Jump to content

KAD32, kompressor kobler ikke inn før full gass


Jans Entry

Recommended Posts

Jaggu! Hadde problem med slakke reimer mange ganger på KAD42 og detekterte det etterhvert på turteller når det skjedde, ved at den droppet når kompressor startet osv. Var hellig overbevist om at kompressor ble kuttet når turteller droppet under 1500 rpm (den gjorde nok det sånn ca, men styrt av dette releet jeg ikke visste om)

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei igjen.

I løpet av våren hadde jeg fagfolk som så på motoren. Prøvde å resette relet igjen uten noe forbedring. Det fagfolkene sa var at det tok tid får det blir bygd opp trykk.

Noe jeg synes virker litt rart så lenge det er en kompressor og ikke en turbo?

Men men, motoren fungerer jo feilfritt ellers.

-Andreas

Redigert av Andboats (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! har to stk av denne motoren selv,. Resette rele?  det eneste som kan gjøres med disse er vel å stille inn når kompressoren skal koble ut. 

Tar tid å bygge trykk,mine henger liksom litt før kompressoren kobler inn på ca 1800 omdr. men da sparker de godt ifra og kompressor legger seg av igjen når de passerer trod det er ca 2800.er båten ren og fin under?

Link to post
Share on other sites

Det du stiller på reléet, er turtallet kompressoren slår inn på, på vei ned igjen. Innkobling og utkobling ved gass økning er fast.
Jeg har samme utfordring på min, men jeg oppnår ikke innkoblingsturtallet. Mest sansynlig pga veldig ujevne propeller. Skal få pussa de skikkelig i sommer og se om det hjelper. Kjørte med nye og litt mindre propeller i fjor. Og da funka det som det skulle.

 

Ser at hopping på turtallsnåla taes opp her. Skal den eller skal den ikke hoppe når kompressor slår inn/ut?

Redigert av Lars Martin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! har to stk av denne motoren selv,. Resette rele? det eneste som kan gjøres med disse er vel å stille inn når kompressoren skal koble ut.

Tar tid å bygge trykk,mine henger liksom litt før kompressoren kobler inn på ca 1800 omdr. men da sparker de godt ifra og kompressor legger seg av igjen når de passerer trod det er ca 2800.er båten ren og fin under?

Med å resette relet mener jeg å trykke på automat knappen. Blir fort til surr med ord når man bruker mobilen her.

Båten vår er fri fra groe. Som jeg skrev så fant faktisk fagfolk ikke noe feil på motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg når ikke turtallet der komp slår inn når jeg gir gass, uten å bruke kick-down. Har feil reimhjul på generatoren, så jeg vet ikke hvor nære jeg er. Opp til halv gass øker turtallet og farta fint. Gir jeg mer gass, skjer det ikke noe før jeg treffer kick-down bryteren.

Håper det bare er pga gamle wablete propeller. Funka som det skulle i fjor da jeg kjørte med nye, litt mindre propeller.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei!

 

Vi har ikke fått løst problemet enda dessverre. Hadde som sagt med en Volvo Penta mekaniker ombord for å høre om de visste hva det kunne være. Etter noen minutter mumlet han å sa at det tok tid for kompressoren å bygge opp trykk....

 

Jeg ble ihvertfall ikke noe klokere.

Redigert av Andboats (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også noe finurlig oppførsel på kompressorene på mine to KAD 32. Jeg må også legge spakene rimelig flatt for at de skal bli med. Da kommer motorene fort opp i turtall hvor turboer får effekt. Og etter mitt hode, er det turboer som må bygge trykk, og kompressorer som skal være rimelig kjappe. Jeg skal begynne med feilsøking på mine kompressorer ila høsten. Har også en turteller og en oljetrykksmåler på ene motoren som lever litt ivrig i forhold til den andre...

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg også var rart. Det som er det flotte med en kompressor er at den ikke er avhengig av høyt trykk slik som en turbo er.

Blir spennede å se om vi finner ut at dette!

Litt kjedelig å alltid måtte gi full gass og båten kaster seg fremover.

 

Mvh Andreas

Link to post
Share on other sites

Hej på er,

har samma problem med min KAD32 som några andra av er.

Har ni lyckats lösa problemet? (kompressor fungerar felfritt då motorn inte är belastad, men under belastning fungerar kompressorn endast via kick down.

Mvh

Macke

I fri gir og når du gir gass så kommer kompressoren inn på 1700+\- mens under belastning skjer det ikke før kickdown? Er det riktig forstått?

 

Mvh Windy37GM

Link to post
Share on other sites

Samme problem som jeg har ja. I gir så virker det som den ikke har nok omph til å komme seg opp på turtallet der den skal slå inn.
Pussa propellene og prøvde uten luftfilter, med tom vanntank og kvart med fuel. Altså lett båt. Da fikk jeg det såvidt til. Med nytt luftfilter var det slutt igjen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vi har ikke fått løst problemet enda dessverre. Hadde som sagt med en Volvo Penta mekaniker ombord for å høre om de visste hva det kunne være. Etter noen minutter mumlet han å sa at det tok tid for kompressoren å bygge opp trykk....

 

Jeg ble ihvertfall ikke noe klokere.

 

Kompressor er enten inne eller ute. Er den inne og ikke greier å bygge trykk (med en gang) så har du enten slitt/defekt kompressor eller luftlekkasje. Mest sannsynlige lekkasjepunkter er (i mitt hode) klaffen etter luftfilter, anleggsflate på luftrør ut fra kompressor, slangeskjøter på rør mellom kompressor/turbo/luftfilter eller klemmer rundt innsugsdelen av turbo.

Alle lekkasjer etter turbo burde merkes på toppturtall også, og generelt drag i motoren.

 

Fungerer kompressor på kickdown, så kan man i første omgang utelukke alt over.

Da er spørsmålet hvorfor den ikke virker uten.

 

Får man ikke høyt nok turtall til at kompressor slår inn (ca 1700 o/min) så ligger ikke dette problemet i/rundt kompressor. Den har og skal ha null funksjon under 1700 o/min (bortsett fra kickdown som virker helt fra 600 o/min).

 

Får man 1700 o/min eller mer, og kompressor ikke slår inn er det mest nærliggende å mistenke induktiv giver eller kontaktpunkter/ledninger for feil. Dernest turtallsreleet.

 

Får man 1700 o/min eller mer, kompressor slår inn men gir liten/ingen effekt kan man mistenke lekkasjer som nevnt, defekt kompressor eller slakke reimer.

(Med motoren av kan man snurre kompressoren med fingrene, på den ytterste skiva foran på reimhjulet. Den skal rotere veldig lett.)

 

Fungerer kompressoren i fri (kobler inn og bygger trykk) men ikke i gir (kobler ikke inn) har jeg ingen logiske svar. Men ville nok kikket litt på den induktive giveren eller dårlige kontaktpunkt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...