Jump to content

KAD32, kompressor kobler ikke inn før full gass


Jans Entry

Recommended Posts

Tja.
Kompressoren fungerer som den skal, men jeg når bare untaksvis det turtallet den slår inn. Noen dager er bedre enn andre. Men det må uansett tid og helst medvind til for at det skal gå.
Filterbytte hadde ikke den store innvirkningen, men ble marginalt bedre. Neste jeg skal gjøre nå, er å sjekke ventilklaring. 

 

Har du fått testa noe mer?

Link to post
Share on other sites

Kommer du over turtallet uten at den slår inn?, eller kommer du bare nesten opp, sånn som jeg?

Kommer vare nesten opp. Akkurat som motoren ikke orker mer, så er det en stor vandring på gassen hvor det ikke skjer noe før den når bunn og kickdownen slår inn.

 

Andreas

Link to post
Share on other sites

@Andboats @Lars Martin @Kjetil - precis samma problem som jag har. Har snackat med VP service, och de kunde inget annat än skruva på huvudet och tycka att problemet var "märkligt". Men det dom konstaterade var att kompressorn verkar vara fullt OK, och att felet verkar mycket "litet".

Dock rekommenderade de att styrboxen byts ut först, för att turvis utesluta fel komponenter.

Jag återkommer ifall jag får annat besked.

Mvh

Marcus

Link to post
Share on other sites

Mener de styreboxen til kompressoren? Jeg kan ikke se at den er problemet. Da vi ikke når turtallet der den skal gjøre noe.

Hvis de mener gass-spaken, så ser jeg ikke at den er problemet heller. Da gasswire beveger seg som den skal i forhold til spaken.

Har dere nyjusterte ventiler? Testa kompresjon?

Etter eliminasjonsmetoden er det noe som gjør at vi mangler grunnleggende kraft. Kan det være at turboen egentlig skal hjelpe til litt så langt ned i turtall også? Men at den ikke gjør jobben sin?

Redigert av Lars Martin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering:

 

Snakket med noen VP mekanikere. Dette problemet er det ingen som har hørt om før. Det jeg fikk var at kanskje innslagsrelet måtte justeres.

 

Andreas

Merker at jeg ikke har så lyst til å la noen mekanikkere ta i motoren min, når det er det beste de kommer opp med.

Du får ikke justert innslaget på vei oppover i turtall. Kun innslag på vei ned igjen.

 

Jeg har bestilt meg nye reimer og veivhusfilter.

Vet ikke om det hjelper, men det skulle uansett vært bytta.

Skal bytte olje på kompressoren også.

Link to post
Share on other sites

Fra verkstedmanualen, el-skjema: 

Varvtalsgivare (KAD32, KA(M)D42/43).  Typ: Induktivgivare (kuggräknare). Inre resistans 1050 W ± 100 W.

Endast för styrning av kompressorns varvtalsrelä.

Målt den, at den faktiks funker?

 

Og fra feilsøkingsdelen


Kompressorn kopplas ur vid fel varvtal Urkopplingsvarvtalet är justerbart med en 27-varvig potentiometer på elektronikboxen. Varje varv på potentiometern motsvarar 48 r/min, totalt alltså 1296 r/min, plus resp. minus från potentiometerns ändlägen.

Hjälper inte justering med potentiometern måste elektronikboxen bytas.

Redigert av Windy37GM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikker på at ikke fjæra på overstrømmingsventilen på returdiesel til tanken er gåen? Ventilen sitter på innsprøytingspumpa.

 

Sakset fra et annet innlegg på BP for noen år siden;

 

--------

Dette er et kjempenyttig forum. Man lærer masse ved å lese det alle dere andre har erfart.
Derfor vil jeg prøve å høre om noen av dere har erfaring eller gode råd ifbm dette problemet:
Båten er en Fairline 42 Phantom 1999 med 2 stk TAMD63P A, begge gått ca 980 timer. Begge motorer går fint, både på lave og høye turtall, men bb motor har vanskelig for å øke belastningen raskt når turtallet er i mellom-området, dvs når turtallet skal økes fra ca 1500 og oppover til over 2000 (når båten skal aksellere og gå opp i plan). Når turtallet økes sakte og pent på begge motorer, så reagerer begge likt og følger hverandre nøyaktig opp til ca 1500 rpm. Derfra øker ikke turtallet på bb like lett som på stb. Pådraget økes videre oppover, men det er bare stb motor som lett fortsetter å øke turtallet. BB motor "henger igjen" ved 1500 og vil liksom ikke komme igang med å øke turtallet og ta belastning. Man hører stb turbo begynne å hvine, og stb motor øker turtallet og tar villig mer belastning. Pådraget økes hele tiden sakte oppover for begge, og når stb motor har kommet opp i ca 17-1800 rpm, så begynner bb også å røre på seg. Turboen begynner å hvine, turtallet øker, først sakte, så fortere, og når motoren først kommer over 17-1800 rpm så livner den skikkelig til. Nå tar den raskt igjen stb på turtallet og så er begge plutselig like spreke. Over ca 2000 rpm reagerer de likt og turtallene på begge motorer følger pådraget fra spakene slik de skal.
Vi er to båter, begge med TAMD63P, som har eksakt samme problem på den ene motoren. Begge båtene har skiftet alle filtre og rengjordt vannutskillere. I den ene båten er det i tillegg justert ventiler, tatt ut innsprøytningsventilene og sjekket disse, skiftet både turbo og wastegateventil, men ingenting hjalp, problemet er det samme. 
Som dere forstår, vi trenger hjelp til å stille en kvalifisert diagnose. Er det noen som har opplevd noe tilsvarende med TAMD63P? Hva var løsningen? Kan det være noe med røykbegrenseren? Vil denne ha begrensende virkning på pumpa allerede ved så lavt pådrag som 15-1800 rpm? Vi har forstått det slik at røykbegrenseren skal begrense dieselmengden ved fullt pådrag på spakene inntil fullt turbotrykk har bygget seg opp (slik at motoren ikke soter unødvendig i aksellerasjonsfasen. Vi antar derfor at røykbegrenseren ikke vil begrense dieselmengden når spakene er i mellomposisjon slik de er ved 1500 til 17-1800 rpm. Hvis dette er riktig, hva kan da årsaken være? Vi har holdt på med dette i ett år nå, og vi er veldig oppsatte på å finne årsaken. Håper noen kan hjelpe oss.

 

 

/////////////

 

Hei alle sammen, jeg har vært fraværende en stund, men har fortsatt å forske på problemet. Kan nå endelig komme med løsningen, som ingen av VP- ekspertene klarte å tenke på. Etter å ha gjordt alt som fremgår av tidligere innlegg, kjørte vi motoren med diesel rett fra åpen kanne. Ingen forskjell. Konklusjon: ingenting i veien med tilførsel fra tanken. Dieselpumpa var nå det eneste som ikke hadde vært byttet eller eliminert som mulig årsak, så vi bestemte oss for å ta ut pumpa og få den sjekket på spesialverksted. Ble satt i forbindelse mekanikeren som skulle teste pumpa. Han sa at det ville bli dyrt, mer enn kr 20.000. Men han sa en ting til: "Før dere tar ut pumpa, sjekk overflow ventilen". Ingen hadde tidligere tenkt på at denne ventilen kunne være synderen. Ventilen var enkel å skru ut og "innmaten" er et ventilhode som presses mot et sete vhja en spiralfjær. Vi forsto det med en gang: "HURRA" her er feilen, fjæra var brukket/gått i oppløsning, så ventilen sto pip åpen, dvs fødepumpa kunne ikke bygge opp normalt trykk og altfor mye diesel gikk rett ut i returslangen. Høytrykkspumpa fikk ikke nok diesel og da fikk selvsagt ikke motoren nok heller. Overflow ventilen komplett kostet kr 1.300, så denne mekanikeren ga oss virkelig TUSENTIPSET. Han gikk glipp av en jobb til 20 - 30.000, men gjett om han fikk skryt? Og gjett om han vil bli husket? Motoren går nå som den skal. THE END.

--------------------

 

.

Redigert av Dykker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...