Jump to content

Montering av ankervinsj


Sebaldus

Recommended Posts

En forhandler fortalte meg også at 500w var mer en nok til en båt på ca. 3 tonn. Noen kommentarer til dette?

Jeg kjøpte en 1000w utgave mest fordi den hever og senker ankeret betydelig fortere enn 500w utgaven. Man kan jo av og til ligge slik til at man av noen grunn bør bli fort ferdig med anker-jobben.

 

Dessuten, skulle ankeret satt seg veldig godt, er det greit å kunne ha noe mere ressurser før automatsikringen løses ut. Et anker som har satt seg godt, kan ha en betydelig holdekraft. Da kan det være viktig å ha en "initialkraft" på 500 kg i stedet for 300 kg. Jeg forestiller meg at vinsj-motoren trenger litt "hvile" hvis den har fått jobbe litt for hardt.

Link to post
Share on other sites

Når vi først er inne på dette med ankervinsj....

 

Er det noen som har erfaring med de billigere merkene på markedet? Ser seatronic har noe som heter Muir og maritim har en billig og grei vinsj i katalogen sin.

 

En forhandler fortalte meg også at 500w var mer en nok til en båt på ca. 3 tonn. Noen kommentarer til dette?

 

Har en Muir Cougar 1200, en 1000w vinsj som vel egentlig er beregnet for å stå montert på dekk. Har satt denne på kasse bak på plattformen, funker fint. Bruker kjetting men vinsjen har i tillegg taukabelar, perfekt for å løfte teiner, stramme fortøyning osv.

Det vi må huske når det diskuteres visnj er at det finnes flere store produsenter av slikt utstyr utenfor vår egen lille andedam. Det virker som at elektrisk ankervins er synonymt med Engo og IL, ihvertfall blandt motorbåt folkene.

Muir ser ut til å lage solid utstyr, se her  http://www.muir-windlasses.com/  - en annen produsent er feks  Simpson Lawrence.

De norske merkene er bra (hvor norske er de egentlig?), men jammen finnes det veldig mange bra vinsjer 'der ute' også, ikke glem det!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

En forhandler fortalte meg også at 500w var mer en nok til en båt på ca. 3 tonn. Noen kommentarer til dette?

Hei.

 

Min vinsj er på 300w, 2,5tonn båt. Jeg har 16kg anker og alltid ute opp mot full lengde (40m)  6mm kjetting der det er mulig. Har aldri hatt problem med å løsne ankeret.

 

Men etter 4 - 5 døgn i seig leirebunn, hører jeg tydelig at motoren går tungt. Skulle det noen gang bli for tungt har jeg jo en del krefter i båtmotoren til å kjøre ankeret løs. Men med så svak vinsj går det jo ikke så fort å få opp ankeret.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En forhandler fortalte meg også at 500w var mer en nok til en båt på ca. 3 tonn. Noen kommentarer til dette?

:crazy:Henger meg på dette innlegget slik jeg gjorde i et tilsvarende tidligere.

Min nest siste båt var på 2,5 tonn og jeg kjøpte etter råd fra forhandler IL Captain jr. den var på 500 watt .Monterte den selv (innvendig montering) og jeg synes det gikk greit...oversiktelig monteringsanvisning.Kjøpte komplett pakke av en båtforhandler i Moss og betalte i forrige århundre kr.11.000,-  Vinsj,blytau 12mm,brucekopi(husker ikke vekt).rulle,styringsenhet fra førerplass.

Min erfaring var meget positivt med denne vinsjen,lite støy gikk fort nok etter mitt tempo ellers i livet ,og ikke minst den økonomiske biten. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg har 50m kjetting og fritt fall. Det er ikke noe problem - jeg slipper  der jeg vil ha dreggen mens jeg siger mot målet, venter ca antall sekunder det er meter dypt, og stopper frittfallet.

Når kjettingen begynner å strammes (og det merker man lenge før det stopper) slipper man ut mer. Første året hadde jeg en tendens til å legge igjen 30m kjetting i en haug på bunnen sammen med dreggen, og var det bratt bunn, hedte det flere ganger at jeg ikke greidde å dra med kjettingen og kom til land. Alle var jo overbevist om at jeg hadde sluppet for langt ute, og jeg ble mobbet stygt for det. (den var ikke så lang som jeg trodde, sa de).  Lotus sine teorier om snorrett kjetting er knapt nok teori, det vil i alle praktiske sammenheng være mer enn nok fjæring. Ville aldri finne på å fortøye så teitt (i dobbel forstand) at det ville blitt noe problem.

Det er imidlertid også annet  problem i allefall med min IL dersom akterfortøyningen blir for stram. Da vil slureclutchen gi seg, og kjetting vil trekkes ut, og frittfallmekanismen AKTIVISERES. jess. Da har man et  problem om man ikke er tilstede. Vet ikke om det er tilsvarende for tau. Med kjetting har man jo som tidligere nevnt plenty med daumann, og mer enn nok meter ute til at dette ikke skjer.

 

Et annen viktig ting med kjetting kontra tau er at om noen roter seg borti dreggtauet ditt har DU et problem med et flisete blytau som vel ikke kan skjøtes. Med kjetting (om noen i det hele tatt greier å komme borti den) er problemet DITT vekk såsnart kjettingen er frigjort fra propellrestene! Kjettingen ligger i akterbrønn, og ny flaps skal monteres før sjøsetting.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg har 50m kjetting og fritt fall. Det er ikke ............

-koh

 

Tiltredes.  

 

Har opplevd det samme med slurebremsen, men etter at jeg strammet den det mine 120 kg greide har det gått bra.  Strammer jeg for hardt, klarer ikke winchen å dra hekken under vann, og heller ikke å knekke innfestingen.  Motoren stopper nesten, og sikringen slår ut hvis du er så hardhendt.  

 

Men, som regel er jeg tilstedeværende når kjettingen strammes inn, så jeg stopper winchen lenge før det kommer dit.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg fikk ikke svar på dette. Druknet det blandt de andre innleggene, eller er det ingen som har prøvd dette ? Jeg tar meg den frihet å gjenta det:

- På min båt (snekke 28 fot) er det naturlig å ha den montert bak. Men når man ligger på svai, så ønsker man ofte å ha dreggen foran. Ikke så viktig for en lite badestopp, men noen ganger ønsker man ly fra hytta o.s.v Da slipper man ut bak, og drar med seg tauet foran. Enklest med tau i dette tilfelle, men er det gjennomførbart med kjetting ? Jeg ser for meg at man tar tau gjennom en lenke i kjettingen, tar den med seg foran, og trekker in til kjettingen når omtrent til vannflaten. Blir det for tungt ?

Gerhard
Link to post
Share on other sites

- På min båt (snekke 28 fot) er det naturlig å ha den montert bak. Men når man ligger på svai, så ønsker man ofte å ha dreggen foran. Ikke så viktig for en lite badestopp, men noen ganger ønsker man ly fra hytta o.s.v Da slipper man ut bak, og drar med seg tauet foran. Enklest med tau i dette tilfelle, men er det gjennomførbart med kjetting ? Jeg ser for meg at man tar tau gjennom en lenke i kjettingen, tar den med seg foran, og trekker in til kjettingen når omtrent til vannflaten. Blir det for tungt ?

For tungt? Er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du mener. Kjettingen veier jo endel men fester du stroppa i kjettingen når denne fremdeles står thight i vinsjen og deretter setter fast tampen i kryssholtet forut raser det ikke ut mer enn en båtlengde når du lar kjettingen gå. Tror nok du klarer å hale inn på stroppa til kjettingen er i vannskorpa. Har gjort dette selv noen ganger uten problem. Selv om du har mye kjetting ute så vil vel normalt det meste av denne ligge på bunnen (selvsagt avhengig av dybden) slik at du ikke løfter så mye kjettingvekt.

Det man ikke må gjøre er å dra kjettingen frem og feste denne direkte i kryssholtet. Da ødelegges kryssholtet raskt, ihvertfall om du har alu kryssholt.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Metoden med en tautamp som man hukker i kjettingen og så maner forover mens det slakkes etter på vinsjen er velkjent og velbrukt.

 

Det finnes faktisk også egne kroker som er spesielt velegnet til å hukke i kjettingen. Det er "doble kroker", altså to like kroker som står parallelt med en avstand som er tilpasset kjettingens diameter. Disse krokene er enkle å hukke fast, de henger garantert og de er enkle å få løs igjen.

 

Disse krokene har et eget navn, som jeg ikke er helt sikker på i farten, men det er noe "diabolsk", noe i retning av Djevelkrok, Djevelhånd, eller lignende.

 

Kjøper du en slik krok, utstyrer den med en kaus og spleiser den fast i en tautamp på litt mer enn båtens lengde  -  da har du et enkelt greit og pålitelig system for å ha ankeret ut over baugen de gangene du ønsker, selv om vinsjen egentlig står akter.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her har du en type kjetting krok:

 

Bilde

 

Fant den her: http://www.westmarine.com/webapp/wcs/store...productId=13015

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Flott Rolf og Poseidon, det var det jeg håpet på !

 

Jeg får holde utkikk etter en "Djevelhånd" eller hva det var.

 

Kroken som Rolf viser til ser solid ut, men jeg har litt vanskelig for å "sove på" noe som bare kan hoppe av. OK, kjettingen er tung, så båten skal kaste mye på seg før den hopper av, men allikevel.....

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Den kroken som Rolf viser vil helt sikkert gjøre jobben. Jeg kjenner sorten fra tidligere og de har som du ser et forholdsvis dypt og smalt spor. Så hvis du velger en krokstørrelse som passer med kjettingen   -   og strammer passe inn på den tautampen jeg nevnte  -  da kan du helt sikkert sove trygt for den delen iallefall.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Du løser problemet andre veien. Ha et tau med krok som er litt lengre enn båten, fest dette i kjettinge oppe ved vinsjen, kjør deretter kjettingen ut til denne er slakk. Kjettingen vil nå henge i en bue under båten og tauet er det koreste leddet som holder båten.

Link to post
Share on other sites

Kolberg,

 

Bare to små kommentarer;

 

Når du skriver: "... med krok som er litt lengre enn båten..."   -   da lurer jeg på om ikke det blir en ganske tung og upraktisk krok å ha med seg ombord.  (Beklager, jeg kunne ikke dy meg.. ;-))

 

Den neste kommentaren er en anelse mer alvorlig ment: Jeg forstår metoden som du foreslår og den kan nok spare ryggen ved at du slipper å hale inn på tauet  -  og dermed ta inn slakken i kjettingen. Men med din metode så gir du samtidig ut ca en båtlengde på ankeret, og hvis man ligger ankret på grunt vann så gir det en adskillig større radius for båten å bevege seg på. Dette må man i det minste ha tatt hensyn til når man ligger på svai og kan dreie i alle retninger. Dessuten kan metoden bli litt mer "tricky" når du skal ha tauen av og ankeret inn igjen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Angående dette her med kjetting og krok og flytting av kjettingen fra akter til baug for å feste den der.

 

Tenk hvis dere hadde hatt blytau i steden. Da bare tar man et godt tak i tauetog legger det langs dollbordet frem til pulleren forut og slår et par stikk. Tauet er mykt og fint og uanstt hvor du har lagt det på din vei, langs dollbord, langsskutesiden eller noe annet, lager det ingen riper. Og du kan feste det i din alu-puller uten fare for skade.

 

Leste gjennom de siste innleggene og så et greit argument til for kjetting. Får noen det i propellen, så er det de som har et problem og ikke du. Men sannsynligheten for at andre får ditt tau i propellen er jo ikke særlig stor, du må de nærmest sneie hekken din, da det ikke er særlig mange vanlige fritidsbåter som stikker dypere enn meteren.

 

Lotus

 

PS: Dere er vel klar over at denne heftige diskusjonen rundt montering av ankervinsj bidro til at vi havnet på toppen over diskusjonsforum med flest innlegg og svar for første halvdel av mars? Gratulerer gutter (og jenter?). Det er slike diskusjoner som gjør baatplassen.no best i klassen. Ingen ting fenger bedre enn litt uenighet. Det vanskelige er å finne balansen mellom faglig uenighet og usakelighet. Strekker man det for langt, detter man øyeblikkelig over kanten og da..........  Spøk kan være en farlig ting hvis det ikke oppfattes som spøk.

Link to post
Share on other sites

:crazy:Krokene som her nevnes heter enten gripkrok eller oppkortningskrok og brukes i forbindelse med å korte inn/opp kjetting eller kjettingsredskap.Vi her ute har ikke noe spesiellt nick-navn på disse som jeg vet om.

Det spesielle med disse er at en kjettingenløkke legges ned i åpningen ved forkortning  m.a.o ikke at kroken stikkes inn i løkka.

Dette er den som er brukbar her  :seeya:

http://www.luna.no/bilder/katalog/v10/FSIZ...ZE/FB10860B.JPG

Denne er mere spesiell og er gjerne sammenkoplet med et sertifisert kjettingredskap:

http://www.luna.no/bilder/katalog/v10/FSIZ...ZE/FB10860A.JPG

Link to post
Share on other sites

Ingen ting fenger bedre enn litt uenighet.

Nei nå altså - dette er jeg helt uenig med deg i  :seeya:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg fikk meg vinsj til slutt. Valget falt på Anchorlift med kjetting. Jeg jobber derfor videre med et spørmål jeg hadde for en stund siden:

- På min båt (snekke 28 fot) er det naturlig å ha den montert bak. Men når man ligger på svai, så ønsker man ofte å ha dreggen foran. Ikke så viktig for en lite badestopp, men noen ganger ønsker man ly fra hytta o.s.v Da slipper man ut bak, og drar med seg tauet foran. Enklest med tau i dette tilfelle, men er det gjennomførbart med kjetting ? Jeg ser for meg at man tar tau gjennom en lenke i kjettingen, tar den med seg foran, og trekker in til kjettingen når omtrent til vannflaten. Blir det for tungt ?

Og fikk noen gode svar:

Det finnes faktisk også egne kroker som er spesielt velegnet til å hukke i kjettingen. Det er "doble kroker", altså to like kroker som står parallelt med en avstand som er tilpasset kjettingens diameter. Disse krokene er enkle å hukke fast, de henger garantert og de er enkle å få løs igjen.

 

Disse krokene har et eget navn, som jeg ikke er helt sikker på i farten, men det er noe "diabolsk", noe i retning av Djevelkrok, Djevelhånd, eller lignende.

Her har du en type kjetting krok:

 

Bilde

 

Fant den her:http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10001&langId=-1&catalogId=10001&productId=13015

Problemet nå er å finne dette ! Finnes det noen Norske forhandlere på "djevelkrok" (eller hva det var) eller den Rolf fant ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg skal anskaffe ankervinsj og anker, og ønsker å montere den i baugen. Noen har frarådet baugmontasje fordi det er vanskelig å trekke så grove kabler hele veien. Selv mener jeg at jeg kan koble meg inn på baugpropellen. Er det noen som har motforestillinger mot det? Baugpropellen er så vidt jeg vet en 4hk Sleipner, så kablene til den burde vel kunne betjene selv den kraftigste ankervinsj? Båten veier 6500 kg.

 

Gode råd både til vinsj, anker og montasje mottaes med takk.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Ankervinsj i baugen er neppe noe problem strømmessig.

Hvis du f.eks. velger en 1000W vinsj med 15 m kabelstrekk frem og tilbake, gir 50 kv.mm kabel deg bare 0,5V spenningsfall. Denne kabelen er myk og føyelig og en bare omlag 11-12mm tykk inkludert isoleringen.

 

Kan man klare baugpropellkabelen, klarer man fint ankervinsjkabelen.

Bruke baugpropellkabelen til ankervinsstrøm også? Tja. Det følger vel gjerne med en motorvernbryter i den mulige ankervinsjpakka di? Har du en 1000W vinsj er vel denne på 100-120A. Den må du da i så fall kutte ut fordi baugpropellen krever det 3-dobbelte. Montering etter baugpropellen? Selvfølgelig mulig, men det betinger gjerne at den står et sted der du må bruke tid og legge kroppen i en unaturlig fasong for å få betjent bryteren.

 

Av bildet i avataren ser jeg at du har så stor båt at vekta på ankervinsj i baugen neppe er noe stort problem. Har du ingen ankervinsj bak og bruker båten i norsk skjærgård? Det er vanlig å ha baugen mot land når man fortøyer. Da er det svært knotete med ankervinsjen foran. Du har vel ikke tenkt å bakke inn og knuse propellene dine i fjæra?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også montert batteri foran ved baugpropelleren, ett optima batteri. Da det ligger litt på sia. Vinsjen trekker ikke så mye den. Vær nøye med kontaktflater til baugpropeller da den trekker mye strøm. Min slutta plutselig å virke i sommer pga dårlig kontakt og deretter varmgang, Kunne tatt fyr.. :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Jeg tillater meg å hente opp denne tråden fra gamle dager, og ber om ytterligere hjelp. Tråden har svært mange for- og imot, og balansen ligger vel omtrent midt på, hvilket gjør at valget fremdeles er like vanskelig ;-)

 

Jeg vurderer en kjettingkasse på badeplattformen, da det er vanskelig å få den montert innvendig i vår båt. Høyden på kassen er viktig, skjønner jeg, og da jeg likevel holder på med en ny badeplattform så tenker jeg å senke en liten kasse i syrefast 3mm ca. 15 cm. ned i den. Oppå der kommer da en kasse. Vi er dessverre velsignet med det lille vinduet på akterspeilet hos oss, og det medfører at kassen+vinsj ikke bør være så veldig høy, derav en ekstra kasse i plattformen.

 

Når vinsjen skal festes i akterspeilet, for oss som har akterkabin, hvor stort anlegg må man ha på innsiden ? Jeg har sett alt fra små skiver, til hel stålplate/treplate på innsiden. Skrekken er jo selvsagt å nappe ut 4 "små" skiver gjennom akterspeilet med påfølgende reparasjon.

Disse boltene må gjerne ha en mutter på innsiden. Gjerne en slik "hattemutter" som er noe penere. Er det mulig å bruke slike gjerdebolter,eller hva det heter, fra innsiden og ut istedet ? Da selvsagt med skikkelig skive som underlag ? Tanken er å slippe å knalle bakhodet i en mutter/bolt når man legger seg nedpå om kvelden.

 

Jeg leser også at flere nevner at det "lugger" iblant, og enkelte sågar bruker motorkraft til å dra ankeret den siste biten til brygga om man har lagt det for langt ut og gått tom for kjetting eller tau ? Det tror jeg ALDRI jeg hadde våget, men det ser jo ut som om det går bra det også :-)

 

Så forresten dette skje i fjor på en annen båt, der hele båten ble holdt igjen av vinsjens 4 stk. 4-5 mm skruer mot akterdekket på en snekke. Jeg var sikker på at det skulle revne av hele hekken, men det var ingen antydning til sprekker noe sted. Styrke er det med andre ord åpenbart nok av!

 

Dette gjelder en Nidelv 28, som, om jeg ikke tar feil, har sandwich i akterspeilet. Kjetting eller tau er vel ca. hipp-som-happ, men innfestingen er jeg veldig spent på å høre noen kommentarer om.

 

For ordens skyld, så har jeg tenkt å bruke en kasse, med vinsjen montert slik at kabularet er over, og motoren under. Såvidt jeg forstår så er dette uproblematisk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...