Jump to content

Montering av ankervinsj


Sebaldus

Recommended Posts

God kveld!

 

Vi vurderer å montere ankervinsj på vår Viknes 770 Combi.

 

Lurer på om noen her har erfaringer å dele. Etter hva jeg forstår er det to store merker på markedet nemlig Engbo og IL. Engbo brukes orginalt hos Viknes, mens folk på BM-forumet ser ut til å foretrekke IL. Synspunkter på dette?

 

Båten har en orginal badeplattform med en bitte liten kasse på. Det er på denne kassen Viknes monterer vinsj men jeg synes denne virker veldig liten. Noen som har sett denne kassen og har kommentar? Hvor tykt tau bør jeg bruke? Har 15kg Bruce-kopi, men kan vurdere annet anker hvis dette er greiere å plassere i brakett på plattformen.

 

Må ha en vinsj som ikke stikker noe under flaten den monteres på. Etter hva jeg forstår er det Engbo 40 og IL Captain som passer til dette. Har funnet pris på komplett Engbopakke til ca 16 000. Noen som har tilsvarende pris for IL?

 

Å få vinsjen ferdig montert hos verksted vil visstnok nærme seg kr 30 000, noe som selvsagt er helt uaktuellt. Er det bare arbeid som utgjør denne forskjellen eller er det noe i regnestykke jeg har glemt? Noen spesielle fallgruver ved å montere selv? Vil gjerne ha et mest mulig orginalt og skikkelig opplegg i båten, men kan ikke helt seg at det er så mange ting jeg kan klare å gjøre feil. Synspunkter?

 

Dette ble så mange spørsmål at jeg våger et til: nøyer meg med et betjeningspanel ved styreposisjonen ute. Er standardpanelene vanntette nok eller må jeg kjøpe et spesiellt vanntett panel i tilegg? Godt nok kun å bruke radiokontroll?

 

håper noen har tips....jeg har nemlig null erfaring med vinsj, men når man bruker båten mye alene er dette sikkert ikke så dumt å vurdere!

 

Engbo 40:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpe IL sin Captain. Innmaten er fra en stor italiensk produsent. Engbo sin er sikkert like god. Har ingen erfaring.

 

Viknesen veier vel ca 3 tonn netto og opp mot 5 tonn brutto. Den trenger da 14mm tau og en 10 kg Bruce. Det innebærer at du trenger en taukasse som er minimum 50 cm høy. Lengde og bredde er mindre viktig, da tauet bygger seg opp i en kjegleform. Kjetting bygger enda verre og gir deg et vektproblem i tillegg.

 

Er kassen din liten og Viknes bruker den likevel, kan det være at de gjør som en del andre og kutter et hull i bunnen av kassen og skrur på en ny kasse i GAP som er yttterligere 15-20 cm dyp.

 

Det følger med komplett koblingsskjema og den elektriske biten er ikke spesielt vanskelig. Tre ledninger til selve ankervinsjen. Pluss, styrepluss og minus. Et rele, en motorvernbryter som fungerer som sikring og av/på-bryter og så videre til batteriet.

 

Så er det signaleringen til releet. 2 vanntette Carlingswitch brytere i en holder som er ca 40 x 45 mm. Den monteres der det måtte være passende. Jeg har min i cockpiten. Du kan med fordel ha en inne og et bryterpar til ute koblet i parallell med det første. Eventuelt en radiostyring. Radiostyrt fjernkontroll er dyrt, men vel verdt hver krone. Den kan du uansett montere på et senere tidspunkt hvis du ønsker.

 

Riktig dimensjon på kabler trenger du ikke tenke på så sant du ikke må forlenge de medfølgende kabler. Releet har kun et krav: Monteres på et tørt og sprutsikkert sted.

 

Montering av selve vinsjen og rulla er heller ingen heksekunst. 4 bolter på hver av dem. Stikkord er rikelig med sikaflex og skikkelige motholdsskiver. Borrer du gjennom steder som ikke er i massiv GAP, må du vise aktsomhet. Vannfast kryssfiner med GAP på begge sider tåler belastningen, men de gjennomgående skruehullene MÅ forsegles med EPOXY. Er det brukt Divinycell, MÅ denne fjernes og det må lages forsterkning med passende lag matte og polyester. Tror imidlertid ingen er så teite at de bruker Divinycell som kjernemateriale i badeplattformen. PVC-skummet har ikke en sjanse i havet til å klare belastningen.

 

Nå kunne jeg sagt som Havgapet at dette klarer du selv, men det du klarer er å vurdere om dette er noe som du kan klare, om du vil gjøre det og om du har tiden det tar.

 

Det meste kan rettes underveis, men plasserer du hullene for de gjennomgående boltene feil, så har du i alle fall generet betydelig ekstraarbeide for deg selv. Sjekk, sjekk og dobbeltsjekk tre ganger før hullene bores!  (det følger med en papirmal for å lage åpningen og borre hullene til vinsjen)

 

Hullet til selve ankervinsjen og hullet under kabelaret MÅ forsegles med epoxy de også. Eller noen remser med tynn glassfibermatte/polyester og topcoat til slutt.  Eventuelt kun med topcoat hvis det er det er massiv GAP du monterer vinsjen i.  

 

Må du kutte hull i bunnen for å få nok plass i kassa di, er forsegling av kantene om mulig enda viktigere her hvis du har kryssfiner i kjernen. Det blir SVÆRT fuktig nedi kassa.

 

[table]

Bilde

[/table]

 

Kan du unngå å skjøte ledningene til ankervinsjmotoren inne i den fuktige kassa og heller få satt på lengre ledninger helt inn, er dette en kjempefordel. Det irrer uansett hvor nøye du er med kabelsko, krympestrømper m.m.

 

Sikker noe jeg har glemt, men du begynner å få et bilde av hva som skal til og hvorfor det koster 2 x 7,5 timer x 600 x moms å få dette profft montert på et verksted.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Se denne tråden om ankervinsj https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...6450365;start=3

 

Som jeg skriver der her jeg både hatt IL m/skålanker og kjetting, og nå Engbo m/blytau. Selv om det kanskje har mer med tau kontra kjetting å gjøre enn noe annet, så virker det på meg som om det er mer leamikk med Engbo sin løsning. Mens IL aldri skapte problemer så har jeg med Engbo hatt problemer med sluring, at den kun vil gå i sakte fart, og at automatikken for å stoppe/senke farten ikke har virket. Når det er sagt er det topp service hos Engbo, som hevdet at mine problemer skyltes mange feil med montering (var gjort av såkalt profesjonelle).

 

Jeg skal gi Engbo en ny sjanse til sommeren (og det er jo alt for dyrt å bytte), men så langt, basert på de erfaringene jeg har, holder jeg en knapp på IL og kjetting.

 

PS. Kjetting er tungt, og du vil nok oppleve at Viknes'en blir skjev i vannet med kjettingvinsj ute på den ene siden. Det har jeg sett på Viknes 750, og slik var også min Nidelv 750. For å rette opp dette i fart trenger du trimflaps.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites


KOB:

PS. Kjetting er tungt, og du vil nok oppleve at Viknes'en blir skjev i vannet med kjettingvinsj ute på den ene siden. Det har jeg sett på Viknes 750, og slik var også min Nidelv 750. For å rette opp dette i fart trenger du trimflaps.


 

Hmm....båten er allerede litt skjev pga drifstoftank og alle sitteplasser på styrbord side. Tror nok jeg bør styre unna kjetting da selv om jeg har trimflaps.

Link to post
Share on other sites

Har Engbo winch med blytau og 15 kg. Brucekopi bak. Montert originalt fra fabrikk og har bare hatt to problem, det var begge forårsaket av feil fra fabrikk/båtbygger. Engbo løste det ene på to dager. Det andre løste jeg selv.

 

Problemet Engbo løste var at hovedbryteren (ikke anbefalt av Engbo) sviktet. Det andre var at kabelarhjulet ikke var sikret med Loctite, dette forårsaket at vi ikke fikk ankeret hverken opp eller ned. Da dette skjedde, skulle vi legge til bak Havsten og vi hadde noe sidevind. Men det løste seg ved at vi la ut baugankeret og reparerte (skrudde sammen) bak.

Link to post
Share on other sites


Poseidon: Jolla,

 

Du må ikke misforstå, det er ikke "ulyder"  -  det er maritim musikk-kultur!

 

Når skipperen gir sin ordre om "la falle", da skal det høres  -  man skal vite at skipet er kommet vel frem....

 


 

Beklager hadde ikke stilt metronomen riktig (heter det det?).

 

Alt har sin sjarm.

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Baat-Guru: Hmm....båten er allerede litt skjev pga drifstoftank og alle sitteplasser på styrbord side. Tror nok jeg bør styre unna kjetting da selv om jeg har trimflaps.  

Dette var tilsvarende mitt problem på Nidelven. Jeg hadde 30l varmtvannstank og IL m/40m kjetting på samme side. De første par sesongene da jeg ikke hadde trimflaps måtte jeg bruke "levende" trim og be folk sette seg på "riktig" side. Med trimflaps gikk det greit, selv om båten så noe skjev ut når den lå stille.

 

Har du mulighet for å plassere vinsjen på motsatt side?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites


KOB:

 

 

Har du mulighet for å plassere vinsjen på motsatt side?


 

Om det skulle vise seg at den orginale kassen ikke er videre egnet kan jo dette vurderes, men jeg tror det blir langt mer tungvint.

 

Hvis ikke det går relativt greit uten å bygge om båten for mye tror jeg heller jeg innvesterer i et sånnt hjul med ankerbånd....

Link to post
Share on other sites

Tusen takk til Lotus for et meget utfyllende svar!

Joda...jeg skjønner raskt at en slik montering vil koste noen kroner på verksted.

 

 

Jeg skal ta litt mål av denne kassen og undersøke om det er mulig å forlenge den i underkant. Får eventuellt ta meg en runde og lete etter Viknes med vinsj eller ta en tur ut til dem og høre. Er rimelig sikker på at kassen som står der er i massiv GRP. Det er forresten en inspeksjonsluke i kassen. Hadde oppe denne en gang og fant en øyebolt i bunnen, trolig til å feste ankertauet i. Det kan jo tyde på at kassen ikke skal forlenges?

 

Skal som sagt ta noen mål å legge ut...synd jeg ikke har digitalkamera.

Link to post
Share on other sites

Noen skryter av at kjetting er så bra.  Jeg synes tau med noen meter kjetting til slutt er bedre, men det beste er blytau.

 

Blytau er smidig, sterkt, lett, støysvakt, osv. I tillegg har det en fjærende effekt, også når du trenger det som mest, dvs fjæring ved høye belastninger.

 

Ved høye belastninger vil en ankerkjetting ikke fjære, fordi når strekket i kjettingen er større enn kjettingens egenvekt, står også kjettingen der som en spent fiolinstreng. Forskjellen nå er at den ikke fjærer en millimeter.  Dessuten trenger en kjetting bare et eneste dårlig ledd for å lage kaos.

 

Kjetting har en stor fordel. Den slites ikke i særlig grad. Det gjør tau. Spesielt de siste meterene før ankeret. Men å bytte blytau hvert 5-6 år er ingen stor utgift.

 

På Viknesen og andre halvplanere er det om å gjøre å holde vekten nede. Det gir en stor gevinst ved slike skrogtyper. Montere 50 meter tung kjetting på ene siden av badeplattformen vil ikke være spesielt lurt.

 

Konklusjonen er at blytau er kjetting totalt overlegent i fritidsbåter.  Folk som monterer kjettingvinsj på badeplattformen på sin 3 tonns fritidsbåt vet ikke hva de gjør og burde mentalundersøkes.

 

Se denne linken f.eks.

http://www.bluemoment.com/anchorrodes.html

 

Og for å ikke overdimensjonere bruceankeret unødig.

http://www.bruceanchor.co.uk/cast.htm

 

Lotus

 

PS: Bare de som kommer sent til havn og ønsker å irritere sine søvnige naboer mest mulig velger en kjettingvinsj.

Link to post
Share on other sites

Lotus:Folk som monterer kjettingvinsj på badeplattformen på sin 3 tonns fritidsbåt vet ikke hva de gjør og burde mentalundersøkes.

Det var da voldsomt, Lotus.   :yesnod:

Jeg skal ikke legge meg ut med de som har teknisk kompetanse. Jeg er bare en bruker, og kan konstatere: 5 år med IL m/kjetting uten et problem. 2 år med Engbo m/blytau og mye prakk. Det er ikke spesielt kjekt å hive fortøyningen foran, for så å oppdage at vinsjen ikke går, eller går i sneglefart. Heller ikke at den nekter å gå helt opp pga. sluring. Hvis det da blåser litt og er trangt kan det fort bli hektisk ombord.

 

Men jeg gir Engbo en ny sjanse til sommeren. Blytau har en del fordeler som kjettingen ikke har.

 

PS. Det hører med til historien at IL på Nidelven var montert innvendig, slik at det med mye vekt helt akter ikke var noe problem, derimot sideveis.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

"Folk som monterer kjettingvinsj på badeplattformen på sin 3 tonns fritidsbåt vet ikke hva de gjør og burde mentalundersøkes. "  :yesnod:

 

Vel vel, får håpe at det går det finnes håp for oss også, jeg kommer ikke til å montrere noe annet en kjetting på min  :cool::eek:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Lotus: "Folk som monterer kjettingvinsj på badeplattformen på sin 3 tonns fritidsbåt vet ikke hva de gjør og burde mentalundersøkes".   :eek:

 

Endelig en bekreftelse.

Lotus har kommet til samme konklusjon som flere andre.

Jeg er "spik spenna gææærn". Har hatt kjettingvinsj på badeplattformen på mine 2 siste båter.  Jeg er vel dobbelgæææærn da. :seeya:

 

Det værste er at jeg syns det funker glimrende.

 

Var det ikke Prima Vera som sang: "de Gærne har det godt".

 

Per :yesnod: Off Egypt

 

PS. Må være gæærn for å jobbe her nede :cool:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei!

Som ny her må jeg se hvordan dette virker og valgte derfor å svare her. Jeg har noe erfaring med ankervinsjer. I den forrige båten vår, Draco 2500 TC, hadde jeg power IL inside med blytau. Jeg installerte den selv og det gikk helt greit. Bruksanvisningen var både informativ og detaljert. Vinsjen som sådan virket ok, men jeg hadde en del problemer med blytauet. Det sluret allerede etter 1-2 måneders bruk. Jeg var i kontakt med Industri Lamberseter og fikk nye blytau 3 ganger før jeg fikk et blytau som ikke sluret. Ifølge IL hadde de problemer fra leverandøren med at tauet klemte seg flatt og strakk seg. Dette førte til sluring. Dette var i 2000-2001 og det kan godt hende at de har fått orden på det nå. Servicen fra IL var det ingen ting å utsette på.

Da vi byttet til en draco 3000 SB installerte jeg på nytt ankervinsj bak. Denne gangen valgte jeg Anchorlift levert fra Ilerød. Den har kjetting og er plassert inside. Jeg valgte den for de ga det beste tilbudet samt at hele pakken virket veldig solid og skikkelig. Vinsjen har jeg brukt i litt over en sesong og er veldig fornøyd. Både har jeg god kontroll på utkjøringen, den har ikke frittfall, og den virker sterk. Litt støy er det fra kjettingen selvfølgelig, men jeg får heller sørge for å ikke komme inn for seint om kvelden.

Hilsen

Øyvind :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært å tittet nærmere på båten og kassen akterut. Kassen er ganske mye dypere enn man skulle tro og er åpenbart klargjort og beregnet for vinsj. Høyden er ca. 50 cm og den er god og bred nede, men smal oppe.

 

For å få maks med plass i kassen tenkte jeg å se på en vinsj hvor hele motoren lå oppå kassen. Dette tror jeg ikke går pga liten lengde på kassetoppen. altså er vi over på Engbo 32 eller tilsvarende:

 

Bilde

 

Burde dette gå bra i en kasse som er 50 høy?

 

Skal finne ut eksakt hvilken Engbomodell Viknes pleier å bruke og kjøpe den, noen som vet forresten?

Link to post
Share on other sites

Til Baat-Guru:

Vi har Engbo vinsj med blytau originalt montert fra verft. Kassen denne løsningen er montert på er ikke over 40 cm. på vår båt. (Marex 290 Sun Cruiser) Det eneste som kan by på problemer er hvis tauet bygger helt opp til vinsjen, når du brekker anker. Da kan vinsjen slure, dette er jeg blitt fortalt fra Engbo, men har ikke opplevd noen gang. Derimot bør du lese hva jeg har skrevet tidligere.

Vi er veldig godt fornøyd med at vinsjen bak er fritt fall. Dette forenkler endel når du skal legge til.

 

Lykke til...................................

 

:yesnod::seeya::eek: :eek: :cool:

Link to post
Share on other sites


Lotus: Noen skryter av at kjetting er så bra.  Jeg synes tau med noen meter kjetting til slutt er bedre, men det beste er blytau.........

 

........ Konklusjonen er at blytau er kjetting totalt overlegent i fritidsbåter.  Folk som monterer kjettingvinsj på badeplattformen på sin 3 tonns fritidsbåt vet ikke hva de gjør og burde mentalundersøkes....


Jeg våger å komme med begrunnelser for at kjetting kan være et fornuftig førstevalg, tiltross for Lotus’ henvisning av folk med andre meninger til ”mentalundersøkelse”.  

 

Nå har jeg heller ikke winsj montert akter, og tror jeg kan greie meg godt uten det, så lenge jeg ferdes på sjøen. Når man skal  velge ”ankerløsninger” er det en rekke forhold ved båten og ved de ankringsplassene man bruker som bør tenkes igjennom.

 

Vi har cockpit helt akter, og vi er som regel to ombord, men har utrustet båten slik at en av oss kan klare den alene. Jeg benytter et 10 kg original Bruce anker akter, dette kunne forsåvidt vært på 7,5 kg. Så har jeg 50 meter multiplait 14 mm polyester silke tau (førsteklasses ikke tvinnende ankertau til SEK 990,- hos Hjertmans) med en 3,5 meter kjetting mot Bruce-ankeret. Under seilas har jeg alt dette i en beholder i stuerommet akter. Når vi skal ligge med bauen mot land, droppes ankeret via en Noa ”ankerdevert” som svenskene kaller det.. Når vi er vel fortøyd forut, firer jeg ned en blylodd på en ca. 7 kg på ankertauet. Dermed har jeg både fjæring og uthal. Tauet, kjettingen og ankeret veier rundt 13 kg, og det er ikke noe problem å få dette opp med handmakt over ”ankerdeverten” når ankeret først er løsnet ved bakking pr. motormakt. Jeg ser for min del ingen grunn for å investere i motorisert winsj akter.

 

På bauen har jeg et 45 lbs original CQR anker og 40 meter kjetting og elektrisk ankerwinsj som kan betjenes på bauen eller fra cockpit.

 

De manglene ved kjetting som Lotus uttaler seg om, mener jeg kan kompenseres for.

 

Jeg har erfaring for at kjetting hele veien er en god løsning på bauen ved ankring på svai. OK, winsj akter har jeg ingen erfaring for. Men det er vel nokså typisk at de som har winsj akter, oftest dropper ankeret en 2,5 båtlengder fra land. Hvis det er varslet generende side- eller akterlig vind, ville det klart hjelpe å utnytte hele kjettingens lengde. Derfor: Legg ut mer!

 

En middels seilbåt på svai vil ved ca. 30 knops vind – stivkuling – i middels ha et drag i ankerfestet på rundt 200 lbs, eller 100 kg. Jeg tror de fleste, ikke med overlegg ankrer opp mot land med stiv kuling eller mer, varslet aktenom tvers. Jeg innserser at draget i ankerfestet kan bli større med bauen mot land enn liggende på svai. Kjettingen vil til en viss grad fjære, fordi den vil henge i en ”parabelbue”. Et vanlig tau henger ytterst lite i en bue. Vekten av kjettingen i parabelbuen, vet jeg av egen erfaring fjærer bra. Jeg har ligget i Kostersundet med stiv kuling på langs av sundet, kjettingen ga god fjæring. Jeg inspiserte dette ganske nøye. Hadde lagt ut 4 ganger dybden.

 

Et annen spørsmål er: Hvor mye fjærer et ankertau med bruddstyrke en 3 – 4.000,- kg, for en last på 100 kg? Jeg vet ikke svaret, men jeg vil ikke bli overrasket om en kjetting som henger som en parabel vil fjære mere! Nå er det lenge siden jeg drev med slike regnestykker i mekanikk, så oppfordringen om kontrollregning sendes mere ny-utdannede enn meg! (her igjen er det spørsmål om kjettingens vekt pr. lengde-enhet.)

 

Man kan sjakle inn vekter på en kjetting. For å være forberedt i skikkelig uvær kan man eksempelvis sjakle inn en paraplydregg med egen kjetting slik at man får to ankere ute. Det er min vurdering at en slik løsning riktig utført gir god fjæring og sikkerhet ved vind godt over 30 knop. Selv ville jeg foretrekke denne løsningen fremfor tau, om ikke annet fordi under røffe forhold stoler jeg mere på motorisert winsj i ingrep med kjettinglenker enn med tau.

 

Hvis man må ankre på svai meget utsatt til i storm, så kan man sjakle inn et godt elastisk tau som forlenger kjettingen man ellers bruker. Jeg har lest et sted at jordomseilere som forbereder seg på orkan bruker denne løsningen, og har ofte sum kjetting og tau 10 ganger dybden lagt ut.

 

Jeg har klart meg godt på svai i Hankøsundet hvor vi en natt ble overrakset av tordenbyger med 25 m/s. Kan faktisk ikke erindre at vi hadde ”fjæringsproblemer”.

Link to post
Share on other sites

Kan bare bekrefte at de gærne har det godt, Jeg har hatt tauvinsj akter på tidligere båter, prøvd det ferdig med det. (driten slurer når du minst ønsker det)

Kjetting akter og kjetting i front, det har fungert perfekt på mine siste 3 båter og jeg har aldri hatt problem med at draget i kjettingen blir så stort at det ikke er noe igjen som fjærer.

Eneste uønsket effekt med kjetting er litt støy i noen sekunder når du legger til (Maritim musikk)

 

:seeya::yesnod:

Link to post
Share on other sites

32 vinsj er det jeg har og ikke 30 som jeg skrev tidligere.Kassa bak er lik den på bildet og den er ca 40 cm høy så du burde ha mere enn rikelig med plass Guru.

Når det gjelder vinsj generellt så innbiller jeg meg at mange overhodet ikke gjør vedlikehold av disse hverken høst eller vår.Dette var ihvertfall en veldig god grunn til at min vinsj streiket.

Etter å ha byttet til modifisert kretskort,ny endestopper og ny fjernkontroll så virket den igjen upåklagelig til en kostnad av 1600 kr.Det modifiserte kortet er nå beregnet til å stå inne i båten og ikke under dekslet.For å slippe å bale med opplegget så ble det valgt å tette plast-

boksen det nye kortet ligger i med sikaflex og beholde det under dekslet.Nå gjenstår det bare

å bytte trykknappene(klistremerker :smiley:)på dashbord panelet så er anlegget som nytt.

 

Et råd jeg fikk fra Engbo var å bruke vinsjen en gang i blant selv om jeg ikke trengte å bruke  den.Det tror jeg nok var et godt råd og dreggen slippes og hives opp et par ganger selv om vi ligger mest alongside på øyene.Litt moving skader ikke også oppdager man forhåpentligvis om det er noe galt?

 

 

KOB,hadde samme problemet som deg.Brent kretskort.Har du umodifisert 32 vinsj tar du av kabelaret og plast dekslet.Kortet ligger i bakkant,og er dioden eller motstanden(eller hva pokker det måtte være)som står ut av kortet brunbrent/svart så er kortet brent.Koster under

1000 lappen såvidt jeg husker og jobben er lett .

Link to post
Share on other sites

Min forrige båt var seilbåt. Når jeg lå på svai brukte jeg ofte en "forkatting", d.v.s. en noe mindre dregg i overgangen forkjetting/tau.

Med baugfortøyning i land brukte jeg "daumann", d.v.s. et blylodd sluppet ned m/karabinkrok på ankarolina nesten ned til bunnen. Dette gir et fint drag langs bunnen i tillegg til fjæring. Man kan dra båten inn når man går ombord eller i land uten at ankerfestet blir dårligere.

På motorbåten jeg har nå har, har jeg 90 meter 10m.m. kjetting framme og 15 kg Bruce. Dette holder i Kostersund med frisk vind på langs av sundet. (testet sist sommer).

Kjøper ny IL på messa i Lillestrøm til helgen for montering akter. Kjetting og Bruce.

 

mvh

giver :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...