Jump to content

Prosjekt: "Princess 35"


ray

Recommended Posts

Har brukt gelcoat og voks jeg også. Har litt samme erfaring som deg.

Litt av et prosjekt du skal i gang med der da.

En annen ting, du har ikke fargekoden på gelcoaten du bruker (er det i så tilfelle den den rette koden til båten?)

Link to post

Ikke så rare prosjektet detta da. Skal bare reparere endel sprekker/skader, samt att topcoaten er så tynn på enkelte steder att laminatet synes igjennom. Klue er å slippe unna unødvendige timer med våtsliping

Skal også produsere ett "tårn/feste" til søkelys og horn som skal sitte foran på fly -

 

Etter det jeg har klart å finne ut er orginalgargen Scott Bader 337. Denne skal tilsvare Richenholt 80015.Noe REM også kom frem til når han hadde sin P35, hvis ikke husken er helt på bærtur da...

Dette blei bestilt og brukt på badplattingen, samt på toppen av hekkportdøra. Er ikke mye forskjell på fargen.

 

Dette er vist en ny og hvitere farge for 91 mod P35. Noe jeg ser ofta da vi er fire P35 som er på tur i ny og ne. Jeg har den eneste 91 modellen og den er hvitere en de 3 andre.

 

Vet ikke om det kommer frem på bilde her, men det merket med blått er gelcoaten jeg bruker,Det som er merket i rødt er den orginale fargen

 

bilde

Etter att fender list kom påplass igjen er det ikke med mine øyer mulig å se forskell.

Edited by ray
Link to post

Utifra bildet kan ikke jeg heller sen noen forskjell. blir meget bra. Fikk du tak i norpol gelcoat denne fargekoden.

Nå ble jeg litt nysgjerrig på baugspydet i bakkant der. Er det prosjekt på gang? :smiley:

Link to post

Handler i fra Velox i Bærum tlf 67102200. Har kjøpt herder og voks på seasea, Norpol har så store beholdere på de produktene.

Baugspydet blei laget for ett år siden, Hadde da vært på tegnebordet i ca 2 år. fikk den siste inspirasjonen/pushen til å begynne når du laget ditt !! Takk!

Link to post

Finnes det noe som er mere som lakk? altså slipper å bruke voks. Fordel er att da kan det legges flere lag føre sliping.

 

Ønske å spare noen pusse timer iforbindelse med legging av ny topcoat på hele fly med targa.

Du får ta det med en klype salt, for jeg er ingen ekspert på dette. Men jeg har forstått det slik at man kan legge ønsket lag med gelcoat først, og så et lag med topcoat til slutt slik at det herder. Da blir det bare sluttstrøket du trenger å slipe. Send en IM til årets båtentusiast så får du nok et svar :smiley:

Link to post

SoBo: Baugspydet har sitti på en sommer nå og det er kanonbra. Vel ikke så mye spydet men stigen, madamen er veldig kompis med den.

Bestilte ferdig blandet ja. Vær klar over att di sier det er 6mnd holdbarhet på dette produktet, men jeg brukte det siste fra spannet jeg kjøpte for 2 årsiden nå i helga og det funker fint, måtte bare tynne ut en liten tanke med aceton.

 

 

 

 

komondo: Det er når jeg bruker den fremgangen du besktiver att jeg vil ha den glass harde overflata som du får med lakk. Det får jeg ikke med bruk av topcoat. Får en litt "sticky" overflate. Har ved ett par anledninger dusjet ove sort matt, får da en bedre flate å slipe.. IM er allerede sendt. Men takk for tipset uansett !

Link to post

Gelcoat er et sant h.. å slipe før du kommer igjennom det klebrige laget. Har selv glemt å blande i voks et par ganger, og det er ikke lurt. Før har jeg slipt mellom lagene med topcoat, men har lært av knude, og har lagt gelcoat først med topcoat til slutt med meget godt resultat :smiley:

 

Har jeg nok å slipe på starter jeg gjerne med 40 korning og går videre på 80 mens jeg fortsatt ser spor etter penselstrøkene. går videre til 120 og 180, og så over på 320 rett før alt av synlige spor etter pensel er borte. Så jobber jeg meg helt opp til 1500 korning før jeg avslutter med abralon 2000 korning fra Mirka. Til slutt polerer jeg med Norpol R10 rubbing, og hvis jeg vil ha det superblankt, så polerer jeg med 3M perfect-it finrubbing til slutt.

 

Hvis jeg påfører med sprøyte og godt tynnet topcoat slik at resultatet er relativt jevnt før jeg begynner å slipe, så starter jeg på 320 korning i stedet før jeg fortsetter som over.

Link to post

Holdt på på akkurat samme måten selv en gang i tiden Ray, men jeg er en lat person, og bestemte meg for å teste grensene og gikk over på grovere og grovere papir til jeg så at det faktisk gikk helt greit å starte med 40 korning. Men viktig å slutte tidlig nok og gå over på 80 og 120 korning, hvis ikke får du enten gjennomslag eller sitter igjen med slipestriper som går for dypt. Men foretrekker fortsatt denne metoden selv om jeg eventuelt må avslutte med en godt tynnet topcoat som sprøytes før jeg starter på nytt med korning 320..

 

Har selv et par tusen timer med pussing og polering bak meg, så naturlig at jeg ønsker å redusere slik aktivitet til et minimum... :smiley:

Edited by Fortego
Link to post

Vil anbefale å sprøyte topcoat, eller først gelcoat i flere lag før topcoat.

Blir mye mindre pussing etterpå som Fortego sier.

Da jeg laget badeplattingen sprøytet jeg i mange lag topcoat, ble heller ikke klabbing ved puss.

Ble såpass bra at jeg stort sett kunne gå rett på med 600 vannslip.

Bruker sprøyte ifra Biltema ned overliggende kopp.

Link to post

Jeg går nok også for å sprøyte i mange lag for så å slipe ned kun en gang.

 

Hviken dimmensjon bruker du på dysa i sprøyta SoBo. Jeg har også BT sprøyte men kun med 1,4 mm dyse(standard) får da en tørr sprøytet overflate pga får ikke ut nok gel/topcoat.

Gelcoat er anbefalt sprøytet med 4,8mm dyse og topcoat til nød ned mot 2,5mm dyse og da skal den være tynnet ut ca 10% med styrin ref "proff" US web side da..

Link to post

Da her jeg fått litt godsaker i hus. 2,2mm dysesett til sprøyta mot 1,4mm. Detta må da bli bedre.

 

Gelcoat, herder, voks og styren er på plass, mangler bare pågangsmotet nå...

bilde

 

Lurer på om jeg har brukt unødvendig med slipetimer føre legging av gelcoat da jeg har slipt alt med 240 tørt føre på legging. Noen som bruker grøvre papir? har slipt med en blanding av 120 og 180 papir nå. er det behov for å gå over med 240??

Link to post

Jeg har alltid brukt 40 korning hele veien hvis jeg uansett skal avslutte med å sprøyte et lag til slutt, og det har alltid gått helt fint. I krappere kurvaturer går jeg gjerne over litt med 80 korning med en slipekloss, men det er like mye for å få bedre føling med ujevnheter i overflaten. Holder på med en plattform til en kollega nå, og den er akkurat blitt ferdig slipt og er nå klar for sprøyting. Gått med totalt ca. 10-15 timer sparkling og sliping på denne, noe jeg er fornøyd med. Blir vel noen timer til etter sprøyting, så kommer vel opp i ca. 20 timer totalt. Men det er bare for overdelen. Plattformen får også en underdel, men den blir enklere.

Link to post

Lurer litt på hva som blir brukt av topcoat. Jeg har brukt å kjøpe 20L fra norpol med gelcoat, brukt voks i denne når jeg har trengt topcoat. Synes dette funker bra bortsett fra att selv med voks i så er det en klebrig hinne som er kjei å slipe ned. det går mye slipepapir pga kladder igjen.

Hadde aldrig problemer med kladding med toppcoat. Sikker på at du har i tilstrekkelig med voks og at du har frisk herder?

Jeg benyttet rull, og la lag i lag før gelcoaten hadde herdet skikkelig ut - uten sliping i mellom. Viktig at du bygger opp tilstrekkelig tykkelse/sjikt for å unngå å slipe gjennom etterpå. Vær spesielt obs på utvendige radier. Blir mye sliping tilslutt alikevel.

 

Etter det jeg har klart å finne ut er orginalgargen Scott Bader 337. Denne skal tilsvare Richenholt 80015.Noe REM også kom frem til når han hadde sin P35, hvis ikke husken er helt på bærtur da...

 

Kjenner igjen de kodene der ja. Uansett, noen perfekt fargematch får en uansett ikke, men det er det ikke andre enn du sjøl som ser.

Lykke til videre

Link to post

Vel, da har jeg kjørt en runde med sprøyting med 2mm dyse. Billig sprøyte fra biltema som ikke sprøytet særlig jevnt, men resultatet ble slett ikke verst. Hadde i 7-8 prosent voks og 10 prosent aceton (hadde ikke styren stående). Seg veldig fint utover. Litt håndsliping med 120 korning før jeg gikk startet med 320 korning med eksentersliperen. Så var det bare å jobbe seg opp til 2000 korning før rubbing. Ikke noe problem med 40 korning før sprøyting. På luka ble det så jevnt at jeg faktisk gikk rett på 320. Litt appelsinhud, men denne skal jeg lage form av, og da blir dette tatt i formen. Siste rubbingen etter 2000 korningen er alltid moro :smiley:

Link to post

Hei jeg ser at tråden din er lagt ut for en stund siden men her var det mye bra tips og ta i bruk jeg har et spørsmål til deg og det er om du kunne målt hengslene til porten i akterspeilet eller om det står noe produsendt navn på de? Ellers er jeg veldig imponert over hvor grundig du er og jeg synes det blir veldig bra. Takker for en flott tråd.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...