Windy37GM Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Tusen takk!Da skal jeg sjekke litt til :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Jaggu! Hadde problem med slakke reimer mange ganger på KAD42 og detekterte det etterhvert på turteller når det skjedde, ved at den droppet når kompressor startet osv. Var hellig overbevist om at kompressor ble kuttet når turteller droppet under 1500 rpm (den gjorde nok det sånn ca, men styrt av dette releet jeg ikke visste om) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 (redigert) Hei igjen. I løpet av våren hadde jeg fagfolk som så på motoren. Prøvde å resette relet igjen uten noe forbedring. Det fagfolkene sa var at det tok tid får det blir bygd opp trykk. Noe jeg synes virker litt rart så lenge det er en kompressor og ikke en turbo? Men men, motoren fungerer jo feilfritt ellers. -Andreas Redigert 22.Juni.2016 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy 32 Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Hei! har to stk av denne motoren selv,. Resette rele? det eneste som kan gjøres med disse er vel å stille inn når kompressoren skal koble ut. Tar tid å bygge trykk,mine henger liksom litt før kompressoren kobler inn på ca 1800 omdr. men da sparker de godt ifra og kompressor legger seg av igjen når de passerer trod det er ca 2800.er båten ren og fin under? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 (redigert) Det du stiller på reléet, er turtallet kompressoren slår inn på, på vei ned igjen. Innkobling og utkobling ved gass økning er fast.Jeg har samme utfordring på min, men jeg oppnår ikke innkoblingsturtallet. Mest sansynlig pga veldig ujevne propeller. Skal få pussa de skikkelig i sommer og se om det hjelper. Kjørte med nye og litt mindre propeller i fjor. Og da funka det som det skulle. Ser at hopping på turtallsnåla taes opp her. Skal den eller skal den ikke hoppe når kompressor slår inn/ut? Redigert 24.Juni.2016 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Det som er rart hos meg er at kompressoren kobler seg ut og inn i det riktige turtallet på tomgang, men det er under belastning den kun slår inn på full gass. Det hoppet på turtallsnålen er ikke bare akkurat når kompressoren slår inn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Jeg når aldri riktig turtall i gir, så jeg er helt avhengig av kickdown.Turtallsnåla mi hopper når komp slår inn og ut. Detter noen hundre rpm når komp slår inn, og øker tilsvarende når den kobler ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Hva mener du med at du ikke når riktig turtall i gir ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Hei! har to stk av denne motoren selv,. Resette rele? det eneste som kan gjøres med disse er vel å stille inn når kompressoren skal koble ut. Tar tid å bygge trykk,mine henger liksom litt før kompressoren kobler inn på ca 1800 omdr. men da sparker de godt ifra og kompressor legger seg av igjen når de passerer trod det er ca 2800.er båten ren og fin under? Med å resette relet mener jeg å trykke på automat knappen. Blir fort til surr med ord når man bruker mobilen her. Båten vår er fri fra groe. Som jeg skrev så fant faktisk fagfolk ikke noe feil på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Jeg når ikke turtallet der komp slår inn når jeg gir gass, uten å bruke kick-down. Har feil reimhjul på generatoren, så jeg vet ikke hvor nære jeg er. Opp til halv gass øker turtallet og farta fint. Gir jeg mer gass, skjer det ikke noe før jeg treffer kick-down bryteren. Håper det bare er pga gamle wablete propeller. Funka som det skulle i fjor da jeg kjørte med nye, litt mindre propeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Ja. Akkurat det problemet har vi også som sagt. Hadde noen fagfolk ombord. De fant ikke ut noe mer en det jeg vet. De sa at det tok tid å bygge opp trykk, men dette er jo en kompressor og ikke en turbo tenker jeg.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Da snakker vi mye trykk som skal bygges opp. Har kjørt sånn i mange minutter for å se. Jeg har rett og slett ikke nok bånndrag til å dra propellene fort nok rundt. Skal prøve å sjekke hvordan det er med pustinga. Om den får nok luft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 25.Juni.2016 Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Fagfolkene snakket om at propellen ikke var riktig størrelse, men jeg får riktig turtall og fart så der stemmer ikke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 25.Juni.2016 Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Kom gjerne med en oppdatering her når du har gjort det Lars Martin, så skal jeg prøve det samme på min. Andreas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Det skal jeg selvfølgelig gjøre. Hvaslags båt og propeller har du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Jeg har stål. Stigning usikker. Kan sjekke neste gang jeg bader Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coronet21DC Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Hej på er, har samma problem med min KAD32 som några andra av er. Har ni lyckats lösa problemet? (kompressor fungerar felfritt då motorn inte är belastad, men under belastning fungerar kompressorn endast via kick down. Mvh Macke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 (redigert) Hei! Vi har ikke fått løst problemet enda dessverre. Hadde som sagt med en Volvo Penta mekaniker ombord for å høre om de visste hva det kunne være. Etter noen minutter mumlet han å sa at det tok tid for kompressoren å bygge opp trykk.... Jeg ble ihvertfall ikke noe klokere. Redigert 16.Juli.2016 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Har også noe finurlig oppførsel på kompressorene på mine to KAD 32. Jeg må også legge spakene rimelig flatt for at de skal bli med. Da kommer motorene fort opp i turtall hvor turboer får effekt. Og etter mitt hode, er det turboer som må bygge trykk, og kompressorer som skal være rimelig kjappe. Jeg skal begynne med feilsøking på mine kompressorer ila høsten. Har også en turteller og en oljetrykksmåler på ene motoren som lever litt ivrig i forhold til den andre... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 16.Juli.2016 Del på Facebook Svart 16.Juli.2016 Dette synes jeg også var rart. Det som er det flotte med en kompressor er at den ikke er avhengig av høyt trykk slik som en turbo er. Blir spennede å se om vi finner ut at dette! Litt kjedelig å alltid måtte gi full gass og båten kaster seg fremover. Mvh Andreas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Hej på er, har samma problem med min KAD32 som några andra av er. Har ni lyckats lösa problemet? (kompressor fungerar felfritt då motorn inte är belastad, men under belastning fungerar kompressorn endast via kick down. Mvh Macke I fri gir og når du gir gass så kommer kompressoren inn på 1700+\- mens under belastning skjer det ikke før kickdown? Er det riktig forstått? Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Samme problem som jeg har ja. I gir så virker det som den ikke har nok omph til å komme seg opp på turtallet der den skal slå inn.Pussa propellene og prøvde uten luftfilter, med tom vanntank og kvart med fuel. Altså lett båt. Da fikk jeg det såvidt til. Med nytt luftfilter var det slutt igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøfare Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Hei! Vi har ikke fått løst problemet enda dessverre. Hadde som sagt med en Volvo Penta mekaniker ombord for å høre om de visste hva det kunne være. Etter noen minutter mumlet han å sa at det tok tid for kompressoren å bygge opp trykk.... Jeg ble ihvertfall ikke noe klokere. Kompressor er enten inne eller ute. Er den inne og ikke greier å bygge trykk (med en gang) så har du enten slitt/defekt kompressor eller luftlekkasje. Mest sannsynlige lekkasjepunkter er (i mitt hode) klaffen etter luftfilter, anleggsflate på luftrør ut fra kompressor, slangeskjøter på rør mellom kompressor/turbo/luftfilter eller klemmer rundt innsugsdelen av turbo. Alle lekkasjer etter turbo burde merkes på toppturtall også, og generelt drag i motoren. Fungerer kompressor på kickdown, så kan man i første omgang utelukke alt over. Da er spørsmålet hvorfor den ikke virker uten. Får man ikke høyt nok turtall til at kompressor slår inn (ca 1700 o/min) så ligger ikke dette problemet i/rundt kompressor. Den har og skal ha null funksjon under 1700 o/min (bortsett fra kickdown som virker helt fra 600 o/min). Får man 1700 o/min eller mer, og kompressor ikke slår inn er det mest nærliggende å mistenke induktiv giver eller kontaktpunkter/ledninger for feil. Dernest turtallsreleet. Får man 1700 o/min eller mer, kompressor slår inn men gir liten/ingen effekt kan man mistenke lekkasjer som nevnt, defekt kompressor eller slakke reimer. (Med motoren av kan man snurre kompressoren med fingrene, på den ytterste skiva foran på reimhjulet. Den skal rotere veldig lett.) Fungerer kompressoren i fri (kobler inn og bygger trykk) men ikke i gir (kobler ikke inn) har jeg ingen logiske svar. Men ville nok kikket litt på den induktive giveren eller dårlige kontaktpunkt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Motoren min kommer akkurat ikke opp til turtallet der kompressoren skal slå inn. De gangene jeg fikk det til uten luftfilter og med lett båt, så slo den inn når den skulle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.