Jump to content

Brann ombord i hurtigruta Nordlys utenfor Ålesund


Careka

Recommended Posts

Hei stiffler. På noen av desse er det en ventil som åpner om det kommer vann ifbm. Skade på vingen. Dette vannet går til senter skip og blir lenset ut. Dette for at ikke skipet skal krenge ved en slik skade. Høres rart ut men det har blitt nevnt at noen av rutene har dette systemet. I så tilfelle er jo det dumt om maskinrom er satt ut i tillegg slik at vannet ikke kan lenses ut.

 

Hmm.. Uten å ha vært ombord i ei hurtigrute, ei heller sett tegniner over lensearrangementet syns eg dette høres litt rart ut. Lensevann skal ikke lenses direkte overbord? Overbordventil fra lensesystem skal være avlåst. Dvs. det skal ikke være mulig å åpne overbordventil ved et uhell og lense direkte overbord.

 

Du snakker også om et cofferdam prinsipp? Hva er det?

Link to post
Share on other sites

Her var det jammen mange merkelige teorier. Hi-fog er alltid i tillegg til CO2. Ikke til erstatning for CO2. Før CO2 kom ble det brukt Halon. I et større maskinrom på et passasjerskip er det gjerne 3 separate slukkesystemer. Hi-fog, CO2 samt skumslukkesystem. I tillegg til brannposter med trykkvann fra brannlina samt lokale slukkere. Hi-fog kom for alvor inn som slukkesystem på slutten av 90-tallet og er særdeles effektivt.

 

Hi-fog kan dessuten utløses til enhver tid uten fare for personell i motsetning til CO2 som krever evakuert maskinrom eller gir den sikre død for de som oppholder seg i maskinrommet ved utløsning. Ved åpning av CO2 skap utløses alarm og viftene stanser. Man utløser anlegget med pilotflaske som aktuerer hovedflaskebanken gjennom påslippsventilen og etter kort tid fylles maskinrommet med CO2. Hi-fog systemet etablerer vanntåke med høyt trykk (ca. 200 bar) og stor forstøving som hentes fra en dedikert ferskvannstank. Denne kan være 30-50 m3 på et større cruiseskip. Og pumpesystemet har backup akkumulatorer i tilfelle blackout på det elektriske anlegget. Om den dedikerte vannmengden på tanken ikke er tilskrekkelig sjalter ventilsystemet over og henter slukkevann direkte fra sjø. Alle lugarer har automatisk utløsning mens maskinrom utløses manuelt fra maskinkontrollrom. CO2 utløsningen foregår fra nærliggende område til maskinrom, men selvfølgelig utenfor selve maskinrommet. Gjerne finnes det 2 eller 3 utløserstasjoner, ulikt plassert. Dette utløses vanligvis av maskinsjef på ordre fra kaptein som den aller siste skanse når alt annet har feilet.

 

Disse teoriene om "ventilprinsipper" er tull. Et skip som Nordkapp er helt flatbunnet og vann vil ikke renne til senter skip. Hva skal det forresten gjøre der.? Stabilisatorene kan enten stå i hovedmaskinrom eller i egne rom, evt. sammen med annen teknisk utstyr. De har lensealarmer og er tilknyttet lensesystemet slik at man kan tømme en liten lekkasje. Det er ingen ting i veien for å direktelense overbord om situasjonen krever dette. Ofte er det nødlensesug direkte fra kjølevannspumpene til hovedmaskineriet og rett overbord slik at man kan handtere en større lekkasje direkte gjennom hovedkjølingen til dieslene. Men normalt lenses alt via lensevannstank og lensevannsseparator. Ingen av "lovlighetsprinsippene" gjelder i en nødssituasjon. Da kjører man direktelensning. Seiler man på USA er det vanlig at direktelenseventilene er plombert og sjekkes ved USCG inspeksjon. Slikt trenger man ikke å engste seg for i Norge.

 

Forøvrig håper jeg at ikke alle tar alt for ren fisk som skrives av journalister og media, heller ikke i denne saken. Det er nemlig svært mye inkompetanse og rene misfakta ute å går.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hi-fog er alltid i tillegg til CO2. Ikke til erstatning for CO2. Før CO2 kom ble det brukt Halon.

jeg trodde CO2 kom før alt annet , deretter Halon -> Halotron -> skumtåke osv....?

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

CO2 dreper, det kom først. Så kom Halon, som man kunne puste i men som var svært skadelig for miljøet. nå er det inertgass eller inergen som brukes. Det er en blanding av argon og nitrogen tror jeg. dette er bedre for miljøet og man kan fint oppholde seg i et rom der gassen er utløst. Halon er nå forbudt, men finnes i eldre skip. Man får ikke påfylt et halonsystem lengre, de blir erstattet med inergen.

Link to post
Share on other sites

Feil, Halon kom først som slukkeanlegg på skip og ble erstattet av CO2 som følge av miljøaspektret. Synd da Halon hadde en rekke meget gode egenskaper. I dag er det ulike inertiseringsgasser som installeres som gasslukkeanlegg. Mer om historikk samt oppbygging og egenskaper på de ulike anleggene kan du lese i dette høyskoleprosjektet her: http://brage.bibsys.no/hsh/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_7679/1/JensenEigeland.pdf

 

Sitat:" Halon var et populært slokkemiddel for bruk i maskinrom om bord på skip, men allerede i 1974 påviste man at grunnstoffene klor og brom har en negativ effekt på ozonlaget. Etter en FN- konferanse i Montreal, Canada i 1987, ble det bestemt at handel med haloner og andre ozonnedbrytende gasser (f. eks KFK- gasser) skulle reguleres. I Norge sa Miljøverndepartementet at halon skal være utfaset fra 1.1.2004. Etter dette ble man nødt til å se på andre alternativer for slokking av brann i maskinrom. C02 ble den naturlige etterfølgeren."

 

Jeg refererer også til hva som i praksis har foregått i verdensflåten. Jeg har ikke sjekket hva som ble "oppfunnet" først men hvordan skip har vært utstyrt gjennom tiden. Og det er utvilsomt med Halonanlegg først.

 

Som man forøvrig kan se "dreper" mer eller mindre alle disse anleggene ved at de fortrenger oksygennivået til 10-12%. Noe som er hele prinsippet med slukkemetoden jfr. branntrekanten.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husker iallefall at det var CO2 på de gamle hurtigutene da jeg reiste med de på sluttet av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet., trodde de alltid hadde vært sånn :thumbsup:

 

fant nå forresten denne skoleoppgaven om brannsikring på MS Nordlys: http://www.ivt.ntnu.no/imt/courses/tmr4100/pensum/Gr9.pdf

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Halon kom først som slukkeanlegg på skip og ble erstattet av CO2 . . . .historikk samt oppbygging og egenskaper kan du lese i dette høyskoleprosjektet: http://brage.bibsys.no/hsh/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_7679/1/JensenEigeland.pdf

Jeg er ikke overbevist om at HSH/Stord har formulert seg helt presist, tidlig på 60-tallet var det vanlig med CO2-banker på (enkelte) noen år gamle skip og i marinen.

 

Var da heller ingen i handelsflåten eller på forskjellige obligatoriske brannvernkurs som den gang snakket om halon – i hvert fall ikke som hovedslokkemiddel.

Det huskes og at det var flere tilfeller av dødsulykker der verkstedsarbeidere uforvarende har løst ut usikrede CO2-anlegg og derved tatt livet av flere titalls mennesker.

 

Bla. skip som førte turnings (oljeholdig dreiespon) hadde (oftest) CO2-anlegg.

Dette var lett selvantennelig last og vann som slukkemiddel på slik brann forårsaker ”eksplosjon”.

En måtte da heller prøve å porsjonere ut CO2-en etter ledig kubikkinnhold i lasterommet og holde resten i reserve - til påfyll - under reise til nærmeste havn der en kunne få endelig hjelp av lokalt brannvern – ikke alle havner var like ivrige etter å ta imot en slik situasjon.

 

Når det gjelder Hi-Fog er dette ofte retningsbestemte vanndyser punktvis montert over maskineri for å innhylle dette i vanntåke. Har kun prøvd det i funksjonstester på nybygg, men det har trolig ikke samme gode effekt ved branner lengre unna, andre steder i maskinrommet, eller for den del i maling og isolasjon oppunder dekk, over dysene.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Husker iallefall at det var CO2

Det kan nok stemme.

Brukt lenge.

Columbus hadde vel CO2 ombord på Santa Maria.

Det var et langt steg fremover da Halonanleggene kon da de ikke dreper folk øyeblikkelig. Samme med Inergen. Og som sagt, Halon ble forbudt, Inergen er dyrt og så kom CO2 tilbake.

Idag er det Hi-Fog som er på fremmarsj. Brukes på skip, fabrikker, tuneller og mange andre steder. Er like effektivt som CO2. En av fordelene er at det bruker ikke slike store mengder vann som konvensjonell slukking med vann. En slipper disse voldsomme vannmengdene slik man så på Scndinavian Star og Nordlys. Og, viktig, den tar ikke livet av folk.

Jeg ble litt forundret etter å ha lest den korte rapporten fra elevene. Hvorfor ble ikke Hi-Fog anlegget utløst?

Link to post
Share on other sites

Hvor finner man at Nordlys hadde Hi-fog anlegg? Jeg har ikke sett dette beskrevet noen steder. Polarlys er et helt annet skip og totalt annereledes arrangementsmessig og utstyrsmessig oppbygd enn søsterskipene Kong Harald/Richard With/Nordlys som var de første i den nyere klassen av hurtigruteskip.

 

Ja Hi-fog er særdeles effektivt og installeres i dag vanligvis på alt av større cruiseskip etc. i tillegg til gasslukkeanlegg samt skumslukkesystemer. Om man vil se hvor raskt en brann kan oppstå ved en fuellekkasje på et større cruiseskip kan man se dette her:

Se fra ca. 10:30 og utover hvordan forløpet var på RCCL's Explorer of the Seas. Hifog kan og skal utløses omgående uten unntak i et tilfelle som dette.

 

Her ser man også Hifogsystemet utløses og hvordan dette fungerer. Det er uhyre viktig at maskinisten på vakt i kontrollrommet følger med på overvåkingsmonitorene hele tiden, detekterer brannen, nødstopper dieselen slik at fuelventilene stenger samt løser ut systemet ASAP. Konstant og kontinuerlig overvåking av maskineriet er den viktigste oppgaven til kontrollromsmaskinisten.

Link to post
Share on other sites

Her var det jammen mange merkelige teorier. Hi-fog er alltid i tillegg til CO2. Ikke til erstatning for CO2.

De siste 20-25 nybyggene jeg har vært om bord i de siste 5 årene har kun hatt hi-fog som slukkingsmiddel i maskinrommet. Dette er riktig nok offshore fartøy, uten tungoljeinstallasjon. Men at hi-fog alltid er installert i tillegg til CO2, er ikke riktig.
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor du har din info ifra 10ta9c vedr. gasslukking og offshorefartøy men om du tar deg en enkelt titt på f.eks. nybyggingsomtalene i Skipsrevyen eller Maritimt Magasin vedrørende alle offshore servicefartøyer som kontinuerlig leveres fra norske verft finner du ikke et eneste fartøy levert som nybygg de siste årene uten inergen eller nitrogenanlegg. Svært mange begynner heldigvis nå også å få installert Hi-fog/Water mist i tillegg. Jeg ser bort fra CO2 siden disse ikke lengre er aktuelle for nybygg.

Wilhelmsen Maritime Services og Autronica er to av de største leverandørene av gasslukkesystemer til offshore servicefartøyer som leveres fra norske verft.

Gasslukking benyttes da det gir en total beskyttelse av hele maskinrommet. Hi-fog er mest aktuelt som soneslukking f.eks. direkte over dieselmaskiner og kjeler. På mindre passasjerferger etc. benyttes såkalt punktslukkesystemer med skum/vann som i hovedsak dekker maskin og kjeler. Men alltid i tillegg til gasslukkeanlegget. Gasslukkesystemet krever heller ikke elektrisk kraftkilde for å virke og kan derfor utløses ved dødt skip, noe som kan være svært viktig.

Link to post
Share on other sites

Artig at de sender slepet live, i min mening mye mye mer underholdende enn "Hurtigruten minutt for minutt" :) "Nordlys" blir slept av "Tug Max Mammut", "Tug Mega Mammut" henger bak, og voith tractor'en "BB Ocean" ligger bak denne igjen. Samt to mindre taubåter som ikke ser ut til å ha AIS.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor du har din info ifra 10ta9c vedr. gasslukking og offshorefartøy

Jeg er ansvarlig for uttesting, fremvisning og godkjenning av alle systemer på nybyggene der jeg jobber. Inkludert brannslukningsanlegg. Vi leverer seks skip i året. Hovedsaklig PSV, MPSV, og ATHS. Hverken sjøfartsdirektoratet eller klasse har påpekt manglende gasslukkesystemer på disse byggene. Mange er utstyrt med nitrogenanlegg, men dette er for å legge puter i tankene på last som avgir eksplosiv gass.
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor du har din info ifra 10ta9c vedr. gasslukking og offshorefartøy men om du tar deg en enkelt titt på f.eks. nybyggingsomtalene i Skipsrevyen eller Maritimt Magasin vedrørende alle offshore servicefartøyer som kontinuerlig leveres fra norske verft finner du ikke et eneste fartøy levert som nybygg de siste årene uten inergen eller nitrogenanlegg. Svært mange begynner heldigvis nå også å få installert Hi-fog/Water mist i tillegg.

 

Feil!!

Dette stemmer ikke. Mange skip blir levert med kun hi-fog/water mist i maskinrom.

Byssa har ofte en inert-gass monter over frityr og andre kilder til brann.

Link to post
Share on other sites

Liten gjennomgang av siste nybygg MM: Skandi Skansen: Inergen, Island Intervention: Nitrogen, KL Barentsfjord: Nitrogen, Rem Commander: Nitrogen.. Både Stiffler og 10ta9c må gjerne nevne hvilke rederier som driver å tar ut nybygg i denne kategorien uten gasslukkeanlegg i maskinen fra norske verft i år, og hvilke skip dette gjelder.

Jeg hadde iallefall IKKE akseptert som teknisk sjef ombord å ta ut et skip uten gass som basis. Som nevnt har man ingen problemstillinger med dødt skip med gassutløsning, og man fyller dessuten hele maskinrommet.

Offshoreskipene ligger forøvrig langt etter de store passasjerskipene i utrustning på brannsikkerhetssiden. Det skulle da forøvrig bare mangle all den tid det er passasjerer man befrakter. Allerede da jeg arbeidet på cruise på 90-tallet hadde vi Hi-fog ombord som standardutrustning på nybyggene og i dag nevnes det kun på et og annet offshoreskip. Hifog er det naturlige primærsystemet på et cruiseskip mens CO2 som da var aktuelt lå i bunn om alt hadde gått galt og man måtte stenge ned og evakuere maskinrommet. Det er også et 3.system som slukker under dørkene, og det er skumslukkesystemet.

 

Det er forøvrig en rekke forskjellige systemer som kan benyttes i byssa. Separat skum-overisling i avtrekk, CO2/inergen etc. samt vanntåke. Ingen skip er likt oppbygd og det er mye opp til rederiet så lenge man følger minimum klassekrav.

 

Nitrogenanleggene som benyttes til lasta har man hatt på tankskip i alle år og det har ingenting med de separate brannslukkesystemene å gjøre. Det benyttes egne nøytralgassanlegg. Da jeg var på tank sto nøytralgassanlegget plassert i maskinrommet. Det er i praksis en spesiell kjele med scrubber, oksygenmålingsutstyr og div. regulerimgsmekanikk. Man kan også ha en ren nitrogengenerator plassert på dekk eller nitrogen fra tank. Helt essensielt utstyr for å gjøre skipet gassfritt.

 

Jeg har seilt på de aller fleste skipstypene som ansvarlig for de tekniske anleggene ombord og vet jo rimelig godt hvilke systemer vi har ombord til brannslukkingen.

Link to post
Share on other sites

Liten gjennomgang av siste nybygg MM: Skandi Skansen: Inergen, Island Intervention: Nitrogen, KL Barentsfjord: Nitrogen, Rem Commander: Nitrogen.. Både Stiffler og 10ta9c må gjerne nevne hvilke rederier som driver å tar ut nybygg i denne kategorien uten gasslukkeanlegg i maskinen fra norske verft i år, og hvilke skip dette gjelder.

 

No problem.

Fks. har Skandi Skansen som du nevner har ikke Inergen i maskinrommet, men water mist.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen som har betvilt hva det har i evt. tillegg til gasslukkeanlegg. Saken er vel at de har gasslukkeanlegg i tillegg, og dermed økt sikkerhet. Akkurat som alle nyere cruiseskip samt bl.a. de nyere hurtigruteskipene. Eller har de kanskje gått for det laveste sikkerhetstrinnet med kun Hi-fog..? :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...