Jump to content

KAD32, kompressor kobler ikke inn før full gass


Jans Entry

Recommended Posts

Funker med kickdown.

Føler at en eller to av havhestene har svømt sin vei. Men jeg får ganske riktig toppfart.

Føler akselerasjonen har blitt dårligere, men det er bare en følelse...

Link to post

Hvordan båt har du Kjetil?

Kanskje Scand båtene er for tunge?

 

 

Jeg har en Viksund 310/340 St Cruz med to maskiner og 290 DPe drev.

Ved pådrag virker det som om kompressorene slår inn på 1700 rpm, for så og falle ut på ca 2500 like før turboene får opp dampen, dermed synker turtallet igjen siden båten faller ut av påbegynt planing. Men hvis jeg da drar på mer, virker det som om kompressorene tvinges på og holder til båten kommer opp i plan ved ca 2900-3000 rpm. Da må jeg dra av for at ikke maskinene skal fortsette til max turtall.

Da jeg hadde Cranchi Zaffiro med to KAD43, kunne jeg rolig gasse på og kjente godt hvor kompressorene begynte å mate og hvor turboene tok over. Dermed trengte jeg ikke dra på for mye for å få båten i plan.

Kanskje jeg har for små maskiner i forhold til båten... Men turtallet ligger på 3300 ved 23-24 knop...

Link to post

Jeg har en Viksund 310/340 St Cruz med to maskiner og 290 DPe drev.

Ved pådrag virker det som om kompressorene slår inn på 1700 rpm, for så og falle ut på ca 2500 like før turboene får opp dampen, dermed synker turtallet igjen siden båten faller ut av påbegynt planing. Men hvis jeg da drar på mer, virker det som om kompressorene tvinges på og holder til båten kommer opp i plan ved ca 2900-3000 rpm. Da må jeg dra av for at ikke maskinene skal fortsette til max turtall.

Da jeg hadde Cranchi Zaffiro med to KAD43, kunne jeg rolig gasse på og kjente godt hvor kompressorene begynte å mate og hvor turboene tok over. Dermed trengte jeg ikke dra på for mye for å få båten i plan.

Kanskje jeg har for små maskiner i forhold til båten... Men turtallet ligger på 3300 ved 23-24 knop...

Ja, dette stemmer godt. Jeg har også en bekjent med Kad43, bruker gassen forsiktig, kompressoren slår inn også tar turboen over, forsiktig og fin planing! Dette savner jeg på vår KAD 32.

 

At kompressoren slår inn for deg etter 2500 rpm er kickdown funksjonen på motoren. Kompressoren vil da følge motoren helt opp til maksimalt turtall nesten.

 

Hvor mange omdreininger får du på full fart? Kanskje du har feil propeller?

Link to post

Hvis man skal gå igjennom prsessen og muligehet for feilkilder blir det vel noe slik:

Start:

-Tregstartet

Feilkilde: kompresjon

Starter ok=komp ok fordi den ikke har glødeplugger eller kjører kompressor ved start slik som KAD44

 

Motor blir ikke varm:

-Termostat

Motor blir for varm ved lavt turtall

-Termostat

-Oljekjøler

-Varmeveksler

-Impeller

-S slangen

-Tett drev

-Sjøvannskretsen som sådann.

 

Så gir man på. Prosessen blir vel da:

Økende turtall opp til 1700 (+/-) hvor kompressor slår til

Ikke oppnådd 1700:

-Fuelfilter

-Brennstoff pumpe

-Fuel generellt.

-Røykbegrenser holder igjen

 

Kompressor skal slå til på 1700

Gjør den ikke det:

-Turtallsgiver på registeret. NB Ikke den på dynamo

-Kompressorrele (den svarte boksen)

-Selve innslaget på kompressor. Målbar i ohm

 

Kompressor skal holde på til 2550 (+/-)

-Slipper for tidlig, se forrige punkt

 

Turtallet faller etter kompressor slipper tyder på at Turbo har ikke bygget trykk nok:

-Sliten turbo

-Luftlekkasje. Kilder:

Tverrrøret mellom turbo og intercooler

Intercooler

"Klaffen" mellom luftfilter og kompressorrøret

-Røykbegrenser holder igjen

 

Dette måles ganske enkelt med turbotrykksmåler. Det er et "dipp" i trykket når kompressor faller ut og turbo skal ta over

 

Ikke fullt turtall:

-Mangel på luft

-Mangel på fuel

-For tung båt pga mye ræl ombord

-Ødelagt propell

-Røykbegrenser holder igjen

 

Noe jeg har glemt?

 

Hvis "dippet" i turbotrykket/kompressortrykket er for stort når kompressor faller ut og turbo skal ta over tyder det på slitne skovler på turbo. Tipper dette ikke er synlig på noen måte (fysisk) og må måles med trykkmåler under pådrag og reallife test fordi du faktisk skal ta ut effekt

 

Mvh

Windy37GM

Edited by Windy37GM
Link to post

@LarsMartin: røykbegrenseren skal holde igjen dieselmengden under pådrag. For å redusere røyk/uforbrendt diesel. Den "føler" på trykket i innsugsmanifold og justerer på dieselpumpen hvor mye den får lov å levere av fuel, egentlig ved å overstyre gasshåndtaket ditt. Rund sak på toppen av pumpa.

Helmekanisk sak med en membran

Edited by Windy37GM
Link to post

Så lenge kompressor fungerer i nøytral, kan forsatt røykbegrenser være et problem?

Yepp. Nøytral er "ikke-relevant" på en måte fordi du får fullt turtall med bittelitt diesel :-)

Du kan også ha luftlekkasje, det måles lettest med en turbotrykksmåler. Det kan du lage selv.

Edited by Windy37GM
Link to post

Kult. Takker.
Er det noe jeg kan gjøre med den/sjekke uten å bytte den ut?
Noe vakuumslange som kan sprekke eller noe sånt? Eller justering pga alderdom eller lignende?

Må bare forberede meg litt. Er 25 mil unna båten nå, og neste gang jeg ser henne skal jeg på en ukes tur :-)

Edited by Lars Martin
Link to post

hmm....

Låter rätt osannolikt vad gäller "bygga upp trycket", dvs orsaken till att man använder sig av en mekanisk kompressor är för att den genast skall kunna prestera/leverera utan att behöva bygga upp tryck. Diskuterade själv idag med Volvo Penta som gissade att det måste vara ngt i styrboxen.

Återkom gärna ifall du kommer fram till en lösning.

Link to post

Hej Windy,

ja, ett mycket märkligt problem.

Dvs kompressorn fungerar perfekt när jag varvar maskinen på fritt, men när jag kör båten (belastning) kommer inte kompressorn igång.

Dock sker det ca 1 av 15-20 accelerationer att kompressorn fungerar som den bör vid normal acceleration.

Därav kan man troligen konstatera att kompressorn fungerar felfritt, varvtals givaren fungerar, magnetkopplingen fungerar (fungerar varje gång vid kick down). Men felet kvarstår och varken Volvo Penta har inte heller någon bra förklaring/lösning till detta (diskuterade med dom idag). Detta rätt konstigt eftersom det verkar finnas flera liknande fall då man surfar olika forum. Stort

grattis till den som lyckas lösa denna gåta :)

Link to post

hmm....

Låter rätt osannolikt vad gäller "bygga upp trycket", dvs orsaken till att man använder sig av en mekanisk kompressor är för att den genast skall kunna prestera/leverera utan att behöva bygga upp trykket

100% enig!
Link to post

Ok..

Hvis man droddler litt: hva er forskjellen på en motor i gir kontra fri:

Spennibg/volt er lik

Turtall er lik

Temperatur er lik

Trykk/ikke trykk er likt

 

Ulikt:

Mengden eksos

Eksostemp?

Vridning er ikkke lik? Altså at motoren vrir seg bittelitt ved pådrag. Kan det være slik at en dårlig koblingsboks gjør dette?

 

Mvh Windy37GM

Link to post

hmm....

Låter rätt osannolikt vad gäller "bygga upp trycket", dvs orsaken till att man använder sig av en mekanisk kompressor är för att den genast skall kunna prestera/leverera utan att behöva bygga upp tryck. Diskuterade själv idag med Volvo Penta som gissade att det måste vara ngt i styrboxen.

Återkom gärna ifall du kommer fram till en lösning.

Det var det jeg også skulle frem til. Når en VP mekaniker snakker om å bygge opp trykk i en mekanisk kompressor begynner jeg å tvile..

Link to post

Ok..

Hvis man droddler litt: hva er forskjellen på en motor i gir kontra fri:

Spennibg/volt er lik

 

Turtall er lik

Temperatur er lik

Trykk/ikke trykk er likt

 

Ulikt:

Mengden eksos

Eksostemp?

Vridning er ikkke lik? Altså at motoren vrir seg bittelitt ved pådrag. Kan det være slik at en dårlig koblingsboks gjør dette?

 

Mvh Windy37GM

Det er klart vibrasjoner kanskje har litt å si. Får prøve å riste litt på ledningene neste gang i skal ha båten i plan for å se om det hjelper.

Link to post

Ok.

Elektronikken virker, det er testet i fri.

Da gjenstår koblingen rett over kompressor og selve magnetgreia i kompressor. Eller turtallsgiver ved registeret.

Sett på et voltmeter på skjøtekontakten til spolen (rett overkompressor) og kjør en reallifetest i gir. Få en kompis til å se på voltmeter mens du kjører.

 

Får du volt men ikke kompressor slår inn er det skjøtestykket eller spolen. Får du ikke volt er det å giversiden, turtallssensor fra registeret (foran, høyre side på motor)

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...