Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Datoen er satt!

 

Nødvendige dispensasjoner fra Statens Vegvesen er skaffet til veie av Kynningsrud, politiet er varslet og eksorteoppdraget bestilt.

Minde blir lastet opp på ettermiddagen kommende onsdag, og transporten starter kl 22:00 fra Isegran.

Ved ankomst hjemme hos meg blir hele ekvipasjen parkert til dagen etter, hvorpå en kran kommer for å løfte henne av hengeren.

(Glad for at løftet skal skje i dagslys).

 

Jeg gleder meg virkelig til dette, og har lånt et godt kamera for å forevige prosessen.

 

Fra OB Wiik kjøpte jeg en stor stilasjepresenning (4 x 20 meter), som jeg skal bruke til sidegardiner festet til vertikale stendere med påskrudde lekter utenpå.

Greit å ha noe som tåler vinden Vårherre serverer uten stans denne "vinteren"...

 

 

Ja, Hakkannen høvelen er utrolig flott.

Kvaliteten har jeg ikke noe forhold til ennå, men selve konseptet er helt genialt.

 

Har en kompis som holder på med ei skøyte i nærheten, som jeg hjelper litt til med.

Den innvendige kurven på spantene er vanligvis litt styr å høvle til - man må høvle på skrått eller i verste fall 90gr mot veden, med fare for å slå ut flis i utgangen.

Høvlet et spant i dag og det var en lek!

Resultatet blir også bra.

 

 

 

 

bilde

 

 

Trodde det skulle kreve litt øvelse å bli trygg på maskinen ettersom valsen er mer fremskutt ved konvekse kurver, men det var bare å kjøre på med godt trykk på den bakre valsen til enhver tid.

 

Et must for oss som driver med kurver :thumbsup:

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

 

Har en kompis som holder på med ei skøyte i nærheten, som jeg hjelper litt til med.

 

/Ole

 

Nå tuller du....

 

Så hvis jeg har forstått det rett, så:

- har du full jobb som kontorrotte (som du vel har kalt det selv)

- driver du gård på si'

- restaurerer Svaap, som egentlig er nesten et nybygg

- restaurerer Minde

- hjelper en god del andre trebåtgærninger

- og fremdeles forholdsvis lykkelig gift?

 

Som en av de nominerte til ildsjelprisen refererte; hadde du drevet med noe "fornuftig", så hadde du sannsynligvis vært milliardær. :lol:

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hei

Den høvelen ser kjekk ut, takk for tipset. Fant den på hjemmesiden til produsent, men hvor kjøpte du denne? Får opp Norcut som eneste treff på norske forhandlere, da med en pris på nærmere 4000,-

 

Ser forøvrig at Virutex også har en tilsvarende hvor knivene er erstattet av rotor for sliping. Også den er interessant for oss båtidioter.....

Link to post
Share on other sites

He he Egil... Du har rett i din oppsummering...

 

FS: Jeg kjøpte den fra Norcut, og kan bekrefte prisen.

 

 

Nå er Minde løftet over på hengeren, og er stroppet opp for en tur ut på E6 etter kl 22.

Alt gikk som en lek, og gutta med kran og bil gjorde dette som den største selvfølgelighet.

 

Har tatt bilder, men de kommer så snart jeg får de overført til pc'n.

 

Ole

Link to post
Share on other sites

"Klikk" :cheers: Minde har kommet til gards!

 

 

Rett over kl 13 ankom en solid grønn kran og lastebil til Isegran.for å løfte en vernet samling av planker og spanter.

 

 

 

bilde

 

 

Med en kapasitet på 110 tonn så vil Minde bli som å lette en flaut liten ørret ut av vannet med en fiskestang.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Med en rolig, effektiv og hyggelig tone ble løftet forberedt.

Kynningsrud hadde allerede hatt en av sine ansatte nede for inspeksjon av oppdraget, og støtter var laget tilpasset Mindes fasong.

I løpet av drøye 30 minutter var allerede stroppene stramme og presset ned mot fundamentet under kjølen minket...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Veldreide linjer!!

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

Sørensen sjekker at alt er i orden før Minde skal på tur.

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Noen timer senere hadde vi to følgebiler og en politienhet på plass, og transporten kunne starte.

Allerede i første krysset hadde noen med litt kreativ parkering gitt oss en utfordring, men det gikk akkurat..

 

 

 

bilde

 

 

 

Den videre transporten nordover gikk fullstendig smertefritt.

Politienheten brukte blått når det var nødvendig, og bil med båt trakk inn mot midten av veien der det måtte til.

Når vi kom inn på de mindre veiene etter at E6 var tilbakelagt, så fikk følgeenhetene noe mer å gjøre. Smale veier og møtende trafikk krevde litt styring og inngripen. Artig å se hvordan politibetjenten (som aldri hadde kjørt eskorte før), leste situasjonene veldig godt og sørget for å bli synlig der det var behov for det, og kun da.

 

Etter 2,5 timer var vi fremme på Haga, og bilen ble parkert for morgendagens løft.

 

 

bilde

 

 

 

Kl 0700 starter en av kranene til Kynningsrud ferden til Haga fra Vinterbro.

Før den kommer hit skal jeg ha forberedt støtter og rettet inn disse, samt legge ut en presenning jeg vil ha under båten.

 

Det vil si at jeg nå bør komme meg i seng!

 

 

Ny post i morgen.

 

/Ole

l

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vellykket flytting så langt.

Gleder meg til fortsettelsen :thumbsup:

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Takk for lykkeønskninger!

 

 

Kl 0830 kom det nok en grønn kjempe rullende inn på tunet.

 

 

 

bilde

 

 

 

Med et våkent blikk for hvor ledningene gikk så ble kran posisjonert og nivellert. Her er det automatikk og datastyrt hydraulikk som tar kontroll.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Ser nesten ut som om Svaap er nysgjerrig på hva som skjer bak henne.....

 

 

 

bilde

 

 

 

Etter litt justeringer på plassering av støtter så sto hun igjen trygt på bakken.

 

 

bilde

 

 

 

Jeg vil rette en stor takk til Kynningsrud (Nordic Crane) som har gjort dette mulig for meg å gjennomføre. :thumbsup:

Vi sees i juli - da skal Minde ut til sjøen igjen :diving:

 

 

Da er det ut å få opp takkonstruksjonen.

 

Ole.

l

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vel overstått!

 

Nå kommer vi snart for en kikk, nå som vi kan slå to skøyter i en smekk...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Fantastisk at alt gikk bra! Det gjør jo som regel det når proffer er leid inn og alt er så godt forberedt som i dette tilfellet :)

 

Hva med å holde en åpen gård dag hvor skuelystne baatplassen medlemmer kan komme og beundre dine verk. Med en form for frivillig kollekt kan de som ønsker å bidra litt slenge fra seg en slant. Det er jo tross alt nesten museums drift du holder på med her. I tillegg får du kanskje samla mange småbesøk av folk som uansett ikke klarer holde seg unna, og sparer litt av din verdifulle tid.

 

Uansett kjempeflott at skuta har kommet trygt til tun, og arbeidet kan fortsette! :)

Link to post
Share on other sites

Så flott :-) nå er det enkelt å gå ut å ta en arbeids økt.

Bruker dem selv for løft av båten.

Flinke folk ( artig å se de styrer med alle julene når de svinger med mobilkranen)

 

Gleder meg til å lese og se bilder av videre fremdrift

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg kjenner at kroppen har vært i dvale i litt for lang tid nå.

Er mør og sliten etter dagens økt, selv om det har gått relativt lugnt for seg.

 

 

Fatter og jeg gikk på med å få opp reisverket til overdekningen av Minde. Høyden på mønet er større enn vi når med noe av maskineriet vårt (gravemaskinen til svigerfattern når men den har sine særegenheter og bør styres av en som kjenner den - og han selv er nede i varmere strøk).

Hva gjør man da?

Jeg tok en 3 x 8" plank og sikret denne mot rundball-kloa på traktoren - vips så hadde vi tilstrekkelig løftehøyde.

 

Takkonstruksjonen består av rektangulære rør som er sammensveiset til et enkelt men effektivt møne/takås beslag, dimensjonert for 2x4" materialer.

Disse er laget av Maritime Center Isegran.

 

Vi kom såpass langt at vi er nær ferdige med reisverket, samt avstiving i lengderetningen.

Gjenstår "tverrskips" avstiving og planker over tak-åsene for å hindre søkk i duken.

 

 

Min lokale materialleverandør - Stangeskovene - spanderte transport på materialene jeg kjøpe, og nok en bil med kran kom på tunet :giggle:

 

 

 

Her er resultatet så langt. En del stendere som ikke er kappet, men dere får inntrykket.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Det beste med dette overbygget er at jeg får nær full ståhøyde helt ut på siden av båten.

Blir ikke så vakkert, men det er gjenbruk av de materialene vi hadde tilgjengelig.

Skal uansett dekkes til med duk :wink: .

 

Kjøpte lysarmatur fra Biltema i går, og fruen skal koble disse i serie for montering under taket.

 

Siste 1,5 timen av dagens økt gikk til å organisere meg litt bedre på verkstedet. Her har alt ligget i brakk og rot har samlet seg (mer enn vanlig...)

Har litt igjen her også før jeg er på nett..

 

 

Håper å gjøre ferdig overdekningen i morgen.

 

 

God kveld og "Klikk" :cheers:

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Skal bli artig å følge med på fremdriften nå som Minde er på plass på "tunet". Dine tråder om Minde og Svaap er det alltid en fornøyelse å lese, du forklarer gode gamle byggeteknikker på en forbilledlig måte. Gleder meg til å se bilder av en av (eller begge) båtene i sitt rette element når den tid kommer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...