Jump to content

Brann ombord i hurtigruta Nordlys utenfor Ålesund


Careka

Recommended Posts

Synes vel dette er noe tafatt holdning og er ikke enig.. om skipet går rundt så vil det koste betydelige summer å fjerne skipet...

 

 

Her gjelder det å "Berge " skipet fra å synke så får resten komme senere

ingen kan bare la det gå ned ved kai med de forurensinger som følge så dum uttalelse Hifo

]

 

Joda , men synes der er litt underlig at de to som omkom nevnes omtrent i en bisetning mens diskusjonen om matrielle verdier går høyt..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Tror neppe det hadde væært en god løsning, hadde vært bedre og prøvd og sette baugen inntil med to store ankerhandlere da såfall, og skjøvet den til kai

 

Smit har dårllig erfaring med dette.

Me fri væskeoverflate vil det nok være vanskelig å kontrollere dette, og det vil bli fare for at den tipper over på SB side isteden.

Det var vel ikke spessielt ideelt siden de hadde skjært hull på SB side..

Redigert av Stiffler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda , men synes der er litt underlig at de to som omkom nevnes omtrent i en bisetning mens diskusjonen om matrielle verdier går høyt..

 

disse to har nå fått sin behørige omtale og respekt etter min oppfatning.

 

Hadde jeg vært en av de etterlatte, så ville jeg også vært veldig interessert i at skipet ble berget, slik at det blir lettere å komme til bunns i hva som egentlig skjedde når denne tragiske brannen oppsto

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det var det ja, Ødegaard kunne ihvertfall sine saker og de har enda kontor i Ålesund. Så hvorfor dra til Holland etter hjelp?

Leste et sted at de var forsikringsselskapets rådgivere. Det ville ikke være unaturlig at de ønsket seg det. Mye penger på spill her. Men det var BB som ledet og stod for jobben.

 

 

 

 

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

For det første synes jeg det er galt at en person som har deltatt i arbeidet ombord har overlatt bildet fra det indre åsted til Dagbladet. Kilden er også anonym, så det er åpenbart at bildene ikke er publisert med tillatelse fra politiet eller andre granskende instanser.. Dagbladet skulle heller ikke publisert bildene.

Videre er den ukvalifiserte synsingen,og forundringen, over at brannen "har vært rundt i motorrommet" og ikke i selve motoren, som det står skrevet i artikkelen, bare bull. Javel, tenker jeg da, kommer det som en overraskelse? -har noen, noen gang sett stål brenne, les motor,? For det er jo helt naturlig at det er brann og sotskader i tak og nedover langs veggene i et rom det har vært brann. I et motorrom som stort sett består av ulike metaller og brannisolasjon, vil det være branngasser og annen brennbar væske/ dieseldamp som brenner/ antenner. Sot og nedsmelting vil følge oppe i taket hvor branngassene er og hvor det er luftgjennomstrømning. Hoper det seg opp i rommet, vil soten søke nedover veggene. Når brannen/ varmen er over, vil sot i luften falle ned som partikkler.

 

Men igjen, synsingen i artikkelen er verdiløs og bilder fra det indre åsted skal ikke komme ut, selv om mange er nyssgjerring.

 

Minner om brannpyramiden: Oksygen, brennbart materiale og temperatur.

Link to post
Share on other sites

Leste et sted at de var forsikringsselskapets rådgivere. Det ville ikke være unaturlig at de ønsket seg det. Mye penger på spill her. Men det var BB som ledet og stod for jobben.

 

så står det i dagbla':

 

Dyktige folk

 

 

- Arbeidet går for fullt' date=' og det nederlandske selskapet Smith som står for arbeidet har gjort en formidabel jobb.[/quote']

 

 

Forøvrig heter vel firmaet Smit og ikke Smith?

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nei det et sant jensenann. Skipet er vel delt i 2 maskinrom. Vet ikke om de har frys og kjøl fremfor maskinrommene om der kunne stå åpent for den bukket noe mye fremmover. I tilegg var da denne vingen. Det skulle vel i utgangspunktet kunne gå bra om ikke den hadde inntrenging i maskinrom også. Å rive av en vinge har ikke mye å si, men det er dette med flere hendelser som gjør det så vanskelig. Vet ikke om det er cofferdam prinsipp eller ventilprinsippet som slipper vann til senter skip for å unngå krenging men det kan høres ut som ventilprinsippet siden det var vann i lasterommet.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig heter vel firmaet Smit og ikke Smith?

Konsulentene som fungerer som rådgivere for Bukser og Berging er flinke de, det samme er Bukser og Berging som har reddet skipet. At ikke media klarer å få frem hvem som redder skipet er merkelig. Røde pumper, røde båter, BB folk og knapt en håndfull nederlendere, også skal Smith ta all kreditten, merkelig...

Link to post
Share on other sites

Litt mer eksklusivt med ytlendinger vet du... :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Viser seg at "Maskinsjef på en av de andre hurtigrutene", som beleilig nok ikke er nevnt ved navn, uttaler seg på sviktende grunnlag.Må ha vært eksplosjon

I denne artikkelen,Alt gikk i rødt kommer det frem at maskinrommet var beskyttet av CO2, og ikke Hi-Fog. CO2 må løses ut manuelt, og det siden det fremdeles var savnede i maskinrommet, ble ikke dette gjort.

Link to post
Share on other sites

Hei stiffler. På noen av desse er det en ventil som åpner om det kommer vann ifbm. Skade på vingen. Dette vannet går til senter skip og blir lenset ut. Dette for at ikke skipet skal krenge ved en slik skade. Høres rart ut men det har blitt nevnt at noen av rutene har dette systemet. I så tilfelle er jo det dumt om maskinrom er satt ut i tillegg slik at vannet ikke kan lenses ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...