Jump to content

Husk å se etter båten


Mortol

Recommended Posts

....men det som var værre var at nabobåten en Viksund 770 hadde velta. Viksunden sto på slike høge fine "kjøpebukker" med selvjusterende krybbe. Hele greia med preseningstativ (Dekkstativ) ligger nå bare der, regner med at vinden har løftet båten med krybba på og vridd den rundt.

Bilde

Vridd den rundt ? Har denne båten stått paralellt med den andre vi ser på bildet ?

Forøvrig, så syntes jeg det ligger så lite planker der. Det er mulig det er ryddet opp, eller at det er mer en det ser ut som, men selv så har jeg mer plank under når den står på gress.

 

Bilde

Jeg bruker flere 2x8 toms planker.

 

Foran (lengst fra på bildet) har jeg bygget opp ekstra for å få litt høyde slik at vannet renner av dollbordet.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Vridd den rundt ? Har denne båten stått paralellt med den andre vi ser på bildet ?

Ja båten har stått paralelt med båten min som ses på bildet... Viksunden er nå kranet opp igjen og plassert på bakken med hjemmelagede bukker. Burka er på men denne gang uten stativ...

Jeg har satt på ny burka på min båt nå etter at den blåste til himmels, men det ble uten bruk av stativ. Får heller ned å måke nar det har kommet snø.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ja båten har stått paralelt med båten min som ses på bildet...

Jeg har aldri sett båter falle på denne måten. Vet du hvordan det skjedde? (Ja, bortsett fra at det blåste noe forferdelig da..) Det må vel ha vært slik at den bakre støtten sviktet, (sank ned i plenen eller noe annet) eller at den bakre støtten stod veldig langt fremme, slik at vinden kunne vippe båten bakover.

 

Hvordan gikk det med båten ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Vet du hvordan det skjedde? (Ja, bortsett fra at det blåste noe forferdelig da..)

Hvordan gikk det med båten ?

 

 

En masse vind i kombinasjon med at båten sto så høyt at vinden fikk godt tak under båten. Når båten ble løftet opp av vinden dreide den rundt en av støttene. Ingen av støttene hadde sunket ned i plenen.

Skal en bruke slike støtter i vindutsatte områder er det viktig å forankre disse godt i lange 2*6 eller 2*8 som er breiere enn selve båten...

 

Ser ut som det gikk bra med båten, var inni å tittet i går men så ingen skader bortsett fra olje søl fra Yanmar`n, og rødspritsøl fra origo`n...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

I natt har det blåst noe inni hampen igjen. T.o.m. Steilene har hatt over 20 m/s i kastene. Vind fra sydlig retning. Vet at det betyr vind rett inn på opplagsplassen der min båt ligger. :headbang: Må ned å sjekke litt senere i dag.

Lurer litt på den vindmåleren på Skjærhalden... Står den delvis i le?? Den har hatt max 16,1 m/s siste døgn (tror jeg). I går kveld viste den ca 7 m/s, mens her hjemme blåste det minst dobbelt så mye! Kan klart være lokale variasjoner, men tviler på det også. Nå kl 07 idag blåste det 19 m/s på Strømtangen. Og det må ha blåst mere i natt. Har hørt det har kommet vindkast så hele huset har knaket :eek: . Ikke mye søvn i natt nei! MØKKAVÆR!!!!! :cryin::headbang: Og mere er det visst varslet de neste dagene!

Skulle ikke forbause meg om det er høy vannstand i fjorden nå også. Det er jo et utrolig lavt lufttrykk nå!

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høy vannstand blir det ihvertfall utover ettermiddagen, NRK txt-tv melder 75-100 cm over normal vannstand.

 

Jada, det blåste jammen godt her i Grimstad også i natt, var nede og sjekket skuta 3 ganger, et relativt nytt tau slet nesten av på midten (men har sikret med tilleggstau så det var ingen fare), men jeg savner flere andre båteiere, det er en del båter som nå trenger ettersyn. Har selv fortøyd opp igjen 2 andre båter i dag, mens der også er en trebåt på ca 20 fot som snart går ned, da forstevnen har gnagd så i brygga at der kun er ca 1-2 cm igjen av stevnen.....

Link to post
Share on other sites

Og det må ha blåst mere i natt. Har hørt det har kommet vindkast så hele huset har knaket  :eek: . Ikke mye søvn i natt nei! MØKKAVÆR!!!!! :cryin:  :headbang: Og mere er det visst varslet de neste dagene!

Skulle ikke forbause meg om det er høy vannstand i fjorden nå også. Det er jo et utrolig lavt lufttrykk nå!

Der vi bor tar sønnavinden godt tak i karnappen på huset, og jeg våknet av at det knaket i huset i natt. Hørte to ganger at Bastøferga tutet 3 ganger også - rundt 0300 i natt - de har ingen nattrute. Jeg tenkte at om de tuter en gang til skal jeg dra ned og kikke - men jeg hørte ikke mer. Lurer på om det blåste så mye at de måtte gå fra kai.

 

Geir-Frode - det kan nok være en ide å ta en tur nedom å kikke etter båten.

 

Er det noen som har web link til de ulike vindmålerne det referers til her?

Link to post
Share on other sites

.....Er det noen som har web link til de ulike vindmålerne det referers til her?

Denne her kanskje? ---> http://butikk.met.no/webvar/f-b/f-b_obs_Stromtangen.html

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hørte to ganger at Bastøferga tutet 3 ganger også - rundt 0300 i natt - de har ingen nattrute. Jeg tenkte at om de tuter en gang til skal jeg dra ned og kikke - men jeg hørte ikke mer. Lurer på om det blåste så mye at de måtte gå fra kai.

Geir-Frode - det kan nok være en ide å ta en tur nedom å kikke etter båten.

Er det noen som har web link til de ulike vindmålerne det referers til her?

Det med Bastø-fergen hørtes skummelt ut! :eek:

Skal ned i havna nå snart. Tror det er flere som bør ta seg en tur dit. Var nedom i går kveld også, og det er flere presenninger som begynner å flagre faretruende. Men det er stort sett de som er av den lette tynne typen.

Linker:

Strømtangen

Skjærhalden

Steilene

Horten

Trenger du Flere?? :wink:

Ellers er værradioen på 98,1 på lufta igjen etter lang tids fravær. :flag:

Link to post
Share on other sites

Helt supert - takk for linkene. Finnes det en slik web værstasjon for Moss også? Båtradioen bruker vel Gullhomen som observasjonspost?

 

Jeg skal ta meg en tur nedom "rundkjøringa" der båten din ligger, også skal jeg en tur innom Søly og kikke etter båten til pappa.

 

Om det er ekstremt høyt vann og store bølger tror jeg Bastøferga kan få problemer med å ligge til kai i Moss. Det står jo ganske hardt på innerst i Vælebukta. Får prate med "gutta ombord" nå rjeg tar ferga i morgen.

Link to post
Share on other sites

Helt supert - takk for linkene. Finnes det en slik web værstasjon for Moss også? Båtradioen bruker vel Gullhomen som observasjonspost?

 

Jeg skal ta meg en tur nedom "rundkjøringa" der båten din ligger, også skal jeg en tur innom Søly og kikke etter båten til pappa.

 

Om det er ekstremt høyt vann og store bølger tror jeg Bastøferga kan få problemer med å ligge til  kai i Moss. Det står jo ganske hardt på innerst i Vælebukta. Får prate med "gutta ombord" nå rjeg tar ferga i morgen.

Hei

Her kan du velge og vrake. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ta meg en tur nedom "rundkjøringa" der båten din ligger, også skal jeg en tur innom Søly og kikke etter båten til pappa.

Det så greit ut med båtene i begge båthavnene. Så et par mindre båter med "plastpose presseninger" som hadde løsnet - men ingenting alvorlig.
Link to post
Share on other sites

Var nedom havna etter nok en natt med mye vind pratet med eieren av denne:

 

Bilde

 

Etter at den nå er kommet opp på rett kjøl og gjenomgått av eieren er det bestemt av eieren og forsikkringselskap at båten skal til Hamar for å gjenomgås av fagfolk der. Det eneste som er synlig er en liten "bulk" på babor side litt nedenfor fenderlista. Jeg banket med fingerene der bulken var og det hørtes ut som om det fortsatt var kompakt og jeg vil tro at det lar seg reparere. Eieren av båten har ikke noe tro på at båten vil være sjødyktig etter dette rundkastet. Han hadde fått dårlige følelser som han sa.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Linker:

Strømtangen

Skjærhalden

Steilene

Horten

Trenger du Flere??

Hei.

 

Jeg tar gjerne imot flere. Driver og samler og legger de ut på hjemmesidern min, http://trudelutt.com

 

De jeg har hittil er:

 

Ålesund

Steilene

Drøbak

Håholmen

Skjærhalden

Kilsund

Orkanger

Sandnes

Strømtangen fyr

Trondhjem

Tønsberg, Holmestrand, Horten og Tjøme

Drammen havn

Bergen

Flekkerøya

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg tar gjerne imot flere. Driver og samler og legger de ut på hjemmesidern min, http://trudelutt.com

Lars H.

He-he.

Jeg er nok bare litt "eplekjekk". Jeg har vel et par linker til, men de har du kanskje?

Windping

Danske meteorologiske

Intellicast

Den danske siden er forøvrig veldig bra synes jeg. Hvis du går på verdensvær, og velger land og sted i menyen, kan du se været ganske mange plasser rundt om. Både fyrstasjoner og andre steder i innlandet. ++++++

Den siste siden vet jeg lite om egentlig. Bruker den sjelden.

Link to post
Share on other sites

Har med jevne mellomrom tittet til båten i "vinter", og må si jeg er glad for det. Presenninger av den billige typen som har holdt foregående år, ser ut til å måtte byttes nå av flere enn meg. Mange bare i vår havn har nå blitt oppringt da presenninger spjærer opp og vannet driver ned i åpne luker for "lufting" etc. :sleep:

 

Værmeldingen melder her i Østfold om opptill 20 s/m igjen noe som fort kan sette inn nådestøtet mot presenninger allerede skriker etter hjelp.

 

mvh

GipsyGirl

Redigert av GipsyGirl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har hatt og kommer til å få mer eller mindre kuling fra SV/V hele neste uke i tillegg til høy vannstand. På lørdag morgen er det meldt 70 cm over normalvannstand (rekord for denne vinteren så langt) her i Stavanger-området. Med mye vind fra denne kanten, får vi mye tung dønning innover Byfjorden, noe som forårsaker mye sug i havnene.

 

Hadde min sedvante tur i havnen nå nettopp. Må si jeg ikke liker mye av det jeg ser. Mye dårlig fortøyning. Oppdaget tilfeldig at aktertrossa på en Wiking 28 AC, som ligger bryggelangs, er så å si avfilt. Kunne noen få fibre igjen på siste kordelen. Sikret denne fortøyningen med en tamp jeg fant på brygga. Dersom eier av denne båten leser dette, anbefaler jeg ham å sjekke båten sin snarest.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ja. nå er det igang igjen her på Østlandet også. Møkkaværet. :headbang: Værradioen for Oslofjorden melder om SV stiv til sterk kuling inatt. 15m/s økende til 20m/s! Værmeldinga kan godt endre navn til "kulingvarslene" synes jeg. Det er lenge mellom hver gang det er lite vind nå for tiden. Synes det har blåst kuling helt siden august måned, jeg. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Quote:.........Hadde min sedvante tur i havnen nå nettopp. Må si jeg ikke liker mye av det jeg ser. Mye dårlig fortøyning. Oppdaget tilfeldig at aktertrossa på..............

 

Er også mer eller mindre daglig i båthavna og ser til "gullet" Her ligger det båter i million klassen uten en eneste demper på fotøyningene og andre igjen med meget slitte trosser. Ifjor vinter forsvant en båt fra havna vår under en storm...

Stort sett er folk flinke, men man kan jo lure på enkelte, har selv sagt det til vedkommende med STOR båt og avventer bedring.

 

Oppfordrer alle (iallefall vestlendinger) til å sjekke godt opp og gjerne dobble fortøyningene nå.

 

 

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Quote:.........Hadde min sedvante tur i havnen nå nettopp. Må si jeg ikke liker mye av det jeg ser. Mye dårlig fortøyning. Oppdaget tilfeldig at aktertrossa på..............

 

 

 

Oppfordrer alle (iallefall vestlendinger) til å sjekke godt opp og gjerne dobble fortøyningene nå.

Intruder

 

Tror dette går igjen i de fleste havner. Om min fortøyning ryker er det da bare min båt som kan få skader, eller kan jeg utsett andre båter for skader?

 

 

 

 

I disse vindfulle tider burde dobbling av fortøyningene være en selvfølge.

Redigert av Jakob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg går tur så ofte jeg kan i marinaer og båthavner for å suge inn litt atmosfære og dagdrømme litt ...

Jeg er ikke særlig båtvant og har noen spørsmål om fortøyning av båter i båser.

 

Ser at de aller fleste båtene, i alle fall opp til et par og 20 fot, har to trosser (en på hver side) framme og det samme bak. Det er vel ok? Ser også at trossene ikke er bundet fast i båten, men løkken i trossen er lagt (på en spesiel måte) rundt kryssholtet på båten. Er det ok eller er det sikrere å slå et halvstikk eller noe??

 

Et siste spørsmål: Ser også at det er vanlig på båter av samme størrelse som nevnt over, at de har to fendere på hver side, dette virker nok, men hvordan unngå at fenderene "går" oppover og til slutt ligger på eller henger over utliggerene?

 

tj

Link to post
Share on other sites

Ser at de aller fleste båtene, i alle fall opp til et par og 20 fot, har to trosser (en på hver side) framme og det samme bak.  Det er vel ok? Ser også at trossene ikke er bundet fast i båten, men løkken i trossen er lagt (på en spesiel måte) rundt kryssholtet på båten. Er det ok eller er det sikrere å slå et halvstikk eller noe??

Løkke-metoden er selvsagt best. I alle fall så lenge det er en ordentlig spleiset løkke. Den løsner aldri fra kryssholtet.

 

 

Et siste spørsmål: Ser også at det er vanlig på båter av samme størrelse som nevnt over, at de har to fendere på hver side, dette virker nok, men hvordan unngå at fenderene "går" oppover og til slutt ligger på eller henger over utliggerene?

Trikset er å ha hvert fortøyningstau så kort at båten ikke har mulighet for å reke helt ut til andre siden så den får fysisk kontakt med utliggeren. Men det skal uansett mye til før fenderne "får egne ben å gå på" forutsatt at nederste ende er nesten helt i vannet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ser at de aller fleste båtene, i alle fall opp til et par og 20 fot, har to trosser (en på hver side) framme og det samme bak. Det er vel ok?

 

En på hver side er etter min mening ikke nok. Det bør dobbles både framme og bak. Bør også legge et par spring (trosse på langs av båten som hindrer at den jager frem og tilbake)

 

Ser også at trossene ikke er bundet fast i båten, men løkken i trossen er lagt (på en spesiel måte) rundt kryssholtet på båten. Er det ok eller er det sikrere å slå et halvstikk eller noe??

 

Innfesting på båten med løkke er godt nok...

 

Et siste spørsmål: Ser også at det er vanlig på båter av samme størrelse som nevnt over, at de har to fendere på hver side, dette virker nok, men hvordan unngå at fenderene "går" oppover og til slutt ligger på eller henger over utliggerene?

 

Legge de langt nok ned, og så er det sjekkerunden da. Skal avgårde nå for å se, merker at vinden (og regnet) har tatt seg kraftig opp allerede!!!

 

 

 

Her er det mange meninger................... Så du får nok flere svar..

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

"Løkke-metoden er selvsagt best. I alle fall så lenge det er en ordentlig spleiset løkke. Den løsner aldri fra kryssholtet."

 

Ikke så selvsagt for en landkrabbe :-) Men nå vet jeg i alle fall det :-)

 

 

 

"Trikset er å ha hvert fortøyningstau så kort at båten ikke har mulighet for å reke helt ut til andre siden så den får fysisk kontakt med utliggeren. Men det skal uansett mye til før fenderne "får egne ben å gå på" forutsatt at nederste ende er nesten helt i vannet."

 

Her er det nok endel som har noe å lære... ser ofte fendere som henger over utliggerene - kanskje båsene er for smale??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...