Jump to content

Montering av ankervinsj


Sebaldus

Recommended Posts

Hei dere.

Jammen godt jeg klarte å få opp temperaturen litt. Det er jo fortsatt vinter og kaldt ute.  Mange kjettingvinsjer ute og går. Jeg hadde faktisk kjetting jeg også, men besinnet meg i siste liten da jeg så et de brukte en truck til å løfte 50m med 8mm kjetting hos IL. En rask omstokking av kabelar og jeg var den stolte eier av en tauvinsj i steden for.

 

Det første som skjedde ved bruk var at tauet sluret i kabelaret (ny leverandør av kabelar hos IL 2000/2001. Enden på visa var at jeg fikk et nytt og smalere kabelar av den gamle typen med kabelar i to halvdeler. Her kan tauet klemme seg ganske flatt uten å bånne i kabelaret og tauet slurer aldri, kun slurekløtsjen på selve ankervinsjen. Kan justeres fra 0 til veldig mange kilo, men 150 kilo ser ut til å være passende.

 

Jeg har også ankervinsjmotor som stikker ned i kassa. Det spiller ingen stor rolle. Kabelarhullet er fortsatt i toppen av kassa og tauet legger seg greit rundt omkring ankervinsjmotoren uten å tette til kabelarhullet.

 

For det som det er verdt: Jeg ville aldri, aldri, ha byttet til kjetting bak på badeplattforma, jeg ville imidlertid ha vurdert muligheten for kjetting på en bauvinsj uten at jeg nødvendigvis ville kjøpt det. Og videre: Det kan utmerket godt hende at det er jeg som har feil siden jeg faktisk aldri selv har prøvd kjetting. Men jeg liker å tro at det er dere kjettingfantomer som har feil og ikke meg.

 

Hold temperaturen høy og ha en fortsatt god kveld.   :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

LOTUS.

 

Hvis de MÅTTE bruke trøkk for å flytte på 50m 8mm. må det være noen skiklige "pingler" som jobber der. Men at de bruker trucken av maklighets hensyn, se det kan jeg forstå.

 

Bærte kjettingen selv, og den er ikke SÅ tung.

 

Heldigvis er vi ikke alle enige om alt og alle. Da ville vareasortementet i butikkene  vært tynt og diskusjonene  her blitt kjedlige.

 

Per  :smiley: Off Egypt

 

Og: Men man MÅ være gal for å jobbe her

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sesong nå med aktervinsj og blytau. Bortsett fra de problemene jeg har beskrevet før, er jeg kjempefornøyd. Det funker som det skal og vi ligger (i hvertfall har ligget) der vi skal. Foran er det en helt annen sak. Der har jeg 40m kjetting og 40m 3slått tau, på vinsj. Det funker også bra, men der er jeg svært tvilende til ankeret. Der har jeg Engbo 15 kg. Egentlig burde jeg hatt Bruce foran og Engbo bak, men det er bare Engbo som får plass/kan brukes. Jeg gleder meg til den dagen båtbyggerene også blir båtbrukere, da vil vi få bedre løsninger på båtene. Løsninger som alltid funker.

:smiley::cryin::puke: :puke: :smash:

 

Har nettopp funnet ut av denne funksjonen :lol: :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei Pekjan.

Industri Lambertseter er en vernet bedrift vet du.  :smiley:  Dette er faktisk ikke tull. Men det er også et sted som yter fenomenalt god service. Kjettingen tror jeg veide omlag 1,4 kg pr. m. (8mm kortlenket), så litt muskelkraft var nødvendig.  Det blir jo 70 kg. 50 m blytau 14mm tror jeg veier godt under 30 kg. Den mellomværende vekten hadde laget så mye kaos at hadde det ikke vært for et særdeles stort ror, ville jeg bare kunne manøvrere mellom hardt babord og rett frem. Dette er ingen overdrivelse. Slett ikke. Det er en kjempeoverdrivelse. Lurte deg godt der!  Problemet med kjetting er også at putter du det i saltvann, så ruster den opp over tid. Enda en grunn for meg til å bruke et tau som er laget av et kunstig stoff, såkalt kunststoff.

 

Til dere alle:

Ved en feiltagelse nevnte jeg i et tidligere innlegg at jeg ikke selv har hatt en kjettingvinsj. I teorien vet jeg imidlertid nøyaktig hvordan kjettingen fungerer, så bare spør hvis det er noe dere kjettingfantomer lurer på. Det viktigste her er at en kjetting ikke er sterkere enn det svakeste ledd.

 

Lotus

 

Har snøen smeltet nå?

Link to post
Share on other sites

Kjetting eller blytau, kjetting eller blytau, kjett................. :smiley::cryin:

 

Da vi skal montere ankervinsj akterut i disse dager har intill nå førstevalget vært kjetting grunnet dens egenskap ved å ligge fast i vinsjen. Hvordan er det med blytau når stormen kommer inn fra siden. Kan det skli i nokken.

 

Hvordan er det med slitasjen på tauet der det blir låst i nokken etter en laaaang natt med uvær, kan det slites over eller bli skadet av alle rykk og napp som opptrer.

 

Slik jeg har forstått det er det frittfalls vinsj som gjelder i vårt land, kan denne løse ut ved ovenstående belastninger.

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites


Lotus: .... I teorien vet jeg imidlertid nøyaktig hvordan kjettingen fungerer, så bare spør hvis det er noe dere kjettingfantomer lurer på. Det viktigste her er at en kjetting ikke er sterkere enn det svakeste ledd...

Venter i spenning på hva vi kan bli tilgodesett med! Var det ikke en som kallte seg HavGaa... ?

Link to post
Share on other sites

Til Lotus:

Du som kan så mye om kjetting. Jeg har 40 mtr med 8 mm kortlenket kjetting til vinsjen foran. Mitt problem er hvorfor kan ikke den hælv.... kjettingen løpe riktig? Hvorfor er det alltid noen ledd som skal stå på tvers, hva gjør jeg for å unngå det???

Svar i møte ses.

 

P.S. Du har god tid, båten skal ikke ut før uke 17. :smiley::cryin::puke:

Link to post
Share on other sites


mini: Til Lotus:

Du som kan så mye om kjetting. Jeg har 40 mtr med 8 mm kortlenket kjetting til vinsjen foran. Mitt problem er hvorfor kan ikke den hælv.... kjettingen løpe riktig? Hvorfor er det alltid noen ledd som skal stå på tvers, hva gjør jeg for å unngå det???

Svar i møte ses.

 

P.S. Du har god tid, båten skal ikke ut før uke 17. :smiley::cryin::puke:


 

 

Du må kjøpe en 5 kg med kjettinggrease og helle over, så vil alt løse seg opp og du vill igjen bli lykkelig.

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Hei Mini!

Denne var lett. Hyggelig med lette spørsmål. Du bytter bare til tau, så er du kvitt hele problemet.   :smiley:

 

Lotus

 

----------------------------

 

 

PanPan:

Jeg beklager selvfølgelig også at jeg mente at de som har kjettingvinsj på badeplattformen til en liten båt burde mentalundersøkes.

 

Så beklager jeg at solen ikke kan skinne hver eneste dag hele båtsesongen, men mest av alt beklager jeg at enkelte ikke har fnugg av humoristisk sans. Det kan føre til et alvorligere samfunn og må for enhver pris unngås. Jeg har heldigvis en resept mot akkurat det. Til svigermor sier jeg at hvis noe av det som kommer ut kjeften min høres veldig meningsløst, uanstendig eller fornærmende, så skal hun le. Da er det nemlig en SPØK.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites


Lotus: ....Jeg beklager selvfølgelig også at jeg mente at de som har kjettingvinsj på badeplattformen til en liten båt burde mentalundersøkes........ men mest av alt beklager jeg at enkelte ikke har fnugg av humoristisk sans.

Så det er Lotus som avgjør hvem som har humoristisk sans?

 

Jeg synes man bør være varsom med å gjøre folk til latter her fordi de har andre meninger. Spesielt bør en som ellers gir inntrykk av å spre solid kunnskap være forsiktig. Tror ikke det styrker troverdigheten.

 

Hvis man ønsker at usikre og uerfarne folk skal våge å stå frem her med sine innlegg, mener jeg man bør avstå fra den slags humor som Lotus har gitt til beste på denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Man skal ikke spøke med hellige ting   -   som båter......

 

Forøvrig tillater jeg meg å stille diverse spørsmålstegn ved de påstandene som Lotus kommer med. Å gjenta til kjedsommelighet at ingen kjetting er sterkere enn sitt svakeste ledd er ikke det helt overbevisende argumentet   -   for et tau er vel heller ikke særlig sterkere enn sitt svakeste punkt.

 

Etter mitt syn er tau og kjetting til ankeret to forskjellige ting, med hver sine fordeler og ulemper.

 

Tau er enklet, det er lett   -   og det er utsatt for skader.

 

Kjetting er mer omstendelig, det er tyngre   -  og det er mer pålitelig.

 

Tau er greit nok til en kaffedregg, eller når man ligger lunt og godt, og allikevel er i nærheten. Men tau er utsatt for skamfiling, spesielt langs bunnen på steinet grunn. Ligger man på svai kan spleisene vri seg opp hvis man ikke har sørget for å sikre dem med noen ekstra innstikk den motsatte veien.

 

Kjetting er fortsatt det beste hvis man ligger utsatt, eller skal gå fra båten for lengre tid. Kjetting kan skure langs bunnen uten å være spesielt utsatt for skader. Og i tillegg gir kjettingen i seg selv en verdifull ekstra ankerkraft. På større båter er det ofte kjettingen  -  mer enn selve ankeret  -  som gir det meste av holdekraften.

 

mvh

Poseidon

m/ 120 kg anker

og 600 kg kjetting (4 lås)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har hatt både Engbo (tau) og nå Admiral (kjetting). Mine erfaringer er i korte trekk;

 

Engbo; Om de ikke er blitt bedre på å beskytte sin elektronikk enn på den jeg monterte i '95, så vær oppmerksom på faren for fusk. Farlig fusk!! Min vinsj begynte plutselig å "leve sitt eget liv". Det værste var da vinsjen bare fortsatte å kjøre inn ankeret, selv etter at jeg hadde sluppet knappen. Har hørt historier om vinsjer som har startet opp, helt av seg selv. Dette innrømmet Enbo ovenfor meg, og det var derfor de påpeker viktigheten av alltid å skru av hovedbryteren når vinsjen ikke skal brukes.

 

Tau er i de fleste tilfeller veldig ok, forutsetter at kassa er stor nok til å hindre opphoping og dermed stopp. Men,  om man ankrer på veldig grunt vann kan man oppleve at tauet sklir i kabularet. (dybde ca. 2 meter). Årsak kan være at det blir for lite tyngde (ankeret ligger på bunn og kun 2 meter tau skal gi tyngde), og den ytterste delen av tauet ofte er mest slitt. Et anker som ikke vil inn, altså slurer, kan være en nervepirrende opplevelse om man ligger trangt til og har behov for rakst å komme vekk fra land.

 

 

Power IL (Admiral); Sliter med å justere cluthcen. Enten er den for stramt dratt til, dermed slipper den ikke ankeret ut, eller så er den for løs og dermed blir det for lite hold i ankeret. I fjor ble det til at jeg løsnet denne i forbindelse utslipp av anker, og etterpå tilstramming. Dette er egentlig veldig enkelt, men allikevel irriterende.

 

Kjetting; bråker fælt ved utslipp, men dette har faktisk en fordel. Man hører at ankeret er på vei ut. Opplevde en del ganger at min Engbo ikke slapp ankeret, og fordi dette var "lydløst", oppdaget jeg jo ikke det.

 

Lotus sin påstand om bedre "fleksibilitet" i et tau, framfor kjetting må basere seg på uvitenhet. Det er tyngden i kjettingen som gir dette. Har man mye kjetting ute, skal det meget store krefter til før man får kjettingen til å stå som en "buestreng".  Det finnes tydeligvis en del sterke teoretikere på denne site (som atpåtil synes å være veldig gode praktikere også!!). Skulle vært artig om noen kunne regne på hvor mange kilos trekkraft som skal til for å få 40 meter kjetting til å bli helt utstrekt. Tipper ankeret flytter seg i normal sandbunn, før det skjer.

 

Til slutt; Lotus har en frisk tone, helt ok for min del. Det er et godt stykke igjen til nivået man opplever andre steder, hvor man åpenbart går etter person istendefor sak. Om det er riktig som Lotus skriver, at vi med kjetting burde mentalundesøkes, vel da vet jeg ihvertfall hva slags type vinsj Geoge W. Bush har  :smiley:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Vel talt BEG!

 

Men hvorfor alt dette snakket om elektriske vinsjer og automatikk hele tiden.

 

Det enkleste og mest pålitelige er fortsatt et godt gammeldags ankerspill med sveiv(er).

 

Ingen elektronikk som ikke tåler vann og ingen problemer med strømtilførsel eller "kontaktvansker og løsaktige forbindelser".

 

Mvh

"Poseidon"

med et godt gammeldags håndspill

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites


BEG: ....... Skulle vært artig om noen kunne regne på hvor mange kilos trekkraft som skal til for å få 40 meter kjetting til å bli helt utstrekt...

En kjetting som holder et anker 40 meter ute, er *umulig* å strekke absolutt rett. Svaret på spørsmålet ditt er i tilfelle *uendelig stor kraft*, rent teoretisk.

 

Det er veldig mange år siden jeg hadde i pensum å regne på slikt, blandt annet kreftene i kraftledninger spent over norske fjorder. Mulig bøkene mine ligger på loftet, men fant jeg formlene er det ikke sikkert at jeg kan bruke de lenger... :puke: :puke: :smash:

 

Derfor synes jeg dette kan illustreres med tall jeg hadde fremme foran på tråden. I 30 knops vind (stiv kuling) behøves en kraft på ca. 100 kg for å holde en 30 fots seilbåt på plass når man ligger på svai. Hvis dybden er 8 meter og man har 40 meter 8mm kortlenket kjetting (som fra Hjertmanns veier 1,45 kg pr. meter), da veier kjettingen 58 kg. Jeg har ankret på svai under slike forhold, jeg vil tippe vinkelen på kjettingen var ca. 75o ned fra bauen (når 90 er loddrett). Ingen tvil om at jeg hadde meget god fjæring pga kjettingen!

 

Men for å ha mest mulig glede av dette er det viktig å droppe ankeret langt ut når man skal fortøye mot land for å få god fjæring. :cryin:

 

Og som sagt: jeg vil ikke bli overrasket om et ankertau i praksis kan fjære mindre enn en kjetting med ankerene langt ute! Jo større bruddfasthet på tauet, dess mindre fjæring ved 100 kg last! Polyestersilke fjærer best av de vanlige tauene, såkalt polyester eller polyesterull fjærer langt dårligere!:smiley:

Link to post
Share on other sites

Okei. Jeg skjønner tegningen. Her er det ikke rom for spøk. Burde ikke skrive et svar nå som jeg er trøtt og skal legge meg, men jeg kan ikke dy meg.

 

Å si at kjettingen ruster hvis den kommer i vann, at kjettingen ikke er sterkere enn det svakeste ledd, at fotballen er rund og at cup er cup og så videre er tydeligvis ting som må tas meget alvorlig etter responsen å dømme.

 

Det med svakeste ledd har jeg ikke gjentatt til kjedsommelighet Poseidon.  Har faktisk aldri nevnt det annet som en fleipete selvfølgelighet i innlegget lengre oppe. Et innlegg som jeg trodde klart sa i fra at det var en fleip. I samme åndedrag skriver jeg jo at jeg aldri har hatt en kjettingvinsj. Er folk ualminnelige hårsåre her eller?

 

BEG sin påstand om at ankertau ikke er brukanes på 2 meter dybde kan jeg ikke helt skjønne. Er dybden 2 meter og jeg har 20 meter tau ute, ligger jo strekket nesten vannrett og jeg kan knapt oppnå bedre feste i hekken og solid feste for baugen i landjorda.  Okei mulig jeg tar feil også her, men noen må i såfall forklare meg sammenhengen.

 

At PanPan ikke skjønner en spøk og ber meg si unnskyld for alt mulig er vel mer hans problem enn mitt. Ingen kan vel ta på alvor at folk med kjettingvinsj skal mentalundersøkes? I såfall bør de selv mentalundersøkes straks.

 

Er det ikke plass for et smil og en fleip på denne siten er mitt tips at det blir både trist og fattigslig her etter hvert.

 

Sist gang jeg sa beklager og unnskyld til PanPan, tenkte jeg som så at jeg ikke skulle si noe som kunne gjøre ham irritert, men det skjedde dessverre igjen og jeg får bare beklage på ny.

 

Kjære alle sarte sjeler!

Jeg skal heretter prøve å ikke sette ting på spissen. Jeg skal ikke fleipe, da det kan misforstås. Jeg skal svare kort og konsist på problemer jeg har løsningen på og jeg skal aldri bruke fleipete smileys. Hvis jeg likevel skulle klare å såre noen, ber jeg dem om å være overbærende med meg. Ikke alle er diplomat til fingerspissene. Hvis meningsutvekslinger gjør folk såre og vonbråtne og hissige, er kanskje ikke et diskusjonsforum det beste stedet å tilbringe kvelden.

 

Ikke er jeg såret, men i høyeste grad forbauset over utviklingen. Jeg tåler også en støyt, så det er ingen fare, men nå synes jeg det skytes langt over mål her og tillegges meg meninger som umulig kan tillegges meg bare pga noen fleiper om kjetting. Jeg liker diskusjoner, men det betinger jo et minimum at uenighet for å virke, men heretter burde vi vel heller begrense oss til i størst mulig grad gi konsise svar på enda mer konsise spørsmål og begrense det omliggende til et absolutt minimum.

 

Et godt råd til slutt. Les innlegget to ganger og ikke svar med en gang. Er det ingen andre som har buset ut med kommentarer, er det kanskje du som misforstår? Jeg har som sagt klart å lære svigermor at de gangene det kommer noen merkeliger greier ut fra min munn (eller tastatur i dette tilfellet) så er det en fleip som du ikke skjønner men man ler likevel.

 

MED VENNLIG HILSEN

Lotus

 

Og til slutt må jeg bare riste en ekstra gang på hodet:

PanPan:Så det Lotus som avgjør hvem som har humoristisk sans?

 

Jeg synes man bør være varsom med å gjøre folk til latter her fordi de har andre meninger. Spesielt bør en som ellers gir inntrykk av å spre solid kunnskap være forsiktig. Tror ikke det styrker troverdigheten.  

 

Hvis man ønsker at usikre og uerfarne folk skal våge å stå frem her med sine innlegg, mener jeg man bør avstå fra den slags humor som Lotus har gitt til beste på denne tråden.

 

Nei PanPan , det er IKKE jeg som avgjør hvem som har humoristisk sans og hvis du mener at jeg må avstå fra å bruke humor for at usikre og uerfarne folk skal tørre å skrive innlegg, så får det stå for din regning. Jeg har aldri gjort narr av dumme spørsmål og kommer heller ikke til å gjøre det, da slike spørsmål etter mitt syn ikke finnes. Da er det verre med trangsynte og mugne svar fra personer som aldri lar sinnets muntre side komme til overflaten.

 

'Le og la andre le med deg, de ler ikke av deg', er et godt motto.

.

Link to post
Share on other sites

  Anchor Rodes

 

 

by Alain Hylas (Inventor of the 'Spade' anchor)

 

NB - these are Alain's opinions, and as with all advice you must eventually make up your own mind. He does do a lot of anchoring though!

 

 CHAIN OR ROPE?

 

 The main and ONLY advantage of the chain is that it is the only and perfect mean to avoid chafing of the anchoring rode on agressive sea beds...

 

Except for this point, chain has all the disadvantages..:

Stored in the bow chain locker, it adds a heavy weight in the last place you want one. When deployed, chain is actually working in the the opposite way to the way it should work:

 

with light wind, it gives a perfect horizontal pull to the anchor and the best holding.

 

with moderate wind, its weight and catenary effect give a perfect shock absorbing effect.

 

As the wind builds up, the chain will become straighter (and this with as little as 25/30 knots of wind). The pulling angle will increase and as a consequence, the holding of the anchor will decrease.

 

When the shock absorbing effect is most necessary, the "bar tight" chain will not allow this to happen.

 

If there are waves entering the anchorage, the resulting shocks will be then directly transfered to the anchor, which then has more chance to break free .. . and more seriously, the chain is subject to high "peaks" of pulling force and has a consequently higher risk of breaking..

 

Du leste denne og la merke til hvem forfatteren var? Ankerkontruktøren.  

En ekspert på tauvirke har også noe de vil si: www.roblon.dk

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Til Lotus:

Takk for svar, men jeg er fremdeles like dum eller lite smart. Poenget er at jeg har en vinsj foran som tar både kjetting og tau. Dessuten så er overskriften i det engelske stykket feil, Det skal jo selvfølgelig være: Chain and rope. Ikke Chain or Rope. Fordi. man må jo bruke vekt på tauet slik at det blir fjæring. Skal man kun bruke tau må man jo opp i utlagt lengde som sikkert er 10 ganger dybden, men det er jo svært lite praktisk og svært lite med det å ta hensyn.

 

Til de som bruker kjetting og tau, dere bruker vel hvitt tau som synker, håper jeg for ellers så vil nok den fargede og flytende ankertauspisern komme en dag. Sistnevnte er en fjern slektning til dodraugen som Wesentsteen presenterte for mange år siden. :smiley::cryin:

Link to post
Share on other sites

Mini`s  problem:

 

Hvorfor er det alltid noen ledd som skal stå på tvers, hva gjør jeg for å unngå det???

 

 

 

Har du en litt større båt så prøv å låre dreggen til vannet før du lar falle.Eventuellt kan du

kjøre den litt ned i vannet og så la den gå.

Link to post
Share on other sites


mini: Til Lotus:

Du som kan så mye om kjetting. Jeg har 40 mtr med 8 mm kortlenket kjetting til vinsjen foran. Mitt problem er hvorfor kan ikke den hælv.... kjettingen løpe riktig? Hvorfor er det alltid noen ledd som skal stå på tvers, hva gjør jeg for å unngå det???

Svar i møte ses.

 

P.S. Du har god tid, båten skal ikke ut før uke 17. :cryin::puke: :puke:


 

Jeg mener du trenger noe mere friksjon på kjettingen før den kommer til vinsjen.

 

Det burde da også være oppfunnet noen glidespor som snur lenkene rett (den eldre garde  :smash: vet sikkert mere om dette)

:smiley:

Link to post
Share on other sites


mini: ..... Jeg har 40 mtr med 8 mm kortlenket kjetting til vinsjen foran. Mitt problem er hvorfor kan ikke den hælv.... kjettingen løpe riktig? Hvorfor er det alltid noen ledd som skal stå på tvers, hva gjør jeg for å unngå det???...

......hm...... spørsmålet ditt har ligget litt i bakhodet. Selv har jeg en Lofrans Airon med trommel stående vertikalt, høyden ned fra dekk til toppen av "kjettinghaugen" er vel en 50 - 70 cm. Dette har litt å si for "strekket" i kjettingen. Jo høyere strekk, jo bedre tror jeg kjettingen legger seg riktig rundt vinsjen.

 

....men en annen sak: Han som monterte winsjen sa: "For å ta ut tvinn i kjettingen bør du nå og da gå ut på skikkelig dypt vann og slippe ut hele kjettinglengden slik at ankeret henger fritt med hele lengden ute...."

 

Problemet ditt blir kanskje verre om du har tvinn i kjettingen?

 

Nå er det oftest "admiralen" som betjener vinsjen på fordekket hos oss, men så langt skipperen har oppfattet fra sin plass der akter  :smiley: har man ombord aldri hatt problemer med lenker som stiller seg feil. Nå lar vi aldri ankeret falle, vi senker det ned med winsj-motoren inne (14 m/min). Dette er for at ikke anker og kjetting skal rote seg sammen i en vase, slik at det ikke fester seg ordentlig i bunn. Vi har også 40 m kortlenket 8 mm kjetting.

 

Hvis din "Standard Praksis" er annerledes, så kan kanskje dette være verdt å prøve?

Link to post
Share on other sites


Lotus:

BEG sin påstand om at ankertau ikke er brukanes på 2 meter dybde kan jeg ikke helt skjønne. Er dybden 2 meter og jeg har 20 meter tau ute, ligger jo strekket nesten vannrett og jeg kan knapt oppnå bedre feste i hekken og solid feste for baugen i landjorda.  Okei mulig jeg tar feil også her, men noen må i såfall forklare meg sammenhengen.

 

.


 

Hei Lotus

Tror du misforstod hva jeg mente. Det er helt korrekt som du sier at man knapt kan få bedre ankerfeste under de beskrevne forhold.

 

Mitt poeng var (er ikke bestandig like lett å få ting tydelig fram); Når du trekker opp ankeret, vil summen av dennes vekt + tau = vekten som presser tauet ned i kabularet. Jeg har ved noen tilfeller opplevd at tauet sluret. Det var når ankeret lå rett under båten (altså når nesten all tauet var vinsjet inn) og det var veldig grunt (altså at det bare var vekten av et par meter tau som presset tauet ned i kabularet, fordi ankeret fortsatt ligger på bunnen). Problemet er ikke tilstedeværende om man kjører vinsjen konstant, slik at tauet holdes stramt. Da vil kreftene som virker ned i kabularet øke.

 

Ovennevnte er selvfølgelig ikke et argument som alene tilsier at man bør kjøpe kjetting. Det var ment som et tips til andre. Selv har jeg ingen entydig konklusjon på hvilken vinsj, med tau eller kjetting, som er best. Jeg har altså opplevd både positive og negative sider ved begge.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei BEG!

Jeg leste ikke innlegget ditt godt nok. Er helt enig i at av og til under de forhold du skisserer, så kan tauet slure i kabelaret.  Det er derfor svært viktig å ha en rulle som gir riktig vinkel nedover på ankertauet. Generelt kreves det at vinkelen nedover på tauet er 30 grader eller mer. Har man f.eks 45 grader vinkel fra kabelaret og ned i rulla er slike problemer forsvinnende små.

 

-----------------

 

Generelt til dere som fremhever vekten på ankerkjetting og fjærende effekt. Mitt Roblon ankertau har blyinnlegg hele veien og tyngden gir også her en fjærende effekt på samme måte, men ikke i like stor utstrekning. Men i tillegg har tauet den fordelen at når det står stramt som en fiolinstreng, fjærer det da også. Enkelte tau fjærer faktisk opp mot 30% av sin egen lengde før det ryker. I kombinasjon med at mitt 14mm Roblon ankerline tåler godt over 3 tonn før det ryker, gir tauvinsjen fordeler på alle måter unntatt levetid og slitasje.  Hos Nøsted Kjetting http://www.trygg.no/maindesign.asp?aid=6953&gid=2880 har en tilsvarende 8mm kjetting blitt testet med 1950 kg prøvelast og har en bruddstyrke på 3900 kg hvis alle ledd er optimale. 16mm Roblon ankertau med fullengde blyinnlegg har forøvrig opp mot 4000 kg bruddstyrke.  Er ikke dette nok fordi båten er i største laget, er det kjettingen som er alternativet, men da spiller kjettingvekten neppe noen stor rolle.

 

Støyen er ingen plage synes jeg, men jeg vil ikke og kan ikke ha et ankerspill ytterst på min badeplattform som med anker, rulle og motor veier innpå 100 kg når jeg kan få en utmerket løsning som veier det halve.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg vil påstå at bruddstyrke ikke er et særlig relevant kriterie for valget mellom kjetting og tau. Begge har sikkert mer enn god nok margin i forhold til hva vi normale båteiere opplever.

 

* Det er kanskje greit å huske på at en vinsj pleier å ha 500 kg trekk-kraft som maks.

 

* Har lest ankertester hvor man under maksimalt gunsige forhold fikk et anker til å holde igjen med 700 kg. (sandbunn)

 

* Sjokkbelastninger har i tidligere innlegg blitt avskrevet, enten pga. strekk i tau eller pga tyngde i kjetting

 

* Med en bruddstyrke på 2500 kg, kan du løfte både din egen og fruas bil samtidig.

 

*Sjekk innfestingen på ankervinsjen. Tror mange vil stille seg tvilende til om badeplatformer, skroginnfestninger osv. tåler trekkrefter i nærheten av bruddstyrken i tau/kjetting

 

* Om ankeret setter seg fast bak en stein og båten er fortøyd mot land, burde dette være maksimal "innfestning". Om det så blåser opp med direkte sidevind, tror jeg vindstyrken skal bli ganske ekstrem før faren for at anker"linen" ryker. (en baugpropell med 50kg skyvkraft klarer faktisk å dreie båten i en god del vind). Antakeligvis har du forlatt havnen lenge før linen ryker. Har du ikke hatt muligheten til å forlate havnen, har du ihvertfall gått i land lenge før linen ryker. (har ligget i kuling styrke i en slik situasjon gjennom flere timer og hvor det var så åpent at det ble mye sjø. Ekstrem opplevelse synes jeg, som tilbragte mesteparten av tiden sittende på land og håpet på det beste. Alt gikk bra, bortsett fra at jeg mistet en natts søvn). Det hører med til historien at det var sandbunn på stedet, jfr. *-punkt #2

 

Det finnes mange seilere på denne site. Kanskje noen kan gi noen forklaring mellom vindstyrke, seilareal og derav "skyvkraft".

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...