småbåtentusiasten Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Utaskjærs er jeg så godt som alltid fast i båten enten i jackstays eller feste i cockpit. Skjer det noe så blir jeg fremdeles ombord i båten. Hvordan fester vi jackstays i en seilbåt når vi vil bevege oss på dekk? Legg gjerne ved bilder! Har en Maxi Fenix og ser ikke helt hvor jeg skal feste uten at det kommer i veien eller hekter seg opp i andre ting. Redningsskøytene har en skinne langs med sidene, men der er det lite av vant m.m. som hindrer. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Jeg fester mine liner i hhv pushpit og pullpit festene i dekk. De føres utenfor vantene for å slippe å måtte gå på innersiden av disse når jeg skal frem på dekk (mine vant står langt inne). Det hadde sikkert vært mye bedre å ha dem lengre inne slik at man fysisk forhindres fra å kunne falle overbord, men av bekvemmelighetshensyn har jeg ikke gjort det så langt. Men nå seiler nå jeg mest i relativt rolige farvann. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 (redigert) Jeg kjøpte denne vesten fra Baltic i høst, beste vesten jeg har hatt så langt. Anbefales!. Selv bruker jeg vest nesten alltid når det seiles, samt når jeg går for motor i åpent farvann. Har du testet den i vannet også? Jeg og mange andre bruker oppblåsbare vester. Har dere ( dere her er til alle altså :-))testet de i vannet uten skrittstropp? Jeg slurver sammenlignet med Mulligan, vi har ettkammer. Må vi evakuere har vi passasjerdrakter. Jeg synes dobbeltkammer blir for stor. Har dere tatt MOB øvelse og sett hvor lett det er å finne en person som har falt overbord? Test feks med en fender. Hiv over bord. Gå 500 meter bort. Finn så fenderen. Bruk en blå fender om du vil se hvordan det er å finne en person uten vest. Ved MOB må en person ombord få oppgaven med hele tiden å se personen i vannet. Om noen har FLIR kamera så test også det. En fender synes der så sant den er varmere enn vannet. Om du vil ha litt mindre drift på fenderen kan det henges en halvliter plastflaske i tauet. Da driver fenderen mye saktere. Vi har nattkikkert ombord. Med den og en sterk lyskaster har jeg håp om å finne MOB i mørket. Men håpet er ikke stort. FLIR hadde vært gromt, men koster for mye foreløpig synes jeg. Redigert 15.November.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Nei, har ikke prøvd den, men har ingen frykt for at den ikke skal tjene sin hensikt. Skrittstropp, innebygd lys og sprayhood er viktige detaljer. Men det er også viktig at comfort er så god at man ikke heller velger å seile uten. Så det er passform/komfort som jeg først og fremst siktet til i mitt innlegg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
volfro Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 (redigert) Noen som vet hvor mye skritt stroppa "plast klipset" på vesten ovenfor tåler. Eg har en lignende sak med skikkelig metall lås/krok, men skrittstroppa har bare det plast klipset. Har ikke testa men vet ikke helt om eg stoler på det i en ekstrem situasjon. Redigert 15.November.2011 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 (redigert) Deler de tankene Framtida. Anbefaler alle å hoppe uti også. Jeg har gjort det noen ganger ved bytte av bobbin/ tablett. Jeg ble sjokkert første gang. Vedr plastklips. Crewsaver som er tokammer for proff bruk har også plast klips. Jeg stoler på den Redigert 15.November.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Pingler, småunger og gamle kjærringer kan bruke vest. Vi som tok svømmeknappen på folkeskolen klarer oss godt uten. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ribtjenester Svart 15.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Pingler, småunger og gamle kjærringer kan bruke vest. Vi som tok svømmeknappen på folkeskolen klarer oss godt uten. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Mouche Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Pappan min kan ikke drukne han! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Espen1978 Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Pappan min kan ikke drukne han! :D Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Vi som tok svømmeknappen på folkeskolen klarer oss godt uten. Helt enig, med slikt "sertifikat" klarer en seg uten vest. Mitt diplom fra 1957 gjelder dessuten både svømming og livredding! Men fra spøk til revolver, så bruker hverken fruen eller jeg (og vi har ingen barn å være forbilde for) vest i vår Saga27 i 7 knop. Men så er vi aldri ute på dekk eller dollboard under gange. Redningsvester et imidlertid lett tilgjengelig. Men dersom jeg er ute alene i oktober i litt grov sjø, har jeg likevel på en seilervest, i hvert fall like før og ved tillegging. Når jeg da må ut for å ordne med fendere og tauverk, stopper jeg også båten helt så den ikke skal dra fra meg om jeg skulle dette uti. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
RSL Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Hvordan fester vi jackstays i en seilbåt når vi vil bevege oss på dekk? Legg gjerne ved bilder! Om du ser nøye etter på dekk på videoen fra i sommer, ser du en hvit Webbing som går fra baug til akter, utenfor vantene. Denne klipser man seg på med en SLIK som man fester til vesten. I ok vær, kan man bruke den lange frem til der man skal gjøre noe, mens den korte kan være grei å feste seg til masten med mens man jobber der. (Har noen ringer der, som er til dette formålet). Er det skikkelig drittvær, kan man krabbe på dekk med festet med den korte. Når denne videoen ble tatt, var det varmt i været og i vannet. Det var stabil vind og moderate bølger. Nesten ikke en båt å se og sikt helt til horisonten. Skikkelig silkeseilas og slike stunder jeg lever for. Man skulle slitt en god del om man skulle klart å overtale meg til å ta på klær eller vest i en sådan stund. Riktignok var begge deler lett tilgjengelig om forholdene skulle endre seg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
ray Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Jeg kan overgodet ikke forstå at det er tillat med fortau langs veiene våre. Biler og Kamikasepsyklister kan komme på avveie, takstein og is kan falle ned, man kan bli voldtatt, antastet eller slått ned. I og med at de fleste ulykker skjer i hjemmet, vet jeg egetlig ikke hvor jeg skal oppholde meg...... Kanskje i båten, trygt fortøyd med doble fortøyninger til flytebrygga, sitte nede med hjelm, flytevest og overlevningsdrakt og koble fra landstrøm og unngå å ha varme på... da bør jeg være trygg. RSL For å gjøre det enda tryggere bør vi sitte i samme båt . Da er det sosialt også. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Bitteliten Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Jeg tenker at det kan være greit med noen festepunkter i co kpit også. I dårlig vær liker jeg tanken på å sikre oss før vi går ut i cockpit Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Enig med RSL. Det er ubehagelig med skrittstropp når man er naken, dessuten får man så rare "tanlines". Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Jeg tenker at det kan være greit med noen festepunkter i co kpit også. I dårlig vær liker jeg tanken på å sikre oss før vi går ut i cockpit Jeg har planer om å få til det på et elegant vis også, men det er viktig at dette ikke er festepunkter som stikker opp på en slik måte at man kan skade seg på dem om man faller i cocpit, eller at fall og liner kan henge seg opp i dem ved slag. Da skaper de farlige situasjoner i stedet for å øke sikkerheten. Nå har jeg enda ikke vært ute i skikkelig ruskevær, så jeg har heller ikke følt behovet så stort enda. Ved bare 16-17 sekundmeter, er det lett nok å holde seg fast i min gamle svenske. Hvordan det er i nyere båter som er mer åpne og mye bredere bak, vet jeg egentlig ikke. Min båt har en temmelig liten cocpit hvor det er noe å holde seg fast i eller spenne benene mot nesten uansett hvor man plasserer seg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Enig med RSL. Det er ubehagelig med skrittstropp når man er naken, Liker man den følelsen, får man heller gå med G-string om vintern. Sommeren i Norge er alt for kort til slike "gleder". RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bitteliten Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Man får træl etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 (redigert) Jeg har planer om å få til det på et elegant vis også, men det er viktig at dette ikke er festepunkter som stikker opp på en slik måte at man kan skade seg på dem om man faller.. HallbergRassy har beslag som felles inn. Kontakt hr parts så fikser de nok det. Om du ser på cockpit bilder av hr54 av cockpitbordet ser du de klart Redigert 15.November.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Bitteliten: Trælen er vår `venn` Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.November.2011 Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 Hvordan fester vi jackstays i en seilbåt når vi vil bevege oss på dekk? Jeg har en D-ring skrudd fast oppe på sargen ved akterkant av sprayhood på hver side. Jackstay er festet i disse. Går på innsiden av røstjerna og rundt rekka forut. I tillegg har jeg en D-ring ved løygangen nede i sittebrønnen. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Skremmende hvor egoistisk og materialistisk enkelte er... Klart det er kjipt å falle overbord og se daycruiseren fare avgårde på egenhånd, men man bør jo være glad for å være med sine fulle fem i så fall.. Kanskje det er noen der hjemme som ville slitt maks med gjeld osv. med kun 1 inntekt. (I tillegg til savnet av en person, eller belastningen med en invalid person som lå litt for lenge under vann.) Det var ikke båten jeg tenkte på, den er jo forsikret.. Tenk viss båten kjører på noen?? Og de som har felles gjeld bør jo vurdere å forsikre seg slik at den ene ikke sliter økonomisk om uhellet er ute. Jeg håper jeg også i fremtiden kan cruise rolig ute på fjorden i bare shortsen og nyte været. Jeg tror ikke det hjelper med påbud av flyteplagg for å få ned ulykkene.. Hva blir det neste da? Forbud om å dra ut med eldre motor uten nylig stemplede servicepapirer fra autorisert verksted? En holdningskampanje ang flyteplagg og alkohol i båt hadde kanskje vært bedre? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
CB. Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Hysj,Hokky Ikke gi formynderene her mere vann på mølla, risikerer forslag om EU kontroll på motoren Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hokky Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Hysj,Hokky Ikke gi formynderene her mere vann på mølla, risikerer forslag om EU kontroll på motoren Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
GeirT Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 (redigert) Hvor STOR må båten bli for at man skal kunne ta av seg vesten ??? Litt upraktisk i baren på danskebåten... Bruk av vest må være basert på hvilken risiko man oppsøker. I vår 38 fot seilbåt er vi ikke hysteriske mht. bruk av vest. I smult farvann/fortøyd bruker vi sjelden vest. Underveis i urolig sjø/friskt vær brukes vest ute. Den som forlater cockpit skal da alltid ha sikringsline. De som oppholder seg under dekk bruker ikke vest. Når vestene ikke brukes henger de klar under trappa ned til salongen. Geir Redigert 20.November.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.