Svaap Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 (redigert) I går fikk jeg en etterlengtet ryddeøkt på verkstedet. Det blir fort kaos med så mange ting gående samtidig, og det er alt for lett å dra frem dårlige alibi som utsetter nødvendig rydding... De naglende som skal gjennom to spantehalvdeler og en bunnstokk må være noe lengre enn de jeg har fra før. Dreide noen ekstra i går. Laget kiler av avkapp som ellers ville endt opp som halvgod ved. Disse får jeg gleden av når jeg skal tvinge plankene i posisjon. Treverk som har ligget i olje en stund ble tørket og lagt vekk. Nagleløa ble ferdig i dag, og er skikkelig utført i solid canvas-bakelitt etter mål. Greit med fagfolk på jobb... Jeg slipte et gammelt høvelstål slik at jeg får en fin kon i toppen av naglen. Måtte lage en provisorisk forlengelse av spissen på bakdokka, for å unngå at stålet slår inn mot stål. I bunn er den formet slik at den sklir på rørene til dreibenken. Det ble også laget en underdel, men denne er det ikke nødvendig å bruke - den er veldig stabil i bruk. Skarpt stål = en lek å forme Naglene ble svært nøyaktige og glatte i overflaten Test i forhold til borret som skal brukes Ville prøve å lage kilen ut av overskuddet på selve naglen, noe jeg har sett på video. Når kilen er ferdig slåes den inn i seg selv og låser hele greia fast. Trenger nok litt øvelse for å få dette skikkelig til. Overskytende hugget vekk med øksa. Grei teknikk å bruke når man kommer skikkelig til arbeidsområdet, men ser ikke for meg at det er praktisk gjennomførbart på spanter med innredning som begrenser tilgangen. Kommer nok til å sage av naglen og splitte den med øksa og slå inn ferdiglagede kiler. Enklere. God kveld /Ole Redigert 5.Mars.2012 av Svaap (see edit history) Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
osa Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Fantastisk flott og enkelt system du har laget. DET vil bli kopiert! Link to post
Minde Fan Club Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 imponerende! /A Link to post
Svaap Svart 11.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Uken som har gått har i første del gått til forberedelser til helgens økt, med å lage reier og lekter til å kunne slette spantene. Den andre delen ble benyttet til å lage panel til cockpiten til "Svaap" av iroko, samt sliping av det meste av skjærende verktøy. Min datter har vært med ned i helgen for å hjelpe til med å slette spantene. Veldig fint å få hjelp med å holde reier, samtidig som 4 øyne ser bedre enn 2 når det kommer til å vurdere hvor mye som skal høvles vekk. Så er det jo veldig hyggelig å få hjelp også! Lørdagen gikk til styrbord side. Spon finner vei overalt - derfor godt pakket inn til det ugjenkjennelige... Kneet og spunningen ble trimmet med øks. Søndag var vi i gang før kirketid, og av respekt for disse så ble håndhøvelen tatt i bruk før kl 12. Babord side var målsettingen for dagen. Sletting av begge sider er nå gjort. Gjelder å pakke inn det meste nå som sola gjør sitt sjarmerende forsøk på å tørke ut en gammel båt.. Nå er det planlegging og merking av skjøteplan neste. Deretter må jeg rive noen planker til på hver side etter denne planen før jeg drar frem feite, nye eikeplanker som skal fornye halve skroget. /Ole Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
rogeri Svart 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Imponerende jobb du gjør! Link to post
Svaap Svart 12.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Der jeg har trukket ut spiker har jeg tenkt å slå inn trekiler med lim på. Disse laget jeg i dag av eik. Brukte båndsaga til å masseprodusere små kiler, eller store tannpirkere om du vil.... I kjølen står det bronsespiker. De sitter noe infernalsk godt, noe jeg selvfølgelig skal være veldig glad for - det betyr jo bare at kjølen er i rimelig god stand. Noen har jeg fått ut andre har brukket, så jeg får gå etter og merke godt der spikeren fortsatt står inne i spunninga så jeg ikke får trøbbel når de nye skal inn. Tror jeg skal bruke polyurethan-lim til kilene, ettersom limet ekspanderer under herding. Jeg fikk også laget et par hundre trepropper til huden. God kveld. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 22.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Hei, Litt magert med innlegg fra meg i det siste. Her er en oppdatering med noen bilder. Siden sist har jeg gjort følgende: Slettet kne/justert spunning i akterstevn. Laget vannpinner og montert disse. Limt trekiler i gamle spikerhull. Tømt båten for innvendig ballast, og avfettet/vasket/spylt. Dratt frem planker til skroget, og stukket ut og festet kjølplanken på begge sider. Bilder: Sånn går no dagan..... Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Minde Fan Club Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Perfect is good enough! Hittade du min enkrona jag tappade ner 1982? En dansk var det... :) /A Link to post
Svaap Svart 23.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Hei Arne, Nei, jeg så ikke noe til en enkrone... Kan jeg spørre om du kjenner til hvorfor det rekangulære sporet på mastefisken for mastetappen er så langt? Selve konstruksjonen er svekket ganske betydlig. Vet du om denne er boltet gjennom den opprinnelige kjølen eller om den er boltet gjennom den nye også? Omfattende jobb å skifte den hvis det står bolter som stopper i den gamle kjølen.... Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Minde Fan Club Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Hej, Då får jag leta på någon annan plats... : ) - Det där är en fråga för Kjell och Balder, jag kollar med dom /A Link to post
Geir Hel Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Vist eg skulle ha bygd opp ein båt,så hadde eg ikke tvilt ett sekund at du hadde gjort jobben med glans. Dette er bare så rå bra Endelig båt igjen Link to post
Møkkalasset Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Jeg gir meg ende over svaap. Respekt! Link to post
Svaap Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 (redigert) Det har blitt gjort noe på Minde i perioden før påske, men langt ifra så mye som jeg hadde sett for meg. En rygg som har knurret kraftig har satt en brems på hva jeg har fått til. Jeg har nå fått totalt 5 planker på skroget. Felles for dem alle er at de har en sterk tvist i bakre ende. Noen bilder: Fra loddrett retning ved stevnen går den gradvis mot 45 grader et par meter fremme. Med 48mm tykk eik så skal det noe krefter til - selv om planken er steamet. Et par steder måtte jeg feste en styrelist for sirkelsaga for å rette av enkelte planker. Det kan virke som om det var nødvendig å bryte det naturlige plankeløpet når båten ble bordfylt i Danmark - sikkert på grunn av bord som var dårlige i kantene. Bildet er tatt etter at jeg hadde kjørt sagen. Boltene til motorfundamentene var lette å demontere - de falt ut av seg selv på grunn av brudd. Ser for meg at jeg kommer til å bruke soklene (tilpasset skrogvinkelen) og bare bytter ut selve boltene. En av plankene ble for trang når den skulle entres etter steaming, og jeg fikk den ikke inn. I steden for å gjøre noe mer ut av det, så valgte jeg å spenne den opp i støttene til båten for å tvinge frem en tvist i bordet før den ble kald. I andre enden festet jeg en tvinge med klosser på bordet, og med den armen tvingen utgjorde så fikk jeg nok moment til å vri den ganske mye. Planken ble så hindret i å kunne bevege seg med diverse lekter/tvinger. Fungerte fint. Planken ble senere overtalt til å entre etter at den var blitt kald, og holdt fint på tvisten. Jeg hadde planer om å få borret hullet til akslingen, og hadde rigget meg opp med en laser for å kunne gjøre en sikker måling av korrekt vinkel. Laseren virket før jeg dro nedover, men fant ut at den ikke ville virke når jeg hadde målt meg inn.... Det får bli neste gang! Redigert 17.April.2012 av Svaap (see edit history) Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Minde Fan Club Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Det ser flott ut, men akta ryggen din, du får bara en... /A Link to post
Svaap Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 (redigert) Det har gått litt tid siden forrige posting, rett og slett fordi det ikke har skjedd så mye å melde om. Ryggen har gitt meg trøbbel så det holder, og fysisk aktivitet har vært et ikke-tema. Min datter og jeg fikk en tur nedover med en laser som nå virket, med målsetting om å kunne måle oss inn og streke opp linjen for akslingen/hylsa. Det var litt for lyst ute til at vi lett kunne se laserstrålen, men etter at vi pakket oss inn i presenningen rundt båten så ble det bedre. Hun justerte mens jeg siktet. Det første pilothullet ble borret på frihånd, med en person som siktet langs det horisontale planet mens jeg siktet vertikalt. Jaggu ikke lett å treffe med så lange hull, men vi holdt oss innenfor det som ville bli det ferdige hullet, Hullet ble utvidet slik at en borrestang kunne rettes inn i korrekt posisjon. Det ble en brutal jobb, ettersom borret satt seg og drillen fortsatte med en stort moment. Momentet forplantet seg i overkroppen og armene mine. Genseren ble revet opp flere steder og hanskene var det bare filler igjen av når jeg var ferdig. Jobben tok drøye 2 timer (!). Jeg rettet meg inn og laget en styrekloss som jeg skrudde fast i utløpet innvendig på kneet. I klossen borret jeg et hull med korrekt vinkel i samme diameter som borrestangen. Som utvendig styring skrudde jeg opp 2 x 6" plank med en kloss i enden med et halvhull som ble sentrert mot korrekt posisjon på inngangen på hylsa. Selve borrestangen var i grunn ikke et borr, men en stang påfestet en hullsag med Ø 54mm. Dette ble sentrert for å unngå kast og sveiset fast. Dagen etter skulle hullet få sin endelige dimensjon. En liten prøvemontering for å sjekke retningen før jeg demonterte Aquadrive-koblingen slik at stangen kunne fortsette fremover ettersom arbeidet gikk sin gang. Ulempen med å bruke en hullsag fremfor for eksempel en stang med et skjær, er at pluggen må hugges vekk for hver gang man "fyller" koppen - dvs for hver 40mm. -Greit nok i starten men det ble litt knot når jeg kom lenger inn. Måtte montere et stemjern på et rør som jeg kunne bryte vekk med. Enda en milepæl passert, og ikke minst et nødvendig skritt tatt for å kunne fortsette å planke. Hullet ble satt godt inn med olje, og plugget både innvendig og utvendig for å hindre uttørking. Jeg håper ryggen tillater flere planker inn i tiden som kommer. Redigert 9.Mai.2012 av Svaap (see edit history) Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jawik Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Du er pinadø en superkar :flag_bp: The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Dinamo Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Det er eit fantastisk arbeid du gjer, om eg hadde hatt, skulle den av for dette. Men, vær forsiktig, ryggen skal du ha resten av livet, uansett tilstand, den kan ikkje skiftast ut. Magne Link to post
Union Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Jeg mener at jeg leste en historie om Minde i et av årsskriftene til "Svenske Kryssarklubben" for noen år siden. Kan det stemme? Hun hadde vært losskøyte i Portør og daværende eier besøkte sønnen til avdøde los. Sønnen hadde seilt ombord sammen med sin far. Link to post
Svaap Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Hyggelige tilbakemeldinger! Union: Det du skriver stemmer godt med det som står på www.minde.org om deres reise til Portør tidlig på 80-tallet. De snakket med barnebarnet til det som antakelig var første eier av Minde. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Onkel Roger Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Hei Svaap imponerende arbeide. Håper ryggen klarer seg. Gi lyd hvis du trenger en hånd med tunge løft. Ligger rett over elva og er nesten daglig på Isegran. Espen Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Svaap Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 (redigert) Hei Espen, har ikke sett innlegget ditt før nå. Takk for tilbud om hjelp - hoier over elva hvis jeg trenger hjelp Har fått på en plank til og skåret ut ytterligere en. Lastet opp en video fra turen fra Gøteborg; Redigert 20.Mai.2012 av Svaap (see edit history) Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Wartsila Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 God fart du har der Jeg var en tur ute å titta på Isegran her om dagen, men da var det ingen tilstede. Eller titta og titta.. De fleste båtene på land er godt pakket inn, men det må de kanskje være for ikke å tørke helt ut. Men jeg må innrømme at jeg ble litt trist da jeg så den hvite skøyta som stod innerst. Den var i sørgelig forfatning... Kjenner du noe til denne båten? Skal det gjøres noe på den? Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Svaap Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Båten du refererer til er antakelig Soonwaeter - prosjektet til min nabo. Båten skal bygges opp igjen. Innpakking er viktig for å hindre uttørking. Jeg vanner bakken for å tilføre fukt. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Wartsila Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Det er bra, godt det er flere av dere der ute Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Svaap Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Jeg satte meg i bilen etter jobb i går, med formål å få lagt på en ny plank på Minde. 2,5 time senere var jeg nede på Isegran - forferdelig trafikk ut av Oslo på ettermiddagen! Borret og slo inn noen spiker på høyde nr 3 babord, før jeg kunne slippe tvingene som grep om området jeg skulle jobbe i. Justerte litt på spunningen/slettet et spant, før jeg målte ut skreen på bordet og overførte denne til planken for høvling. Så fant Hitachi'en ut at den ville førtidspensjonere seg - uten diskusjon, og jeg sto tilbake med bila og en fals -og sems høvel for å fjerne nødvendig trevirke. Vi blir vel fort bortskjemte og godt vant til effektive, motoriserte verktøy, men jeg hadde faktisk ikke tid til å stå og høvle hele kvelden heller (iført noe helt annet enn arbeidstøy). Vel vel... Høvling ble det, vannblemme ble det, hull i dress-skoene mine ble det, men montering av plank ble det ikke Så langt kom jeg Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn