Jump to content

Husk å se etter båten


Mortol

Recommended Posts

På bildet til Gerhard så tror jeg at vi ser at det kanskje hadde vært en fordel med et pressenningstativ med en A både foran og bak, og ikke den omvendte T. Da er det 4 ben i bakken, og et tverrstag mellom. Tror det er mulighet for å kunne feste dette bedre til båten.

 

Jeg har forresten samme krybbe som den vi ser på bildet. Og det så ikke bra ut at den gir etter slik :sad:

Link to post
Share on other sites

På bildet til Gerhard så tror jeg at vi ser at det kanskje hadde vært en fordel med et pressenningstativ med en A både foran og bak, og ikke den omvendte T. Da er det 4 ben i bakken, og et tverrstag mellom. Tror det er mulighet for å kunne feste dette bedre til båten.

Ja, og se på dette bildet. Det er et godt vindfang

 

Bilde

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Helt stille nå tidlig om morran bortsett fra at det burær fælt i retning av Pete. Takk for full vaskeoppskrift av tauverk. Ørnhild dro nettopp for å gjøre en innsats på gamleheimen.

Tror jeg prøver et par tamper mens morraturen gjøres unna i båthavna. Kan jo være noen

trenger en hand ekstra.

Link to post
Share on other sites

satt å så på tv`en i går kveld mens d ulte rundt husveggene og hadde ikke samvittighet til ikke å ta en tur i havnen....

d var lurt

har lagd pres.stativ i A formasjon med 2`x4` og slo lekter på disse for at ikke presseningen skulle ta av, og strammet etter alt tauverk. d så ut til at d skulle gå bra. (får gå ned en tur å se nå).

mens j holdt på kom en annen kar i samme ærend, men ved de båtene hvor vinden virkelig hadde gjort en jobb (var mange dyre båter), glimret eierne med sitt fravær og det så ut som det kunne ha skjedd forrige lør. natt.

:eek: er d mulig å være så likegyldig til sine verdier?

med vennlig

firefighter

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en del båteiere som bor veldig langt unna båthavn og opplagsplass,det kan jo være forklaringa kanskje? Her ute står en liten Marieholm seilbåt som presenningen blåste i stykker på for flere måneder siden og det er trist å se på. Men dreneringen fra cockpit er åpen og ikke er det vann i motorrommet så jeg tror det går bra. Sjekker den hver gang jeg går tur der med bikkja.

Den er uten reg.nr. og da er det vanskelig å spore eieren.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å se etter sine eiendeler, tror jeg at vi her kan skille mellom båtfolk og folk med båt. For meg personlig er ikke en båt en "eiendel", men et kjært "vesen", som jeg har lyst til å ta vare på på best mulig måte.

 

På Baardsenbrygga (hvor mine båter ligger), se bildet under,.....

Bilde

 

.....ligger det f.t. 5 mindre båter, utenom mine egne, og INGEN av disse har vist seg, hverken fredag, lørdag eller i dag! Da har du bare ikke interesse av båten, annet enn når du skal utpå vannet, en sjelden gang! Vet også at alle disse båteiere bor i distriktet, så unskyldningen med at "det er for langt" gjelder ikke her! :smash:

 

Det som ergrer meg mest med disse er, at de i sin skødesløshet kan ødelegge for andre båtfolk. Ta den Yamarin 5010, til venstre i bildet, f.eks. har megakorte, stramme fortøyninger foran. Dette resulterer i konstant rykk og napp, og derav belastning på brygga. Skulle til å ringe til eieren i går, men tollvesenets småbåtregister er selvfølgelig stengt på lørdager......... :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har også vært nede å sjekken båten de siste dagene, og i går så var det vann helt opp til den opplagsplassen vi hadde i fjor. Er glad vi ligger litt lenger innpå land i år.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Har vært i havna nå, der har en båt gått ned

henger bare etter fortøyningene.

bare baugen som stikker opp.

Ikke stor båt men ergelig like vel. ca 16 fot med kalersje og påhenger.

Den har ligget på samme plass på gjeste brygga siden

i sommer, tror ikke den har hatt noe videre ettersyn..

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tilbake fra havnen etter sjekketur. Og alt var vel med Trudelutt. Presenningstøtten på fordekket hadde vridd seg litt, men det ble justert og strammet opp. Ellers hadde det stått vann helt under båten. Det så ut til at det hadde gått bra med andre båter også. Det er ikke så mange båter på sjøen i Son. Har forresten aldri sett så mye av Hulda (hun ligger på sjøen). Men der er bryggen ganske høy. Legger ved et par bilder av området der båtforeningen tidligere hadde mange båter. Hadde det stått små båter med lave bukker der i går, kunne det blitt kritisk. Idag var det nok en vannstand på 80cm mer enn normalt, men i går hadde de vært 130cm over "normalen".

 

Bilde

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ikke alltid nok å "se etter båten" som denne tråden heter. Selv om en tar båten med hjem i hagen innved husveggen kan det gå galt når slike som "Gudrun" slår til!

 

Bilde

 

Les mer i Aftenbladet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjekk disse trådene på fendern.se for å se flere triste eksempler på stormens herjinger:

 

Her var det mye sørgelig gitt..

Båter har det best på vann uansett om det blåser som bare det. Sålenge fortøyningene holder er det mindre vindfang på sjøen enn på land!!!!

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Hadde en tur i Viksunden i dag, den ligger på land. Kun presenning over cockpit, dratt over et par gamle kalesjebøyler. Heldigvis står hun godt innimellom andre båter, og tett inntil en høy fjellvegg. Presenningen var OK, alt annet likeså ... pumpet ut noen liter vann fra kjølsvinet (hun står foroverlent, så ikke alt går i svalkerørene). Litt vann på gulvet inne, vind og blest mot luken/døren. Men det er glassfiberdørk, så det går helt greit. En lettelse!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her kommer mer advarsel fra Meterologiske, bølger og vind imorgen!

 

BildeBilde

 

BildeBilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...