Jump to content

Montering av ankervinsj


Sebaldus

Recommended Posts

Har en ILAS vinsj (Captain/Commander mener jeg den heter) med blytau montert noenlunde slik du skisserer (over dreggkasse på badeplattform - se avatar). Delte lokket på dreggkassen og fikk skrudd fast en liten del av det for montering av vinsj. Ser du planlegger en liten kasse i 3 mmm syrefast. Tenkte bare jeg skulle tipse om at "min" montør gjorde dette elegant og monterte en vanlig utslagsvask i passende dimensjon for å gi litt mer plass til tauet. Dette fungerer fint, og drenshull er inkludert :-) Mulig dette blir for svakt hvis du går for kjetting, men er i alle fall plenty for blytauet.

Link to post
Share on other sites

En vask var jo kjempesmart. Regner med at den tåler saltvann uten nevneverdige problemer.

 

Jeg er litt spent på monterindsdetaljer, men tror at en (jeg kaller det en) gjerdebolt blir fin innvendig, da med skive i tillegg.

 

Håper noen kan gi litt detaljer om hvordan vinsjen er festet innvendig, og hvordan det oppleves med ledninger og bolter i en akterkabin...

 

Tittet forøvrig også på Winchmatic, men likte ikke helt den styringsmetoden på "tauet". (www.winchmatic.se)

Link to post
Share on other sites

Mener jeg har sett slik gjerdebolt som du nevner benevnt som "vognbolt" på en eller annen kvittering en gang. Når det gjelder skive under disse kan det kanskje være litt tricky da de har denne lille firkanten under hodet som vel er der for å gi litt mothold når en trekker til?

Link to post
Share on other sites

Skiven må modifiseres noe, og da er det bare å børste støv av Dremelen igjen.

 

Er det nok å montere ankervinsj braketten med 4 slike bolter, samt skiver på ca. 40-50mm ? Antar at det er 4 stykker som blir brukt for innfesting. Jeg mener å ha sett en gang at disse boltene finnes i syrefast utførelse.

Link to post
Share on other sites

Ser du lurer litt på monteringen.

Hvis det kan være til hjelp så legger jeg ved et par bilder av hvordan vinsjen er montert hos oss.

Jeg byttet den i sommer pga en reklamasjonssak.

Vinsjen er en Engbo Midi 200

 

img_5838.jpg

 

img_5841.jpg

 

Som du ser er min vinsj ikke festet med vognbolter, men med vanlige 6-kant bolter med syrefaste hettemuttere.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Ja, det var slike bolter jeg mente, vognbolter.

 

Grunnen til at jeg kan tenke meg slike, er at de er "nesten" dekorative, i alle fall i forhold til normale muttere, samt at både bolt-ende, mutter eller hettemutter ikke lenger er noe man kan skalle seg i på innsiden. Jeg er bortimot ekspert på å gjøre det, om det finnes høvelige emner i nærheten :-)

 

Bolter fra Biltema, til bruk som i dette tilfellet, blir HELT uaktuelt. De henter jeg nok mye heller hos en industrispesialist der kvaliteten kan dokumenteres :-) F.eks. Bardalen AS i Drammen.

 

Om det blir noe av, så antar jeg at jeg lager en metallplate inne, som anleggsflate, og en noe mer dekorativ treplate (teak, el.l.) utenpå denne igjen, i ca. 10-15 eller 20 mm. utførelse.

Ledningene har jeg ingen idé om hvor jeg skal strekke, men lurer på å lage en slik liten hylle som nyere Nidelver har.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...