Frøken Fryd Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Jeg og leste dette, hvorvidt det er rett er en annen sak. Det høres rart ut at HRS skulle "bestemme" noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 HRS kan komme med råd. Skippern bestemmer ombord. Uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Skippern bestemmer ombord. Uansett. Heldigvis Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 http://e24.no/naeringsliv/nordlys-brannen-burde-vaert-slukket-automatisk/20102609 – Nordlys-brannen burde vært slukket automatisk Brannen på MS Nordlys burde vært slukket automatisk. At slukkeanlegget måtte startes manuelt, virker ikke fornuftig, mener tidligere brannsjef. Her er det vel også en som er ute å synser; CO2 anlegg SKAL ha manuell utløsning iht regelverk, såvidt jeg har skjønt...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Frøken Fryd Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Noen som vet hvorfor brannalarmen ikke ble utløst på passasjerdekk? De hadde kanskje oversikt ved frokostbordet? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Pussig å se NRK nå i kveld der man foreslår gass som slukkemiddel i verneverdige hus fremfor slukking med vann. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Noen som vet hvorfor brannalarmen ikke ble utløst på passasjerdekk? De hadde kanskje oversikt ved frokostbordet? Er vel litt forskjellige filosofier ute og går, ofte adresseres sonealarmen til bro – som skal vurdere om generalalarmen skal utløses. Mannskapet har interne, preaktiverte alarmer for å tiltre sine poster før de eventuelt må til å praktisere faget “krisehåndtering av passajerer”. Ofte vil de klare avhjelpe situasjonen før det blir nødvendiog å informere passajerene. Se: http://www.ivt.ntnu.no/imt/courses/tmr4100/pensum/Gr7.pdf side 10 Passasjerer skal således ikke ubetinget oppfange alarmer, hvorvidt det senere eventuelt ikke ble gitt evakueringsalarm eller mekanisk svikt oppstod vil vel med tiden komme frem. Har jo også fått forståelsen av at alt gikk svært fort. Gad forresten vite hvor mange av passasjerene som visste (husket) forskjellen mellom brannalarm og evakueringsalarm. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Don Meeko Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Skumanlegg det skulle de ha hatt og brukt. Sitér dette innlegget >>> END-OF-BULLETIN <<< Link to post
Frøken Fryd Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Kjekt å se at kapteinen er på jobb igjen! (TV2 nyhetene) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 (redigert) Da var Nordlys med på sjøen igjen i skrivende stund Redigert 14.Oktober.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 "Derfor startet trolig dødsbrannen om bord på MS "Nordlys": http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10022651 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Er spent på hva som menes med "Svakheter ved vedlikeholdssystemet" Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Er spent på hva som menes med "Svakheter ved vedlikeholdssystemet" Det står jo i reportasjen: Sitat: "Den løse drivstoffpumpen skal ha blitt skiftet ut 12 dager før brannen inntraff. I vedlikeholdsmanualen fra motorfabrikanten står det at boltene skal strammes, men ifølge Havarikommisjonen var boltene så løse at de kunne skrus ut for hånd. At disse boltene skal strammes tilstrekkelig, skal imidlertid ikke være spesifisert i arbeidsbeskrivelsen til skipets vedlikeholdssystem." At dette ikke står i vedlikeholdsystemet er vel det de regner som en svakhet. Men det er ikke noe unormalt at ikke alt som står i vedlikeholdsmanualen er ført inn i vedlikeholdsystemet. Stoler aldri helt på det som står i vedlikeholdsystemet da det ofte er "klipp og lim" ifra ting som ikke er relevant, eller folk endrer det slik de mener det skal være. Det beste er å sjekke hva som står i vedlikeholdmanualen for hver spesifikke jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Rapport fra SHT med litt mere kjøtt på beina enn VG ;) Som det står i rapporten kunne brennstoff pumpe nr 5 bevege seg 2-3 mm for hver omdreining av kamaksel, trøtthetsbrudd i rør for retur og ikke nok isolasjon på indikatorkran som står 30 cm fra bruddstedet på returrøret. Men det står ingenting om grunnen til at brennstoffpumpe nr 5 var løs, men enten må vel det vært brukt feil moment, eller ikke dratt til i det hele forrige gang pumpen var skiftet 12 dager før ulykken inntraff. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 SHT er heldigvis mindre raske med å henge folk på knaggen, det har vi jo journalister til... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Om vedlikeholdssystemet benyttes slik det skal, bruker det å referere til vedlikeholdsmanualen for den spesifikke jobben. I tillegg legger man inn servicebulletiner eller endringer som kommer fra produsenten. Disse går selvfølgelig også rett inn i vedlikeholdsmanualen. Men hvordan man gjør dette avgjøres i praksis av den enkelte maskinsjef ombord om det ikke finnes en spesifikk instruks i rederiets kvalitetssikringssystem, ettersom det er maskinsjefen som styrer, legger inn nye data og oppdaterer vedlikeholdssystemet. Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Lekkasje på lavtrykksiden av pumpene er ikke uvanlig. Har selv erfart dette ved flere anledninger. Som regel etter overhaling av pumper, og oftest på grunn av slurv. Likevel er ikke dette mer dramatisk enn at du får en lekkasjealarm, finner lekkasjen og teiter opp. Det bør naturligvis ikke finnes flater her med høy nok temperatur til å antenne brennstoffet. Å plassere en indikatorkran her er som å oppbevare dynamitt og fenghetter sammen, bare med mye større sannsynlighet for at det skal gå galt. Har vært bort i en rekke ulike motortyper, men aldri sett annet enn at indikatorkranene er plassert på toppen. Håper jeg tolker disse bildene feil. Om ikke er denne konstruksjonen ren idioti, og direkte uforsvarlig å benytte om bord i et skip. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Stiffler Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 For de som er interessert er nå rapporten fra Statens havarikommisjon klar: http://www.aibn.no/Sjofart/Rapporter/2013-02?pid=SHT-Report-ReportFile&attach=1 Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Leste den med interesse. Særlig biten om CO2. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.