Jump to content

Brann ombord i hurtigruta Nordlys utenfor Ålesund


Careka

Recommended Posts

I følge VG så kommer vannet inn gjennom to hull med 1 meter diameter, det krever litt av en pumpekapasitet for å kompensere for noe slikt. I tillegg har de problemer med lange slanger for å få vannet ut, så pumpene jobber lite effektivt. Jeg tipper båten går rundt i løpet av formiddagen, med mindre noen kommer opp med en genial plan veldig fort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vanskelig for oss her å sette oss inn i problemene mannskapene har. Politiet sa på tv2 at de skal skaffe en kran som kan stabilisere båten. Hva slags kran kan rette opp en 120 meter lang båt med slagside?. Båten må vel løftes i ytterkant, noe som tilsier en vektarm på over 20 meter.(Hvis vi snakker om en landbasert kran da) Noen som har noen ukvalifiserte gjetninger?

Redigert av Ståle Krabset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der kom meldingen jeg har ventet på. Ifølge TV2 nyhetene er nå eksperter fra Nederland på vei, det vil vel si Smith Salvage. Håper de ikke kommer for sent. Dette er karer som vet hva de gjør. Synes det er rart at det tar så lang tid før slik hjelp oppsøkes... Vi er heldige i Norge som ikke har så mange ulykker av slikt omfang, men det er synd vi kaster bort så mye tid på "reodor felgen" løsninger når vi først kommer utfor noe. Hva med to offshore-fartøyer med slik stor A-ramme på hekken? De kunne kjørt ned ramma og bakket intil som støtte...

Link to post
Share on other sites

hvor er de profesjonelle?

 

At noen lokale brann og politifolk skal drive med dette er for meg uforståelig. Greit de kan øve på slikt, men noen ganger trengs erfaring.

burde vært mulig å få dit noen med peiling og utstyr til nå.

Eller er det forsikringsselskapet som gambler på at det skal gå bra?

 

 

Edit; ja da er de på vei, men lovlig sent. Så får vi se om de rekker frem..

Redigert av ahamm (see edit history)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Er det krana på "Uglen" ein skimtar i bakgrunnen på biletet i topp? http://www.smp.no/

 

Edit: Det ser slik ut...:

 

I Ålesund: http://www.smp.no/multimedia/dynamic/00384/1Nordlys_og_kran_384291b.jpg

"Uglen": http://www.adressa.no/multimedia/dynamic/01150/kran2_1150499c.jpg

 

Den har vel ein løftekapasitet på 600 tonn. Skal denne brukast i bergingsarbeid?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanskelig for oss her å sette oss inn i problemene mannskapene har. Politiet sa på tv2 at de skal skaffe en kran som kan stabilisere båten. Hva slags kran kan rette opp en 120 meter lang båt med slagside?. Båten må vel løftes i ytterkant, noe som tilsier en vektarm på over 20 meter.(Hvis vi snakker om en landbasert kran da) Noen som har noen ukvalifiserte gjetninger?

 

Skal vel finnes et par slike på Sunnmøre...

kranlekter_2007.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette var virkelig spessielt! ser det ligger flere store kystvaktskip utenfor samt Freggatten Helge Ingstad! Så ressursene for å berge båten er jo absoludt til stede!! Mulig arbeidet er veldig vanskelig når det er snakk om gasser og farlig røyk.. Det blir veldig interessant å se hvorfor intregningen har vært så mye større enn lensingen! Synes det er lit rart at ikke forsvaret har stilt med ekstra lenseutstyr.. Men vi vet jo ikke bakgrunnen for ting her enda.. Virker som om dem ikke har kontroll ihvertfal! eller så har feil personer uttalt seg til pressen!

 

Vi må bare vise medfølelse ovenfor dem som er bortte og skada samt deres pårørende!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Når situasjonen er uoversiktlig så er det jo også vanskelig å bestille de tiltakene man i ettertid vil si ville vært riktige. Kritikk i ettertid vil uansett komme.

 

Fire personer fra Smith er akkurat nå inne i båten for å montere fire pumper, og to pumper er i drift. Politimesteren uttaler at tiltakene blir løpende vurdert, og at det ser lovende ut med hensyn til pumpene som nå er i drift.

Det monteres nå også magnetplater over sveiseskjøtene i området rundt motorrommet, dette fordi skroget buler ut og at det mistenkes at sveiseskjørene lekker.

Link to post
Share on other sites

Nordlys» krenger 21,7 grader - situasjonen kritisk:

 

Fire mann om bord

 

kjemper for å redde skipet

88-e04f1ef4-74bb2304.jpeg

 

Kom akkurat melding om at flere og større pumper er kommet i drift ,

de er nå optimistiske på at nå vil de greie å tømme båten

 

Noen spurte tidligere om dybden ved kaia det ble opplyst om det nå 12-13 meter dypt

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Selv tettet jeg en lignende lekkasje for etpar år siden ved å bruke en tynnplate på 0,75mm med fugemasse påsmurt som jeg plasserte utenpå hullet. Dette ble potte tett, og vi måtte bruke brekkjern for å fjerne platen da båten kom på slipp en uke senere.

 

Hvis det er bunnventiler som lekker må det vel la seg gjøre å plugge dem ? Feks med en kjegleformet plugg eller noe så banalt som en fender? :-)

blir mye synsing og spekulering her, men det er vel helt naturlig i en slik situasjon.

 

en kulefender strategisk plassert i sonardome åpningen har nok berget mange fiskebåter. Og skumgummimadrasser er gode pakninger. En kamerat av meg var med å berge en hurtigbåt som har revet opp i bunn, de sendte en mann med varebil til nærmeste Jysk og raidet med seg det de hadde av madrasser.

 

Så hvis man får en stålplate på utsida så kan den f.eks festes med en slik "Cox bolt gun" (De kunne ikke bruke den på aluminium - de testskjøt på en 15mm plate og bolten gikk tvers gjennom :cool:)

 

tools_boltdriving1.jpg

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Til helvete med skipet og de matrielle verdiene. Skaden har jo allerede skjedd.

Synes vel dette er noe tafatt holdning og er ikke enig.. om skipet går rundt så vil det koste betydelige summer å fjerne skipet... Det vil uten være billigst om skipet greier å holde flytende...Så etter mitt syn vil skadene være betydelig større om skipet "velter" med de konsekvenser dette vil medføre

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her gjelder det å "Berge " skipet fra å synke så får resten komme senere

ingen kan bare la det gå ned ved kai med de forurensinger som følge så dum uttalelse Hifo

 

Dessuten nå ser det lysere ut

 

Krengingen redusert til nær 20 grader

 

** SISTE: Nederlandsk team har etablert fire lenseposter og arbeider med den siste

**- Akutt forurensingsfare i Ålesund

** Får hjelp fra selskapet som berget «Rocknes»

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10010305

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ser ut som nederlenderne fikser dette... kun 18° krengning nå... Det er viktig at en ikke gir opp i slike tilfeller...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel Bukser og bjergning som leder arbeidet med å redde skipet og det er vel B&B som har leid inn nederlenderene.

 

Av de fire som er inne er det vel to fra Smith og to fra B&B.

 

Ellers viser det seg at kom betydelig med vann inn en stor flenge et helt annet sted enn sjøvannsintaket til maskinrommet.

Antakelig har skipet blitt lagt til kai med stor kraft og med stabilisatorene ute.

Disse stabilisatorene har forårsaket skade på skroget når de traff kaien.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antakelig har skipet blitt lagt til kai med stor kraft og med stabilisatorene ute.

Disse stabilisatorene har forårsaket skade på skroget når de traff kaien.

 

Ser slik ut, ja..

 

"Innsatsleiar Jarle Paul Oppsal bekrefter overfor smp.no at då skipet var taua inn til kai torsdag,

var stabilisatorvingen på skipet ute. Denne kan ha vorte pressa inn mot skutesida og vere ein vesentleg årsak til lekkasjane."

Link to post
Share on other sites

Man kan ikke svært enkelt "plugge" sjøvannsinntakene på et slikt skip som dette. Sjøkassene er relativt store og gjerne utstyrt med gitter foran. Dykkere vil ikke komme til selve rørinntakene til de ulike systemene. Det er ikke et inntak a'la lystbåter med bare en ventilgjennomføring tvers gjennom skroget.

 

Man har inntak med store sjøkasser på begge sider av skipet og crossover systemer for kjøling av hovedmaskineri, hjelpemaskineri, AC systemer, Antifouling, kjelekondensere, brannvann-inntak, isblåsing med steam el. luft, bunnblåsingsventiler til kjeler, evt. returvann fra varmevekslere til tining av is, avluftingssystemer for sjøkassene osv. osv. Med tilsvarende overbordutløp samt overbordventiler til lensesystemer, kloakkanlegg osv. Det er dessuten "kassetter" for stabilisatorsystemene. Ved en eksplosjon ombord kan deler av det innvendige rørsystemet ha blitt skadet og sjøvann vil derfor raskt strømme inn i skipet medmindre man får lokalisert og stanset innstrømmingen utenfra. Store matter foran sjøkassene vil nok være det mest effektive.

 

Det er forsikringsselskapet som avgjør hvem som skal ha bergingsansvaret. I dette tilfellet er det vel nederlandske SMIT, som er et av verdens mest anerkjente selskaper for denne typen operasjoner. Det kritiske er å få lokalisert og tettet lekkasjene.

 

Forøvrig har ikke Nordlys høg eller lavsuksjon. Den har 2 sjøkister med crossover system mellom SB/BB kiste. Noe som er et normalt oppsett på denne skipstypen. Høy eller lavsuksjon har ingen misjon på et fartøy som aldri forandrer dypgående eller traffikkerer "grumsete farvann" med svært lav vannstand. Vanligvis er de store overbord/inntaksventilene til hovedmaskineriet styrt med hydrauliske aktuerte ventiler, men det er alltid manuelt opererte avstengingsventiler i serie med disse. Kjegletype eller butterfly. Disse ventilene stenger ikke ved blackout.

Automatisk stenging av sjøvannsinntak ved blackout er ikke klassekrav, enkelt og greit fordi det ville medført enda større problemer ved oppstart igjen og har ingen praktisk misjon. Rett og slett livsfarlig ved en brann og blackout på hovedstrømforsyning da brannpumpene suger fra samme sjøkasse.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...