Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt

Geir Hel

Recommended Posts

En tankevekker for andre med synkferdige baljer ogvrisikoutsatte båter er jo denne tråden...

Kom på en En god løsning for potensielle ubåter og det er jo bare å slippe en løftestropp under båten i hver ende som festes hver gang man ankrer opp... Da er løfteprosessen en smal sak hvis uhellet først er ute :yesnod:

Hadde dette vart gjort på ubåt 2 hadde løfteballonger gjort jobben raskt for å fått flyttet den inn på grunnen og en kran kunne løftet den hel inn på land og båteier kunne forhåpentligvis hatt glede av båten videre :thumbsup:

Denne løsningen koster ikke mye og gir garantert båteier minimalt med hodebry ved uhell og heft ellers ved oppankring.

Redigert av bukt (see edit history)

tråden...

Kom på en En god løsning for potensielle ubåter og det er jo bare å slippe en løftestropp under båten i hver ende som festes hver gang man ankrer opp... Da er løfteprosessen en smal sak hvis uhellet først er ute

Denne løsningen koster ikke mye og gir garantert båteier minimalt med hodebry ved uhell og heft ellers ved oppankring.

Har faktisk tenkt på den løsningen selv :thumbsup:

Endelig båt igjen

[...]Kom på en En god løsning for potensielle ubåter og det er jo bare å slippe en løftestropp under båten i hver ende som festes hver gang man ankrer opp... Da er løfteprosessen en smal sak hvis uhellet først er ute[...]

Om båten er såppas røten at man ser slike tiltak nødvendig er vel eneste fornuftige løsning å få skuta på land, og så enten få den levert på dynga eller starte ett mer omfattende vedlikeholdsprosjekt.

Et velment råd Geir: Før du skaffer deg ny båt, sørg for en skikkelig båtplass der båten ligger trygt! Ingen av disse to forlisene hadde mest sannsynlig skjedd om båten hadde ligget i en skjermet båthavn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Før du skaffer deg ny båt, sørg for en skikkelig båtplass der båten ligger trygt! Ingen av disse to forlisene hadde mest sannsynlig skjedd om båten hadde ligget i en skjermet båthavn.

Korrekt. Skal støpe feste av 1000 liters fat og noen 200 liters fat å ha båten ein annen plass (spesielt om vinteren)

Fikk greie på at eg har fått lellighet i ølen, så nå blir ting greiere igjen :thumbsup:

Endelig båt igjen

Det som er gjort til nå sees på disse bildene

img_20120229_091437.jpg

img_20120229_135935.jpg

img_20120301_180600.jpg

img_20120313_150632.jpg

img_20120312_170427.jpg

img_20120312_170435.jpg

img_20120312_180603.jpg

img_20120314_182934.jpg

Holdt på med flyttestyr i 1 uke nå så eg har ikke fått gjort mere.

Blitt maaaaangen turer med den lille bilen både frakte skrape og te flytting.

Men nå er eg flytta tebake te ølen og 5 min gangeavstandt te restene av ubåten.

Endelig båt igjen

Men hvordan går det med DEG Geir??

Vist ikke savnet etter å komme seg ut på sjøen er døds allvorligt så går det greit :thumbsup:

Når eg har fjærna spora etter meg så skal eg hente 10 meter glassfiber skrog/grunnmur som kommer under 5 års planen min, så eg kommer meg ut på sjøen i år. Vist eg liker tegningene som eigeren av skroget har laget,så kansje eg bygge båt av de.

Endelig båt igjen

• 3 uker senere...

Geir.... hvorfor liker du deg på bunnen ??? ehh :confused:

alt som er plassert oppå vannet beregnet for å flyte kan synke, har

Geiren fundolert på hva en billig og grei lensepumpe fra Biltema koster ?

de har og flottør bryter, koster 199,- pr stk og ett batteri til 600 - 700 så har du masse greier i

riktig rettning ang båt, ett solcellepanel fra finn eller ebay, kansje fra kystverket, da har du

også ladning til batteriet, det her er noe du bør tenke på, du har ikke særlig hell med deg du stakkar.

At du ble u-båt eier nr 2 hadde jeg ikke trodd, bruk for f..a..en ikke en eneste Kr på lotto

eller noe lignende, du vinner ikke !!! med din flaks

Be om hjelp no da, først som sist og få skrotet på land, ta deg en pause fra båter, fiks det nye hjemmet

og slikt, så kommer det nok en båt drivende skal du se.

Den uflaksen du har beskrevet her, burde du fått i bokform, kansje du kunne handla deg en fin drøm for :thumbsup:

til noen andre, nei det her er ingen sure oppgulp, jeg er bare realist og har båt selv, den har ikke sunket enda

men skjønner hva ok batterier kan utrette når lensepumpene vil ha føde.

Jeg har tatt opp flere båter med gravemaskin, slikt er trist.

Surr på så mange kanner du har, surr ett tau på vraket nermest land, fest det i bilens slepefeste og forsøk å trekk den oppåver, en bil kan taue ca 1,5 gange dens vekt, i sjø mye mer

om ikke båten er kilt mellom steiner... :worry:

kan ikke være ment at du skal ha så fordømmrade uflaks, pass deg for flyet... eller kommeten...

stå på

Redigert av Draco 1700 AQ130 (see edit history)
  • 5 måneder senere...

Håper igrunn ikke denne tråden blir så mye lengre, selv om den har vært både lærerik og underholdende på et vis.. Men håper ikke "da ble skuta mi en ubåt 3" blir neste tema! Det fortjener ikke Geir!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

JGH har rett. Snodig nok så sa eg te noen i dag at eg endelig har kommet over tapet, å når eg ser på start datoen av tråden,så er det jo 1 år siden i går

Geir,hvis du tør å ha enda en trebåt så er det en på 28 fot som gis vekk på Bømlo, uten motor.

Den båten kjenner jeg og den er GOD,du må bare skaffe dgt en 22 hk Sabb.Ligger på Finn under gis bort

Har registrert at den russiske flåten skal selge ut S89, en liten ubåt med en god gammel 12 sylindret diesel. Kanskje det er noe å tenke på for sikkerhets skyld. :giggle: Heldigvis kan den bli registrert som båt ellers så hadde nok statsbudsjettet tatt gleden av nox verdiene :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...