Jump to content

KAD32, kompressor kobler ikke inn før full gass


Jans Entry

Recommended Posts

Eller att propellene pisker masse luft og snurrer lettere i revers enn forover.
Jeg skal endelig ned til båten igjen i kveld. Skal se om jeg klarer å finne ut noe om den røykbegrenseren.

Link to post

Har ikke veldig lyst til å bakke med det turtallet egentlig.

Jeg mangler helt klart sjøhester under akselerasjon.

Mer forsking i morra.

 

Men hva med forfilteret. 10 eller 30 micron?

Link to post

Har vært på en ukes tur nå. Tilbakelagt drøyt 120nm.

Akselerasjonen har blitt gradvis værre hele tiden. Derfor har jeg begynnt å mistenke dieselfiltrene.

Skal bytte disse i morra. Har 10micron insats i forfilteret i dag. Og det jeg har i reserve er også 10.

Men begrenser det mye i forhold til 30?

Edited by Lars Martin
Link to post

Skjønner at du ikke har lyst til å bakke slik...

Kan bare si at vi bytta filtrene i våres, til null hjelp....

 

Tror dere kanskje det går å ringe VP Norge for å høre hva det kan være?

Edited by Andboats
Link to post

Hvis du mistenker filtre, bytt alt på engang når du først er igang.

En annen ting: Hvis filtre (egentlig "ikke nok fuel") er greia, kommer det svært lite/om noe i det hele tatt) i retur til tanken. Sjekket at det faktisk kommer noe i retur?

Link to post

På toppen av dieselpumpa, står det her.

Kan ikke skjønne annet enn at det er denne.

bilde

Ser veldig ut som noe membrangreier som styres av en vakuumslange, hvertfall.
Link to post

Det er vel plastslangen som går fra banjokoblingen på toppen av denne membranklokken og bort til innsugsmanifolden som gir røykbegrenseren signal om ladelufttrykk og skal gi tilsvarende økning av dieselmengden. Ved lekkasje her får ikke motoren nok diesel men dette er uavhengig av om det er kompressoren eller turboen som gir trykk. Vet ikke om selve trykklokken eller banjokoblingene er mest trolig at lekker men først må du sjekke at du faktisk har trykk i manifolden. Luftlekkasje fra aftercooler eller feil på klaffen kan jo gi sånne symptomer.

Link to post

Da har hobbymekanikkeren vært ute og hobby-feilsøkt.

Løsnet skruen i ene banjokoblingen litt for å kage en lekasje. Da ble det værre. Mye værre. Så da tenker jeg at røykbegrensersystemet er sånn noenlunde i orden.

 

Men når jeg prøver å lufte systemet med den manuelle luftesaken etter en tur, kommer det luftbobler.

Luftet til det bare kom diesel etter at jeg bytta filter. Kjører tur, og har luft i systemet igjen.

Drar jeg inn falsluft? Eller tar det laang tid å få ut all lufta? Motoren har gått noen timer etter filterbytte.

Link to post

Tipper du har lekkasje et sted før matepumpen. Oftest på forfilteret men kan også være en annen kobling, stigerøret i tanken har noen hatt problem med.

Systemet skal jo være selvluftende så fort den er i drift.

Link to post

Regner medbat det er forfilteret, egentlig. Har flasset av noe maling der.

Men med selvluftende, mener du da at det ikke har noe å si for blandingsforholdet? Eller blir lufta med inn i dysene og gir meg for mager blanding?

Link to post

Lavtrykkssiden leverer diesel i overflod til høytrykkspumpen og mesteparten går i retur til tank, luft i systemet vil normalt gå ut i returen. I dieselmotorer snakker vi ikke om blandingsforhold som på bensinmotorer hvor dette forholdet er kritisk. Luft i dysene vil bare gi mindre effekt fordi det kommer mindre diesel inn i sylindrene.

Link to post

Hmm.

Så hvis den automatiske luftinga ikke funker, så får jeg lavere effekt.

Begynne med å gå over det forfilteret, tenker jeg. Hvis det ikke er det, så lukter det verksted lang vei:-o

Link to post

Hej på er,

Ifall ni andra har samma problem som jag, dvs att kompressorn fungerar felfritt på tomgång men krånglar vid belastning/växel på, har jag lite svårt att tro att problemet beror på bränsletillförsel/filter.

 

Mvh

Marcus

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...