Jump to content

Prosjekt "vestfjord"

twincam

Recommended Posts

har du ein link til dei brakettane i post 9?

Har sendt deg en e-post

Litt nysgjerrig; hvordan vil vekta bli i forhold til orginalt?

Antar at den blir noe lettere,orginalt overbygg var tungt i forhold finerplatene og spantene i gran, samt at innredningen bli enklere. Motoren bli noe litt tyngre, satser på v8 isteden for org. motoren som var en 4 syl mercruiser.

• 4 uker senere...

Etter ei mislykket beising invendig med bla flekker etter tidligere epoxy søl, flekker/blasset der hvor jeg har slipt gjennom øverste laget i kryssfineren når jeg prøvde å slipe bort epoxysøl. Ble smålei hele prosjektet men etter noen dager bestemte jeg meg at jeg fikk bruke det slik det ble, så får jeg evt lime på mahogny finer senere.Valgte å legge på 2 strøk med epoxy vidre 5 lag med lakk.

Har laget hull i dashbordet for instrumenter , ratt og brytere. Valgte å bruke opp igjen det orginale instrument panelet, det skal glassblåses og pulverlakkeres hvitt.

Stemningen ble betraktelig høyere da det dukket opp ei pakke i posten fra USA med brakketer til frontruten som ble ervervet på ebay.

Har også kjøpt skai til putene de blir 2 farget, hvit og blå/turkis.

dsc_0339.jpg

dsc_0329.jpg

dsc_0335.jpg

dsc_0342.jpg

dsc_0351.jpg

dsc_0343.jpg

dsc_0352.jpg

• 6 måneder senere...

Det har ikke skjedd mye i vår og sommer, men nå er endelig mahogny fineren limt. Jeg skar strips i 62 mm bredde av 2.5mm mahognyfiner limte de med 6mm natebredde. Men ser nå at jeg ikke var nøyaktig nok når jeg laget spantene for dekke, når jeg legger på rettskive ser jeg at dekke er litt bulket 1-1.5 mm og ettersom jeg kun bruker 2.5mm finer er det ikke noe særlig å slipe på, men det er jævlig irriterende.

Neste blir nå å lime mahonystrip i dørken, ettersom den skal limes på glassfiber kan jeg ikke stifte fast stripsene under tørking lurer derfor litt på hvordan jeg skal få legge på nok press under liminga.

Legger ved noen oppdaterte bilder, kvaliteten er ikke veldig bra det er vanskelig å få gode bilder pga at lysarmaturene sitter på veggen får derfor mye motlys overalt, fotokunnskapene er vel heller ikke de beste.

sam_0187.jpg

sam_0199.jpg

sam_0210.jpg

sam_0212.jpg

sam_0221.jpg

sam_0184.jpg

:thumbsup: Dette blir tøfft! Noe nytt på motorfronten?

Det blir en chevrolet small block, med eksosen ut over vannlinja.

Dette er moro å følge med på. Stå på!!

Tenker du å bruke hvite nater?

Ja jeg har lyst på hvite nater, må bare få litt mere kunnskap om hvordan jeg skal nate og hva jeg skal bruke, epoxy eller sikaflex samt om jeg skal beise før eller etter natting.

Det blir en chevrolet small block, med eksosen ut over vannlinja.

Ja jeg har lyst på hvite nater, må bare få litt mere kunnskap om hvordan jeg skal nate og hva jeg skal bruke, epoxy eller sikaflex samt om jeg skal beise før eller etter natting.

Det blir garantert lekkert. Selv totalrestaurerer jeg en Polar 22, og her skal jeg legge mahognydekk. Jeg skal, i likhet med deg, også bruke hvit nating. Selv velger jeg å bruke Sikaflex da jeg har god erfaring med dette. Epoxy er selvfølgelig hakket vassere, men så er det også mye mere klin.

Når du sier beise, regner jeg med du mener olje. Isåfall gjøres dette etter at natingen er på plass. Deretter lakker du.

Når du sier beise, regner jeg med du mener beise...... :) Regner med det er mahognybeis det er snakk om, og da ville jeg gjort det før nating, spesielt om du skal bruke hvite nater....

Når dere snakker om å bruke epoksy til nating... blir ikke det for hardt og stivt? Ville tro det bare sprekker opp?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Når du sier beise, regner jeg med du mener beise...... :) Regner med det er mahognybeis det er snakk om, og da ville jeg gjort det før nating, spesielt om du skal bruke hvite nater....

Når dere snakker om å bruke epoksy til nating... blir ikke det for hardt og stivt? Ville tro det bare sprekker opp?

Takker for innspill

Tenker at hvis jeg beiser før nating er det ikke mulig å slipe over natene før jeg begynner med epoxy'n. Beisen er vannbasert tenkte kanskje at det var mulig å tørke av natene etter at beisen hadde tørket men det er kanskje ikke så enkelt.

Ettersom Natene blir veldig grunne er jeg litt usikker på hvor egnet sikaflex'n er.

Har forresten limt strips på hele dørken, måtte bruke bilbatterier,beleggningsstein og div jernprofiler som press, blir spennende å se hvordan det blir når all ballasten blir fjernet, bilder kommer senere.

:smiley:

Natemasse kommer an på hvordan du har lagt dekket.

Westsystem bruker epoxy i natene når dekket er staver 5-6mm tykke og limt på finer. Stavenes bevegelse er da låst så det ikke sprekker når fuktigheten i treverket endrer seg.

Med heltre staver festet til bjelker er det derimot Sikaflex 290 DC eller tilsvarende som gjelder.

Ligger en håndbok hos Westsystem. http://westsystem.no...-2010-lores.pdf

Står om legging av dekk fra side 36.

Vær obs på at hvit natemasse lett blir gulfaget når det lakkes over.

Flott jobb du gjør! Moro å få følge med! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Legger ut ett par bilder av hvordan golvet ble, beklager at kvaliteten på bildene er like dårlige.

Har også fått limt de siste stripsene ved luka til motorrommet, var litt uheldig med bredden på luka i forhold til bredden på stripsene, måtte jukse litt med bredden på ett par av stripsene. Tenkte jeg skulle ha ovenpåliggende hengsler i krom eller rustfritt.

Nå er det noen andre prosjekt som trenger oppmerksomhet så båten blir nok stående urørt en stund framover, men tenkte jeg skulle lage en mal for frontrutene tror jeg prøver å skjære de i glass og få de herdet, synes at plexiglass ol blir veldig fort matte og ripet.

Samt at jeg skal pulverlakkere instrument huset osv, må bare få rigget opp en ovn til å få varmet det i.

sam_0235.jpgsam_0233.jpg

sam_0249.jpg

Kjempeflott prosjekt, og er av en type jeg har lekt med tanken om å lage, altså finne et godt plastskrog og bygge nytt dekk og innredning i tre.

Først en ting jeg stusset på. Du skrev tidlig at du blander Svas epoxy 100:20, altså 5:1. Dette blandingsforholdet kjenner jeg til bl.a. fra West System. Imidlertid er epoxyen jeg har kjøpt fra Svas i to dunker på henholdsvis 10kg og 3.2kg, som betinger 100:32 eller 3:1 i daglig bruk. Er du helt sikkert på at du blander korrekt? Du nevnte tidligere at epoksyen var litt gummiaktig, og det opplever ikke jeg med min.

Nå kan det jo være du har kjøpt en annen type en det jeg har har, men det er jo greit om du sjekker hvis du er usikker.

Når det gjelder dekkslegging og beising kan du jo sjekke min byggetråd på Squirten (se signatur), der har jeg gått igjennom hvordan jeg gjorde det. Så har du innspill på en av flere mulige måter å løse det på.

Kjempeflott prosjekt, og er av en type jeg har lekt med tanken om å lage, altså finne et godt plastskrog og bygge nytt dekk og innredning i tre.

Først en ting jeg stusset på. Du skrev tidlig at du blander Svas epoxy 100:20, altså 5:1. Dette blandingsforholdet kjenner jeg til bl.a. fra West System. Imidlertid er epoxyen jeg har kjøpt fra Svas i to dunker på henholdsvis 10kg og 3.2kg, som betinger 100:32 eller 3:1 i daglig bruk. Er du helt sikkert på at du blander korrekt? Du nevnte tidligere at epoksyen var litt gummiaktig, og det opplever ikke jeg med min.

Nå kan det jo være du har kjøpt en annen type en det jeg har har, men det er jo greit om du sjekker hvis du er usikker.

Når det gjelder dekkslegging og beising kan du jo sjekke min byggetråd på Squirten (se signatur), der har jeg gått igjennom hvordan jeg gjorde det. Så har du innspill på en av flere mulige måter å løse det på.

Hei

Har vært inne å kikket på prosjektet ditt mange ganger det er en av de prosjektene som gjorde at jeg fikk inspirasjon til å gå igang med ett prosjekt selv, har hentet mange nyttige tips der.

Du har rett mht blandingsforholdet på epoxy'n hvis man bruker GL herder men med SR herder er blande forholdet 5:1, har brukt begge deler, SR herder'n har høyere viskositet og kortere utherdingstid samt kortere pot life.

Kan ikke se at jeg har nevt at epoxy'n blir gummiaktig, men jeg nevnte at jeg trodde den skulle utvikle mere varme, har siden funnet ut at den gjør det hvis den blir stående forlenge,men jeg brukte den opp for raskt til at dette skulle oppstå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...