Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Hei igjen..

 

I forhold til transport hjem, så har jeg har et håp om å få til en avtale med samme selskap som satte Minde på land i 2011.

Kynningsrud (nå en del av Nordic Crane).

 

Dette er et selskap med lang og god erfaring, og som ikke ville gitt meg høy puls av frykt for uhell.

Jeg har snakket med en del aktører - noen seriøse og noe useriøse.

Håper å få til en avtale så fort som mulig - kommer tilbake med utfallet om litt. :thumbsup:

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Er det ikke litt mye styr å flytte en såpass stor båt langt inn i innladet bare for en vinter? Jeg ser jo det praktiske da, men en båt som står like ved sjøkanten har da sine fordeler det også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Index - det er helt klart mye styr, men det er mer styr å fullføre prosjektet med 28 mils pendling for hver økt.

Det dreier seg om et stort offer - for stort, og det er den eneste grunnen. Det maritime miljøet på Isegran er helt unikt og positivt!

 

Banarne - det var jo hyggelig! Du får legge inn et godt ord for meg da :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Ole!

 

Så flott att du står på.... :))følger med fortsatt både på Svaap tråden og Minde tråden....å d glædes hver gang du kommer med nytt i begge....

 

Støtter prosjektet med å ta Minde hjem......skikkelig seig den pendlinga du gjør nå.

 

For min egen del er jeg båtløs akkurat nå......Draken ble nærmest donert bort til en båtbygger på Frøya.....Sterkt behov for nytt dekk....noe som nåværende eier skal ta seg av....Junker 22 plastseiler byttet til en BMW 750 62 mod med sidevogn å revers... ;-)) ( Junker 22 ble for mye tupperware...)

Gameplan nå er en pent holdt BB11/Nordisk folkbåt til sommeren 2014... :-))

 

Ønsker deg masse lykke til videre å ser frem til fremtidige oppdateringer på begge trådene! :))

 

Mvh

Jan-Roger

Link to post
Share on other sites

Index - det er helt klart mye styr, men det er mer styr å fullføre prosjektet med 28 mils pendling for hver økt.

 

 

Oi! Det var langt ja! Skjønner jeg er bortskjemt med 5 km hjemmefra til båten. Og i fremtiden satser jeg på å komme enda litt nærmere...

 

Du med din arbeidskapasitet bør så absolutt ha båten lett tilgjengelig for videre arbeider. Greit for oss også, da får vi enda mer fremragende håndtverk å følge med på. Det er så man formelig kjenner lukten av de forskjellige treslagene gjennom trådene dine, og det er noe som også vi med plastbåt setter stor pris på. Så stå på, vi er mange her som følger deg!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ole,

 

Jeg kan anbefale Rune Ringkilen for løft og transport. Han har lavhenger som ikke vil gi noe problem med Minde.

 

Han hadde en hyggelig pris, og kom som avtalt... ikke alle som gjør det!

 

99381760

 

Han holder til på Aurskog.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

God romjul alle sammen :santa:

 

Nå er det snart nok ribbefett og lammekjøtt - på tide å brette opp armene og starte forberedelsene til den store flyttedagen.

 

Kynningsrud (en del av Nordic Crane Group) skal stå for oppdraget.

Hele prosessen i forbindelse med avklaring og kvalitetssikring har vært meget proffesjonelt utført.

Inspeksjon av båten er utført, og jeg er trygg på at valg av aktør på et såpass viktig (for meg) oppdrag er riktig og solid forankret.

 

Fikk 17 tonn med 0-30 masse tilkjørt gårdstunet lille julaften, og regner med å få dette fordelt utover i løpet av helgen.

Dette er for å jevne ut underlaget noe. De kommer tross alt med både semi og mobilkran...

I helga kommer jeg antakelig til å demontere taket over Minde - hvis det ikke blåser for mye.

 

Gleder meg til å komme med oppdateringer på fremdrift av både flytting og bygging!

 

...to be continued.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Godt nytt år, Ole!

 

Når er den store flyttedagen?

 

/Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Godt nytt år!

 

Båten blir flyttet i uke 2 - usikkert hvilken dag.

Jeg har nå tømt båten for det som skal ut, og vil demontere reisverk til duken i løpet av helgen.

Hjemme har jeg ryddet plass foran verkstedet, og fått ut noe grus for å jevne ut innkjøringa.

 

Skal laste opp noen bilder så fort Telenor har fått opp hastigheten til det normale igjen.

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Hei Nero II,

 

Det er klart spennende å flytte på båten, spesielt siden hun er ganske tørr i veden og dermed løst drevet.

Kynningsrud har jeg full tillit til når det kommer til løft, sikring og transport, så det tror jeg går veldig fint.

 

For min egen del så blir det å tenke gjennom hele oppdraget en del ganger, slik at jeg ikke får overraskelser den kvelden det gjennomføres.

Kan vel forsiktig innørømme at jeg allerede har flyttet båten minst 50 ganger, som substitutt for å telle sauer når jeg skal sove.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Der kjenner jeg meg igjen: Selv holder jeg for øyeblikket på med å bygge hytte og jeg har snart 100 netter på det bygget - i tillegg til det jeg gjør på dagtid. Det er omtrent som en går gjennom alt som er gjort, alt som står for tur til å gjøres og alle valg som det medfører og så sjekker en ut alle alternativ og hvordan valgene henger sammen med de neste valgene som skal komme.

 

Jeg har flytta snakkea mi 6 mil med lastebil ei gang, og det synes jeg var tøft nok. Men når jeg ser på hvordan du har drevet inn nagling og de svære treboltene i hvert bord, så tenker jeg at det bør kunne holde. Du får be ham kjøre sakte….

Link to post
Share on other sites

Takk for det Dinamo.

 

Fattern og jeg var nedover i dag, for å demontere stenderverket til presenningen.

På et par timer ble det hele brakt ned i sine enkelte bestanddeler, organisert på dekk, før dukene ble lagt over båten med mange gode surringer.

Greit at det sitter som støpt for jeg vil anta at vi nok vil passere 80 kmt på E6 nordover..

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Kynningsrud (Nordic Crane) har vært på nok en befaring for å få den oversikten de trenger for å kunne forberede krybben båten skal stå på under transporten.

Her overlates ingenting til tilfeldighetene, og overraskelser kan planlegges vekk - Det liker jeg!

 

Til uka blir det flytting :thumbsup:

 

 

 

Før jul fikk jeg sendt inn storseilet til Minde til Sybrasail i Fredrikstad for merking av rød losstripe og losnummeret som var tildelt havnen i Portør under hennes virke. Her fikk jeg fantastisk god hjelp av en av Mindes tidligere eiere, som i flere tiår har gitt vitalitet til prosjektet i de årene Minde var i Sverige, og som virkelig har vært en fantastisk støttespiller og motivator for meg siden.

Arne er designer og har både teft, kunnskap og nødvendig software til å gjøre våre betraktninger omsatt til high-tech CAD-filer for produksjon av maler for merking. Vi besitter gode bilder av Minde tatt i 1909, og har med de som utgangspunkt fått gjort nøyaktige oppmålinger av både stripe og type tall-font/størrelse.

 

Maler ble skåret ut på jobben, i en CNC pakningskutter, før Mette på Sybrasail overførte dette til seilet med stø og nøyaktig hånd.

Jeg er veldig tilfreds med resultatet, som er nøyaktig slik det var for over 100 år siden.

 

 

 

bilde

 

 

 

Dette blir stas å henge opp i stativet når den tid kommer!

 

 

Jeg har ikke vært helt uvirksom selv heller, selv om det til sammenligning med tidligere aktivitet kan sammenlignes med tomgangskjøring.

Pinnen til den øvre rorhengselen var noe skjev, så denne fikk jeg varmet opp og forsiktig justert med et solid rør tredd over pinnen. Roret er i prinsippet ferdig, men jeg har fått en uheldig vridning av rorflaket under tørking, som jeg antakelig må justere inn ved å felle inn ny ved på et lite område for å høvle meg ut til rett profil. Ikke noe større prosjekt, men det var jo ikke etter planen for å si det slik.

 

 

I førjulstiden - etter at gaver er kjøpt inn, gulvet er vasket og treet "pønta", så er det hyggelig å sette seg ned med EDB-apparatet for litt produktsøk etter spennende verktøy... :wink:

Resultatet ble både el-verktøy og håndverktøy.

 

 

Hvor ofte har jeg ikke hatt behov for å høvle konvekse kurver, uten å komme skikkelig til uten å høvle 90 gr mot veden.

Løsningen kom jeg over på en Spansk side, med produsenten Virutex. De leverer høvler med justerbar såle, slik at man kan tilpasse sålen til både konvekse og konkave flater - trinnløst.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Krever nok litt øvelse for å mestre denne skikkelig, men jeg gleder meg over å ha noe helt nytt i verktøykassa, og at det er noe jeg antakelig vil få stor glede av.

 

 

På eBay kom jeg over en 3" Slick (kan sammenlignes med et stort stemjern som man ikke slår på men skyver med håndmakt). Dette jernet har en lengde på ca 60 cm! Håndsmidd fra John Neeman.

 

Er nå på vei over dammen med post, så får vi se hvordan det ser ut.

 

 

 

 

 

God lørdag :cheers:

 

 

/Ole

 

l

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...