Andboats Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Jeg har helt rene og nye filtere så hos meg er ikke det problemet. Mvh Andreas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 Hmm. Så hvis den automatiske luftinga ikke funker, så får jeg lavere effekt. Begynne med å gå over det forfilteret, tenker jeg. Hvis det ikke er det, så lukter det verksted lang vei:-o Kommet noe videre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Tja.Kompressoren fungerer som den skal, men jeg når bare untaksvis det turtallet den slår inn. Noen dager er bedre enn andre. Men det må uansett tid og helst medvind til for at det skal gå.Filterbytte hadde ikke den store innvirkningen, men ble marginalt bedre. Neste jeg skal gjøre nå, er å sjekke ventilklaring. Har du fått testa noe mer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Her har det ikke gått noe fremover. Har vel slått inn riktig en av 100 ganger. Tror jeg skal ringe rundt til noen VP verksteder i landet å høre om dette er et problem de har vært borti før. Andreas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Kommer du over turtallet uten at den slår inn?, eller kommer du bare nesten opp, sånn som jeg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Kommer du over turtallet uten at den slår inn?, eller kommer du bare nesten opp, sånn som jeg? Kommer vare nesten opp. Akkurat som motoren ikke orker mer, så er det en stor vandring på gassen hvor det ikke skjer noe før den når bunn og kickdownen slår inn. Andreas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Akkurat samme som hos meg, altså.Blir spennende å høre hva du finner ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Høres ut som samme greia hos meg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Noen som har snakket med et verksted ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Nope. Jeg har ikke det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coronet21DC Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 @Andboats @Lars Martin @Kjetil - precis samma problem som jag har. Har snackat med VP service, och de kunde inget annat än skruva på huvudet och tycka att problemet var "märkligt". Men det dom konstaterade var att kompressorn verkar vara fullt OK, och att felet verkar mycket "litet". Dock rekommenderade de att styrboxen byts ut först, för att turvis utesluta fel komponenter. Jag återkommer ifall jag får annat besked. Mvh Marcus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 (redigert) Mener de styreboxen til kompressoren? Jeg kan ikke se at den er problemet. Da vi ikke når turtallet der den skal gjøre noe. Hvis de mener gass-spaken, så ser jeg ikke at den er problemet heller. Da gasswire beveger seg som den skal i forhold til spaken. Har dere nyjusterte ventiler? Testa kompresjon? Etter eliminasjonsmetoden er det noe som gjør at vi mangler grunnleggende kraft. Kan det være at turboen egentlig skal hjelpe til litt så langt ned i turtall også? Men at den ikke gjør jobben sin? Redigert 8.August.2016 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 (redigert) Med tanke på at KAD 32 er bygd opp med kompressor for kraft i lave turtall tviler jeg at turboen har noe effekt ved så lavt turtall. Vi har ikke justert ventilene våre enda, motor gått 680 timer. Andreas Redigert 8.August.2016 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coronet21DC Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 min motor gått endast 470h, dvs inte justerat ventilerna. Turbon har ingen funktion vid dessa låga varvtal. Turbon drar igång vid ca 2600 rpm. Mvh, Marcus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Min har gått 900 timer. Husker ikke om den var sånn for noen hundre timer og ett drøyt år siden, da jeg kjøpte henne... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Har dere hatt noen større reparasjoner da? Andreas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Ikke som jeg vet om. Jeg har bytta generator, da den var rusta istykker etter lekasje fra sjøvannspumpa. Og fixa pumpa, så den slutta å lekke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Vi får holde hverandre oppdatert ! Andreas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 18.August.2016 Del på Facebook Svart 18.August.2016 En liten oppdatering: Snakket med noen VP mekanikere. Dette problemet er det ingen som har hørt om før. Det jeg fikk var at kanskje innslagsrelet måtte justeres. Andreas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 18.August.2016 Del på Facebook Svart 18.August.2016 Mener du da shimsen på kompressor? Skal måles til 0,7mm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 18.August.2016 Del på Facebook Svart 18.August.2016 En liten oppdatering: Snakket med noen VP mekanikere. Dette problemet er det ingen som har hørt om før. Det jeg fikk var at kanskje innslagsrelet måtte justeres. Andreas Merker at jeg ikke har så lyst til å la noen mekanikkere ta i motoren min, når det er det beste de kommer opp med. Du får ikke justert innslaget på vei oppover i turtall. Kun innslag på vei ned igjen. Jeg har bestilt meg nye reimer og veivhusfilter. Vet ikke om det hjelper, men det skulle uansett vært bytta. Skal bytte olje på kompressoren også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 (redigert) Fra verkstedmanualen, el-skjema: Varvtalsgivare (KAD32, KA(M)D42/43). Typ: Induktivgivare (kuggräknare). Inre resistans 1050 W ± 100 W. Endast för styrning av kompressorns varvtalsrelä. Målt den, at den faktiks funker? Og fra feilsøkingsdelen Kompressorn kopplas ur vid fel varvtal Urkopplingsvarvtalet är justerbart med en 27-varvig potentiometer på elektronikboxen. Varje varv på potentiometern motsvarar 48 r/min, totalt alltså 1296 r/min, plus resp. minus från potentiometerns ändlägen. Hjälper inte justering med potentiometern måste elektronikboxen bytas. Redigert 19.August.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 Ok. Inn og utkobling da. :-) Men justerer kun den øvre grenseverdien, ikke den nedre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andboats Svart 22.August.2016 Del på Facebook Svart 22.August.2016 Noen prøvd å justere? Jeg skal i hvert fall prøve det neste gang jeg er i båten! Andreas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 22.August.2016 Del på Facebook Svart 22.August.2016 (redigert) Sikker på at ikke fjæra på overstrømmingsventilen på returdiesel til tanken er gåen? Ventilen sitter på innsprøytingspumpa. Sakset fra et annet innlegg på BP for noen år siden; -------- Dette er et kjempenyttig forum. Man lærer masse ved å lese det alle dere andre har erfart. Derfor vil jeg prøve å høre om noen av dere har erfaring eller gode råd ifbm dette problemet: Båten er en Fairline 42 Phantom 1999 med 2 stk TAMD63P A, begge gått ca 980 timer. Begge motorer går fint, både på lave og høye turtall, men bb motor har vanskelig for å øke belastningen raskt når turtallet er i mellom-området, dvs når turtallet skal økes fra ca 1500 og oppover til over 2000 (når båten skal aksellere og gå opp i plan). Når turtallet økes sakte og pent på begge motorer, så reagerer begge likt og følger hverandre nøyaktig opp til ca 1500 rpm. Derfra øker ikke turtallet på bb like lett som på stb. Pådraget økes videre oppover, men det er bare stb motor som lett fortsetter å øke turtallet. BB motor "henger igjen" ved 1500 og vil liksom ikke komme igang med å øke turtallet og ta belastning. Man hører stb turbo begynne å hvine, og stb motor øker turtallet og tar villig mer belastning. Pådraget økes hele tiden sakte oppover for begge, og når stb motor har kommet opp i ca 17-1800 rpm, så begynner bb også å røre på seg. Turboen begynner å hvine, turtallet øker, først sakte, så fortere, og når motoren først kommer over 17-1800 rpm så livner den skikkelig til. Nå tar den raskt igjen stb på turtallet og så er begge plutselig like spreke. Over ca 2000 rpm reagerer de likt og turtallene på begge motorer følger pådraget fra spakene slik de skal. Vi er to båter, begge med TAMD63P, som har eksakt samme problem på den ene motoren. Begge båtene har skiftet alle filtre og rengjordt vannutskillere. I den ene båten er det i tillegg justert ventiler, tatt ut innsprøytningsventilene og sjekket disse, skiftet både turbo og wastegateventil, men ingenting hjalp, problemet er det samme. Som dere forstår, vi trenger hjelp til å stille en kvalifisert diagnose. Er det noen som har opplevd noe tilsvarende med TAMD63P? Hva var løsningen? Kan det være noe med røykbegrenseren? Vil denne ha begrensende virkning på pumpa allerede ved så lavt pådrag som 15-1800 rpm? Vi har forstått det slik at røykbegrenseren skal begrense dieselmengden ved fullt pådrag på spakene inntil fullt turbotrykk har bygget seg opp (slik at motoren ikke soter unødvendig i aksellerasjonsfasen. Vi antar derfor at røykbegrenseren ikke vil begrense dieselmengden når spakene er i mellomposisjon slik de er ved 1500 til 17-1800 rpm. Hvis dette er riktig, hva kan da årsaken være? Vi har holdt på med dette i ett år nå, og vi er veldig oppsatte på å finne årsaken. Håper noen kan hjelpe oss. ///////////// Hei alle sammen, jeg har vært fraværende en stund, men har fortsatt å forske på problemet. Kan nå endelig komme med løsningen, som ingen av VP- ekspertene klarte å tenke på. Etter å ha gjordt alt som fremgår av tidligere innlegg, kjørte vi motoren med diesel rett fra åpen kanne. Ingen forskjell. Konklusjon: ingenting i veien med tilførsel fra tanken. Dieselpumpa var nå det eneste som ikke hadde vært byttet eller eliminert som mulig årsak, så vi bestemte oss for å ta ut pumpa og få den sjekket på spesialverksted. Ble satt i forbindelse mekanikeren som skulle teste pumpa. Han sa at det ville bli dyrt, mer enn kr 20.000. Men han sa en ting til: "Før dere tar ut pumpa, sjekk overflow ventilen". Ingen hadde tidligere tenkt på at denne ventilen kunne være synderen. Ventilen var enkel å skru ut og "innmaten" er et ventilhode som presses mot et sete vhja en spiralfjær. Vi forsto det med en gang: "HURRA" her er feilen, fjæra var brukket/gått i oppløsning, så ventilen sto pip åpen, dvs fødepumpa kunne ikke bygge opp normalt trykk og altfor mye diesel gikk rett ut i returslangen. Høytrykkspumpa fikk ikke nok diesel og da fikk selvsagt ikke motoren nok heller. Overflow ventilen komplett kostet kr 1.300, så denne mekanikeren ga oss virkelig TUSENTIPSET. Han gikk glipp av en jobb til 20 - 30.000, men gjett om han fikk skryt? Og gjett om han vil bli husket? Motoren går nå som den skal. THE END. -------------------- . Redigert 22.August.2016 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.