røykbegrensersystemet er sånn noenlunde i orden.

 

Men når jeg prøver å lufte systemet med den manuelle luftesaken etter en tur, kommer det luftbobler.

Luftet til det bare kom diesel etter at jeg bytta filter. Kjører tur, og har luft i systemet igjen.

Drar jeg inn falsluft? Eller tar det laang tid å få ut all lufta? Motoren har gått noen timer etter filterbytte.

Link to post
Share on other sites

Lavtrykkssiden leverer diesel i overflod til høytrykkspumpen og mesteparten går i retur til tank, luft i systemet vil normalt gå ut i returen. I dieselmotorer snakker vi ikke om blandingsforhold som på bensinmotorer hvor dette forholdet er kritisk. Luft i dysene vil bare gi mindre effekt fordi det kommer mindre diesel inn i sylindrene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...