Jump to content

Brann ombord i hurtigruta Nordlys utenfor Ålesund


Careka

Recommended Posts

http://e24.no/naeringsliv/nordlys-brannen-burde-vaert-slukket-automatisk/20102609

 

– Nordlys-brannen burde vært slukket automatisk

 

 

Brannen på MS Nordlys burde vært slukket automatisk. At slukkeanlegget måtte startes manuelt, virker ikke fornuftig, mener tidligere brannsjef.

 

Her er det vel også en som er ute å synser; CO2 anlegg SKAL ha manuell utløsning iht regelverk, såvidt jeg har skjønt...?

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvorfor brannalarmen ikke ble utløst på passasjerdekk? De hadde kanskje oversikt ved frokostbordet?

Er vel litt forskjellige filosofier ute og går, ofte adresseres sonealarmen til bro – som skal vurdere om generalalarmen skal utløses.

Mannskapet har interne, preaktiverte alarmer for å tiltre sine poster før de eventuelt må til å praktisere faget “krisehåndtering av passajerer”.

Ofte vil de klare avhjelpe situasjonen før det blir nødvendiog å informere passajerene.

Se:

http://www.ivt.ntnu.no/imt/courses/tmr4100/pensum/Gr7.pdf side 10

 

Passasjerer skal således ikke ubetinget oppfange alarmer, hvorvidt det senere eventuelt ikke ble gitt evakueringsalarm eller mekanisk svikt oppstod vil vel med tiden komme frem. Har jo også fått forståelsen av at alt gikk svært fort.

 

Gad forresten vite hvor mange av passasjerene som visste (husket) forskjellen mellom brannalarm og evakueringsalarm.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er spent på hva som menes med "Svakheter ved vedlikeholdssystemet"

 

Det står jo i reportasjen:

Sitat: "Den løse drivstoffpumpen skal ha blitt skiftet ut 12 dager før brannen inntraff. I vedlikeholdsmanualen fra motorfabrikanten står det at boltene skal strammes, men ifølge Havarikommisjonen var boltene så løse at de kunne skrus ut for hånd.

At disse boltene skal strammes tilstrekkelig, skal imidlertid ikke være spesifisert i arbeidsbeskrivelsen til skipets vedlikeholdssystem."

 

At dette ikke står i vedlikeholdsystemet er vel det de regner som en svakhet. Men det er ikke noe unormalt at ikke alt som står i vedlikeholdsmanualen er ført inn i vedlikeholdsystemet.

Stoler aldri helt på det som står i vedlikeholdsystemet da det ofte er "klipp og lim" ifra ting som ikke er relevant, eller folk endrer det slik de mener det skal være. Det beste er å sjekke hva som står i vedlikeholdmanualen for hver spesifikke jobb.

Link to post
Share on other sites

Rapport fra SHT med litt mere kjøtt på beina enn VG ;)

 

Som det står i rapporten kunne brennstoff pumpe nr 5 bevege seg 2-3 mm for hver omdreining av kamaksel, trøtthetsbrudd i rør for retur og ikke nok isolasjon på indikatorkran som står 30 cm fra bruddstedet på returrøret.

Men det står ingenting om grunnen til at brennstoffpumpe nr 5 var løs, men enten må vel det vært brukt feil moment, eller ikke dratt til i det hele forrige gang pumpen var skiftet 12 dager før ulykken inntraff.

Link to post
Share on other sites

Om vedlikeholdssystemet benyttes slik det skal, bruker det å referere til vedlikeholdsmanualen for den spesifikke jobben. I tillegg legger man inn servicebulletiner eller endringer som kommer fra produsenten. Disse går selvfølgelig også rett inn i vedlikeholdsmanualen. Men hvordan man gjør dette avgjøres i praksis av den enkelte maskinsjef ombord om det ikke finnes en spesifikk instruks i rederiets kvalitetssikringssystem, ettersom det er maskinsjefen som styrer, legger inn nye data og oppdaterer vedlikeholdssystemet.

Link to post
Share on other sites

Lekkasje på lavtrykksiden av pumpene er ikke uvanlig. Har selv erfart dette ved flere anledninger. Som regel etter overhaling av pumper, og oftest på grunn av slurv. Likevel er ikke dette mer dramatisk enn at du får en lekkasjealarm, finner lekkasjen og teiter opp. Det bør naturligvis ikke finnes flater her med høy nok temperatur til å antenne brennstoffet. Å plassere en indikatorkran her er som å oppbevare dynamitt og fenghetter sammen, bare med mye større sannsynlighet for at det skal gå galt. Har vært bort i en rekke ulike motortyper, men aldri sett annet enn at indikatorkranene er plassert på toppen. Håper jeg tolker disse bildene feil. Om ikke er denne konstruksjonen ren idioti, og direkte uforsvarlig å benytte om bord i et skip.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...