Jump to content

VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012) - Hype eller nytte?


RSL

Er VOR Hype eller nyttig  

69 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

En sånn tabell er meningsløs så lenge materialet ikke er spesifisert.

 

Så vidt jeg har forstått skal båtene bygges i et standardisert carbonmateriale.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Groupama fortsatt i ledelsen, og har vel litt mer vind enn de andre rundt et halvt døgn til.

Blir spennende å se utfallet av denne taktikken! For vindprognosene ser jo langt bedre ut for "feltet" enn for Groupama. Blir også spennende å følge Abu Dhabi ut av Gibraltar, på siste oppdatering peker riktignok baugen feil vei, men antar at det har en naturlig forklaring.

 

Camper har dreid mer mot sør og ser ut til å henge seg på de andre nok en gang, jeg sliter litt med å forstå tankegangen ombord der, men så er jeg heller ingen VOR-taktiker :lipseal:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Groupama fortsatt i ledelsen, og har vel litt mer vind enn de andre rundt et halvt døgn til.

Blir spennende å se utfallet av denne taktikken! For vindprognosene ser jo langt bedre ut for "feltet" enn for Groupama.

 

Nå er det ikke mange minuttene til neste oppdatering, men jeg er ikke helt enig i at vindprognosen er LANGT bedre for feltet enn Groupama om et halvt døgn. Riktignok får de mer vind, men de har fortsatt et stillebelte i mellom seg og målet. Groupama har lengre periode med høvelig bra vind. Ikke mer enn 6-10kts men på perfekt Genakerretning og da seiler de ganske greit i slik vind disse båtene. MEN... Groupama må komme seg utover snart om de ikke skal havne i stilla. Røkla får mye vind om litt over et døgn etter den prognosen som har ligget ute i snart tre timer, men fortsatt med et stillebelte lengre sør. De kan være heldig og følge denne vinden nedover, men jeg mener at om Groupama har klart og komme seg vestover mens de enda har "litt" vind, vil de kunne være såpass langt foran og på samme kurs at det burde holde en god stund.... Vel... som du sier er ingen av oss taktikkere i den klassen som trengs i dette racet, men dette var mine teorier pr nå.

Jeg har faktisk god tro på at Groupama kommer veldig godt ut av dette, men nå må jeg slutte å skravle og sjekke siste oppdatering.....

 

RSL

 

Edit: Det var vist 25 minutter igjen gitt... hmmm... sikkert litt overivrig. Har vært opptatt med annet store deler av dagen og har knapt rukket å bruker tid på dette. Tipper ivrigheten dabber av litt etterhvert, da dette er en langdryg affære og man skal være litt i overkant interessert om man skal sitte klistret til PC-Skjærmen hver 3 time i et år fremover hehe....

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

"After a couple of days of sailing down the African coast we are now discussing how we can bridge across to the west and join the other teams."

 

Om mitt stalltips, eller håp (da jeg synes de fortjerner det etter spenningen de har skapt) er at de rekker komme seg over og legge seg i forkant av feltet, men med hvor mye våger jeg ikke tippe. Telefonica er ved forrige måling 186nm bak og de trenger da ca 8knops høyere hastighet enn Groupama i et helt døgn for å ta dem igjen. (eller 4kns i to døgn seff...)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jaja... det ser ikke ut som Groupama har tenkt å gå vest riktig enda.

De andre har litt mer vind og har endret retning sørover, så de tar "litt" innpå, men med et stillebelte foran seg, er jeg slettes ikke sikker på om det er nok. Det blir spennende å se i morgen hva som har skjedd i løpet av natta.

 

Eller, så er det rimelig god utsikt fra toppen av båtene når de er oppe og speider etter mer vind.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ening med deg RSL, jeg tror og håper også at Groupama kommer seg foran feltet.

"Feltet" har tatt bittelitt innpå nå ser jeg.

 

Hva gjelder Abu Dhabi

 

abudhabi.jpg

 

Er jo en god del flere kursendringer her enn sist gang. Er dette for å teste den nye riggen, eller er det forholdene som gjør det slik?

Kaptein Walker sa jo i intervjuene at de skulle ta det med ro noen dager siden riggen er så ny. Har også hørt at de visstnok bruker en riggprodusent som ikke har spesielt lang erfaringer med master av denne typen, noen som vet mer om det? Virker jo litt rart for et prestisjelag som dette med dertil høyt budsjett...

 

Sanya-mysteriet irriterer meg fortsatt. Så mange tusen nm som den båten har seilt, og så skal det skje noe sånt bare noen timer ut i racet :headbang: Må være vannvittig frustrerende for mannskap og landcrew.

 

EDIT: Frykter jeg blir sittende og glane på oppdateringer hver 3. time :cool: Godt det kommer i mange kanaler.

RSL - hvordan får du youtube-video inn på siden, jeg fikser bare å linke...

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

 

RSL - hvordan får du youtube-video inn på siden, jeg fikser bare å linke...

 

Da klikker du på den knappen rett til høyre for <<LAST OPP BILDER>> som ser ut som en <PLAY>-knapp og heter "sett inn media".

Jeg pleier å bruke den linken som heter "embedd" og kopiere den. så setter man den inn der, men jeg vet ikke om det mulig å bare linke rett til Youtubevideolinken.

 

Edit: når du ser på en en Youtubevideo kan du høyreklikke på den og velge <<copy embedd url>>. denne limer du inn etter å ha trykket på "Sett inn media" og sjekker på forhåndvisning at det funker før du poster.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

 

Hva gjelder Abu Dhabi

 

abudhabi.jpg

 

Er jo en god del flere kursendringer her enn sist gang. Er dette for å teste den nye riggen, eller er det forholdene som gjør det slik?

 

 

Om du legger til vinddata og spoler bakover med sliden nederst på siden, ser du at de har hatt motvind og veldig lite av den. rundt 2sm (4kns) og nesten rett forfra, så blir det nok litt vingling for å prøve å finne mer vind.

 

Ang. masteleverandør for AbuDabi har jeg ikke peiling på. De har vel seilt noen tusen nautiske disse også, og ganske sikkert i hardt vær også, så om de var dårlig konstruert, ville jeg tro det hadde dukket opp før. Det KAN jo ha blitt ett tretthetsbrudd som ikke synes etter all treningen som kom frem nå, men det får vi nok ikke svar på er jeg redd. De kommer i hvertfall til å passe godt på den masten de har nå. Flaut om denne også brekker i første etappe og de må trekke seg fra hele racet.

 

God Natt

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Groupama har tatt enda 56nm på Telefonica i løpet av natten og har desidert størst hastighet.

Nå ser det ut som at røkla får vesentlig mer vind om noen timer, mens Groupama får stadig mindre samtidig så røkla kommer nok til å ta innpå om en oppdatering eller tre. Spørsmålet da blir om røkla klarer å holde seg i den sterke vinden og holde følge med den, eller om havner i stilla etter vinden. Den vinden kommer til Groupama også etterhvert, men det er litt langt frem enda.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Groupama rykker stadig mer ifra. Her er Aksels sammenligning av antatt rute og posisjon for "feltet" og Groupama to dager frem i tid. Lagt ut på twitter for noen minutter siden.

 

(Link til fullskala)

ad9m_rbceaav_i2_png_large.jpg

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på vindprognosen for mer enn 48 timer frem, skulle det ikke forundre meg Groupama går øst for kapp Verde. Jeg vet ikke hvordan det er med strøm der, men det ser ut som det er mer vind der og at det ikke er noen omvei. Dette er fortsatt spennende spør du meg. Det ville ikke vært like spennende å følge denne etappen om alle de fire første hadde ligget samlet og knivet om noen få nm fra oppdatering til oppdatering.

 

Jeg skal ut å seile i helgen, så jeg får vel litt abstinenser på oppdateringene her hehe.... jeg får logge meg på via mobilenmodem utpå kveldingen, men jeg kommer ikke til å sjekke hver tredje time.

 

GO GROUPAMA - De er Franske, men det får ikke hjelpe. Underdogs som klinker til og geiper til favoritter er alltid underholdene.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på vindprognosen for mer enn 48 timer frem, skulle det ikke forundre meg Groupama går øst for kapp Verde.

GO GROUPAMA - De er Franske, men det får ikke hjelpe. Underdogs som klinker til og geiper til favoritter er alltid underholdene.

 

Enig med du!

 

Breaking news! - Abu Dhabi trekker seg fra etappen, og shippes til Cape Town, pga. de mener de ville kommet frem i seneste laget. Kom i skrivende stund på twitter.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Breaking news! - Abu Dhabi trekker seg fra etappen, og shippes til Cape Town, pga. de mener de ville kommet frem i seneste laget. Kom i skrivende stund på twitter.

 

Jeg skulle akkurat til å spørre hva som er skjedd med AbuDabi... Retired for Race står det brått her. Ble litt redd for at de hadde knukket en mast til.... hmmm... merkelig avgjørelse å blåse i 10 poeng, men de var jo uansett litt smånervøse for å stresse den nye masten, så de har vel kanskje vurdert det slik at de heller vil bruke tiden i Cape Town til å dobbeltsjekke at alt er som det skal slik at de tør kline til for fullt på neste etappe.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Så ut som Abi Dhabi hadde fått det tøft når de evt. kom ut fra Gibraltar. Tipper de hadde fortsatt hadde de hatt tillit til båten/ masten...

 

111111.jpg

 

Telefonica & Co kommer til å ta innpå Groupama neste 1-2 døgn, men med vindprognosene fremover tror jeg også fortsatt Groupama tar denne etappeseieren om de ikke tuller til ting.

 

Når det gjelder Sanya ser det ut som om det er brukt for lite bindemiddel(for å spare vekt), eller evt feil i produksjonsprosess (ganske krevende med carbonfiber når målet er å spare maksimalt med vekt)..

Det er for dårlig når delamineringen sprer seg så stort.

 

sanya.jpg

 

Kanskje den er "Made in China"? :smiley:

 

Noen påsto at en kinesisk kajakkprodusent farget glassfiber sort, utgav det for å være carbon og støpte med polyester. Det er ikke så store vektdifferanser på en Kajakk mht carbon/glassfiber og kunder lot seg visstnok glede og lure av carbon-look...

Link to post
Share on other sites

111111.jpg

 

Telefonica & Co kommer til å ta innpå Groupama neste 1-2 døgn, men med vindprognosene fremover tror jeg også fortsatt Groupama tar denne etappeseieren om de ikke tuller til ting.

 

 

Litt lengre frem i prognosen er vinden helt annerledes og jeg er ikke sikker på om røkla klarer å komme seg langt nok sør før det er stille rundt dem igjen. Og da har Groupama nok en gang mest vind.

 

63_timer.jpg

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

 

Flere som har problemer med "dashboard"-fanen? Race Tracker og det andre funker fint, men dashboard går ofte i svart...

 

Jeg var vist litt kjapp med å svare nei på denne, for nå opplever jeg det samme for tredje gang.

Godt å vite at du ikke er alene regner jeg med.

 

Nå skal jeg bare få sjekket siste oppdatering, så skal jeg ned i båten for helgen.

 

RSL

 

(GOD HELG)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Her vil det nok tette seg ja. Røkla har tatt inn nærmere 100 nm på Groupama siden sist jeg sjekket. Nå får vi se hvordan båtene kommer seg gjennom triangelet, er ikke gitt at feltet kommer gjennom før Groupama, selv om de pr. nå holder vesentlig høyere fart.

Kan vel se ut til at feltet er avhengig av å komme lengst mulig sør med den vinden de har nå, så de har ikke råd til å safe for mye på dette tror jeg.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Så som vindvarsel er nå har "røkla" nok mye bedre vind enn Groupama de neste 36 timer. Tar de inn 5 nm per time så er Groupamas lead borte.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Med den interessen som dere legger for dagen burde dere absolutt vært med i nettregattaen på sailonline.org.

Mange har valgt samme routing som Groupama men mange har gått vest som "røkla". Og så er der alle alternativene imellom dette, ikke lett.....

 

Har som tidligere nevnt to super spekkede båter som venter på en dedikert skipper, de er fremdeles sånn noenlunde plassert og mange veivalg og vindskift ligger foran dem så ingenting er vel egentlig avgjort.

 

Noen som vil gripe muligheten? I såfall kan jeg kontaktes på IM eller epost.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...