Jump to content

Husk å se etter båten


Mortol

Recommended Posts

Og her er kuling/storm varslet ustedt klokka 20.30 UTC 11/1 2005

KYSTEN FRØYA - RØRVIK:

Onsdag sørøstlig periodevis stiv kuling.

 

Utstedt klokka 20.03 UTC 11/1 2005

Skagerrak:

Natt til onsdag økning til sørvestlig sterk kuling. Onsdag formiddag liten storm, periodevis full storm. Onsdag kveld sterk kuling.

 

Utstedt klokka 11.49 UTC 11/1 2005

STOREGGA-HALTENBANKEN TIL NULL-MERIDIAN:

I kveld og i natt økning til søraust sterk kuling, liten storm i vest.

 

Utstedt klokka 11.44 UTC 11/1 2005

STOREGGA:

Fra natt til onsdag sørlig sterk kuling, onsdag liten storm.

 

Utstedt klokka 11.40 UTC 11/1 2005

kysten FEDJE - STAD:

I kveld tirsdag økning til sørlig sterk kuling, i natt liten storm, onsdag opp i sterk storm.

 

Utstedt klokka 11.38 UTC 11/1 2005

kysten KARMØY - FEDJE:

I kveld tirsdag sørlig sterk kuling, fra seint i natt eller onsdag morgen full storm.

 

Utstedt klokka 11.35 UTC 11/1 2005

kysten LISTA - KARMØY:

I kveld tirsdag søraust sterk kuling, dreiende sørlig, onsdag morgen liten storm, dreiende sørvest.

 

Utstedt klokka 11.47 UTC 11/1 2005

VIKING, AUST-TAMPEN:

I ettermiddag økning til sørlig sterk kuling, natt til onsdag full storm, onsdag morgen til dels full storm.

 

Utstedt klokka 11.29 UTC 11/1 2005

FISKER, UTSIRA SØR, UTSIRA NORD:

Seint i ettermiddag økning til sørlig sterk kuling, dreiende sørvest, fra onsdag morgen liten eller full storm.

 

Utstedt klokka 11.26 UTC 11/1 2005

TYSKEBUKTA, DOGGER:

I ettermiddag økning til sørlig sterk kuling, dreiende sørvest, onsdag opp til liten storm.

 

Utstedt klokka 10.34 UTC 11/1 2005

FLADEN:

I ettermiddag tirsdag økning til sørlig sterk kuling, dreiende sørvest, fra natt til onsdag liten og til dels full storm.

 

Utstedt klokka 10.51 UTC 11/1 2005

kysten LISTA - SVENSKEGRENSA:

Fra sent tirsdag kveld sørlig stiv kuling. Fra natt til onsdag sørvest stiv kuling, først i vest. Om formiddagen økning til sterk kuling.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fra Avinor...... 45 Knop på Sola/Stavanger i morgen .

TAF (FT) 111700Z 120018 19020G30KT 9999 -RA SCT012 BKN020 TEMPO 0002

        4000 RADZ BKN010 BECMG 0206 19032G45KT SHRA SCT012 BKN018

        FEW020CB TEMPO 0618 4000 SHRAGS BKN012CB PROB30 TEMPO 0618

        TS BECMG 1417    27030(  G45KT )

 

Hvordan dekoder vi dette her? Uten å ta flysertifikat? :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvordan dekoder vi dette her?  Uten å ta flysertifikat?   :smiley:

Fra Avinor...... 45 Knop på Sola/Stavanger i morgen .

TAF (FT) 111700Z 120018 19020G30KT 9999 -RA SCT012 BKN020 TEMPO 0002

4000 RADZ BKN010 BECMG 0206 19032G45KT SHRA SCT012 BKN018

FEW020CB TEMPO 0618 4000 SHRAGS BKN012CB PROB30 TEMPO 0618

TS BECMG 1417 27030( G45KT )

 

Det som er uthevet nå er vind dvs 19020G30

oversatt blir det wind fra kurs 190 grader styrke 20 gusting 30 knots ,,,håper det forklarer det :wink:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Været i Bergen nå METAR (FLYINFO)

ENBR 120920Z 20034G56KT 160V230 4500 RA BR FEW005 SCT009 BKN014 04/02 Q0979 WS RWY17 TEMPO 3000 RA SCT005 BKN009 =

 

BERGEN (FLESLAND): ECET 15:53 UTC

 

REPORT FROM 12.DAY OF MONTH 9:20 UNIVERSAL TIME WIND 200 DEGREES 34 KNOTS GUSTS 56 KNOTS VARIATION IN WIND DIRECTION FROM 160 TO 230 DEGREES LOWEST VISIBILITY 4.500M HEAVY RAIN MIST FEW CLOUDS (1-2 OKTAS) IN 500FT SCATTERED (3-4 OKTAS) IN 900FT BROKEN (5-7 OKTAS) IN 1.400FT TEMPERATURE 4 DEGREES / DEW POINT 2 DEGREES PRESSURE 979 HEKTOPASCAL WINDSHEAR RUNWAY 17 (BELOW 1.600FT AAL)

 

TEMPORARY CHANGE IN THE NEXT 2 HOURS: LOWEST VISIBILITY 3.000M RAIN SCATTERED (3-4 OKTAS) IN 500FT BROKEN (5-7 OKTAS) IN 900FT =

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Var ut for å se på været og høg flo i dag.. Kom til båthavna på Husnes og sjøen sto til toppen av kaia.. Mangen hadde fortøyd ekstra god men det hjelper ikke altid.. Så en båt på ca 28 - 32 fot som var ganske si på ræva. Meg og far fant ut at vi skulle ta en tur ombord for å se om der var vann om bord og riktignok .DET var det.. Løftet på motorluka og vannet stod til midt på to grønne volvoer.. Prøvde å finne lensepuimpe men fant bare en hånd pumpe.. Pumpa for livet men ingen vann kom ut.. Kanskje denne allerede var under vann..

 

Fikk varsla formann i båtlaget og håper det ble ordna opp i. Den var bare cm fra å synke.. Ikke kjekt å se , og heller ikke så kjekt å rote rundt i andres båter men følte dette nødvendig..

 

Hva ville dere gjort??

Hadde DU gått ombord for å sjekke om du kunne gjøre noe??

:confused:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

TANAGER kl 1600

 

Bare en liten oppdatering om vindstyrke.

Vi ligger ved kai i Tananger og det kan virke som om vinden er på vei til å løye.

Var oppe i 65 kn i kastene for en time siden, men nå er kastene på max 60kn. Selv om det er mer enn nok.

 

Mariell.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Måtte selv flytte robåten som låg på kaien vår. Normalt ligger vannstanden 0,5 meter under kaien, men idag stod den en halvmeter over! Har tredekke på, så fryktet at dette skulle flyte opp, men gikk heldigvis bra. Kun et par fjøler som er borte.

 

De to andre båtene har det iallfall bra. står godt innpakket på land, har ikke sett noen tau som har røket siden i høst. Men så har eg jo da eg skikkelig pressening....

 

 

Håper iallefall at disse stormene stopper snart!

Link to post
Share on other sites

Hvordan står det til med bølgehøyde + retning der nede?  Skulle gjerne dobbeltsjekket prognosekartet fra met.no.

Tananger/Risavika 1700.

Vindstyrke 50 kn, 60 kn. i kasta

Vindretning 261 Var mer sørlig tidligere idag

Bølgehøyde her inne i havna 1,5 - 2 meter

 

Siden vinden nå har begynt å dreie vestlig, så er det nok ikke lenge til det løyer, så det værste er nok over.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det blåser i indre Oslofjord også - storm i kastene på Steilene:

http://151.157.48.21/Nye_eksterne_web_JOC/...teilene_JOC.htm

:headbang:  :headbang:

Jeg kan skrive under på at det blåser litt lengre ut i fjorden også! Var akkurat nedom opplagsplassen, og der STÅR vinden nesten rett inn. Var flere presenninger som blafret noe fryktelig, og også noen som hadde blåst av båten. Spesielt en Nidelv 24, den står nå helt uten dekke. Cockpiten er helt åpen, så der regner det rett inn. Hvis du har en slik båt liggende ca midt på opplagsplassen til Betongen, bør du ta en tur litt kjapt, hvis ikke blir det fort mye vann i båten tror jeg. Selv om det ikke regner akkurat nå.

Vinden er nesten rett sør, så da tar det ekstra godt i havna vår. Det samme gjorde det i Kambo båthavn, der blafret det fælt i presenninger der også. Sjelden å se så store bølger i Mossesundet som det er i kveld!

Måtte gå av toget på Kambo i ettermiddag, det var strømløst fra Moss og sydover. :headbang: Derfor vet jeg at vinden røsker fælt der også.

 

Vannstanden i fjorden er snart like høy som den var på lørdag også, men vet ikke om det stiger mer eller ikke. Skal nok ned i havna en tur til i løpet av kvelden, så vi får se da.

Nå liker jeg meg ikke!! :sad::nonod:

Link to post
Share on other sites

Var ut for å se på været og høg flo i dag.. Kom til båthavna på Husnes og sjøen sto til toppen av kaia.. Mangen hadde fortøyd ekstra god men det hjelper ikke altid.. Så en båt på ca 28 - 32 fot som var ganske si på ræva. Meg og far fant ut at vi skulle ta en tur ombord for å se om der var vann om bord og riktignok .DET var det.. Løftet på motorluka og vannet stod til midt på to grønne volvoer.. Prøvde å finne lensepuimpe men fant bare en hånd pumpe.. Pumpa for livet men ingen vann kom ut.. Kanskje denne allerede var under vann..

 

Fikk varsla formann i båtlaget og håper det ble ordna opp i. Den var bare cm fra å synke.. Ikke kjekt å se , og heller ikke så kjekt å rote rundt i andres båter men følte dette nødvendig..

 

Hva ville dere gjort??

Hadde DU gått ombord for å sjekke om du kunne gjøre noe??

:confused:

Gått om bord, gjorde det selv med nabo båten idag, den var noe stramt fortøyd forsøkte og rnige eier, fikk ikke svar, gidde slakk og dokumenterte med foto. Den ene utriggeren min løsnet fra kai i natt, ingen skade på båt eller utrigger. kl 0500 var jeg nede og boltet den fast igjenn. Utifra denne erfaringen var jeg redd for at den utriggeren vi begge fortøyer i skulle gå føyka satte på flere spring på begge båter og fulgte med.

 

Pratet med eldre folk i dag, de er øvegidde over størrelsen på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det blåser friskt enda, men pålangt nær som det gjorde inatt. Håper det værste er over nå!!!!

Det har begynt å løye ordentlig her nå (Fyllingsdalen vest for Bergen). Ser ut for at det verste er forbi. Og godt er det. Det blåste så inn i #$@ i sentrum i dag at jeg måtte holde hardt på caps'en.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...