Jump to content

Husk å se etter båten


Mortol

Recommended Posts

Jeg ser at vi har båten på samme sted - jeg er rimelig sikker på min egen pressening, men jeg får ikke fred før jeg har sjekket. Heldigvis har vinden løyet nå men den var til tider kraftig i formiddag.

 

:santcheers: God Jul!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare rundt kysten det blåste i natt. Var nedom havna for å sjekke tilstanden til burkan etter jobb i dag. Burkan min hadde revna på mitten... Greit nok det var en billigburka, men det som var værre var at nabobåten en Viksund 770 hadde velta. Viksunden sto på slike høge fine "kjøpebukker" med selvjusterende krybbe. Hele greia med preseningstativ (Dekkstativ) ligger nå bare der, regner med at vinden har løftet båten med krybba på og vridd den rundt. Heldigvis landet den ca 2 m fra akterenden på min båt.

 

Bilde

 

Dette er et trist syn, og jeg føler med eierne av Viksunden som jeg kjenner godt. Etter

hva jeg kunne se er det ikke gått så veldig galt med den...

Redigert av Ingar (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har vært i båten og reddet stumpene av preseningen, og satt på ny.

Billigtypen fra Biltema.

 

Sånt e det bare.

:santcheers:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Måtte også sjekke idag. Det har blåst kraftig på sørlandet også. Det så heldigvis bra ut. Men så har jeg et "studium" i tau og surringer på innsiden av "burkaen" også for at stativ ikke skal forskyve seg. Det er et voldsomt vindfang i en "burka" når det står på. Moral; kjøp aldri T-stativ!

 

Satt også på landstrøm for å etterlade batteriene. Pleier å ha et par ladninger i løpet av vinteren for å ha "toppede" batterier når kulda setter inn. Til og med et par døgn med litt svak varme på fortjener skuta for å tørke ut fukt. Det er jo tross alt snart jul :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare dere som har båtene på land som bør sjekke. Var selv nettop nedom havna for å sjekke litt. Det har ikke vært noe vind å snakke om her i Stavangerområdet, men det som har vært har komt fra VSV det siste døgnet. Dette har rotet opp mye sjø. Det er kraftig drag i sjøen her i kveld og det røyner på både fortøyninger og utriggere. Satte på en ekstra baugfortøyning med gummifjær for å avlaste forre spring.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekker båten minst en gang pr dag . Ligger noen båter fra Drammen og Oslo som jeg også ser etter så gutta slipper og kjøre helt til Horten bare for og se etter dem , noen på land og noen på vannet . Men det er jo ca 350 båter tilsammen i havna her og det er sjelden og se noen som ser etter båtane sine utenom di vanlig 10-15 folka som pleier og komme innom og ta en prat og sjekke litt .Syntes det er rart på alle mulig måter at folk ikke ser etter båtane sine , i det siste har det blåst som f... innimellom også , men neida ikke mange som sjekker sine nei . Tok en tur litt rundt på land og på bryggene bare for og se litt . Flere båter som er tatt på land , som står der uten at folk har gjort noen ting med båten sin .Står båter med gummibåten i davitrane , fendra henger på sia , fortøyningstauet er løsnet fra brygga og henger ned fra båten i puller'n .Er vel ikke akurat den store vinterkonserveringa det vel . Men er jo stort sett dem samme folka som har service folk å plass år etter år når båten er sjøsatt , for og få startet så dem kommer seg på plass i båsen sin . Sløft spør du meg , men båtverkstedene i Horten skal jo leve dem og :lol:

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Navnet her må de være irrelevant for de fleste på båtplassen: "Husk å se til båten"?!?!?!?!?!?!?!?

 

HUSK? Er det mulig å glemme slikt da, kan man glemme gode venner? Titelen burde kanskje endres til "Nytten ved å se til båten minst en gang daglig", noen av oss har kanskje problemer med å forklare for våre såkalt nærmeste at det å se til båten er mye viktigere enn f.eks å pusse tennene, vaske opp, støvsuge osv osv osv!

 

God jul til alle (båt)venner!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Det finnes nok såkalte "redere" iblant oss som har båt den tiden på året da man kan vise seg frem

og sole seg i BÅTENS glans. Resten av året da BÅTEN virkelig trenger pleie og omsorg da

finner man på de merkeligste unskyldninger for å unngå fysisk kontakt med BÅTEN.

Kanskje det er på tide å stifte "Foreningen for ensomme båter?

Link to post
Share on other sites

Har prøvd lett-presenning på båten i fjor, og den ble bare filler. Men etter at jeg fikk tak i en tyngre utgave har jeg ikke hatt problemer med at den blåser av. Tror mange slurver med å sikre den for dårlig. Selv er den åpen foran og bak for å få gjennomtrekk. Har blåst kraftig, men den ligger som limt på.

Link to post
Share on other sites

Den beste måten å se til båten på, er å starte maskinen, løse fortøyningene, og ta seg en tur. Utgangspunktet var selvsagt at det hadde snødd så mye at det var best (for oss, for båten, for sinnet??) å måke den. Når vi først var der, tok det ene det andre, og det endte med at eldstegutten og jeg var en runde på Krossfjorden, ut til Austevoll og inn igjen. Eneste båt vi så var fergen til Austevoll, men den så vi to ganger (på vei til Krokeide, og på vei fra Krokeide)

 

Falt for fristelsen å hive uti et snøre, så inn igjen satt junior i styrehuset godt og varmt, mens skipperen sto på akterdekket med fileteringskniven. Torsken uteble, men det kan gjøres mye morsomt med sei så lenge den er av en viss størrelse.

 

Så nå klarer vi noen dager med familieselskap, værmeldingene er vel slik at det likevel blir til at jeg ser til båten de nærmeste dagene.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Den beste måten å se til båten på, er å starte maskinen, løse fortøyningene, og ta seg en tur.

Du har helt rett i det.

Jeg var nedom båten i dag :smiley: men det var så mye snø så jeg nøyde meg med å få vekk alt dette kvite slaps.

Jeg lengter til en dag som bildet viser

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/225/NB_820.JPG

Redigert av Andreas (see edit history)

NB 820

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare dere som har båtene på land som bør sjekke.  Var selv nettop nedom havna for å sjekke litt.  Det har ikke vært noe vind å snakke om her i Stavangerområdet, men det som har vært har komt fra VSV det siste døgnet.  Dette har rotet opp mye sjø.  Det er kraftig drag i sjøen her i kveld og det røyner på både fortøyninger og utriggere.  Satte på en ekstra baugfortøyning med gummifjær for å avlaste forre spring.

Hei Arnstein!

 

Ja er nede i havna MINST en gang til dagen når det er uvær. Jeg har doblet fortøyningene fremme nå på vinteren.

 

Er det fare for springflo er jeg ofte nede og sjekker om mørebasen flere ganger om dagen. Ser at det er mange som slurver. Ligger flere små båter i "din" havn som eierne ikke passer særlig på.(på midtre molo), en med avrevet fortøyning som jeg provisorisk ordnet, samt en snekke (hantoen) har så stram fortøyning at båten blir presset ned ved springflo, sikkert 15cm forann,,, :cryin:

 

Er dog kjekt og se at det ofte er folk nedom i havna og sjekker båtene.

 

Ser at din båt koser seg!! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Er dog kjekt og se at det ofte er folk nedom i havna og sjekker båtene.

Ja, jeg er så enig så enig. Alikevel, dette med springflo er folk definitivt ikke bevisst på. Vi har hatt et par tre dager de siste syv dagene der dette har vært en aktuell situasjon å passe på. Med dagens hjelpemiddel, som f.eks. en daglig sjekk her http://met.no/cgi-bin/vannstand-tabell.cgi, så kan en enkelt finne ut når tid det er aktuelt og være ekstra oppmerksom. Kanskje ikke alle har PC og like enkel tilgang til internet, men de kan i allefall lese lokalavisa og høre på værmeldingene. Får med seg det meste da.

 

Hadde min sedvante tur i havna i dag og kunne konstatere at Mørebasen også hadde det utmerket. Det er dog meldt en del vind fra SSØ fra søndag kveld til mandag. Spesielt SØ har har jeg respekt for der jeg ligger.

:sailing:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke kikkert, jeg...  :wink:

---> Ser ut vinduet...og DER var jammen båten idag også... :cheers:

 

mvh

harBayliner

Regner med at jeg har vunnet i lotto ikveld....... :cryin:

 

For jeg har og lyst på hus nede ved sjøkanten og et lite sjøhus som mørebasen kan bo i om vinteren så den ikke blir våt og kald....

 

Kansje neste uke... ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...