Jump to content

Husk å se etter båten


Mortol

Recommended Posts

Her er det nok endel som har noe å lære... ser ofte fendere som henger over  utliggerene - kanskje båsene er for smale??

Der har du et poeng. Det er jo muligens noen kroner å spare på en smal bås i forhold til en bredere. Jeg tenkte ikke på det -- har alltid hatt god bredde (Kjapp Marina/Dolviken Brygge) -- og aldri har en fender krøpet over, hverken i storm eller stille. Men hvis de ligger og gnager mellom båten og utliggeren hele tiden, og båten beveger seg litt frem og tilbake i båsen (det gjør den jo alltid) så kan de nok ta seg en tur, ja.

 

Det er i alle fall lurt av deg å kikke rundt, gruble og spørre før du legger din egen båt i bryggen. Intet er bedre enn å lære av andres feil ... :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg går tur så ofte jeg kan i marinaer og båthavner for å suge inn litt atmosfære og dagdrømme litt ...

Jeg er ikke særlig båtvant og har noen spørsmål om fortøyning av båter i båser.

 

Ser at de aller fleste båtene, i alle fall opp til et par og 20 fot, har to trosser (en på hver side) framme og det samme bak.  Det er vel ok? Ser også at trossene ikke er bundet fast i båten, men løkken i trossen er lagt (på en spesiel måte) rundt kryssholtet på båten. Er det ok eller er det sikrere å slå et halvstikk eller noe??

 

Et siste spørsmål: Ser også at det er vanlig på båter av samme størrelse som nevnt over, at de har to fendere på hver side, dette virker nok, men hvordan unngå at fenderene "går" oppover og til slutt ligger på eller henger over utliggerene?

 

tj

Ligger båten i utrigger fra flytebrygge, kan du fortøye ganske stramt. Dette vil faktisk spare både kryssholt og utriggeren for belastninger fra en jagende båt. Husk å bruke fjærer. Ved fortøyning til flytebrygge vil du ikke ha problemet med fendere som glir opp dersom de henger sidt nok.

 

Er utriggeren opplagret i fast brygge er situasjonen en helt annen. Her må fortøyning mot landsiden tilpasses tidvannet. Da er regelen heller relativ slakk fortøyning. Fenderne tilpasses ved å følge med. Hver båt har sitt bevegelsesmønster i sin fortøyning. Studer denne i forskjellige vindretninger og vannstand så finner du fort ut av det.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Løkke-metoden er selvsagt best. I alle fall så lenge det er en ordentlig spleiset løkke. Den løsner aldri fra kryssholtet.

 

Er det et problem at løkkene ikke er spleiset ordentlig eller er de som oftest å stole på?? Eller stilt på en annen måte, er det ok med biltema/clas ohlson tau eller må en kjøpe i båtforretninger??

 

tj

Link to post
Share on other sites

Er det et problem at løkkene ikke er spleiset ordentlig eller er de som oftest å stole på??

 

.....er det ok med biltema/clas ohlson tau eller må en kjøpe i båtforretninger??

Det å spleise kan du lett lære selv, gå i havna til våren så er det bare å spørre noen om hjelp til å komme i gang med dette. Jeg har i lært mange i båthavna som jeg ligger denne enkle kunsten.

 

Selv kjøpte jeg noe tauverk på biltema her i høst og kvaliteten på disse virket i allefall grei nok til mitt bruk, styr bare unna det billigste. Og for å ha det sakt, tau fra Europris er ikke brukbart til noe...

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Er det et problem at løkkene ikke er spleiset ordentlig eller er de som oftest å stole på?? Eller stilt på en annen måte, er det ok med biltema/clas ohlson tau eller må en kjøpe i båtforretninger??

 

tj

Bruker kun tau fra Biltema, sterkt og relativt billig. Bruk heller for tykt en for tynt tau. Mer å file på om så skulle forekomme. Vedrørende spleising av løkker så holder dette veldig godt. Pass på at du lager løkken stor. Foreta minimum 5 innstikk ved kort- og rundspleis. Jeg bruker 8 på et 16 mm tau og ca 3 tonn båt. Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Biltema sine tau er helt OK, har brukt dem i flere år og du får billige gummifjærer, sjakler og alt du trenger. Kjøp en stor kveil, så har du. Polyestersilken (blankt tau) er fint fordi det holder seg rent. Ta noe av tauet, og sett deg i sofakroken og øv på spleis, det er veldig enkelt faktiskt! Du finner tegninger på internett og i div båtblader/bøker. Du får også kjøpt ferdige med løkker ihvertfall på C Ohlson, men det koster mer

 

Og et lite tips, gamle tau som er skitne og stive/harde har utrolig godt av en runde i vaskemaskinen, men husk at du må kveile det opp ellers har du århundrets floke. De blir god som ny§

.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gode erfaringer med Biltema tau til faste fortøyninger på flytebrygga, men har opplevd at tauet (tror det er 16 mm og av den dyreste kvaliteten) ikke holder spensten når det brukes til vanlig fortøyningstau, slik at kordelene vrir seg fra hverandre når tauet kveiles opp etter bruk - etter bare en sesong.

 

Jeg vil derfor unngå Biltema tau til annet enn faste fortøyninger i fremtiden...

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Ser også at det er vanlig på båter av samme størrelse som nevnt over, at de har to fendere på hver side, dette virker nok, men hvordan unngå at fenderene "går" oppover og til slutt ligger på eller henger over utliggerene?

Du kan jo spandere eks. 4 billige Biltema fendere, og feste dem til utriggerne. Det har jeg gjort.

 

 

Link to post
Share on other sites

Og et lite tips, gamle tau som er skitne og stive/harde har utrolig godt av en runde i vaskemaskinen

.

:eek:

 

En total avsporing av debatten. Jeg lurer bare på om du driver annen form for ekstrem sport ?

Hva sier sjefa til sånt da? Sånt som du gjør,tør jeg ikke tenke på engang. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Hva sier sjefa til sånt da?

Sånt som du gjør,tør jeg ikke tenke på engang. :cryin:

Hei Thor

Dette gjør jeg hvert år jeg og kapteinen er veldig fornøyd med det. :yesnod:

 

"Sjefa"/ rederinnen av Quantum

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Milde Moses..... Men hvor mye tau stapper du inn av gangen da? Jeg har forbud mot å nærme meg alt av husholdningsmaskineri her i redet hvilket kan henge sammen med at jeg brukte stavmixeren i malingsspannet engang. Tilgivelsen kommer aldri tror jeg. Men gir du retningslinjer så kan det jo hende hun mykner litt ?

Link to post
Share on other sites

brukte stavmixeren i malingsspannet engang.

[OT]

 

Du er i godt selskap. Jeg fjernet aske fra peisen med støvsuger en gang ... gikk helt fint, det ... helt til det tok fyr i støvsugeren, og den blåste en vanvittig røyksy ut i hele huset ... Men jeg må fortsatt støvsuge, den der episoden var ikke nok til å få støvsugerforbud, dessverre! :nonod:

 

[/OT]

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette gjør jeg hvert år jeg og kapteinen er veldig fornøyd med det. :yesnod:

"Sjefa"/ rederinnen av Quantum

Tør du ikke stå frem med fornavnet ditt lenger Gudrun, har du fått skylden for stormen? :yesnod::wink: Takk for sist forresten, og hils gubben. Håper han er kommet seg hjem fra båten uten å måtte vasse med vann over støvlene. Skal hilse så mye fra rederinnen her også.

 

Men nok om deg/uværet, :eek::cryin: vi kjører også tauverket i vaskemaskinen, og husker alltid å bruke tøymykner. Da blir gammelt tauverk virkelig som nytt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tør du ikke stå frem med fornavnet ditt lenger Gudrun, har du fått skylden for stormen?  :yesnod:  :wink:  Takk for sist forresten, og hils gubben. Håper han er kommet seg hjem fra båten uten å måtte vasse med vann over støvlene. Skal hilse så mye fra rederinnen her også.

 

Men nok om deg/uværet,  :eek:  :cryin: vi kjører også tauverket i vaskemaskinen, og husker alltid å bruke tøymykner. Da blir gammelt tauverk virkelig som nytt.

 

Lars H.

Tøymykner brukes ja.

Ja, jeg er blitt mobbet i hele dag, :cryin:

og ikke nok med men gubben er blitt nedringt for å høre om han trenger hjelp.

Til og med min søster ville komme ham til unnsetning

og klokelig har han holdt seg i båten i hele dag. :yesnod:

Han ville blitt nokså våt og kaldt på bena (se bildene som Lasse hadde tatt fra havna, lenger oppe i denne tråden) hvis han hadde prøvd seg.

Ikke før ca. kl. 18.00 hadde vannet gått ned igjen så han kunne gå tørrskodd over igjen.

Quantum ligger forresten rett bak vaktbua på det mitterste bilde.

 

Gudrun

Redigert av Quantum (see edit history)

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Milde Moses..... Men hvor mye tau stapper du inn av gangen da? .......

 

 

Vi vasker også alt av tauverk til Zaphir i maskinen, 50gr. og såpe i vaskeballen, tøymykner og full sentrifugering etterpå. Dersom det er påspleisede kauser o.l. så trer jeg det inn i et par sokker og taper rundt. Det går så fint så! :yesnod:

Jeg hadde et langt fint tau til dreggen, 110m. med 14mm mykt fint tau. Jeg hadde ikke lyst til å kappe det, så jeg passet på når fruen var borte et par timer, la meg på kne foran maskinen og begynte å legge tauet i kveiler inn i maskinen. Jeg måtte til slutt kappe det..... men heldigvis bare 19m. Så nå har jeg et tau til dreggen på 91m.

 

Og maskinen klarer seg! ...........hver gang. :wink:

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Nei, denne tråden.

 

Gerhard

Beklager, er ikke sikker på om det er stormen Gudrun eller rederinnen Gudrun som har tatt feil her.

Selvsagt er det i denne tråden bildene til Lasse fra Padda er.

 

Gudrun

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Jeg har gode erfaringer med Biltema tau til faste fortøyninger på flytebrygga, men har opplevd at tauet (tror det er 16 mm og av den dyreste kvaliteten) ikke holder spensten når det brukes til vanlig fortøyningstau, slik at kordelene vrir seg fra hverandre når tauet kveiles opp etter bruk - etter bare en sesong.

Kveiler du tauet mot sola? - i så fall kan det vera forklaringa på kort levetid.
Link to post
Share on other sites

PS - ved vasking av tauverk i maskina Thor; så hør om ikke sjefen kan donere et gammelt putevar eller lignende. Evt. hør om PitPuddelen kan avse sitt reserveputevar noen timer, i bytte mot lovnader om fjerning av ingrodd våt-doggy lukt, som erstattes med blomstereng-lukt.

 

Stapp tauverket inni, er det sjakler, kauser el.l, kan disse "maskeres" med avdankedet tennissokker, som stripses på for å beskytte vaskemaskinens trommel

 

Omlag 50 grader, masse Biotex ( legg helst hele sulamitten i bløt på forhånd, bløtlegging er en glemt kunst jeg fikk innprentet av min bestemor. Passende mengde tøymykner, heng opp. Gi Vovsen putevaret tilbake..

 

Oppdrag utført..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Feil Suzuki, tema: "husk å se etter båten". Har du sjekket Jokern i kveld, eller sitter du oppe i dalen å håper på et durabelig forsikringsoppgjør??!!

 

Mvh

 

Barsk II :nono:  :smash:  :seeya:  :cheers:

Tja, flytebrygge, hva mer kan jeg gjørra ?

 

Eller veit du noe jeg ikke veit ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tja, flytebrygge, hva mer kan jeg gjørra ?

 

Eller veit du noe jeg ikke veit ?

 

Suzuki

Neida, jeg var nede på Sjølyst for en halvtime siden, og med unntak av et par presenninger var det greit der. Mye takket at vinden dreide vest-nord-vest i kveld..tror jeg....

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Puh - nå ble jeg lettet egentlig. Tenkte svinge neddom da jeg kom sørfra med bil i sted, men droppet det. Ligger på flytebrygge, med fendere, foran, bak og på siden ( OK, ikke forand da ).

Tau har jeg så det holder også. Regner med det går bra, helt til ditt inlegg dukket opp. Da meldte tvilen seg. Får ta en tur i morra tidlig..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Puh - nå ble jeg lettet egentlig. Tenkte svinge neddom da jeg kom sørfra med bil i sted, men droppet det. Ligger på flytebrygge, med fendere, foran, bak og på siden ( OK, ikke forand da ).

Tau har jeg så det holder også. Regner med det går bra, helt til ditt inlegg dukket opp. Da meldte tvilen seg. Får ta en tur i morra tidlig..

 

Suzuki

Hvis du ligger på Kongen, så merker du knapt vest-nord-vesten.?

Det går bra, helt sikkert. Min første melding var ment litt som fleip.

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Blåser godt i dag ja. Jeg var nede med ungene for å se på høyvann og vinden. Det var en del presenninger som hadde blåst i stykker. Men også en båt som holdt på å blåse ned. Det er mye krefter i sving her:

 

Bilde

 

Litt senere på kvelden så jeg at den var "reddet".

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...