Jump to content

Husk å se etter båten


Mortol

Recommended Posts

+++ En  ferje kapteinen på Mortavika - Arsvågen ,har ikke sett Boknafjoren så "stygg " i alle de 30 åren han har jobbet i dette området.  ( TV Norge innslag)

Jadda jadda, keep it coming så er jeg sikker på å ikke få sove hverken i natt eller i morgen natt ...... :crazy:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tananger/Risavika Kl. 19.15

 

Ser ut som om det værste er over her i Rogaland.

Sjekket litt nå og det vi for øyeblikket måler er

 

Vindrettning 270 grader

Vind styrke 40 kn med 50 i kasta

Bølgehøyden her inne i havna er fortsatt snaue 2 meter. Men når jeg hører 17 meter ved Kvitsøy så tenker jeg vi blir liggende en stund til før vi går ut.

 

Håper at det ikke er for mange båter som har fått skade i dette vannvittige været.

 

 

Mariell.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Inga (eller hva det nå var hun het) var passe b!tchy i formiddag, ja. Så noen, skal vi si interessante, landinger og avganger på jobben.

 

Kjørte utvidet lunchpause, stakk ned i Dollviken for å se etter veslefrøkna. Selvfølgelig når springfloa var på sitt nesten høyeste. Sjøen sto over kaia, gangveien til flytebrygga gikk oppover. Støvelhavet jeg måtte forsere ville gått godt over slagstøvlene av typen Ecco, størrelse 45 og en halv. Så det ble med avstandsbedømmelse.

 

Nå tar ikke sønnavinden så veldig der jeg ligger, dessuten er hun godt beskyttet av en 45 Princess og en 36 St. Cruz på ene siden, og en pinnebåt på noenogtredve på den andre. Men, er første sesongen i denne havnen, så jeg vil gjerne samle så mye erfaring i forhold til vindstyrke og retning som mulig. Nuvel.

 

Etter jobb, og etter at køen til/fra Sandsli og Kokstad hadde gitt seg dro jeg innom på hjemveien. Vinden hadde da dreid mot vest-sydvest og spaknet. Alle tamper og begge springene passe tott. Fendere hang der de skulle. Alt vel.

 

Det var spørsmål om dekoding av flyvær, her er en hjelpeside.

 

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Var nede i båten en tur i dag. Før jeg kom frem til nedgangen til flytebryggene så jeg at det var noe som ikke stemte. En båt lå dypt i sjøen, faktisk bare baugen og deler av overbygget over vann. Hjertet steg brått i halsen, var det vår båt? Jeg fikk raskt overblikk over situasjonen og så at det var en av naboene som hadde sunket. Det står navn og telefonnr på hver båtplass, og jeg ringte den uheldige. Han hadde allerede fått beskjed. Slik jeg oppfattet det var han avhengig av proff hjelp, og måtte vente til i morgen. Vi får håpe at båten ikke drar ned utligger og flytebrygge i mens.

 

Halcoen vår så ut til å ligge bra, selv om været i Trondheim er friskt nå i ettermiddag.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Båtkrybber er skumle greier. Derfor føler jeg meg mye tryggere med båten skikkelig fortøyd i båthavna. Jeg sover ikke godt de 2-4 dagene på våren båten er på land for vedlikehold, selv med dobbel krybbe.

Jeg har sett langt flere båter som har havarert på land i krybba, enn på sjøen.

Da jeg bladde gjennom innleggene her på forumet, ble jeg litt engstelig på vegne av en som heter Gerhard (1.1.05), og som viste bilde av en flott motorbåt under en skikkelig presenning. Men krybba likte jeg ikke. Jeg ville ikke brukt en slik krybbe. Synes den ser spinkel ut og dårlig avstivet også i lengderetningen.

Faktisk tror jeg en solid hjemmesnekret av solid plank, bulldogger og bolter kan være vel så god som mange kjøpkrybber.

Etter min mening er det viktig at kjølen står solig på bakken slik at båten ikke vrir seg .

God avstivning langskips er også viktig.

 

:nono:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båtkrybber er skumle greier. Derfor føler jeg meg mye tryggere med båten skikkelig fortøyd i båthavna. Jeg sover ikke godt de 2-4 dagene på våren båten er på land for vedlikehold, selv med dobbel krybbe.

Jeg har sett langt flere båter som har havarert på land i krybba, enn på sjøen.

Da jeg bladde gjennom innleggene her på forumet, ble jeg litt engstelig på vegne av en som heter Gerhard (1.1.05), og som viste bilde av en flott motorbåt under en skikkelig presenning. Men krybba likte jeg ikke. Jeg ville ikke brukt en slik krybbe. Synes den ser spinkel ut og dårlig avstivet også i lengderetningen.

Faktisk tror jeg en solid hjemmesnekret av solid plank, bulldogger og bolter kan være vel så god som mange kjøpkrybber.

Etter min mening er det viktig at kjølen står solig på bakken slik at båten ikke vrir seg .

God avstivning langskips er også viktig.

 

 

 

Har også sansen for krybber laget av plank..

Det selges endel av denne typen, hvorfor de skal ha båten så høyt opp skjønner jeg ikke.

Er det for å kunne komme lettere til under ved rengjøring/stoffing osv ??

Krybbe

 

På bildene som er blitt postet i vinter har det vært slike som er knekt sammen pga vind og vær, høyden gjør at de er mer ustabile (selv med avstivere) samt at det blir mer vindfang, jeg vil ihvertfall ikke ha slike til min båt. Jeg har også sett slike her i Kristiansand som har fått hard merfart. (vridning)

 

Det greieste er vel egentlig å la båten ligge på vannet, med doble fortøyninger.

Da er den i sitt rette element :sailing:

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Faktisk tror jeg en solid hjemmesnekret av solid plank, bulldogger og bolter kan være vel så god som mange kjøpkrybber.

Etter  min mening er det viktig at kjølen står solig på bakken slik at båten ikke vrir seg .

God avstivning langskips er også viktig.

 

:nono:

<{POST_SNAPBACK}>

Enig med Anton, når jeg skulle ta opp båten etter første sesong måtte jeg gå i tenkeboksen, kjøpte båten fra Ålesund og der var det ikke vanlig å ta opp båtene på vinteren. Her på sørlandet er det derimot uvanlig å la de bli på sjøen. Selger hadde ingen krybbe til meg og jeg måtte få tak på en. Etter å ha sjekket prisene på ferdiglaget ble jeg betenkt, dette måtte da gå ann å gjøre billigere? Fant en beskrivelse på krybbe sometter sigende skulle passe godt til maxi 77 på den danske siden Maximalt.dk

Er meget fornøyd med resultatet. Båten står støtt og de forståsegpåere som har sett krybba, mener den er meget stabil og at den holder for både båten jeg har evnt nyanskaffelser somer noen fot større.... legger ved byggebeskrivelse..

 

Side 1 av byggebeskrivelsen

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/51/side1__Custom_.jpg

 

Side 2..

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/51/side2__Custom_.jpg

 

Bilde

Krybba er ferdig og båten på plass...

 

hmmm ser at selve byggebeskrivelsen ikke kommer frem på samme måte som båten, men om man klikker på linkene så får man se beskrivelsen. Jeg brukte en Weekend og ca 1500 kr for å få denne laget.

 

Har satt på lengdeavstivere etter at bildet ble tatt.

 

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Da er det på tide å hente frem dette emnet igjen. Det blåser hatter og paraplyer i dag, og ser også at VG melder ifra om at der blir 4 stormvarsler nærmeste uken.

 

Oppfordring går ut på å

 

-sjekke båten, gjerne også naboens

-sjekk taua, er de tynnslitte/begynner kordelene å splitte seg ?

-sjekk pullere etc.

 

Dette kan ikke gjøres ofte nok.

 

Jeg har i dag måttet hjelpe en kar med fiskesjark, båten slo så hardt inn i brygga at det kunne virkelig gått galt!

 

Oppfordring herved avgitt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...